MCB Mobile vs. Responsive

MCB Mobile

Har du har besluttet dig for at få en mobilshop? Alletiders! MEN hvilken type shop passer bedst til din virksomhed. Vi har lavet en sammenligning mellem MCB Mobile og Responsive, så du får overblikket over styrker og svagheder i de to tilgange. MCB Mobile er baseret på adaptive tilgangen til mobilshop design.

Det korte af det lange:

blog_skema (2)

 

Server-side vs. Browser-side
Hvis du ikke er bekendt med disse termer, så dækker de over hvor informationerne, der vises for de besøgende lagres. Enten ligger informationerne (billeder, indhold mv.) udelukkende på serveren (MCB Mobile) og tilpasses her ift. den givne enhed den besøgende anvender, eller også loades langt de fleste informationer til browseren (responsive) og herefter tilpasses indholdet inden visning

Der er fordele og ulemper ved begge setups, men det element som du skal være mest opmærksom på er loadingshastighed. I denne henseende har MCB Mobile og serverside setup ofte nogle fortrin ift. responsive, da man i adaptive tilgangen kun sender de informationer til browseren som er nødvendige. Responsive sender alle informationer til browseren som derefter tilpasses. Sidstnævnte kan ofte gøre loadingstiden på siden langsommere og dermed trække veksler på den besøgendes tålmodighed.

 

Designkompleksitet
Responsive er defineret ved evnen til at tilpasse sig brugerens enhed. For at dette skal kunne lade sig gøre glidende kræves det, at billeder mv. findes i en række forskellige størrelser som skiftes automatisk efter enhed. Derfor er det ofte nødvendigt at uploade det samme billede i forskellige størrelser hver gang du skal oprette alt fra en landingsside til et nyt produkt. Hvis der blot er tale om størrelsesforskel i ét billede, kan disse dog ofte genereres automatisk, men vil man lave et lækkert og unikt responsive design, vil der ofte være tale om helt forskellige billeder. F.eks. kan en boks på desktop måske sagtens indeholde en lille tekst, mens den tekst skal være helt anderledes på en mobil.

Ligeledes foretrækker mange at erstatte billeder med ikoner i skiftet fra desktop til mobil hvilket igen kræver at en ekstra udgave uploades i CMS’en. Når responsive udføres korrekt, giver det ofte et både æstetisk og indtagende udtryk. Men det kan være en meget tidskrævende proces at lave et toptunet responsive site – såvel som at vedligeholde det.

Derfor har MCB Mobile nogle fordele ift. designkompleksiteten, da man her tilpasser ét billede til de forskellige enheder, frem for at uploade billeder til hver enhedstype, hvilket frigiver væsentlige mængder tid i den daglige drift – og samtidigt giver brugeren en tilpasset oplevelse. Selvom der eksempelvis kun er tale om ét billede, der uploades, så tilpasses visningen til de forskellige enheder, således at den besøgende stadig får en unik og tilpasset oplevelse afstemt efter den givne enhed, som den besøgende anvender.

Besøgende via mobil har ofte et andet behov end besøgende fra desktop. På desktop er der god plads til videoer, dropdown og store bannere mv. På mobil gemmes “fedtet” oftest væk, med henblik på at lave en lækker og clean-cut version, hvor kun det vigtigste præsenteres for den besøgende.

På den måde tilgodeses netop den situation som den mobil-besøgende står i – uden at det kræver ekstra management fra din side.


To urls = dobbelt indhold
Én af de udfordringer der er på MCB Mobile, som responsive ikke har, er at MCB Mobile  skaber to versioner af sitet automatisk (desktop og mobil). Selvom indholdet på tværs af enhederne styres ét sted, så medfører de to versioner at indholdet duplikeres.

I SEO sammenhæng kan duplikeret indhold traditionelt set være en udfordring, da Google bla. anser det som dårlig brugervenlighed. I MCB Mobile undgår vi dette ved at tilpasse den bagvedliggende kode i de to versioner således, at søgemaskinerne informeres om, at versionerne er tilpasset henholdsvist desktop- og mobilenheder hvorfor der således “ses igennem fingre” med det dublerede indhold.

Designfrihed
Godt webdesign, ligesom det meste andet design, bør baseres på slutbrugerens behov og forventninger. Dog kan responsive indskrænke din designfrihed på grund af de prædefinerede dimensioner på de forskellige devices. Selvom dette ikke nødvendigvis resultere i et kedeligt site, så er der dog en tendens til at mange responsive sites ligner hinanden på grund af de prædefinerede restriktioner.

I MCB Mobile design er der friere rammer da, disse dimensioner ikke skal kunne tilpasses til alle devices, og derfor har man mulighed for at “lege” mere med designudtrykket.

Derfor er det ofte lettere i MCB Mobile at skabe et site, der er mere personligt og tilpasset netop dine brugere.  

VIL DU HØRE MERE OM MCB MOBILE?

Ønsker du at læse mere om fordele og ulemper i henholdsvis Adaptive og Responsive, kan du gøre det i denne artikel fra TheNextWeb.com

 

{lang: 'da'}

5 tanker om "MCB Mobile vs. Responsive"

  1. Kasper

    Godt indlæg. Har fortrudt at jeg har valgt responsive løsningen for min netbutik.. Der er mange stærke sider i forhold til SEO ved at vælge MCB løsningen, hvis duplikeret indhold håndteres rigtigt.

    Svar
    1. Rasmus Høegh Sørensen Forfatter

      Hej Kasper,
      Det kan også være et ret svært (og ugennemskueligt) valg.
      Men hvis du gerne vil have en snak om hvordan vi kan hjælpe dig, må du endelig sige til 🙂
      God dag til dig.

      Svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *