Simpel splittest forbedrer konvertering med 388,97 %

Du kender det. Online brugere opfører sig sjældent, som vi forudser, planlægger og ønsker. Hvad der virker logisk for dig, virker måske modsat for de besøgende, som dermed reagerer fuldstændig anderledes end forventet. Når man opbygger, administrerer og opdaterer sit site, er det derfor alfa omega, at man altid tester de forskellige opsætninger inden der træffes vigtige beslutninger om sidens opbygning.

At drive en hjemmeside til succes kræver forretningsforståelse og fokus på konverteringer på samme måde, som det kræves for at drive en webshop. Det lyder måske åbenbart for de fleste, men det er desværre ikke alle website-ejere, der har en strategisk og målrettet tilgang til deres hjemmeside. I princippet bør man have fokus på det samme ting, hvad end det gælder en hjemmeside eller en webshop. Med andre ord skal trafik, SEO, konverteringer osv. være omdrejningspunkt i alt arbejde med løsningen.

Netop konverteringer er, hvad vi har valgt at sætte fokus på i dette blogindlæg, hvor vi tager udgangspunkt i en konkret case, hvor der er arbejdet målrettet med konverteringsoptimering.

Casen kort

UCHolstebro (UCH) har gennem mange år hørt til blandt vores ambitiøse kunder, som konstant har fokus på at forbedre deres hjemmeside, tilpasse sig målgruppen og ikke mindst at måle effekten af deres indsatser. På et af vores jævnlige status- og udviklingsmøder, blev det diskuteret, hvordan UCHs webløsning kunne optimeres for at øge ROI. For en opdateret og funktionel hjemmeside er jo ikke meget værd, hvis det ikke også bidrager til organisationens bundlinje. Det blev derfor aftalt at sætte fokus på, hvordan konverteringsprocenten for sidens kontaktformular kunne øges.

UCH, vores vidensafdeling og konsulenten aftalte i fællesskab, at der skulle opsættes en række splittest af forskellige udgaver af kontaktformularen på forsiden af htx.ucholstebro.dk for at afprøve, hvad de besøgende reagerer bedst på.

Den oprindelige forside:

Som det fremgår af billedet, ligger kontaktformularen i højre side i samme CTA-farve, som er brugt på hele sitet. For at få nærmere kontaktoplysninger kræver det, man klikker på ét af de tre kontaktelementer (ring, skriv, mail). Denne kontaktformular er valgt for at gøre det muligt at måle interaktionen med formularen.

1. test

Første etape af testen gik på at teste den overordnede interaktion med kontaktformularen, med andre ord, hvor mange der ”bare” klikkede på kontaktformularen.  Det blev bl.a. testet, hvad der ville ske med konverteringen, hvis farven på kontaktboksen blev ændret fra den oprindelige røde CTA-farve til en ny farve.

Forsiden kom i stedet til at se således ud:

Testen blev afsluttet efter 10.000 besøgende og testen er dermed valid. Resultatet af den nye farve på kontaktformularen højnede konverteringsraten med 8,39 %. Godt nok. Men ikke rigtig tilfredsstillende, vel?

Dette var dog kun den første af tests i rækken.  Den næste test havde til formål at gå endnu dybere og teste konverteringen for ”Skriv” – altså hvor mange besøgende, der sender en mail/forespørgsel via kontaktformularen.

2. test

Anden del af testen undersøgte, hvordan nedenstående ændringer af kontaktformularen påvirkede antallet af henvendelser:

  • Billede af kontaktperson ved formularen (Contact with image)
  • Farve ændring (Color changes)
  • Åbning af formular ved load af side (Open on page load)
  • Formular altid åben (Always open)

1. Billede af kontaktperson ved formularen 

Resultat: 54,75 % forbedring

2. Farve ændring

 

Resultat: 58,81 % forbedring

3. Åbning af formular ved load af side

I denne variant loades siden som normalt, hvorefter ”skriv”-feltet ruller ud. På den måde sker der en handling på siden lige efter den er loaded, hvilket skaber opmærksomhed omkring kontaktboksen.

Resultat: 160,85 % forbedring

4. Formular altid åben

 

Resultat: 388,97 % forbedring

Oversigt over det samlede resultat:

Det er altså ikke småting, man kan opnå med en simpel splittest, og det er da heller ingen hemmelighed, at UCH er overordentligt tilfredse med resultatet, som de gerne vil have lagt online ASAP.

Lille indsats = store resultater

Som casen illustrerer, skal der nogle gange ikke ret meget til at skabe store resultater, som kan have afgørende betydning for virksomheden. Splittests er en af de mest pålidelige og kosteffektive metoder til at teste indhold på et site på.

Har du fået blod på tanden og lyst til at få dit site testet? Så kontakt os og book et uforpligtende møde, hvor vi vil give vores bud på, hvordan du kan teste din side og dermed skabe resultater for din virksomhed.

Nye tendenser inden for tracking

Vores videns- og udviklingsafdelingen deltog i starten af oktober på Ecommerce Expo i London, hvilket er Europas største e-handelsmesse. En af de helt nye tendenser går på at udvide den velkendte tracking på kontaktformularer (klik og udfyldelse af formular) med en direkte tracking på, hvor mange der rent faktisk ringer på baggrund af en kontaktformular. Funktionen fungerer på den måde, at der ganske enkelt oplyses et andet telefonnummer end hovednummeret, som så er knyttet til virksomhedens hovednummer. På den måde er det muligt at tracke, hvor mange opkald der er foretaget til det divergerende nummer og dermed afsløre, hvor mange der rent faktisk ringer efter at have interageret med en kontaktformular. Det er faktisk så avanceret, at man kan sætte det op per kilde, dvs. dem der har søgt og klikket på adwords ser ét nummer, dem der har klikket i nyhedsbrev et andet, og så videre.

Funktionen er ikke tilgængelig i Danmark endnu, men mon ikke det er noget, vi kommer til at se mere til i løbet af de kommende år.

{lang: 'da'}
Dette indlæg blev udgivet i A/B splittest, Website optimizer den af .

Om Bo

Jeg har arbejdet hos MCB siden 2002 og har derfor været med i virksomheden næsten lige fra starten. Min fornemmeste opgave er at skabe værdi for vores kunder og hjælpe dem til at få mest muligt ud af de kompetencer, vi har i huset. Det er blandet andet disse kompetencer, jeg vil sætte fokus på via mine indlæg her på bloggen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *