Det kommer efterhånden ikke som en overraskelse, at sociale medier spiller en afgørende rolle for virksomheders succes og vækst. De er blevet en fast del af alle marketingstrategier, og de har fået en central plads hos forbrugerne.
Sociale medier er blevet et go-to-sted, når vi søger information, læring, selskab, indkøb og kundesupport. Der er næsten ingen grænser for, hvad de kan bruges til. Og det sætter krav til marketingteamet, som oveni skal forholde sig til AI værktøjer, algoritmer, tendenser og alverdens best practices.
Sociale medier er en svær disciplin at mestre, og derfor har vi samlet 10 vigtige tendenser, der kan hjælpe dig. Måske giver det dig gode ideer til, hvor du kan forbedre eller justere dine indsatser på sociale medier. Det kan være en hjælpende hånd i en tid, hvor sociale medier i den grad er et middel til succes, men hvor vejen dertil kan synes vanskelig.
Sociale medier udvikler sig i stigende grad til e-handelsplatforme, hvor brugere kan købe produkter direkte fra appen. Apps som Instagram, Pinterest og TikTok er i stand til at vise produkter på en virkelighedsnær måde blandt andet med influencers, der tester, fremviser og ikke mindst anbefaler produkter. Og dét er ord, der potentielt vægter langt højere end den produktbeskrivelse, du har på din hjemmeside.
Undersøgelser viser, at op mod 35 % foretrækker at bruge sociale medier som deres primære middel til at holde sig opdateret med brands og produkter. Derfor bør sociale medier betragtes som en del af den samlede købsoplevelse og som et væsentlig supplement til webshoppen.
Trend 1 manifesterede, at sociale medier er fremtiden for ecommerce, og dertil medfører, at kundeservice også i stigende grad flyttes fra hjemmesiden til de sociale medier.
1 ud af 5 forbrugere har i løbet af de seneste 3 måneder henvendt sig til et brand med spørgsmål til et produkt eller en ydelse gennem et socialt medie. Flere og flere forbrugere anvender sociale medier som den direkte kontakt til virksomheder i stedet for hjemmesidens kundeservice via e-mail eller telefon. Derfor tilbyder 76 % af virksomheder allerede kundeservice via sociale medier.
Det er vigtigt at investere i at tilbyde kundeservice over de sociale medier og ikke blot via de traditionelle kanaler som e-mail og telefon. Det indbefatter, at du afsætter tid og ressourcer til at være synlig og tilgængelig, når kunderne har brug for det på medier som eksempelvis Instagram.
Der var engang, hvor Google var det eneste sted at søge oplysninger om brands og produkter. Den tid er forbi.
Forbrugerne bruger allerede de sociale medier til at søge efter brands i stor stil. 24 % af brugerne i alderen 18-54 år går allerede nu først til sociale medier frem for Google til at søge efter brands. I aldersgruppen 18-24 år er det 36 %, der bruger sociale medier til at søge efter brands.
Når flere og flere foretager søgninger igennem sociale platforme og ikke Google, er det blandt andet et udtryk for, at kanaler som Instagram, Facebook og TikTok er det foretrukne og vante medie - også når der ønskes oplysninger om virksomheder.
Det er også på sociale medier, at forbrugerne kan finde de autentiske anmeldelser og gode råd om produkter og brands. Brugere på sociale medier, der tester eller anbefaler produkter eller produktalternativer er mere autentiske og troværdige informationskilder. Og dét vægtes højt i en tid, hvor mulighederne er utallige, og man har brug for hjælp og bekræftelse for at træffe en endelig beslutning i købsprocessen.
Hvordan kan du så imødekomme denne tendens? Du kan blandt andet inkludere relevante nøgleord og hashtags i dine opslag, sørge for at dit brugernavn er nemt at søge efter og holde det konsistent på tværs af de platforme, du anvender.
En af de største ændringer, vi har oplevet de seneste år er betydningen af online fællesskaber. Dele af forklaringen er helt sikkert at finde i Corona-pandemien i 2019, der påvirkede hele verden.
Af sundhedsmæssige årsager blev vi frataget vores vante sociale liv i forskellige afskygninger: familiesammenkomster, fritidsaktiviteter, sport og meget mere blev skåret ned til sit minimum, og nogle af dem blev endda helt fjernet fra vores hverdag. Det var nødvendige indgreb i hverdagen, som byggede på sundhedsfaglige grunde, men ikke desto mindre var det en stor omvæltning i privatlivet og den enkeltes trivsel. Og af den selvsamme årsag begyndte de fleste af os at søge det sociale liv andre steder som eksempelvis de online fællesskaber.
Selvom vi heldigvis er ude på den anden side af corona-pandemien, så har det vist sig, at de aktive, online fællesskaber ikke bare var en døgnflue. Det er fællesskaber, som er kommet for at blive.
Og dét er et faktum, som vi alle bør forholde os til. Det er ikke længere valgfrit, hvorvidt virksomheder og organisationer vil gøre brug af sociale medier, eller hvorvidt man skal bygge og vedligeholde fællesskaber gennem dem. Dine kunder forventer og forlanger det.
Faktisk har 1 ud af 5 brugere på sociale medier deltaget i et online fællesskab i løbet af de seneste 3 måneder. Og der er potentiale for at skabe online fællesskaber på mange forskellige platforme som eksempelvis Instagram, Facebook, YouTube, TikTok, Twitter og LinkedIn. Valget af platform afhænger selvfølgelig af din målgruppe.
Der findes forskellige måder, du kan skabe succesfulde online fællesskaber. Du kan fx oprette en eksklusiv kundeklub med din trofaste kundeskare og belønne dem med rabatter eller andre goder. Du kan også etablere et mere åbent fællesskab, hvor du kan dele nyttige tips og tricks og skabe et talerør, der får medlemmerne til at føle sig en del af noget større.
I lang tid har influencer-marketing udgjort en væsentlig del af marketingstrategierne. Mange virksomheder indgår partnerskaber med influencers, fordi det virker. Folk har tillid til anbefalinger, der kommer fra dem, de selv har valgt at følge på sociale medier. Og så betyder noget for forbrugerne at se og opleve produkter i brug.
Derfor har influencer-marketing været en effektiv måde at nå ud til målgrupper i flere år. Og nu er det blevet mere og mere populært for virksomheder at samarbejde med flere mikroinfluencere end kun de få større influencers. På den måde bliver det kun endnu mere autentisk, og virksomheder kan potentielt set nå ud til en større målgruppe ved at sprede budskaberne blandt flere influencers end blot én stor.
Hos MCB har vi sagt det før, og nu siger vi det igen: Videoformatet skaber online succes!
Instagram Reels, TikToks og YouTube Shorts er nogle af de indholdsformater, der genererer den højeste ROI. Hvorfor? Video på sociale medier som disse er effektive til at øge brandbevidstheden og engagere publikum. Video med bevægelse og lyd tiltrækker opmærksomhed og er et middel til at skille sig ud i det ellers store mediebillede.
Derudover er der penge at spare ved at anvende det korte videoformat. Du behøver ikke dyre produktioner for at skabe succesfulde videoer. Din smartphone, en god sans for humor og et skarpt budskab kan være alt, hvad der skal til for at skabe den perfekte video til dit brand.
Hvad fanger folks opmærksomhed, når de scroller ned igennem deres feed på sociale medier? Når du ønsker det bedst mulige afkast på dine investeringer på sociale medier, er det sjove og relaterbare indhold vejen frem.
Med relaterbart indhold kan du eksempelvis vise din målgruppe, at de ikke er alene om deres udfordringer og kampe. Det giver målgruppen en følelse af at være en del af et fællesskab, og dét er i sig meget værdifuldt.
Der findes flere forskellige måder, hvorpå du kan skabe indhold, der er sjovt, trendy og/eller relaterbart. Her får du nogle ideer:
Der er mange muligheder. Du skal lade fantasien slippe løs!
Instagram bliver brugt i stor stil af de fleste virksomheder. Og det er med god grund. Platformen har de seneste år vist sig at være den bedste kilde til ROI og skabe engagement hos brugerne generelt set. Og det er der flere grunde til:
Har din virksomhed en aktiv profil på Instagram? Hvis ikke, er det på tide at komme med på bølgen.
Marketingmedarbejdere bruger i gennemsnit fire forskellige sociale medieplatforme i deres arbejde, men mange glemmer, at hver platform har unikke trends og stilarter.
Hvad der fungerer godt på én platform, passer ikke nødvendigvis til en anden. For eksempel er Instagram primært visuelt fokuseret, mens Twitter er mere tekstbaseret. Ved at dele det samme indhold på tværs af platforme risikerer du at miste relevans og ikke udnytte platformens unikke egenskaber.
Brugerne anvender udvalgte medier af en årsag - måske anvendes Twitter fordi brugeren foretrækker tekstbaseret opdateringer eller Instagram fordi brugeren foretrækker indhold med visuelle og æstetiske billeder. Uanset hvad forventer brugerne, at indhold tilpasses de enkelte platforme, ellers risikerer du at skabe mere støj end positiv genklang hos din målgruppe.
Kunstig intelligens har været et samtaleemne i flere år. Allerede i 2022 blev AI mere tilgængelig for den brede offentlighed, og i dag er det populært som aldrig før. ChatGPT blev den hurtigst voksende app nogensinde, da den nåede 100 millioner brugere på kun to måneder efter lanceringen.
ChatGPT, Dall-E og andre værktøjer som Canva’s Magic Write er hurtigt blevet en del af marketingværktøjskassen. Det er en hurtigt voksende trend inden for marketing. Og der findes forskellige måder, du kan overveje at bruge AI i hverdagen:
Listen kunne fortsætte. Der er mange måder, du med fordel kan anvende AI i dine marketingstrategier. Selvom alt kan synes fantastisk med AI og dets uanede muligheder, så er vores anbefaling altid at bruge teknologien med omtanke. Du er stadig eksperten i din virksomhed!
Således nåede vi gennem 10 trends inden for sociale medier. Vi ved, at det ikke er realistisk, at du kan forholde dig til dem alle. Men forhåbentlig har det givet dig inspiration til, hvor og hvordan du kan forbedre og justere din virksomheds indsats på de sociale medier.