Blog for Online Marketing og Ecommerce - MCB Blog

5 forslag til en bedre forside

Skrevet af Jacob Lykke | 27-12-2022 06:00:00

Forsiden på din hjemmeside er virksomhedens ansigt udadtil. Derfor er det vigtigt, at den formår at vække interesse og fastholde de besøgende. Og hvordan gør du så det? Her får du 5 forslag til at forbedre din forside.


Måske synes du, at dit gode produkt eller uundværlige service er nok i sig selv til at skabe succes. Men det er desværre ikke altid helt nok. Du kan have nok så godt et produkt eller en service, men hvis du ikke har gjort dig umage med din hjemmeside, vil mange slet ikke nå at opdage, hvor gode dine produkter og services er. Forsiden på din hjemmeside er din chance for at vække interesse og fastholde de besøgende. Og det er en chance, du ikke må gå glip af. 

Hjemmesiden som helhed er fundamentet for, at du kan sælge og vokse din forretning. Det er på hjemmesiden, du præsenterer dine produkter og services, og den udgør derfor essensen af din online tilstedeværelse. Her er forsiden dine kunders første møde med dig og din mulighed for at etablere et godt førstehåndsindtryk. Derfor er det vigtigt, at din forside lever op til, hvad vi kan kalde de tre G’er - gennemtænkt, gennemført og genial.

Der findes flere måder, hvorpå du kan sørge for, at din hjemmeside lever op til de tre G’er. Forestil dig en hjemmeside hvor du efter 2 minutter på forsiden stadig ikke aner, hvad virksomheden laver. Giver det dig lyst til at blive hængende? For de fleste af os er svaret nej.

For det første vil mange give op alene grundet frustration over manglende eller overflod af oplysning, som står i vejen for at forstå det skarpe budskab. For det andet vil mange ikke spilde tiden på en hjemmeside, som er uklar, når de nemt med en ny Google søgning kan finde det, de rent faktisk leder efter. For det tredje vil nogle måske endda spekulere på, om de overhovedet har styr på deres forretning, når selv forsiden er en katastrofe.

Netop derfor udgør din forside en enorm indflydelse på dine besøgendes oplevelse og forståelse af dig, og om de besøgende overhovedet konverteres til kunder. 

Lyder det faretruende og som en uoverskuelig opgave? Det forstår vi godt. For den perfekte forside er en illusion. Arbejdet med forsiden vil altid være en løbende proces, og nogle gange vil det også føles som at stikke en finger i vejret og prøve sig frem i blinde. Brugernes ønsker og behov er foranderlige. Og hvad der helt præcist afholder eller beholder besøgende på en hjemmeside, kan ikke overføres til en universel opskrift. Derfor kan du i stedet gør brug af blandt andet Growth Driven Design, som handler om at vedligeholde og løbende justere forsiden.

Alligevel er der nogle steps, du med fordel kan gennemgå for at forbedre din hjemmeside uanset, hvad dit udgangspunkt måtte være. Herunder har vi samlet 5 gode råd til en bedre forside til din hjemmeside.


1. Det skarpe budskab

Mange er så forankret i egen virksomhed, at det kan være svært at beskrive med få og præcise ord, hvad virksomheden egentlig laver. Det er vanskeligt at koge ned, fordi man har så meget på hjerte. Og det kan være svært at sætte sig i kundernes sted og forestille sig, hvad der er brug for af information på forsiden.

På forsiden skal du præsentere dine besøgende for et skarpt og kortfattet budskab. Man må ikke være i tvivl om, hvad I laver - uanset hvor kompliceret det end må være. Selvom du er bekendt med dine fagord og -termer, er det ikke ensbetydende med, at vi andre forstår dem. Præcision er nøgleordet også selvom, det kan betyde, at du næsten skærer budskabet ud i pap. Men så er du da i det mindste sikker på, at folk er med på, hvad din virksomhed laver. Og det er det vigtigste.

Hvordan sørger du for, at dit budskab er skarpt? USP’er (Unique Selling Points) og UVP’er (Unique Value Proposition) er værktøjer, du kan bruge til at formidle budskabet skarpt til dine besøgende. De er iøjnefaldende og overskuelige midler som på få sekunder formidler, hvad du helt præcis laver. Oven i hatten er det også gode værktøjer til at forbedre den interne forretningsforståelse over for eksisterende og nye medarbejdere.

For at finde ud af om budskabet er skarpt nok på din forside, kan du stille dig selv følgende spørgsmål: Kan man på mindre end 5 sekunder på forsiden finde ud af, hvad virksomheden laver og sælger? Hvis svaret er nej eller du er i tvivl, så har du et arbejde foran dig.

 

2. Brugervenlig navigation

Når du har fået styr på, hvordan du formidler det skarpe budskab, er det næste punkt på listen at sørge for en brugervenlig navigation på forsiden og din hjemmeside generelt. Det gør du for det første med en overskuelig menustruktur med kategorier, som hjælper de besøgende med at navigere rundt på siden. Og det skal selvfølgelig gøre sig gældende uanset, om de besøgende befinder sig på forsiden eller en hvilken som helst anden side.

Foruden menustrukturen er forsiden også et vigtigt element til at skabe en brugervenlig oplevelse på sitet. Forsiden fungerer som døren til resten af din hjemmeside. Derfor skal det være nemt at navigere fra forsiden og videre rundt på dine undersider. 

På forsiden vil man gerne fortælle rigtig meget på én gang. Og en måde at gøre det overskueligt og nemt er at bruge ikonbokse, billeder der henviser til underpunkter, raptorbånd direkte til produkter eller farveinddeling til at markere kategorier. Det kan være, du tilbyder forskellige services, eller du har flere afdelinger, og dem kan du så give hver sin farve, så det skaber overblik og genkendelighed igennem hele sitet.

Der findes flere måder, hvorpå du kan gøre forsiden overskuelig, og det er især relevant at have fokus på, hvis din virksomhed er kompleks, eller du berører et kompliceret emne.

 

3. Tydelige CTA’er

Det tredje punkt handler om CTA’er (Call To Action). For dét er nemlig endnu et vigtigt element på forsiden. Det absolutte formål med din hjemmeside er, at de besøgende foretager en handling. Og hvilken handling det skal være, er op til dig, så længe det fremgår tydeligt på forsiden.

Det kan være, at du ønsker, at de besøgende skal kontakte dig, hente et tilbud, foretage et køb eller downloade en demo. Hvad end du ønsker, skal du gøre det tydeligt på forsiden enten i form af en knap eller links. På forsiden kan du placere bannere med CTA’er, der er iøjnefaldende. Derudover kan du placere en CTA øverst i menuen, som altid er placeret det samme sted, også når man bevæger sig rundt på hjemmesiden.

Det er vigtigt med CTA’er på forsiden, men alligevel skal du træde varsomt. Løsningen er ikke at kaste med spredehagl og placere CTA’er i vildens sky på hjemmesiden. Det skal stadig være velovervejet og velafbalanceret, ellers risikerer du, at de besøgende giver op. Derfor bør du holde dig til en slags CTA med ét budskab og placer den med måde på forsiden. 

Det vigtigste for en CTA er, at du gør den så synlig som muligt med farver og den rette placering. Derudover skal den gerne have en tekst, der giver modtageren lyst til rent faktisk at klikke på knappen. f.eks. kan det give mere lyst til at bruge knappen med en tekst som ‘Kontakt os’ eller ‘Hent tilbud’ frem for en knap med ordene ‘Klik her’ eller ‘Tilbud’, som hurtigt kan virke komanderende og intetsigende. 

En måde at hjælpe dig selv på vej kan være at stille spørgsmålet: Inviterer forsiden til en handling? Hvis nej, så gør du hverken dine besøgende eller din forretning en tjeneste.


 

4. Opbyg autoritet

Også i 2023 er konkurrencen hård. Kunder har mange valgmuligheder og med en Google søgning kan de finde det, de leder efter. Og her handler det om, at du giver dig det bedste fundament for, at kunder netop vælger din hjemmeside frem for konkurrenten. 

Autoritet kan være det, der gør forskellen for kunden. Her får du forskellige måder, hvorpå du kan opbygge autoritet på din forside:

  1. Opbyg autoritet med kundeudtalelser, hvor kunder eller samarbejdspartnere udtaler sig om oplevelsen hos din virksomhed. 
  2. Du kan fremhæve relevante facts på forsiden såsom “Mere end 6000 tilfredse kunder” eller “100 medarbejdere til at hjælpe dig” - der er mange muligheder. Men husk: Brugerne er kritiske som aldrig før, så de gennemskuer hurtigt, hvis du ikke taler sandt. 
  3. Gør brug af data fra f.eks. Trustpilot, hvor de besøgende kan se forskellige anmeldelser.
  4. Præsenter dine samarbejdspartnere f.eks. med et logobanner, hvor besøgende kan se, hvem du forhandler og samarbejder med. På den måde kan du låne autoritet hos andre, som styrker din troværdighed. 

Det kan være en uoverskuelig og utryg opgave, når kunden skal træffe et valg mellem dig og konkurrenterne. Og det kan handle om maginaler, når valget skal træffes. Derfor bør du allerede på forsiden opbygge autoritet og troværdighed, så de føler sig trygge i at vælge din virksomhed.

 

5. Velovervejet indhold

Det sidste tip til at forbedre din forside er et tip, der faktisk bør bruges generelt i alt den kommunikation, dine besøgende møder på dit site. Og vi vil vove og påstå, at det for de fleste er den sværeste disciplin. Det handler nemlig om mængden og kvaliteten af information på din forside. Og ja, det er en stor opgave.

Har du nogensinde tænkt over, om din kommunikationen er skåret helt ind til benet? I iver efter at fortælle om alt det gode, din virksomhed har at tilbyde, kan det mistolkes af de besøgende, som kan føle sig overrumplet af mængden af oplysning på forsiden. Det skyldes, at besøgende på dit site befinder sig på forskellige stadier af købsrejsen og derfor har forskellige behov.

Eksempelvis kan det virke unødvendigt for en tilbagevendende kunde at læse samme smørre gang på gang, når vedkommende egentlig er mest interesseret i hurtigt at finde sine foretrukne produkter eller de nyeste tilbud. Modsætningsvist kan for lidt information skræmme en helt nye kunde væk, før de egentlig er kommet i gang. 

Derfor er det en meget svær balancegang. Men bare rolig vi har tippet til, hvordan du sørger for, at din forside har velovervejet indhold uanset behov.

En god tommelfingerregel til velovervejet indhold på forsiden er at huske sig selv på, at der skal være indhold til tre slags besøgende:

  1. Tilbagevendende kunder - Leder oftest efter det, de købte sidste gang eller inspiration blandt dine nyheder. 
  2. Tilbudsjægere - Kan være nye kunder, som i bund og grund er ligeglad med, hvad du ellers står for, det vigtigste er, at du har gode tilbud. 
  3. Dem som søger limited editions og bestsellers - Kan også være nye kunder, som ikke helt ved, hvad de skal have og gerne vil inspireres af dine allerbedste og unikke produkter og ydelser.

Har du de tre slags besøgende for øje, når du vælger indhold til din forside, så er du godt dækket ind.


Har du brug for gode råd til at forbedre din forside?

Vi indledte blogindlægget med de tre G’er til succes på din forside. Og når du har styr på disse 5 gode råd, så er du rigtig langt på vejen til en gennemtænkt, gennemført og genial forside.