10 gode råd til linkbuilding anno 2012/13

Det er almindelig kendt, at en af de vigtigste parametre, hvis man vil opnå et godt resultat i søgemaskinerne, er antallet af indgående links og kvaliteten heraf. Det vil sige: hvor mange websites linker udefra og ind til dit eget website? Grunden til dette er, at Google ser et udefrakommende link som “en stemme” på dit website. Altså at en anden end dig selv føler, at dit indhold er så godt og relevant, at de ønsker at fortælle andre folk, at indholdet på dit website er godt.

Denne formular er som sådan uændret, men måden hvorpå man kan skaffe disse links, er ændret drastisk med tiden. Specielt efter Google seneste opdateringer til deres algoritmer med tilhørende filtre (som beregner, hvordan dit website skal placeres i søgeresultaterne), har der været meget skarp fokus på kvaliteten af links, og at man ikke overtræder Googles retningslinjer heromkring.

Det er nemlig sådan, at Google ikke vil have, at man snyder sig til disse links, hvilket har været muligt igennem en årrække. Man har nemlig kunnet manipulere sig frem i søgeresultaterne, og selv om det stadig er muligt i dag, er det blevet væsentlig sværere. Google har brugt kæmpe ressourcer for at udrydde dette, de selv beskriver som spam i søgeresultaterne, og dette er lykkes med moderat succes. Man ser stadig tvivlsomme resultater, men hvorom alting er, er det blevet noget bedre i dag.

Linkbuilding pre-2012

I “gamle dage” (og her skal man ikke ret langt tilbage i tiden) kunne man benytte sig af ting som linkkataloger, opbygning af forumprofiler, kommentarspam på blogs, gensidig linking til at opbygge links m.v., men i dag er værdien af disse så godt som ikkeeksisterende. Der findes stadig enkelte linkkataloger, som man med fordel kan benytte sig af, men langt størstedelen af de linkkataloger, man engang benyttede, har i dag ingen værdi overhovedet.

Mulighederne i 2012

Men hvilke muligheder har man så i dag, når man skal forsøge at få links til sit website? Som udgangspunkt skal man altid have Googles egne retningslinjer i baghovedet og tænke på altid at lave så godt indhold, at folk automatisk ønsker at linke til dit website. Mere simpelt kan det simpelthen ikke siges! Har man ikke noget godt og relevant indhold, bør man som sådan heller ikke belønnes med links, da der er så mange andre på nettet, der i teorien gør det samme, som du gør, og hvis de gør det bedre end dig, så har de fortjent pladsen øverst på skamlen. Hvordan man skaber godt og unikt indhold, er en historie for sig selv og hører til i et andet indlæg, men sørg altid for at have i tankerne, at du er nødt til at skabe noget indhold, der er så godt og unikt, at folk ønsker at linke til dig enten fra andre websites, som de selv ejer, via debatter i forummer de deltager i, via deling i deres sociale netværk osv.

10 gode råd til linkbuilding

Ud over at få skabt det gode indhold, så folk automatisk ønsker at linke til dit website, følger her 10 gode råd til, hvordan du selv – på naturlig og lovlig vis – kan være med til at skaffe links til dit website. Der findes naturligvis flere muligheder end nedenstående, men hvis du kan få sat gang i disse aktiviteter, så er du er rigtig godt i gang :-)

1. Sociale links:

Det er blevet tiltagende vigtigt med links fra sociale netværk som Facebook, Twitter, Pinterest, Google+ m.v. Dette er i sig selv logisk, da links via sociale netværk netop er med til at signalere over for søgemaskinerne, at folk synes indholdet er så godt, at de har lyst til at dele det med alle andre i deres netværk. Nylige undersøgelser fra USA og UK viser, at sammen med antallet af indgående links til et website, er links fra sociale netværk de absolut vigtigste. Men der er faktisk også forskel på, hvor tungt Google vejer de forskellige sociale links, og her er Google+ (som er Googles eget social netværk og udfordrer til Facebook) et af de vigtigste sociale netværk, og det er på trods af, at der ikke er så mange brugere på Google+ ift. Facebook (cirka 100 millioner aktive brugere på Google+ mod Facebooks cirka 530 millioner aktive brugere på verdensplan – kilde).

Sagen er den, at Google gerne vil fremhæve deres eget netværk frem for konkurrenterne, og dermed vejer Google et link fra Google+ noget tungere end links fra de øvrige sociale netværk. Fair? Det kan altid diskuteres, men det er sådan fakta forholder sig. Så sørg for som virksomhed at få oprettet en profil alle relevante steder. Dermed får du også reserveret dit firmanavn på de sociale netværk, så de ikke opsnappes af andre og evt. misbruges. Men opret dig også fordi de sociale netværk hjælper dig til at få større synlighed i søgeresultaterne. Når du søger efter dit firmanavn i Google, vil du se, at dine sociale netværk som oftest vil ligge i toppen af side 1 sammen med dit website og dermed kunne skubbe evt. rivaliserende sider længere ned på siden. Sørg også altid for, at der er sociale delingsikoner på dine artikler, produkter, varegrupper m.v., så folk nemt og hurtigt kan dele dine sider på deres foretrukne sociale netværk. Her er specielt Pinterest på det seneste blevet meget populært, specielt inden for brancher som henvender sig til det kvindelige segment

2. Gæsteindlæg eksternt

En anden god måde at få eksterne links til dit website er ved at skrive gæsteindlæg på andre folks websites. Mange folk driver websites, hvor de leder efter godt og relevant indhold at servere for deres besøgende. Og man kan ofte finde websiteejere, som med kyshånd tager imod indlæg fra eksperter udefra. Har du f.eks. en cykelforretning kan du lede efter et website, som henvender sig til cykelfolket og så spørge, om du må skrive et indlæg til vedkommendes website f.eks. om de nye regler for cykellygter. Når du så skriver dette indlæg, sørger du for at lave et par links til dit eget website, hvor folk kan læse mere eller måske købe nogle af de produkter, som du omtaler i artiklen. Et eksempel på et gæsteindlæg kan ses her.

3. Gæsteindlæg internt

Men hvorfor ikke også forsøge at få andre til skrive gæsteindlæg på dit site? Man har set op til flere gode eksempler på, at websites har fået en kendt eller fremtrædende person til at skrive et indlæg. I og med at vedkommende er kendt og respekteret i forskellige kredse, spreder linket til gæsteindlægget på dit website sig via sociale netværk m.v., hvor folk vil gøre opmærksom på, at denne person har skrevet et nyt, godt indlæg på dit website = dejlige og ikke mindst gratis links til dig.

4. Lokale websites og webportaler

Alle byer i landet har i et eller andet omfang et lokalt eller regionalt website, som fungerer som en slags offentlig tjeneste, hvor der linkes til de lokale virksomheder, som de kender til. Sørg for at undersøge, om dit website er optaget i disse lokale webportaler, som ofte er drevet af kommuner, turistbureauer m.v..

5. Producenter

Hvis du ejer en webshop, vil du som oftest sælge produkter fra andre producenter. Her er der masser af gode links at hente. Producenterne har som oftest websites, som har været online igennem flere år og dermed har opbygget en vis værdi i Googles øjne. Kan du få producenten til at linke til dig, fordi du forhandler deres produkter, vil linket være af god værdi for dig. Dette skyldes, at linket vil være meget relevant, da det kommer fra den niche, som dit eget website omhandler, og dermed tæller linket endnu højere i søgemaskinernes øjne.

6. Sponsorater

Mange giver i dag sponsorater ud til lokale idrætsforeninger, forskellige velgørende formål, skoler, kommunale institutioner osv. Her gælder det om at få skrevet ind i sponsoraftalen, at du som sponsor skal “belønnes” med et link til dit website fra deres website.

7. Bloggere

Blogger har i dag en magt i online medierne, som ikke bør gå uset hen. Specielt inden for modebranchen er der gennem de senere år dukket et utal af bloggere op, som ønsker at skrive om deres store passion: tøj. Man har set flere eksempler på bloggere, som har tjent meget høje beløb på at have blogs kørende, og nogle bloggere har haft så meget succes og indflydelse, at enkelte brands som H&M og Vero Moda har lavet hele tøjkollektioner sammen med bloggere.

Pointen er, at der er rigtig mange, som læser disse blogs, og det har derfor stor værdi at få links fra dem. Idéen er at tage kontakt til de relevante og indflydelsesrige blogs og spørge, om du må sende et par produkter til dem. Hvis de kan lide produkterne, kan de vælge at skrive om dem og linke til produkterne på din webshop, så folk kan købe dem. Man skal ikke “presse” bloggerne til at skrive om produkterne. Alt skal være frivilligt, hvis man vil opnå det bedste resultat, og i langt de fleste tilfælde munder det ud i gode, relevante links for dig. Har du ikke en webshop med produkter, du kan sende, kan det være du har et website med så godt indhold, at det alligevel kan være relevant for en blogger at skrive om dit website og de ting/ydelser/informationer, du tilbyder via den.

8. Pressemeddelelser

Når der sker noget spændende nyt i din virksomhed, så sørg for at skrive en pressemeddelelse, som kan deles på diverse sociale netværk, på din egen side, på sider som specifikt bringer pressemeddelelser, den lokale, regionale og nationale presse m.v.. Bliver pressemeddelelsen lagt på eksterne sider, skal du naturligvis sørge for, at der er relevante links fra pressemeddelelsen til dit website.

9. Byg en blog

Opbyg en blog på din egen side, hvor du løbende kan fortælle om spændende nyt, og hvor du opfordrer læserne til at komme med kommentarer. Udover at få opbygget en række gode links udefra, kan du også være heldig at få gode idéer fra dine læsere. En blog er desuden en god måde til konstant at få nyt, friskt indhold på din side, hvilket giver et ekstra plus i søgemaskinernes øjne.

Hvis du sætter gang i en blog, skal du huske at være konsekvent omkring brugen af den. Det er set utallige gange, at folk og virksomheder opstarter blogs og får skrevet 3-4 indlæg, hvorefter bloggen går fuldstændig død. Det er et uheldigt signal at sende til omverdenen. Vær på forkant med tingene og kom med hyppige opdateringer, så det giver folk en yderligere grund til at vende tilbage til dit website.

10. Linkbaits

Et linkbait er efterhånden en klassiker, omend det ikke altid er lige nemt at gå til. Idéen med et linkbait er at lave noget indhold, som kan sprede sig rundt omkring på diverse sociale netværk, forummer m.v., fordi folk får øje på noget exceptionelt godt indhold, som er at finde på din side. Det kan f.eks. være ved at lave en af de såkaldte infographs, som i dag er meget populære, hvor du forklarer en proces, som kan være meget vedkommende for folk. F.eks. om hvordan man installerer et solcelleanlæg på taget el. lign. Det kan også være i form af et måske provokerende eller sjovt indlæg. Ofte er det ting, der er lige på kanten og nogen gange går lidt over, som folk lægger mærke til, og som man har lyst til at dele med andre og dermed linke til. Man skal selvfølgelig have for øje ikke at ødelægge noget for sig selv eller andre, når man gør dette. Man kan også lave noget, eller igangsætte noget, sensationsdrevet indhold. En klassiker, og vel nærmest en indirekte form for linkbait, var f.eks. da den forrige iPhone skulle udkomme, og nogen havde ”glemt” denne iPhone på en pub, inden mobilen reelt blev frigivet. Det gav en hype af hidtil uset karakter og sendte en kæmpe mængde trafik til forskellige websites. Ikke primært til Apple, som står bag iPhonen, men til andre brancherelevante sites, som linkede videre til Apple. Derudover kom der så den brandingmæssige værdi der lå i det for Apple.

Kom i gang!

Ovenstående er et udsnit af de mange muligheder, du har, når du skal ud og finde gode links til dit website. Man kan også finde en masse god inspiration ved at lave en analyse af, hvor konkurrenterne får deres links fra. Her vil man ofte finde mange gode ideer, som man ellers ikke selv ville have fundet på.

Nu handler det bare om at komme i gang! Læg en plan for, hvordan du vil gribe opgaven an, og hvilke opgaver du vil starte med. Sørg også for at gøre det til rutine at følge op på dine aktiviteter, så du hele tiden sikrer dig, at der arbejdes aktivt med linkbuilding.

Er opgaven for omfattende, mangler du gode råd eller bare tiden til selv at kaste dig ud i  opgaven? Så kan vi naturligvis hjælpe dig med linkbuilding til dit site – vi har gennem tiden hjulpet mere end 100 sites med linkbuilding inden for mange forskellige brancher.

Kontakt os og aftal et uforpligtende møde, hvor vi kan snakke om mulighederne. 

{lang: 'da'}

13 tanker om "10 gode råd til linkbuilding anno 2012/13"

    1. Flemming Forfatter

      Hej Alexander. Tak for dit spørgsmål. Det er godt at være opmærksom på de betalte links, som jo netop ikke er lovlige iflg. Googles retningslinier. De links fra sponsorer, som er nævnt i indlægget, hører ikke ind under kategorien betalte links. Betalte links er i Google øjne links, som du direkte betaler for at få og dermed opnår et link “ufortjent”. Det vil f.eks. sige hvis du betaler mig et beløb for at jeg ligger dit link på min forside. Ellers hvis du betaler et beløb for at blive optaget i et af de tidligere så populære directories. I tilfældet ovenfor nævnt med sponsorer har man et samarbejde kørende med et andet site, og det er dermed helt naturligt at få et link fra den pågældende webside. Det er i virkeligheden meget af det arbejdet beskrevet ovenfor går ud på. Find ud af om der er websites, hvor du helt naturligt har fortjent at blive nævnt med et link. Blandt andet er der derfor også nogen der har som strategi at lede efter websites, som måske omtaler din virksomhed, men som ikke bevist eller ubevist ikke har linket til din virksomhed. Man kan så kontakte dem og høre, om de er venlige at sætte et link i artiklen til dit website.

      Svar
  1. Thomas Wichmann

    God lille artikel om linkbuilding.
    Samtidig er der ikke også noget med at Facebook slet ikke ønsker at blive indekseret i Google, på nær menneskers profilnavne og firmasider. Mener jeg har læst et sted at de ikke ønsker google skal indekserer resterende som newsfeed, da dette skaber en masse trafik og når man har et stort site som Facebook vil dette jo blive en kæmpe udgift..

    Svar
  2. Brian

    Som Thomas skriver, kan man så overhovedet bruge statusser på Facebook til noget i Google sammenhæng? Koden til at vise hjemmesiden er jo ren javascript og ofte er indlægene password beskyttet.

    Svar
  3. Tom

    Jeg så denne artikel fra aNyhed.dk og som du selv skriver så er det meget vigtigt at få links fra sider der tilbyder gæsteoplæg. Mange ser links som kun en del i deres linkbuilding, men hver eneste gang jeg skriver en kommentar i et oplæg, så ser jeg det samtidige som en del i min markedsføring, da den trafik jeg får for hver svar er med til at styrke min side ( i salg af mine ydelser) ..
    Vi skal huske på at Facebook og de andre sociale medier ikke skal bruges til at få linkbuilding forbedret, men styrket vores bruger strøm.
    Derfor er det vigtigt at lave oplæg rundt på nettet, og dele oplæg som dette via vores egne sociale medier, det koster intet at trykke på facebook like knapperne, men det ses tydeligt når folk gør det i mine oplæg fra min hjemmeside at tafikken merkant stiger.

    Svar
  4. Michael Peters

    Tak for en rigtig god artikel, selvom der allerede er andre nyheder fra Google. Tænker det der SEO er og bliver en “never ending story”.

    Med venlig hilsen
    Michael

    Svar
    1. Flemming Forfatter

      Hej Michael. Helt enig… SEO bliver ikke nemmere at arbejde med og er på mange måder sværere at gennemskue. Google har virkelig ændret spillereglerne kraftigt gennem den senere tid, så nu er godt indhold på et website/webshop – optimeret på den korrekte måde – vigtigere end nogensinde.

      Svar

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>