Til tasterne venner – enden er nær!

Enden_er_nær

Gør dit indhold nok for dine modtagere? – Får dine besøgende nok ud af det? I det forgangne år, har et af det helt store buzzwords været CONTENT! – Alverdens bloggere, eksperter og alle andre med ti fingre og et tastatur har stået i kø for at fortælle dig, at dit indhold på dit website eller din shop, skal være brugervenligt, rettet mod din modtager, inddrage, bidrage og alle mulige andre drager..

Og hvis du ikke allerede har omskrevet alt på dit site i en sådan grad, at du kunne vinde en litteraturpris – så ak og ve – forbered dig på at Onkel Google i nærmeste fremtid banker på din dør for at nakkeskyde alle dine elskede side 1 positioner og rykke samtlige dine landingssider til ydre Mongoliet – så du fremover kan kigge i vejviseren efter enhver form for online vækst.

Rolig nu..

At lave content eller ikke lave content – det er spørgsmålet

Hos MCB har vi oplevet en voldsom stigning i kunder, der efterspørger content. – Hvordan er det lige, vi skal gøre det? – Hvad skal vi skrive? – Hvem læser det egentligt? Og hvad sker der, hvis vi ikke gør noget? Derfor læser du dette indlæg netop nu. Vi mener, der er grund til at rydde lidt op i antagelserne, gyde olie på vandene og give nogle håndgribelige inputs til at komme i gang med at lave indhold, som dine læsere har gavn af (og fordi overskriften på dette indlæg var så larmende interessant, at du blev fristet til at se nærmere på det ;)).

Først og fremmest; – ja, dit indhold er vigtigt.

Selvom det ikke er alle der læser det, så er det vigtigt, at dit indhold er rettet til din modtager – og på alle måder prøver at tilgodese dine besøgende. Men gode tekster er ikke nødvendigvis meget lange tekster. Vi mangler stadig at se det første eksempel på, at Google straffer nogen af vores knapt så teksttunge kunder. Så der er ingen grund til at slå skodder for døre og vinduer i frygt for at Onkel Google kommer for at kværke dine placeringer. MEN dine besøgende forventer god behandling, så du kommer længst ved at tage godt imod dem – også på skrift.

Derfor kan du her se en række inputs og overvejelser, som du med fordel kan gøre dig, inden du springer til tasterne.

Hvem er din modtager?

hvem_er_din_modtager

Dine besøgende sætter pris på personlighed. Det er bl.a. derfor at Amazon.com har fundet guld, ved at foreslå dig lignende bøger/produkter baseret på de produkter, du tidligere har købt eller placeret i din indkøbskurv. Det giver os en følelse af, at der bliver taget hånd om netop os. Men hvordan giver du dine besøgende følelsen af, at du har tænkt på netop dem? – Det første skridt er at kende din modtager. Her er en række spørgsmål du kan stille dig selv med henblik på at målrette din indsats mod din modtager.

  • Hvem er min modtager?
  • Hvad spørger de oftest om?
  • Hvad ved du om den/dem du vil skrive til?
  • Alder, køn, uddannelse, interesser og behov?

Du har formentligt jævnligt kontakt med dine kunder eller interessenter, så det er oplagt enten at tænke grundigt over den feedback du får fra dem og evt. spørge dem direkte:

  • Hvad savner du?
  • Er der noget du gerne ville vide mere om?
  • Er der noget, der virkede ulogisk/forvirrende osv da du besøgte min shop..?
  • Hvad kan jeg/vi gøre nemmere/bedre/hurtigere for dig?

Feedbacken fra dine kunder er en guldgrube, som alt for mange desværre overser, men der er oftest et hav af gode inputs og nye vinkler at hente hos dine kunder – så brug dem endeligt. En sidegevinst ved denne tilgang er, at dine kunder uden tvivl vil tage din interesse som et meget sympatisk træk – fordi du interessere dig for netop deres mening – og så er din personalisering allerede i gang.

Jo mere nuanceret dit billede er din modtager, jo større er chancen for at de finder dine tekster, indlæg, produktudvalg osv. interessante, fordi de oplever at hele molevitten er rettet mod dem. Måske går de endda så langt at de deler det, fortæller om det og anbefaler til venner og familie, hvilket bestemt ikke skader din bundlinje.

Eksempel:
Uden at vi hos MCB vil inddrages i kønskampen, så er der ofte forskel på hvad mænd og kvinder finder interessant – også på skrift. Mændene har ofte en forkærlighed for korte og præcise beskrivelser, som uden omsvøb forklarer et givent produkt, situation eller argument – det er dét her du får og det virker sådan – BANG her er et overblik!

På damesiden er der ofte en forkærlighed for et mere beskrivende og malende sprogbrug. Her værdsættes uddybende beskrivelser, narrativer og sproglige billeder mm. – og her kan korte og kontante beskrivelser indimellem opfattes som ligegyldighed fra afsenderen eller et tegn på, at “man ikke engang gad skrive en ordentlig tekst”.

Intet er dog definitivt når det kommer til modtageren, men der er nogle overordnede tendenser på tværs af køn, alder, uddannelsesmæssig baggrund og interesser, som det er en klar fordel for dig at kende, når du sætter dig til tasterne. En god “helgardering” kan være at lave en kort liste over det givne produkts specifikationer mål, højde, vægt etc. og så lede over i en uddybende beskrivelse hvor de første par linjer er synlige og efterfølges af en “Læs mere” knap, som indikere at du har givet modtageren mulighed for at fordybe sig. På den måde giver du både det præcise overblik OG en uddybende beskrivelse til de interesserede.

Tip: Brug din Google Analytics indsigt – hvordan fordeler dine besøgende sig demografisk, og hvilke tendenser kan du udlede heraf? Hvordan vil du lade denne indsigt komme til udtryk? Jo flere statistikker og undersøgelser du kan få dine vidensbegærlige fingre i jo bedre.

Hvad laver dine besøgende egentligt?

Der er meget at hente på at overveje, hvilken situation dine besøgende står i, når de lander på din shop. Her er nogle af de overvejelser du kan gøre dig.

  • Hvor kommer dine besøgende fra?
  • Hvilket medie kommer de fra? Mobil, tablet eller desktop?
    • Hvordan tager dit site/shop sig ud på disse medier?
    • (Det er voldsomt ærgerligt at have skrevet rigtigt gode tekster, hvis de lignet p** på mobil og tablet)
  • Hvorfor besøger de netop dig?
    • Hvad bliver der sagt om din forretning ude på nettet? (Tjek evt. Talkwalker ud)
  • Er der et bestemt tidspunkt på dagen du ser særlig høj aktivitet?
  • Er der nogle produkter eller landingssider som er særligt populære?
  • Hvilke spørgsmål bliver oftest stillet på din chat/mail?

Alle disse spørgsmål er med til at give et billede af den situation som dine besøgende befinder sig i – og giver dig muligheden for at tilgodese dem.

Eksempel:
Har du fået det samme spørgsmål igen og igen på det seneste, måske fordi et bestemt emne indenfor dit forretningsområde har været i medierne, eller på anden vis i søgelyset? Så kan det være en ide at komme spørgsmålene i forkøbet/give en udstrakt hånd i form af eksempelvis en pop-up.

Situation: DR har haft et fokus på energibesparelse og især energisparepærer – som du sælger! Pludseligt springer din chat i luften med spørgsmål om lyskvalitet, farvegengivelse og om det virkelig kan passe, at LED pærer kan give det samme stemningslys som almindelige glødepærer.

Efter at have svaret på det samme spørgsmål 15 gange i træk, hiver du din telefon frem, laver en hurtig video med et speak fra dit eget hjem, hvor alle pærer selvfølgelig er LED, og forklarer hvordan lyset er helt det samme og hvilke pærer du specifikt har valgt.

Så uploader du videoen til din shop og smider et link i en pop-up på forsiden med teksten: “Giver LED pærer det samme behagelige lys som glødepærer? -Se videoen”. Nu når dine besøgende ikke engang at spørge, før du har svaret dem, og du har tilgodeset den situation som dine besøgende står i. I stedet for at brænde ud på chatten, har du givet dem et virkeligt indtryk af pærerne “in action” frem for blot at beskrive dem. For hvordan beskriver du egentligt lys?

Tip: I Google Analytics kan du se hvornår på dagen dine besøgende er mest aktive. Har du eksempelvis et peak i trafikken kl 7 om morgenen inden dagen for alvor begynder og 20.00 når familien har fået mad og der er ro i lejren – så er det vigtigt at du er til stede dér.

Hvis du fortrinsvist sælger produkter, som koster flere tusind kroner stykket, så er den potentielle kundes beslutningsproces ofte mere omstændig end for billigere varer. Måske skal partneren/chefen/organisationen/bankmanden tages med på råd. I disse tilfælde kan du gøre dine besøgende, og dig selv, en tjeneste, ved at gøre det nemt for den potentielle kunde, at dele det givne produkt med den/de andre beslutningstagere.

Dette kan eksempelvis gøres med en “Del” knap på produktsiderne, som åbner den besøgendes mail indeholdende et link til produktet. Dette er absolut ingen ny teknologi, men på bekostelige produkter kan det være en fordel at vise dine besøgende denne gestus, evt. med tekst under knappen lydende: “Har du andre der skal tages med på råd inden du køber? – Del her”

Hvad er dit problem?

Hvad_er_dit_problem

Hvor provokerende det end kan lyde, er det et af de vigtigste spørgsmål at stille dine besøgende. I retorikkens verden arbejder man med begrebet det retoriske problem, som kendetegnes ved at være et behov for handling, som presser sig på i en given kontekst. Teoretisk set, er der et hav af retoriske påtrængende problemer, som kappes om opmærksomheden i enhver kontekst. Men dit fokus bør være på det, DU kan hjælpe med at løse.

Hvis du har en webshop, er det retoriske påtrængende problem for dine besøgende oftest de produkter/informationer de er på jagt efter. Har du et informativt site, som ikke sælger et produkt, men har til formål at oplyse, så er det påtrængende problem de informationer, som den besøgende søger. Din opgave som afsender er, at hjælpe dine besøgende med at løse det retoriske påtrængende problem bedst, hurtigt og til størst tilfredshed.

Derfor er det vigtigt, at når dine besøgende lander på dit site eller din shop, at de hurtigt og nemt finder det, som de søger. Dette er ikke en nyhed, men alt for mange shops og sites har fortsat store problemer med at sætte sig i den besøgendes sted. Dette kan ofte mærkes på både konverteringsraten, antallet af sidevisninger, afvisningsraten og den gennemsnitlige besøgstid. Her er en række spørgsmål du kan stille dig selv og dit site med henblik på at løse dine besøgendes retoriske problem.

  • Hvad er det vigtigste formål med dit site eller din shop?
  • Er det nemt at finde det vigtigste på dit site?
  • Er dine mest populære produkter hurtige at finde?
  • Er dine kernekompetencer tydelige for den besøgende?
  • Hvor mange klik er der fra forsiden til produktet er købt? (Jo færre jo bedre)
  • Er din produktbeskrivelse nem at forstå?
    • Hvad får kunden og hvad får kunden IKKE?
  • Er eventuelle produktvarianter/forskellige ydelser tydeligt illustrerede?
  • Er der tydelig call-to-actions (“Køb”, “Læs mere”,  “Kontakt os her” osv.)
  • Hvilke problemer/tvivlsspørgsmål får du oftest på chatten eller din mail?
  • Hvordan kan du komme disse tvivlsspørgsmål i forkøbet?

En klassisk og gennemprøvet måde at få syn for sagen, er ved at bestille brugertesting af dit site, hvor du får professionelle til at teste dit site på udvalgte parametre. Et “fattigmands alternativ” til dette, kan være at rådføre dig med familie, venner og alle andre, der gider lytte. -Tegner der sig et billede? – Er det de samme steder de adspurgte snubler gang på gang? – Så er det måske på tide at gøre noget anderledes. Du kan også opsætte split-testing, dog skal du være klar over, at du her får at vide hvad der performer bedst – kvantitativt, men ikke hvorfor. En kombination af begge typer test, er oftest den mest effektive løsning.

Tip: Hvor falder dine besøgende fra? I Analytics kan du opsætte tragtvisualisering, som viser hvor dine besøgende falder fra i det flow, som du ønsker de skal gennemføre. Er der nogle steder som har et særligt højt frafald? Så er der måske noget der bør gøres?  

Det er din opgave som afsender, at hjælpe din modtager med at løse deres problem/hjælpe dem med at udføre den handling de skal – uanset om det handler om indsamling af informationer eller køb af produkter. I den henseende er det en god ide at hjælpe dem på vej ved at give dem overblik over fordelene ved, at de får løst deres problem hos netop dig. Her kan goder som “Fri Fragt”, “Dag til dag levering”, “Evighedsgaranti” osv. være overbevisende elementer for din modtager får løst til påtrængende problem hos dig og ikke din konkurrent.

Men først skal du fange de besøgende – uden for dit site – her kan et målrettet title tag og meta descriptions være en informativ, effektiv og GRATIS reklamesøjle til at fange dine potentielle kunder. Alt for mange anvender en standard meta description på tværs af alle deres landingsider. Ud over de åbenlyse problemer med dublikeret indhold som denne tilgang medfører, så snyder du også dig selv for at muligheden for, at målrette dine meta descriptions således, at de vigtigste SPECIFIKKE OG UNIKKE søgeord fremgår af landingssidens specifikke meta description – og hermed fange opmærksomheden i søgeresultatet. Når du tilretter dine meta descriptions og title tags til at være unikke for hver af dine landingssider, giver du, populært sagt, også Google en bedre chance for at indeksere dine landingsider korrekt, og dermed vinde frem på SERP (Search Engine Results Page – det søgeresultat dine potentielle kunder får).

Hermed er vi nået til vejs ende for denne gang. Jeg håber der har været nogle tips og tricks i posen, som du har kunne bruge til noget. Hvis du har spørgsmål til indlægget, ideer eller inputs så tøv ikke med at smide en kommentar nedenfor. 

{lang: 'da'}

En tanke om "Til tasterne venner – enden er nær!"

  1. Pingback: Er det mig, du taler til? - Få din læser til at elske dig

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *