Mobiloptimér dit site eller mist kunder!

Der har længe været snak, om den mobile revolution som er i gang lige nu, og i denne måned fik “forkæmperne” på mobilens side en stor støtte fra Google.

Igennem flere år er der blevet gættet på, at Google før eller siden, ville begynde at tilpasse søgeresultaterne til mobilbrugere, så sites som er optimeret til netop denne brugertype, ville få en bedre placering i søgningerne. Nu har Google meldt ud. at netop dette snart bliver tilfældet, og at de samtidig vil til at slå ned på forkert opsatte mobile løsninger.

Hvorfor kommer Google med denne udmelding?

Google vil gerne give gode brugeroplevelser til dig, på de sider som de vælger at præsentere for dig. For Google betyder det, at flere bruger Google som deres foretrukne søgemaskine, og i sidste ende betyder det flere penge for annoncer til Google.

En anden årsag er, at Google ønsker at påvirke Internettet, i den retning som Google mener er den rigtige.

Den sidste årsag er, at brugerne bevæger sig mere og mere hen mod Smartphones. 67 % af voksne danskere havde i maj 2013 en Smartphone, og 44 % af husstandene havde mindst 1 tablets, og søgninger på Smartphones og tablets er i den grad stigende.

Nedenstående graf viser, stigning i trafikken til en webshop fra mobile enheder. Den orange graf viser fra januar 2012 – maj 2012, og den blå graf viser fra januar 2013 – maj 2013.

Statistik

Hvad kigger Google efter?

Når en bruger sidder med sin Smartphone eller tablet, og søger efter et produkt, bliver brugerne ofte, via redirect, ført over til den mobiloptimeret side. På nogle løsninger er det forsiden på mobilsiden, som brugerne bliver ført over til. Men det er ikke længere godt nok. Nu skal brugeren blive ført over til den samme side fra desktop til mobilen, så siderne stemmer overens rent indholdsmæssigt. Dette har altid været en god ide, men nu begynder Google altså at “straffe” dem der ikke bruger denne teknik.

Der findes mange mobilløsninger, der er sat korrekt op, så de redirecter alle de korrekte sider fra en desktop version til en mobil version af en side. Men her kan der også opstå problemer, som Google højest sandsynligt ikke længere vil godkende. Der kan være sider på desktop versionen, der ikke findes på den mobil optimeret side, og her vil brugeren så blive mødt at en 404 side. Dette kan du undgå ved, at lade de mobilsider, der ikke findes, redirecte over til mobilforsiden.

Når Google kommer forbi og læser en mobil version, der ikke kan læses, vil indekseringsrobotten lave redirect loops. Det betyder, at Google bliver ved og ved og ved med at prøve at læse siden i én lang uendelig ring, men uden at kunne indeksere den.

Til sidst vil Google umiddelbart også straffe de mobilsider, der ikke kan håndtere flash/videoer. Vimeo og YouTube er de kanaler, der håndtere mobil versioner, og det er også de kanaler MCB bruger.

Mange mobile løsninger på markedet i dag, forsøger at løses denne redirect problematik, ved at redirecte alle undersider på et desktop site, til samme underside på et mobil site. Da disse to sites ikke altid er nøjagtig ens, kan der opstå problematikker, hvor der redirectes fra en virkede side til en manglende side (En 404 side). Igen vil Google begynde at straffe denne adfærd, så i stedet bør et site sikre, at man ikke sender brugeren videre, på de sider hvor der ikke findes en mobil optimeret udgave.

Google oplever også, at mange sites har et knap så velfungerende script til at detektere mobiltelefoner, og i nogle tilfælde resulterer det i at Google’s indekseringsrobotter sendes fra et desktop site til et mobilsite, som så sender dem tilbage til desktopsitet. Et sådan redirect loop, vil også i fremtiden blive opfattet som et ikke-velfungerende site, vel ud fra en tanke om, at det samme så kan ske for mobile brugere, og derfor straffes det også.

Til sidst vil Google også begynde, at straffe sider som benytter teknologier som ikke understøttes af mobiler, som f.eks. en flash videoafspiller.

Hvad skal du gøre for, at undgå en evt. Google straf?

Er du MCB kunde, skal du blot købe en mobil løsning til dit site. Så er du ude over alle de ovenstående problemer. Er du ikke MCB kunde, kan du selv gå ind og teste, om din side, overholder Google’s retningslinier. Eller du er velkommen til at kontakte os, så vi kan lave en mobil løsning til dig. På den måde er DU nemlig også ud over de ovenstående problemer.

Du kan evt. bruge et værktøj som http://www.pureoxygenmobile.com/toolkit/ til at teste din nuværende løsning.

Du kan også selv være med til at sikre, at din side ikke vil blive straffet af Google. Test din side! Test siden på forskellige enheder og i forskellige browsere, og sikre dig at du altid får en god brugeroplevelse. Hos MCB tester vi alle vores site, både til desktop og mobilen og i forskellige systemer, så vi sikre os, at sitet kører optimalt inden vi lancerer.

Hvad nu?

Alt dette er blot Google’s anbefalinger, men det er også første gang, at Google melder så åbent ud om hvordan det vil påvirke dit sites rangering i fremtiden. Samtidig mener vi, at anbefalingerne er med til at sikre den gode brugeroplevelse, og derfor er det er en anbefaling vi tager seriøst! Og denne anbefaling, giver vi straks videre.

Så derfor: Få lavet en mobil løsning hos MCB, og du vil nyde at se, at du snart suser forbi dine konkurrenter på Google’s søgeresultater. Med MCB mobil løsning får du en udgave af jeres webløsning, som er optimeret til mobil og tablet brug. Den mobile løsning anvender det samme indhold, som jeres dekstop løsning, og du skal derfor ikke bruge tid på, at oprette indholdet 2 gange. Vores mobile løsning er opbygget ved hjælp af et intuitivt træk og slip interface i Masterpiece, og her har du selv mulighed for, at vælge de funktioner og emner, du ønsker skal vises på mobil løsningen. Mobil løsningen er derfor nem at vedligeholde, og giver dig og ikke mindst brugeren et godt og brugervenligt overblik.

Denne form for mobil løsning er ikke en nyhed hos MCB, men kan gå hen og afgørende for din mobil side fremover.

30 % af alle Google søgninger foregår på mobil på Smartphone og tablets! Det er en procentdel, du ikke kan se bort fra og ikke har råd til at miste din del i.

 

{lang: 'da'}
Dette indlæg blev udgivet i MCB Mobil den af .

Om Janus

Janus er CTO (Teknisk direktør) hos MCB, og han har siden 1999 været med til at udvikle hundredevis af webshops og websites til MCB's kunder. Desuden har Janus igennem en årrække været en del af MCB's udviklingsafdeling, hvor han altid har et benhårdt fokus på at avancerede features skal kunne leveres til alle kunder, for en lav pris.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *