Øg din juleomsætning med en top-tunet webshop. Vi giver dig 10 gode råd!

De sidste par år er julehandlen på nettet steget kraftigt – alene fra 2010 til 2011 var stigningen på hele 20 %. Generelt set steg e-handlen 13 % fra 2010 til 2011, men for MCBs kunder steg den hele 46 % i samme periode. Vi har igen i år set store vækstrater for rigtig mange kunder, og det er derfor vores klare forventning, at årets juleshopping atter vil slå rekorder.

Kunderne er uden tvivl motiveret til at købe online – men er du og din webshop klar til at modtage de mange ekstra besøgende, henvendelser og ordrer? Vi har samlet 10 gode råd til, hvordan du optimerer din webshop til julehandlen, både når det gælder om at genere omtale og trafik til shoppen, samt hvordan du konverterer trafikken til ordrer.

1. Online marketing

Adwords
Vores erfaringer viser, at det er nemmere at konvertere de besøgende i november og december måned, hvor de er mere købemodne. Det betyder, at får du mere ud af de penge, du bruger på Adwords i denne periode. Du skal dermed i god tid (dvs. allerede nu) løbe alle dine kampagner igennem og få dem optimeret i forhold til annoncegrupper, søgeord, og annoncer. Lav evt. specifikke ”julekampagner” og sæt dine “normale” kampagner på pause, så du kan aktivere dem igen næste år. Allokér budget og lav en plan for løbende opfølgning.

SEO
Det er ikke realistisk at tro, at du kan nå at få mere SEO trafik, hvis du ikke har arbejdet med dette intensivt i længere tid. Så derfor skal du allerede her tænke frem mod næste år. Det du kan gøre, er at få undersøgt, hvordan din SEO trafik konverterer, og dernæst få optimeret dine mest populære landingssider. Er der tydelige Call-to-actions på landingssiderne? Har du en klar strategi for dine vigtigste søgeord og landingssider?

Retargeting
Hvad med at eksponere alle dine besøgene for bannere fra din webshop, når de efterfølgende bevæger sig rundt på nettet? Retargeting gør dette muligt! Med retargeting støder dine besøgende ganske enkelt på dine bannere igen, når de besøger større og mindre medier på nettet – herunder mange af de mest besøgte hjemmesider herhjemme. Det er endda muligt at sikre, at bannerne viser lige netop de produkter, den besøgende har kigget på i din webshop og ikke bare generelle bannere. På denne måde er det muligt at ”lokke” den besøgende tilbage til shoppen – evt. ved hjælp af en attraktiv call-to-action: “Fri fragt og gratis indpakning i december på produkt X”.

2. Planlæg dine nyhedsbreve
Det her er et af de steder, hvor der ligger guld gemt, men som mange desværre glemmer at have fokus på i juletravlheden. Generelt set konverterer nyhedsbreve 4-6 gange bedre end den generelle trafik til din shop. Alene af den grund skal du i god tid få lagt en strategisk og målrettet plan for dine nyhedsbreve, så du er sikker på at have indholdet klar og få dem sendt ud på de rette tidspunkter. Lav derfor allerede nu en plan over, hvor mange nyhedsbreve du vil sende, find gode tilbud, lav konkurrencer, lav lister med julegaveideer til kvinder, mænd, børn, veninder, forældre osv. alt efter, hvad dit sortiment henvender sig til. Udnyt at du allerede har en viden om, hvad kunderne normalt køber, hvilket gør det muligt at lave konkrete anbefalinger, som gør det nemt for brugerne at købe deres gaver hos dig.

Har du segmenteringsdata, så brug dem! Kan du eksempelvis opdele dit kartotek i hhv. kvinder og mænd, så lav nyhedsbreve med julegaveideer målrettet netop dem. Send ”julegaveideer til kvinder” til alle mænd i det kartotek (og vice versa) – tro mig, det vil mange mænd se som en rigtig god hjælp i juletiden!

Hvor ofte skal du så sende? Er du dygtig og laver relevante nyhedsbreve, som giver gode idéer, og hjælper dine nyhedsbrevsmodtagere i en ellers travl tid, ja så har du jo nærmest en forpligtigelse til at sende min. 1 gang i ugen i december! Ellers kan mindre gøre det.

3. Bannere
Det er smag og behag, hvor meget juletema, man ønsker på sin shop – og ikke mindst, hvor tidligt der skal gå julekugler og nissemænd i det hele. Det er slet ikke nødvendigt at ændre hele layoutet på din shop (det kan jo blive for “julet”), men det er en rigtig god ide at få lavet nogle bannere til din forside, varegrupper, produktsider, checkout osv., der både guider og hjælper brugerne. Dvs. sender du indtil f.eks. d. 21/12, så skal det klart fremhæves i bannere. Det samme gælder oplysninger om bytteregler, kampagner osv. Alt dette skal fremhæves på de rigtige steder i din shop. Så lav en plan for, hvilke budskaber du kommunikere på forsiden, varegrupper, produktsider og især også på indkøbskurven i checkout.

Eksempler på julebannere:

4. Ønskeliste
Mange finder inspiration til deres egne julegaveønsker ved at surfe rundt på div. webshops. Ved at gøre det nemt for dine brugere at oprette og ikke mindst dele en ønskeliste, får du dermed dine brugere til at skaffe trafik til din shop. Ønskelisten skal kunne sendes som en mail, men overvej også om den skal kunne deles på Facebook. Det handler generelt set om at gøre det så nemt for dine brugere som overhovedet muligt, så tænk det igennem på alle mulige måder hvorpå du kan lette køb, dele lister, etc.

5. Brug julekalender korrekt og skil dig ud!
Det er efterhånden standard, at webshops laver en julekalender, hvor der bag hver låge i december måned gemmer sig et tilbud. Ideen er såmænd fin nok, men det er ikke det, der skiller sig ud mere. Hvorfor ikke gøre det med lidt mere kant – tilbyde skæve præmier, sjove produkter, en stor præmie til sidst, en gang i ugen har du et knaldtilbud på min. 50 % osv. Så tænk ud af boksen og gå en anden vej, nu hvor hovedparten holder fast i den traditionelle med “X % rabat på produkt Y kun i dag!”. Kan du finde det, der skiller dig ud fra mængden, så giver du brugerne et incitament til at handle i netop din shop, og måske endda dele det på de sociale medier.

Du kan desuden overveje, at kalendertilbuddene postes hver dag på Facebook, men det ugentlige supertilbud kun kommer via nyhedsbrevet hver fredag eksempelvis. På den måde risikerer du ikke at spamme dine brugere, og du giver dem endnu en god grund til at modtage dit nyhedsbrev.

6. Merchandise dine varegrupper
Jeg behøver ikke fortælle dig, hvordan du løbende optimerer dine varegruppe, så du altid har de mest relevante varer øverst: nyheder, tilbud, sæsonvarer, bestsellers osv.. Det har du forhåbentligt fuldstændig styr på i dit daglige arbejde. En ting du dog kan gøre for at ”jule-merchandise” din shop, er at lave nogle nye varegrupper op til jul (konverterer de godt, kan du jo altid overveje at fortsætte med dem efter jul).

Gaver købes ofte på et budget, hvor man har kr. X at købe for til hver modtager. Så hvis du er smart, laver du nogle nye varegrupper, eller en sortering, hvor man kan se produkter inden for afgrænsede prisklasser. En alternativ metode er at smide overlays på produkterne, så f.eks. gul = under 200, grøn = under kr. 500, blå = under kr. 700, og orange = under kr. 1.000.

7.  Gratis gaveindpakning
Tilbyd dine kunder at pakke gaven flot ind og kommunikér det evt. via bannere på varesider. Du plejer måske at tage et gebyr for det, men tænk på, at alle fysiske butikker tilbyder denne service GRATIS. Så frem med julehumøret og tilbyd det samme.

8. Kan dine brugere finde rundt på din shop?
E-kunder bliver nemt distraheret når de shopper online og ofte har de ikke 100% fokus på at få gennemført en ordre, hvilket du jo naturligvis gerne vil have dem til. Derfor er du nødt til at guide dine brugere godt undervejs i webshoppen. Det gør du bl.a. ved at have klare og gennemtænkte “Call-to-actions” på alle dine sider. Dvs. hvad vil du gerne, at brugerne skal gøre på forsiden? Hvad skal de gøre på dine varegrupper og varesider? Hvordan ser dine 10 mest populære landingssider ud – altså der hvor brugerne møder dig første gang? Alle disse sider, skal du sikre, at det er nemt og tydeligt at komme videre fra, så brugerne fortager den ønskede handling. F.eks. hvis du kører med tilmelding til nyhedsbrev på varegruppe niveau, så tjek lige din statistik for, hvor mange der reelt set klikker og tilmelder sig via disse. Er det alt for få (hvilket jeg vil tro), så fjern banneret eller udbyt det med et andet og mere relevant (f.eks. et banner med “Vi sender helt til d. 22/12, og du kan bytte indtil d. 15/1).

9. Optimér dit checkout
Hvis du er i tvivl om, hvordan du optimerer dit checkout generelt set, så læs det forrige blogindlæg her >>

Når du har alt det på plads, så optimer mod julespørgsmålene. Dvs. hvordan bestiller jeg en gave til levering direkte til modtageren? Hvad med byttereglerne? Kan jeg få gaven pakket ind? Hvornår skal man senest bestille for at få gaverne før jul? Kan jeg indsætte en kommentar på ordren? Disse og mange andre spørgsmål skal du have svaret på i løbet af kundens købsflow og gerne uden, at de skal have fat i din kundeservice.

10. Klar til udsalg
Nu tænker du nok: Jamen udsalg er da først efter jul! Men det er ikke fordi, at jeg er løbet tør for idéer, for det er vigtigt, at du allerede nu forbereder dig på udsalgsstart. Og det er uanset om dit udsalg starter i juledagene (hvor du måske har fri), eller om det først er efter nytår. Få bestilt bannere, planlæg nyhedsbreve, lav en plan for hvilke varer, der skal nedsættes, etc.

Så kan du med sindsro gå på juleferie efter en travl december måned, hvor du forhåbentligt har sendt masser af varer afsted mod glade givere og endnu gladere modtagere!

Når du det?
Har du behov for hjælp til ovenstående så tag fat i MCBs VIDENsafdeling og hør mere. Vi hjælper med alt vedr. online markedsføring, shop optimering, merchandising af din shop, online strategi, og hvad der ellers skal til for at drive en succesfuld webshop.

Send mig en mail på lds@mcb.dk eller ring til på 2790 3508 og få en uforpligtende snak om, hvordan VI kan hjælpe DIG!

 

{lang: 'da'}
Dette indlæg blev udgivet i ehandel, julehandel, Uncategorized, Webshop optimering den af .

Om Lars

Lars er leder af MCBs vidensafdeling som laver online marketing for +100 webshops og websites. Det er også i vidensafdelingen, at MCB selv er med til at drive +50 webshops, og afholder desuden hver måned gratis workshops for MCBs kunder, omkring alt hvad der kræves for at få succes på nettet. Vi arbejder med alle aspekter indenfor online marketing, konverteringsoptimering, fastholdelse og strategi.

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>