Sociale medier

Automatiser din facebook annoncering i 2020

Er du klar til at arbejde - for at få mere tid?

Hvad hvis jeg sagde at du kunne gøre dit arbejde smarter, uden at arbejde mere eller hårde? Ville du så ryste på hovedet af mig?

Ved at arbejde smarter med din markedsføring, vil du kunne få mere tid til alt det sjove. Eller i hvert fald vil du kunne få mere tid til noget andet… Det du har brug for er - automatisering.

Jep den er god nok.
Med automatisering kan du effektivisere og forbedre din markedsføring. Det handler i bund og grund “bare” om personlig og direkte kommunikation til de helt rigtige målgrupper.

Lad os i første omgang vende blikket mod den verdens førende socialemedie, Facebook.

 

Facebook annoncering

Arbejder du i forvejen med Facebook annoncering, vil det nok glæde dig at vide, du kan faktisk spare din tid på det. Har du mange kampagner kørende med endnu flere annoncesæt og annoncer, vil du kunne nikke genkendende til at det tager en del tid at passe og pleje.

Men tag den med ro!

Du kan bringe automatisering ind i dine Facebook annoncer, der vil kunne spare dig den tid det tager at overvåge dine annoncer dagligt.

Ud over fordelen at du vil kunne spare på din tid, er der selvfølgelig også andre små fordele, såsom at du vil kunne spare på dine eller virksomhedens penge, det hjælper dig med at kunne skalere dine kampagner.

Går du ikke op i sådan nogle ting, så vil du kun spilde din tid ved at læse videre. Men vil du både spare tid og penge? Så læs mere om det herunder!

 

Automatiske regler

På engelsk hedder det ‘Facebook Automated Rules’, på dansk ‘Automatiske regler’. Er du facebook-annoncører er det et helt gratis værktøj til dig. Jeps! GRATIS!

Det giver dig muligheden for at oprette formler, der automatisk udfører en handling, når opsatte betingelser er opfyldt.

Dette skal dog kontrolleres løbende, for at sikre at de kører som du ønsker det.

Reglerne kan anvendes på alle niveauer i Facebooks hierarki af annoncering, hvad enten det er på kampagne-, annoncesæt- eller annonce niveau der arbejdes.

Det kræver dog for at du overhovedet kan starte, at du har gang i mindst et annoncesæt og en dertilhørende annonce.

Er du ikke kommet igang med Facebook Business Manager endnu, kan du med fordel smutte over og læse mere om det her.

 

Hvilke opgaver kan automatises?

Vær mere effektiv sagde jeg… Men hvordan spørger du nok.?

Du bruger nok mest af din tid på at oprette og starte nye annoncesæt, sætter annoncesæt der ikke præsterer efter evne på pause, justerer budgetter og bud. Duplikere annoncesæt og annoncer, og mange andre ting.

Det er her du kan spare din tid med automatisering.

Altså du spare tiden i at være i en loop af rutinearbejde af start-pause-start-pause.. Jeg tror du forstår hvad jeg mener. I stedet kan du bruge tiden på at skalere dine kampagner effektivt.

Når du først har fået automatiserede disse handlinger, vil Facebook faktisk være hurtigere, end dig selv det kunne fx være på at rette og pause de annoncer der ikke præsterer korrekt, fordi Facebook holder hele tiden øje med det. Ret fedt ikke?

Så når du skal til at oprette regler, kan du med fordel spørge dig selv, hvilke handlinger foretager du selv, hver gang du tjekker dine kampagner?

 

  • Kunne det tænkes at du sætter annoncesæt på pause, når de har brugt x antal kroner, men ingen konverteringer har fået?
  • Sætter du budgettet op ud fra tilgangen om ROAS?
  • Kopierer du dine annoncesæt, hvis de klarer sig godt?

Hvad gør du?

Det er ingen hemmelighed at uanset, hvilket budget du har kørende på Facebook og Instagram, så kræver de et rutinemæssigt tjek og styring.

Hvilket i bund og grund er spildt penge, når du kan få Facebook til at gøre det for dig.

 

Hvem skal og kan bruge Automatiske Regler?

Thjaaa.. I hvert fald ikke folk der godt kan lide at spilde tid og penge..

Når det så er sagt kan enhver Facebook annoncør drage fordel af dette, uanset hvor mange penge du vælger at bruge på annoncering. Men det er især fordelagtigt for de annoncører der ønsker at skalere deres Facebook annoncer, da Automatiske regler kan hjælpe med at deaktivere underpræsterende annoncesæt og øge budgettet de steder, hvor det præsterer godt.

Men..

Det vil især være fordelagtigt for dig, som bruger flere tusinde kroner i måneden på din annoncering, da Facebook som sagt kan overvåge dine annoncer 24/7, og kan justerer hurtigere end du selv kan nå det.

 

Lad os komme igang!

Okaaaay, skal vi ikke bare tag og springe ud i det? Det første du skal gøre, er selvfølgelig at finde det! Du kan finde de automatiske regler i værktøjs-menuen inde på i din annoncekonto, ellers skal du scrolle ned af i menuen og finde det under ‘Annoncér’.

 

 

For at kunne opsætte en automatisk regel, bør du først analyser, hvordan du nu, manuelt træffer en beslutningen, inden du foretager en handling. Dette skal du nemlig bruge for at kunne definer dine regler. Altså, hvornår vælger du selv at sætte noget på pause, eller hvornår vælger du at juster budet?

Herunder kan du se de tilgængelige handlinger, der kan automatiseres med ‘Automatiske regler’ for Facebook

 

  • ‘Slå Annoncesæt fra’ er den mest normale regel at oprette, da den stopper de annoncesæt der ikke præsterer som ønsket.
  • ‘Hæv det daglige budget med’ er reglen der gør det muligt at gøre skaleringen af dine annoncesæt automatiske.

Det sværeste ved at opsætte regler er punktet der omhandler det at skulle definere tidspunktet, hvornår har en annonce nået sit højeste effektivitet.

Det lyder nok som noget sludder, men at stoppe en god kampagne inden den har nået sit højeste er lige så ringe som at stoppe annoncer for sent.

 

Automatiser mere med Datafeedwatch

Vil du opsætte flere komplekse regler for selve dine annoncer, kan du med fordel bruge DataFeedWatch, ligesom vi gør her hos MCB.
..A hva for en kartoffel tænker du måske?

 

GitHub - datafeedwatch/magento_v1: DataFeedWatch enables Magento 1.x shops  to optimize their product data feed for Google and 1000+ other shopping  channels in 50 countries.

DataFeedWatch. DataFeedWatch gør det nemlig muligt at sammenkoble din hjemmeside med din Facebook Business-konto. Herigennem vil du kunne uploade din data om alle dine produkter til Facebook, før at gøre dine annoncer væsentlig smarter.

Lad os sige du i din virksomhed har x antal trøjer på lager eller du afholder et kursus med kun x antal pladser.

Ved at arbejde med DataFeedWatch, vil DataFeedWatch automatisk kunne juster beskrivelserne af pladser eller lagerstatus direkte i dine annoncer i takt med at der bliver solgt ud. SMART!!

Fordelen er at de der modtager annoncerne ikke trykker forgæves ind på din hjemmeside, hvis der skulle være 0 tilbage, og hvis de kan se der kun er 2 stk. tilbage, kan der arbejdes med det berømte udtryk FOMO! DataFeedWatch er især smart, hvis du er en virksomhed der ikke sælger fysiske produkter. Såsom kurser eller koncerter.

Derudover vil DataFeedWatch også kunne hjælpe dig med at gøre billeder og tekst væsentlig smartere med hensyn til dynamiske karrusel annoncer og retargeting på Facebook. Men det er selvfølgelig ikke kun Facebook DataFeedWatch kan hjælpe dig med.

Du kan også bruge det til at skabe tekstannoncer der er engagerende i søge kampagner på Google, og du kan bruge det til at overvåge dine konkurrenters priser på produkter. OG! Du kan også bruge det til optimering og få indsigter i ydeevner af annonceringer. Ja det kan faktisk også…. Hold hold hold.. Lad os lige vende tilbage til emnet om Facebook igen, og slutte DataFeedWatch af med - Det kan faktisk mange ting!!!!

Skulle du dog have interesse i at høre mere om DataFeedWatch, så kan jeg glæde dig med at der faktisk sidder specialister hos MCB kan der forklarer dig mere om det.

 

Tilbage til Facebook!

Nu har vi snakket om, hvordan du kan automatiser din Facebook annoncering, så lad os lige tage ti sekunder og se på, måder du aldrig skal automatiser din Facebook konto på

  1. Køb følgere - Stop det! Det er forbudt! Det siger Facebooks servicevilkår i hvert fald.

    Og skulle Facebook finde ud af det, ja så er det bare ærgerligt sonny boy, så bliver dine følgere ret så dyre.

    Facebook kan nemlig finde på at smide dig ud af fællesskabet. Det må ikke være særlig fedt at stå udenfor. Så lad være med det!

  2. Automatisering af deling på tværs af flere forskellige platforme.

    Puhaaa den var lang, men nok er automatisering en stor hjælp for dovne mennesker, men der er alligevel grænser for, hvor doven man har lov til at være.

    Deling på tværs at platforme medføre ofte at dine indlæg blive sjusket og kommer til at ligne spam, og det er der altså ingen der gider at have, for ikke at nævne, hvor besynderlige beskåret mange billeder bliver.

    Husk det!

    Det du laver til de sociale medier skal give folk lyst til at interagerer med dit indhold - det skal ikke give folk lysten til at anvende social distancering mod dig.

  3. Intet siger “Vær så venlig at blokere mig” mere end et spam-besked der dukker uprovokeret op i ens Facebook messenger.
    Lad være med at irritere folk mere end, hvad der er nødvendigt.

  4. En anden super doven måde at anvende automatisering er, at automatiserer likes og kommentarer.

    Du kan automatiserer det sådan, at skulle dit brand blive nævnt, så får denne kommentar et like eller en kommentar.

    Det er super smart, lige indtil at kommentaren er super ringe, og din robot skriver ‘tusinde tak! #looooveyou’...

    Der er grænser for, hvad du bør at automatiserer…. Og måske også hvad du skriver i et hashtag.

Andre måder at automatiser din Facebook på:

  1. Chatbots! Glem ikke at dine kunder er online, hvilket også har det med at sætte væsentlig større krav til dig, som virksomhed.

    Dine kunder er efterhånden vant til at kunne finde og få svar lige så snart det passer dem. Derfor er det jo nok heller ikke så underligt at folk udveksler 2 milliarder beskeder med virksomheder hver måned…

    WHAT?!

    Jep. 2 MILLIARDER beskeder bare via Facebook Messenger HVER måned!

    Så vil du give dine kunder det de vil have, er servicen i at de kan kontakte dig og få et svar med det samme, et rigtigt godt sted at starte at automatiser.

    Kig på, hvad spørg de oftest om - og besvar dem først i din automatisering.

  2. Planlægning af opslag.

    Tidligere nævnt jeg at det bedste ved automatisering at du får mere tid mellem hænderne.

    Vi høre i hvert fald tit “Jeg har ikke tid til at lave Facebook og Instagram opslag hver dag” og dette er endnu en grund til at automatisering er så super fantastisk.

    Jeg vil i hvert fald her på falderebet anbefale dig at sætte dig ned, lav et årshjul over ting der er vigtigt at komme ind på, hver måned. Når du har lagt en plan for året, så bruger du hver måned et par timer en dag, hvor du laver opslag til hele måneden.

    Så behøver du ikke at få super ringe samvittighed over at du ikke lige nåede det. For du har gjort dig selv en tjeneste at planlægge dig ud af det.

Det kan altså godt være ret smart at gøre det nemmere for en selv..

Se andre blogindlæg lige her

13.juli 2020

Facebook Shops

Så skete det og facebook har netop laveret Facebook Shops.

22.september 2020

Facebook har netop åbnet for deres covid-19 tilskudspulje i Danmark.

 

Tilbage i April meddelte Facebook at de ville oprette en pulje på mere end 300+ mio dollars, der dedikeret skulle gå til små-mellemstore virksomheder der var påvirket af Covid-19.
 
Desværre har dette været længe undervejs, men NU har facebook åbnet pulje for danmark, så du kan ansøge omkring tilskud.
 
Har din virksomhed været påvirket af covid-19, tilbyder facebook 16.754 DKK i kontant tilskud og 10.053 DKK i annoncekreditter til hjælp i denne udfordrende tid.
29.september 2020

Sådan mestre du Facebook Pixel i 2020

 

Facebook har et hav af forskellige værktøjer til dig som arbejder med marketing, men det vigtigste af dem, er Facebook Pixel.

Se alle