Splittest case: Rejsebureauet AlfA Travel hæver konverteringsraten 52,9%

AlfA Travel er et rejsebureau, som har specialiseret sig i gruppe- og studierejser.

Efter AlfA Travel deltog på vores seminar i maj måned, som bl.a. omhandlede splittest, blev de for alvor hooked på at arbejde mere med konverteringsoptimering på deres side, så de kan få flere til at bestille et tilbud og forhåbentlig købe en rejse.

Vi lavede et hurtigt redesign af deres call-to-action ”Bestil tilbud”, som går igen på de primære rejse-landingssider – blot for hurtigt at få noget data og se, om nu også disse splittest overhovedet har en effekt.

Hermed designs og resultater:
(CTR står for Click Through Rate)
(CR står for Conversion Rate)

Control | CTR: 5,45% | CR: 3,46%

Bestil gratis og uforpligtende tilbud | CTR: 7,26% | CR: 5,29%

Rekvirer tilbud | CTR: 7,41% | CR: 4,40%

Gratis tilbud | CTR: 6,57% | CR: 4,06%

CTR (click through rate)

CR (conversion rate)

Konverteringsstigning på 52,9%
Som det fremstår ovenfor, konverterer kontrolversionen 3,46%. Det er altså den version, som har været online de sidste par år. Den bedste testversion, hvor tilbudsknappen tydeligt fremhæves med teksten ”Bestil gratis og uforpligtende tilbud” konverterer 5,29% dvs. en stigning på 52,89%.

Det er også interessant, at “Rekvirer tilbud” har en højere click through rate end vinderen “Bestil gratis og uforpligtende tilbud”, men altså alligevel en væsentligt lavere konverteringsrate. Noget tyder på, at teksten “uforpligtende tilbud” giver folk mere lyst til at færdiggøre formularen.

Hvad betyder en konverteringsstigning på 52,89%
Det kan nogle gange virke lidt abstrakt, hvad en konverteringsstigning på 52,89% betyder. Derfor vil jeg forsøge, at indsætte konverteringsstigningen i en realistisk sammenhæng.

Stigningen indsat i en realistisk sammenhæng (ikke AlfA Travels egne tal)
Besøg pr. år: 75.000
Konverteringsrate: 3,46%
Fra-tilbud-til-kunde rate: 25% (viser hvor mange personer, der bestiller et tilbud og efterfølgende bliver til kunde)
Netto konverteringsrate: 0,865% (konverteringsrate / fra-tilbud-til-kunde rate)
Gennemsnitlig pris pr. rejse: 4.000 kr.

Ved at indsætte nøgletallene i dette regnestykke kan vi udregne omsætningen fra besøgende på hjemmesiden, som benytter tilbudsformularen:

Besøg x Netto konverteringsrate x Gennemsnitlig pris pr. rejse = Omsætning

75000 x 0,865% x 4.000 = 2.595.000 kr.

Bemærk: Besøg, tilbud-til-kunde rate og gennemsnitlig pris pr. rejse er fiktive tal i dette eksempel. De er dog på ingen måde urealistiske for branchen.

Omsætning med ny konverteringsrate
Ny konverteringsrate efter split testen: 5,29%
Fra-tilbud-til-kunde rate: 25%
Netto konverteringsrate: 1,3225%

75000 x 1,3225% x 4.000 = 3.967.500

Stigning i omsætning: 1.372.500 kr.

CTA med kæmpe effekt!
Dette er blot endnu et eksempel på, hvor stor betydning nogle få ændringer kan have. I dette tilfælde altså blot en tydeligere call-to-action.

Det næste logiske skridt for AlfA Travel vil være, at arbejde videre med selve formularen og splitteste effekten af antal felter.  Her kan der helt sikkert også kan hentes væsentlige forbedringer af konverteringsprocenten.

{lang: 'da'}
Dette indlæg blev udgivet i A/B splittest, Webshop optimering, Website optimizer den af .

Om Bo

Jeg har arbejdet hos MCB siden 2002 og har derfor været med i virksomheden næsten lige fra starten. Min fornemmeste opgave er at skabe værdi for vores kunder og hjælpe dem til at få mest muligt ud af de kompetencer, vi har i huset. Det er blandet andet disse kompetencer, jeg vil sætte fokus på via mine indlæg her på bloggen.

5 tanker om "Splittest case: Rejsebureauet AlfA Travel hæver konverteringsraten 52,9%"

  1. Peter

    Ja, det er interessant hvor stor en forskel en lille ændring af designet kan gøre…må jeg spørge; hvilket tool bruger du til udregning af CR, CTR osv.???

    Svar
  2. Bo Hedegaard

    Hej Peter.

    Beregningerne på CTR og CR er en del af splittest-værktøjet. Det er der screendumbs er taget fra.
    Vi har et rigtigt godt samarbejde med Visual website optimizer. Vi har sammen f.eks udfordret systemet med en meget stor Mutitest som involverede ca 20 elementer (det er lidt farligt – men meget lærerigt).

    Svar
  3. Nikolaj Mogensen

    Super flot resultat Bo! Og ja – det er altid sjovt at lave nogle udregninger på de øgede konverteringer og det samlede resultat 🙂

    Skal i teste videre på siden og hvad har i i pipelinen af tests?

    Jeg kunne godt tænke mig nogle tryghedsskabende logoer. Det kunne eksempelvis være statements fra tidligere kunder, trustscore eller andre rejsemærkninger.

    Svar
  4. Thomas Frost - WebCoders.dk

    Super interessant hvor lidt der nogen gange skal til, og så er det faktisk alligevel ikke så lidt når man ser på hvor ens øjne havner henne. Ændringen er jo faktisk ret markant i forhold til hvor ens opmærksomhed er når man kommer ind på siden.

    Tak for endnu en god og lærerig artikel 🙂

    Svar
  5. Kent M

    Interessant test. Gratis er åbenbart ikke hvad det har været, men sjovt at det alligevel konverterer bedre.

    Det kunne være sjov at teste vinderen i forskellige farveudgaver. Måske er gul ikke den bedste.

    Svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *