ER DET MIG, DU TALER TIL?

04Et emne, der ofte er overset, fortiet eller undervurderet, er den tone og stil du anlægger i din kommunikation på din shop eller dit site. Årsagen er simpel, det kan være en uhåndgribelig størrelse at finde en passende skrivestil og mange er bange for at træde ved siden af, give den besøgende et forkert indtryk eller skade forretningen/træde de kære kunder over tæerne – hvis man har en meget konsekvent tone i sin kommunikation.

Men det har den modsatte effekt! Når du ikke tager stilling, bliver dine webtekster ofte ENSFORMIGE, kedelige og giver den besøgende følelsen af, at har du læst én tekst – ja så har du læst dem alle sammen (No offense). Hvis du gerne vil lære mere om din modtager, kan du gøre det her: Til tasterne venner – enden er nær!

Hvis du HAR styr på din modtager, så skal du læse videre her. For på samme måde som når du taler med nogen ansigt til ansigt, så er der også meget at hente på at anlægge en klar og forståelig tone i din online kommunikation.

Alt efter hvor modig du er, kan du begynde at eksperimentere med sproget på dit site, men vær stringent! Hvis du på den ene landingsside fremstår som en teenager, der kaster om sig med slang fra gaden og på den anden giver indtryk af en snerpet og stok-svingende pensionist, der hader avisbudet, alle født efter 1954, kommunen og alt derimellem, så bliver dine læsere forvirret. Derfor skal du anlægge en stringent kommunikativ linje for din online kommunikation.

 

Overskriften er dit opråb

08 Alt for ofte forsøger websites og webshops at jagte gode placeringer ved at bruge keywords i deres overskrift uden omtanke for det samlede indtryk og modtagerorienteret kommunikation. Det er en god ide at inddrage relevante keywords i dine tekster, men det er mindst lige så vigtigt, at din overskrift (og dine tekster) giver mening og giver læseren blod på tanden. Hvis du gerne vil drive trafik ind på dit site (som i dette eksempel handler om badebassiner), så er det en fordel for dig at inddrage keywordet i fangende overskrift.

Eksempel
Du vil lave en artikel omkring lapning af badebassiner. I stedet for at skrive “Badebassin lapning” som overskrift, kan du skrive: “Er der lavvande i dit badebassin?” eller en mere farverig variant: “Ligner dit badebassin en Schweizerost?”.

Uanset hvilken løsning du vælger, så er det vigtigt at din overskrift giver læseren lyst til at læse videre ved at vække nysgerrigheden. Hvis din overskrift ikke fanger modtageren klikker de ikke, og så er din indsats skovlet ud af vinduet. Hvilken overskrift ville du selv blive tiltrukket af?

Brugerundersøgelse: Overskriften på dette indlæg skiftede mange gange inden det blev postet. Fra: “Så spyt da ud!”, “Hvem taler du til?” over “Hvad snakker du om?” til “Tal pænt” for at lande på: Er det mig, du taler til? MEN er det interessant, rammende og fangende nok? Lad mig endeligt høre hvad du synes. Var der en overskrift, der havde været mere passende/opsigtsvækkende?

 

Din indledning skal fange mig

05Når overskriften har fanget din modtagers opmærksomhed, er det vigtigt, at indledningen fortsætter, hvor overskriften slap. Taber du tråden her – så taber du din modtager. Men hvordan gøres dette? Test for Søren, test! Artikler og blog posts er en oplagt mulighed for split testing. Prøv eksempelvis at lave to indledninger til den samme artikel. Den ene hvor du går klassisk til værks med en kort nøgtern beskrivelse af hvad læseren kan forvente, og i den anden går du eksempelvis dialogisk og mere direkte til værks ved at stille spørgsmål.

Eksempel:

Indledning 1 – “Klassisk”
Mange er irriteret over at der går hul i badebassinet. Nedenfor ses en guide til hvordan et badebassin skal lappes.

Indledning 2 – “Dialogisk”
Er du træt af at padle rundt i lavvande? Hvis dit badebassin springer læk – hvad gør du så? Det skal jeg sige dig. Du følger bare den hands-on guide, som jeg har lavet til dig her!

De to indledninger giver læseren de samme informationer – dette er en guide til at lappe badebassin. Men leveringen er vidt forskellig. Hvilken af de to kunne du bedst lide? Den amerikanske SEO specialist, Neal Patel, har splittestet på netop dette spørgsmål og det viste sig, at den gennemsnitlige besøgstid på siden ændrede sig fra 1 minut og 22 sekunder til 4 minutter og 45 sekunder ved at anvende en dialogisk indledning. Det tyder således på, at der kan være meget at hente på at anlægge en mere direkte kommunikativ linje i mødet med din modtager.

Den dialogiske tilgang har den fordel, at den er meget personlig og giver læseren indtryk af, at du taler til netop hende/ham. MEN det er et tveægget sværd, for i den personlige dialog kan din modtager frastødes, hvis du eksempelvis laver antagelser på dennes vegne. Vær derfor meget påpasselig med hvordan du skruer dine dialogiske tekster sammen.

Bemærk: Din kommunikative linje skal passe til konteksten. Hvis du ejer et revisionsfirma, hvor dine primære læsere er CEOs, CFOs, CTOs og andre trebogstavsforkortelser, så er det ikke sikkert at en kommunikativ linje på gadeplan, er vejen frem. Men sælger du eksempelvis tøj til teenagere, så kan en formel og stiv tone omvendt virke afskrækkende på dit publikum. Så kend din læser.

 

Brødteksten skal være spiselig

06Selvom der er mange former for brød i denne skønne verden (med mindre du er glutenallergiker, så er udvalget lidt begrænset), så kommer du længst ved at servere noget, der er let fordøjeligt. Uanset hvad du prøver at kommunikere, så er der ingen grund til at tvangsfodre de stakkels modtagere med tonstungt daggammelt stenbrød. Giv din modtager den lette læseoplevelse de fortjener, så dit budskab lander på bordet uden protester.

Bemærk: Følgende tips tager ikke højde for glutenallergikere, spelttister og lignende..

Sigt efter at skrive let og læsevenligt. Dette kan du gøre med en række nemme greb, som kan få selv finansloven til at virke som en pixibog. Her er nogle af de nemme tips:

  • Opdel din tekst i korte sektioner
    Lad være med at lave laaaaaaange afsnit, de virker uoverskuelige og dræber læselysten. Der er heller ingen der spiser et helt rugbrød i en mundfuld.
  • <h2>Brug underoverskrifter</h2>
    Underoverskrifter er en god service for din læsere om at nu skifter du spor – og det giver dig muligheden for atter at vække appetitten hos din modtager.
  • Variér din sætningslængde
    Bland korte og lange sætninger. Dette giver afveksling. Korte sætninger kan også bruges til at understrege pointer. Skriv kort. Indimellem.
  • Mal billeder – metaforer der fanger.
    Hjernen former billeder konstant. Brug det til din fordel. Skab billeder i din læsers indre blik. Så de bliver lykkelige som et føl på en sommereng…
    • Brug bulletpoints til at opliste pointer.
      Hvis jeg havde skrevet denne liste som en samlet tekst havde den været uoverskuelig og de vigtigste pointer havde flydt sammen.

Se selv:

Opdel din tekst i korte sektioner. Lad være med at lave laaaaaaange afsnit, de virker uoverskuelige og dræber læselysten. <h2>Brug underoverskrifter</h2>Underoverskrifter er en god service for din læsere om at nu skifter du spor – og det giver dig muligheden for atter at vække appetitten hos din modtager. Variér din sætningslængde. Bland korte og lange sætninger. Dette giver afveksling. Korte sætninger kan også bruges til at understrege pointer. Skriv kort. Indimellem. Mal billeder – metaforer der fanger. Menneskehjernen former billeder konstant. Brug det til din fordel. Skab billeder i din læsers indre blik. Så de bliver lykkelige som et føl på en sommereng. Brug bulletpoints til at opliste rækker. Hvis jeg havde skrevet denne liste som en samlet tekst havde den været uoverskuelig og de vigtigste pointer havde flydt sammen.

Og hermed lander vi ved den næste pointe (man skulle næsten tro det var med vilje). Det er vigtigt at du skriver i en font -og fontstørrelse som er letlæselig. For det første er der ingen, som nyder at knibe øjnene sammen når de læser. For det andet så er fonte som Comic Sans døde. STENDØDE. Så lad endelig være med at forsøge at genoplive dem. Comic Sans døde af voldsomt naturlige årsager for flere år siden, så genoplivning bliver (i bedste fald) en klam affære.

Måske har du i forvejen en font, som er tilknyttet dit brands design-identitet (hvis det er Comic Sans så vælg en ny font og smid dit bureau på porten), ellers så vælg en, der er letlæselig. Det er dit budskab der er det vigtigste, og en dårlig font eller en forkvaklet fontstørrelse kan komme til at forplumre det. Så overvej din artikels udseende i din skriveproces. Ville du selv læse den? Send gerne din tekst forbi en kollega, ven eller lignende for at få inputs.

 

Tag læseren i hånden

07Som fagmand skal du passe på. De fleste fagfolk er vant til at kommunikere med andre fagfolk og gør, som en følge heraf, brug af en terminologi (samling af begreber og vendinger), der ikke er lige tilgængelige for alle. Derfor ender mange fagfolk med at tage de samme begreber i brug, når de skal kommunikere med lægmand. Det er vigtigt at du overvejer dit publikum og deres forudgående indsigt i stoffet.

De fleste har eksempelvis en forudgående forståelsesramme når det handler om tøj – og forstår hvad du mener, når du skriver at “cardiganen er skabt i bomuld og polyester”. Derimod kan det give anledning til spørgende miner, når du skriver dine produkter er skabt i komposit. For hvad er det præcist? Kan det spises? Hvilken vin går bedst til? Eller er det eventuelt fradragsberettiget?

Hvis dine modtagere ender med at føle sig dumme, fordi du anvender en “niche terminologi”  eller at du taler hen over hovedet på dem, så er de smuttet – og dit budskab endte i vasken. Derfor skal du overveje modtagerens forudgående indsigt grundigt, inden du skriver.

  • Er der andre ord eller vendinger for begrebet, der er mere selvforklarende?
  • Er du startet midt i noget?
  • Er der begreber/tendenser som læseren skal kende, inden de kan forstå, det du skriver lige nu?

For at være sikker på at du har ramt plet, kan du med fordel sende din tekst forbi en person, som du ved, der ikke har indsigt i emnet på forhånd. For hvis de forstår dit budskab, så gør fagfolk også.

Det var ordene for denne gang. Nu er du klar til at skrive fingrene følelsesløse med gode, spændende, modtagerorienterede mesterværker. Det gode indhold er desværre i restordre på alt for mange shops og sites, så du har muligheden for virkeligt at give dine besøgende en god oplevelse, hvis du lægger nogle kræfter i denne del af dit site/shop. Hvis du har brug for sparring eller en hjælpende hånd med tekstproduktionen, står vi hos MCB klar til at hjælpe. Vi lover ingen litteraturpriser, men garanterer (næsten) kun glade læsere.

Vil du læse hele Patels indlæg kan du gøre det her

 

 

{lang: 'da'}

2 tanker om "ER DET MIG, DU TALER TIL?"

  1. Dennis Stammerjohan

    Rigtig godt indlæg, jeg synes du kommer godt omkring vigtigheden i, at man bør skrive noget spiseligt indhold. Det med dialogisk indledning har i hvert fald sat tankerne i gang hos mig, og er helt sikkert noget, som jeg selv vil prøve af 🙂 Bouncerate betyder jo meget for ens SEO, så at en dialogisk indledning kan nedskrive den, er meget iøjefaldende.

    Svar
    1. Rasmus Høegh Sørensen Forfatter

      Hej Dennis,
      Mange tak for din kommentar. Jeg er rigtig glad for, at du fandt indlægget brugbart 🙂 Du er meget velkommen til at holde mig orienteret om hvordan dine dialogiske forsøg udarter sig!
      God fornøjelse med skriveriet 🙂

      Svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *