Ny Google Phantom opdatering skærper fokus på dit indhold

Phantom2

I den seneste tid har der, hovedsageligt på amerikanske blogs og fora været en del snak om en ny Google opdatering af deres algoritmer der skulle være blevet implementeret d. 29 april – uden at have været annonceret. Den har fået navnet Phantom 2, fordi der i foråret 2013 var en lignende opdatering hvor et hav af shops og sites oplevede store ændringer i deres trafik og synlighed fra dag til dag uden at Google forud havde varslet en opdatering.

Hos MCB har vi gravet lidt i tallene og har fundet et ganske tydeligt mønster, som kaster nogle gode indsigter af sig.

Take aways:

  • Dit indhold er vigtigt – meget vigtigt!
  • Skab udelukkende unikt indhold
  • Undgå duplikeret indhold og hold dig for god til at “låne” fra konkurrenter.
  • Evigt fokus på brugeroplevelsen – spørg dig selv: “Hvilken værdi har dette for mine besøgende?” – Hvis du ikke kan sætte fingeren på det, skal du bruge din tid anderledes.
  • Undgå overforbrug af links – samt flere ens links på samme side i dit indhold.

Hvad er Phantom 2?
Phantom 2 opdateringen (ja, navnet er catchy så det holder vi fast i) har haft fokus på dit indhold. Mere specifikt handler det om kvaliteten af dit indhold. Opdateringen har givet et hak i tuden på tekst-fattige sider, hvor indholdet enten er for tyndt, kopieret enten internt eller fra andre sites samt indhold som ikke bidrager til brugerens oplevelse. Samtidigt har sites med unikt, målrettet og brugervenligt indhold oplevet en klar fremgang i deres online synlighed.

Nedenfor ser du fire eksempler på anonyme MCB kunder hvor vi sammen har haft et stærkt fokus på indholdet på deres shops gennem lang tid.

Skærmbillede 2015-06-05 kl. 13.36.58

Skærmbillede 2015-06-05 kl. 13.37.47

Skærmbillede 2015-06-05 kl. 13.38.26

Skærmbillede 2015-06-05 kl. 13.39.11

Fælles for fire kunder er, at vi ser den højeste organiske synlighed i seks måneder efter Phantom 2. Dette har i flere tilfælde medført en forøgelse i den organiske trafik på mellem 10-20% hos kunderne.

De fire kunder har alle haft et skarpt fokus på at skabe unikt SEO indhold, som bidrager til de besøgendes oplevelse gennem dybdegående kategoribeskriver, gode produktbeskrivelser og “How-to” guides, som giver den besøgende, mere end de har forventet.

Udover de åbenlyse fordele ved at ligge godt på Google, så har denne form for indhold også den force, at de oftere bliver delt med den besøgendes omgangskreds gennem mail og sociale medier.

Så kort sagt: hvis dit indhold er fremragende og dine besøgende føler sig godt behandlet, er der væsentligt større chance for at dine besøgende gør lidt gratis reklame for dit site/shop ved at dele dit indhold i omgangskredsen.

Hvis du er i tvivl om kvaliteten af dit indhold eller står foran at skulle skabe nyt indhold på din shop, men er i tvivl om hvordan du skal gribe det an/mangler inspiration og nye vinkler i tekstarbejdet, er vi MCB klar til at hjælpe.

Kontakt din konsulent eller fang os på post@mcb.dk

 

 

 

{lang: 'da'}

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *