Øg webshop konvertering med 9,3% med TeamAuction

Som shopejere, webmastere og online marketingfolk, sidder vi alle og leder efter kilden til mere trafik, bedre konvertering, og højere snitordre. Helst noget som kan klare alle tre ting på én gang.

Vi leder efter tiltag der kan være med til at skabe højere omsætning på vores shops, og hvad der kan give os et forspring i fht. vores konkurrenter.

TeamAuction logo øger konvertering på webshop
I dette indlæg vil jeg fortælle om en succes som vi har haft på webshoppen vildmedvin.dk, hvor vi med en splittest har hævet konverteringsraten med 9,3%.

Det lyder måske ikke af meget, men svarer med den aktuelle trafik til flere end 1.000 ordrer ekstra på årsbasis. Det tager de gerne imod hos Vildmedvin!

Hvorfor TeamAuction?
TeamAuction er et koncept hvor sportsklubber og velgørenhedsorganisationer kan indsamle sponsormidler, ved at virksomheder donerer produkter/ydelser til dem, som så bortauktioneres på TeamAuction.

TeamAuction er på kort tid blevet en stor succes, med mange klubber og organisationer der afholder auktioner, og virksomheder som donerer produkter og ydelser. Dermed oplever TeamAuktion også at flere og flere kender konceptet.

Vildmedvin har sponsoreret en del gavekort til diverse sportsklubber som har afholdt auktion på TeamAuction, og fået nye kunder ad den vej.

Med det kendskab vi har til TeamAuction og konceptet, og deres øgede kendskabsgrad, tænkte vi om vi ikke kunne udnytte det i vores markedsføring af Vildmedvin.

TeamAuction er velgørenhed med både hjerte og hjerne. Dvs. som virksomhed støtter du et godt formål (sportsklub, velgørende organisationer, o.lign.), men samtidig får virksomheden en meget stor eksponering (unik CPM), en ny kunde, muligheden for at kommunikere med dem som ikke fik produktet, linkbuilding, goodwill, og meget mere – alt sammen til kostprisen på deres produkt/ydelse, som i øvrigt kan trækkes fra i skat.

Og en webshop som Vildmedvin, som har mange besøg, vil vi gerne kunne vise at Vildmedvin også har en social profil. Så tanken var om vildmedvin.dk kunne drage nytte af, at være sponsor hos TeamAuction ved at vise det på egen shop?

I forvejen anvendes Ehandelsfondens logo og henvisning til anmeldelserne på Trustpilot på shoppen, så vi har arbejdet med at opbygge troværdighed. Der er tidligere lavet flere forskellige splittests, og der er arbejdet målrettet med layout, informationer, på varelister, produktsider og checkout, så vi ville gerne forsøge noget nyt.

Testen
Vi fik TeamAuction til at udvikle et logo, som udover at vise hjerter, har en tekst omkring hvad konceptet er. Det tilfrettede logo ser således ud:

TeamAuction logo

På den måde håbede vi, at det vil være et tydeligt logo, som folk vil ligge mærke til.

Lige under toppen / drop down menuen på vildmedvin, er der en bjælke med: Trustpilot, ehandelsmærket, og antal ordrer afsendt.

Formålet med denne linje, er at skabe tryghed ved de to første og ved “antal afsendte ordrer” at vise at der er mange andre som handler her, og at man på den måde kan handle trygt hos vildmedvin.

Det ser således ud:

Kontrol (siden i dag)
VMV1

Næste trin var så at få indsat TeamAuction i denne linje, og her valgte vi at kombinere med hhv. Ehandelsfonden og Trustpilot.

Så vi har lavet 2 nye varianter af for at se om det gør en forskel. De to varianter ser således ud:

Trustpilot + TeamAuction logo (Version 1)

VMV2

Ehandelsfonden logo + TeamAuction logo (Version 2)

VMV3

Det overordnede mål var, at finde hvilken af de tre varianter som konverterede bedst, og så målte vi også på hvilke varianter der fik flest kliks på logoer, flest der så indkøbskurven, og andel af dem som gik til trin 2 (adresse).

Med andre ord, kunne vi øge konverteringen ved at vise det nye logo fra TeamAuction på shoppen?

Forventning
Da vi satte testen op, var min egen forventning at indsættelse af TeamAuction logo ikke ville gøre den store forskel. Jeg har selv arbejdet meget med TeamAution, og er vild med konceptet, men forventede ikke det kunne slå kontrollen med både Trustpilot og Ehandelsmærket.

Både Trustpilot og Ehandelsmærket er mere kendte og brugte, og noget man ser mere på webshops. Dernæst har begge til formål at hjælpe med sikker ehandel, og gøre forbrugerne trygge.

Men som jeg allerede har afsløret, så var dette en forkert antagelse.

Resultat
Data
Til at udføre testen brugte vi Visual Website Optimizer, som er vores foretrukne værktøj. Der har været lidt flere end 50.000 besøgende til grundlaget for testen.

Konverteringsgrad
Vinderen var Trustpilot+TeamAuction, som henter en øget konvertering på 9,3%:

VMV2

I perioder har forbedringen af konverteringen været helt oppe på 10%, men de 9,3% er med 94% statististisk validitet for at slå originalen. Og med lige over 55.000 besøg har vi klar tendens, som nu også er tæt på at være statistisk evident.

VWO3_1

Det er shoppens konverteringsrate der skjules, da Vildmedvin ikke ønsker at oplyse den af konkurrencemæssige hensyn.

Som skrevet i indledningen vil det på årsbasis for en shop af vildmedvins størrelse betyde min. 1.000 ekstra ordrer.

Varianten med Ehandelsmærket + TeamAuction reducerede konverteringen med 1,6%!

VWO4 - Kopi
Konklusion

Hvis man skal forsøge at konkludere på hvad der gør, at konverteringen stiger, er der to ting som jeg selv tror gør den store forskel, hvor det især er punkt 1 som er afgørende:

  1. Selve konceptet bag TeamAuction og at vi viser hjerter i logo, og har en tekst omkring støttelse af velgørenhed og sport er en vigtig faktor. Vi skal ikke undervurdre vigtigheden af, at vise at en webshop har en “samvittighed”, og gerne hjælper med at støtte store og små projekter. Og med tanke på, at flere og flere kender TeamAuction, har det en afsmittende effekt på villigheden til at placere en ordre på vildmedvin.
  2. Der er færre som klikker på TeamAuction logo, end på de to andre, hvilket gør at færre bevæger sig væk fra siden, dette kan naturligvis også spille ind. Det er ret simpelt, desto flere der bliver på shoppen, jo mindre er risikoen for at de bliver distraheret ok ikke kommer tilbage.

I fht. punkt 2 er det påfaldende dog, at der er flere som klikker på linjen med Emærket+TeamAuction end Trustpilot+TeamAuction. Her ville jeg have troet, at flere ville klikke sig ind og læse anmeldelser end der var brugere der ville klikke på Emærket.

Næste trin
Nu skal vi have lagt TeamAuction ind som et fast element i toppen af Vildmedvin, så vi kan få flere ordrer til shoppen fast hver måned. Men vi tester videre, så vi er ved at kigge de mest sete sider igennem lige nu, varelister, produktsider og checkout for at se om vi kan indkorporere det i siden der.

Det kan også være, at vi på shoppen laver en artikel omkring samarbejdet med TeamAuction og linker til den, så brugerne ikke kommer væk fra siden. Det kan være vi i nyhedsbrevene skal forsøge at forklare lidt omkring samarbejdet, og på den måde få flere til at klikke og købe.

Uanset hvad vi gør fremadrettet, er det interessant at der nu er kommet en ny spiller, som måske kan hæve konverteringen på din webshop også.

Baggrundsinformation
Blogger
Indlægget er skrevet af Lars Duelund Sørensen, og som leder af Ecommerce Marketing & Optimisation afdelingen hos MCB, har jeg bl.a. ansvaret for al online markedsføring af vildmedvin i ind- og udland.

Vildmedvin
Vildmedvin er vokset støt i både trafik og konvertering henover de sidste 4 år, hvor vi arbejder målrettet med trafik og CRO. Webshoppen er i dag blandt de største på markedet i Skandinavien på markedet for vin og spiritus.

Vildmedvin er netop blevet nomineret til en ehandelspris i kategorien “Bedste B2C-virksomhed – online omsætning over 30 mio. kr.” Det skal bemærkes her, at det hverken er Vildmedvin selv eller MCB som har indstillet til prisen. Besøg vildmedvin her.

TeamAuction
TeamAuction.dk (et associeret selskab til MCB) er et koncept hvor sportsklubber og organisationer kan indsamle sponsormidler, ved at virksomheder donerer produkter/ydelser til dem, som de så bortauktionerer på platformen. Forbrugere besøger platformen for at gøre en god handel, hvor de kan byde på produkter og vinde auktioner, ofte til reduceret pris.

TeamAuction har på godt et år fået flere end 25.000 følgere på Facebook, afholdt mere end 150 TeamAuctions.

Virksomheden er i øvrigt også nomineret til en ehandelspris i kategorien “Bedste nye ehandelsvirksomhed”. Besøg TeamAuction her.

Har du spørgsmål eller kommentarer er du velkommen til kommentere nedenfor, eller skrive direkt til mig: lds@mcb.dk

{lang: 'da'}
Dette indlæg blev udgivet i A/B splittest, ehandel, Grafisk design, Webshop optimering, Website optimizer den af .

Om Lars

Lars er leder af MCBs vidensafdeling som udfører online marketing for +130 webshops og websites. Det er også i vidensafdelingen, at MCB selv er med til at drive +50 webshops, og afholder desuden hver måned gratis workshops for MCBs kunder, omkring alt hvad der kræves for at få succes på nettet. Vi arbejder med alle aspekter indenfor online marketing, konverteringsoptimering, fastholdelse og strategi.

En tanke om "Øg webshop konvertering med 9,3% med TeamAuction"

  1. Tim Petersson

    Det er altid spændende med test, men min umiddelbare vurdering af resultatet er, at det ligeså godt kan være fjernelsen af e-mærket der resultere i at konverteringen stiger. Som du selv skriver så er der konverteringsfald der hvor TeamAuction er vist sammen med emærket. I burde måske have taget en test med hvor emærket bare var fjernet, eller der var indsat noget helt 3.

    Svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *