Står du overfor det kritiske valg at skulle vælge mellem Adobe Commerce og Magento Open Source til din online butiks fremtidige drift og succes?
Lad os sammen dykke ned i de væsenlige forskelle, der er mellem de to platforme, så du får et bedre grundlag for at vælge den rigtige løsning både ift. match med din virksomhed og behov, omkostningerne forbundet med platformene og de funktionaliteter, der følger med.
Magento blev oprindeligt lanceret i 2008 som en open source e-handelsplatform i to versioner; Magento CE (Community Edition) og Magento EE (Enterprise Edition), og hurtigt blev platformen en markant spiller i den store verden af e-handel. I 2018 blev Magento opkøbt af Adobe, og i 2021 blev platformen omdøbt til Adobe Commerce, mens den også blev udvidet med en række avancerede og forbedrede integrationer.
På det her tidspunkt tilbydes Magento dog stadig som en open source-version under navnet Magento Open Source.
Og det er netop den proces med skiftende ejere og re-branding, der gennem årene har ført til den forvirring, flere i dag møder, når der bliver talt om Adobe Commerce og Magento Open Source - for er det ikke det samme?
Svaret er altså ‘nej’.
I dag findes Magento derfor i 3 versioner:
Magento Open Source er som udgangspunkt et gratis e-commerce system. Du kan selv hente det ned og installere det på en server, hvorefter du ejer din webshop. Det betyder, at du også møder en lang række tilpasningsmuligheder.
Mens Abobe Commerce er en betalt og licenseret service, der er bygget på Magento, og som har tilføjet yderligere funktionalitet. Det betyder, at løsningen på den ene side er mere plug-and-play, men samtidig er den også mere låst.
For at bruge systemet skal du derfor også løbende have flere penge op ad lommen.
Magento er et meget kraftfuldt e-handelssystem til store og mellemstore virksomheder, der stiller krav om solid drift og automatiserede arbejdsgange. Især på B2B er Magento fremme i skoene. Så er spørgsmålet bare, om du vil eje din webshop med de opgaver, der nu følger med, eller du vil ‘leje’ dig ind og lade Adobe stå for opdateringer, sikkerhed, hosting osv.?
Nicolai Kibsgaard,
Magento Team Lead
Magento Open Source er den ideelle løsning for særligt små og mellemstore virksomheder, der søger en kosteffektiv og fleksibel løsning, og som har teknisk ekspertise in-house eller råderum ift. at indgå et samarbejde med en Magento-partner.
Magento Open Source, tidligere kendt som Magento Community Edition, er gratis at downloade og gratis at installere (vær dog opmærksom på, at der vil være en udgift forbundet med din hosting, som kan variere alt efter din shops trafik, integrerede udvidelser og tredjepartsintegrationer).
Så har du en solid teknisk baggrund eller erfaring med Magento, kan du selv opsætte din online shop på denne version. Det vil dog i mange tilfælde være en nødvendighed at inddrage en erfaren Magento-udvikler senere i processen fx i forhold til at konfigurere og vedligeholde dit websted, så det sikres, at du bliver ved med at forbedre funktionalitet og sikkerhed.
Nogle fordele ved Magento Open Source indebærer:
Adobe Commerce dækker over en mere omfattende løsning med indbygget cloud-hosting, avancerede marketingværktøjer og fuld support fra Adobe. Bemærk at cloud-hostingen gennem Adobe i nogle tilfælde kan reducere den tekniske byrde og de omkostninger, der er forbundet med selvstændig hosting.
Derfor er det en ideel løsning for mellemstore og store virksomheder der handler både B2C og B2B med mere avancerede behov, og som kan drage stor nytte af funktioner såsom integreret forretningsintelligens, kundeloyalitetsprogrammer og visuel merchandising.
Forventes der en hurtig vækst kan Adobe Commerce også være den bedste beslutning, da der her er tale om en platform, der er nem at skalere på.
Adobe Commerce kræver, at du betaler licensafgifter baseret på din årlige bruttovareomsætning - afgifterne varierer derfor.
Nogle fordele ved Adobe Commerce indebærer:
Som beskrevet ovenfor kan der være et naturligt valg ift. din virksomheds størrelse og de muligheder, de forskellige løsninger tilbyder til netop din forretning.
Magento Open Source anbefales især til mindre og mellemstore virksomheder, mens Magento 2 Open Source er en rigtig god løsning til B2B. Her skal det desuden nævnes, at Cloud-versionen har nogle indbyggede standard-værktøjer, som Open Source-versionen ikke har.
Adobe Commerce anbefales til mellemstore og store virksomheder, der forhandler B2C, B2B eller begge. Derudover er Adobe Commerce også en ideel løsning til de virksomheder, der forventer hurtig og massiv skalering.
At vælge mellem Magento Open Source og Adobe Commerce kan dog afhænge af flere andre faktorer, herunder de tekniske evner og dit budget.
Der er nemlig nogle væsentlige prismæssige forskelle på de to løsninger, som bl.a. omfatter:
Overvejelser for små og mellemstore virksomheder
For små og mellemstore virksomheder kan Magento Open Source være en ideel løsning. Det skyldes særligt de lave startsomkostninger og den fleksibilitet, som løsningen tilbyder. Der er dog ofte behov for teknisk ekspertise til bl.a. drift, og findes den ikke in-house, skal der eventuelt medregnes hjælp fra en ekstern Magento-udvikler.
Selvom der i nogle tilfælde er behov for teknisk kunnen, tillader løsningen stadig en rimelig grad af tilpasning både uden store omkostninger og erfaringer med Magento eller lignende platforme.
Overvejelser for større virksomheder
For større virksomheder eller dem, der kræver mere avancerede funktioner og support grundet en mere robust infrastruktur, kan Adobe Commerce eller Adobe Commerce Cloud være mere passende. Versionen tilbyder dybere integrationer, bedre sikkerhed og teknisk support, som kan være afgørende for store processer og mere komplekse e-handelssystemer.
Opstartsprisen er højere end ved en Magento Open Source-løsning, dog kan den omfattende support og de indbyggede funktioner dække mange af de behov, som særligt større virksomheder måtte have.
Faktorer der kan have indflydelse på dit valg
For at træffe et godt, velbegrundet valg bør du altså primært overveje to ting; behov og omkostninger.
Det gælder virksomhedens nuværende og fremtidige behov. Her bør du bl.a. tænke over, hvilke funktioner der er kritiske for din virksomhed, og hvilke der kan komme på tale i fremtiden, hvis der opleves den ønskede vækst.
Du bør desuden analysere på omkostningsstrukturen og tage højde for både de forudgående og løbende omkostninger ved hver platform. Og så bør du overveje den tekniske kapacitet, som særtligt kan være udslagsgivende, hvis du ikke har et stort IT-team in-house.
I nogle tilfælde kan det her også være udslagsgivende, at Adobe Commerce har integreret support.