Læs, hvorfor du bør have en Facebook- og Instagram Shop, og hvordan du bliver klar til Facebook Pay.
Har du fået opsat en Facebook- og Instagram Shop?
Med en Facebook- og Instagram Shop kan du designe og bygge din egen forretning, som kan nå ud til flere potentielle kunder. Det er samtidig også nødvendigt at have en Shop, hvis dine kunder skal kunne betale med Facebook Pay, når det snart kommer til Danmark.
Med en Facebook- og Instagram Shop (også kaldet ‘Forretning’ på dansk) kan du gennem din side sælge dine produkter, uanset om du har en webshop eller ej. Shops på Facebook- og Instagram er derfor særligt attraktive for små virksomheder, som fx ikke har råd til en webshop.
Lige nu er det muligt at forbinde en webshop med en Facebook/Instagram-side og på den måde vise produkter direkte på siden gennem et katalog. Men med de nye 'Shops' er det nemmere og endnu bedre - bl.a. ift. betaling.
Med en shop på Facebook eller Instagram bliver det lettere for brugerne at købe dine produkter, fordi de ikke behøver at forlade appen.
Når du skal opsætte en Facebook- og Instagram Shop, vælger du de produkter, du ønsker at inkludere fra dit katalog. Det er også muligt at gøre din Shop endnu mere personlig og tilpasse den til dit brand.
På Facebook kan du finde frem til en forretning på flere måder. Du kan både finde den i søgeresultaterne, i menuen på profilen samt længere nede på siden. På Instagram finder du forretningen på profilens forside, eller du kan udforske og søge efter forretninger i Forretnings-fanen i Instagrams navigationsbjælke.
På den måde bliver det endnu nemmere at opdage nye produkter.
Med Shops på Facebook og Instagram får dine kunder en ensartet oplevelse, fordi de kan skifte mellem forskellige apps - helt uden bøvl. Det betyder, at kunderne kan se og udforske produkter på Instagram og shoppe videre på Facebook - og selvfølgelig med de gemte produkter fra Instagram.
Det hele handler om, at det skal være let!
Der er flere gode grunde til, hvorfor du bør have en shop på Facebook og Instagram. For det første bliver det mere og mere populært. Og det er der god grund til.
Om du er en kendt virksomhed med egen webshop, eller du er helt nystartet, så mener jeg, at du bør prioritere at få opsat en shop på Facebook og Instagram. Med en Shop kan dine nuværende og nye kunder også udforske dine produkter her.
Fordele ved Facebook- og Instagram Shops:
– Du kan sælge dine produkter gennem Shops, selvom du ikke har en webshop
– Du kan forbinde din webshop med din 'Forretning', så den opdateres automatisk
– Du kan blive opdaget af nye kunder gennem Instagrams navigationsmenu ‘Forretning’
– Du kan besvare spørgsmål direkte fra din 'Forretning'
– Du kan drive trafik til din shop gennem Facebook og Instagram
– Du kan selv designe og tilpasse din 'Forretning', så den passer til dit behov
– Det er helt gratis
Er du en virksomhed med fysiske produkter, så er Shops også relevant for dig! Se det som en gratis salgsplatform, hvor tusindvis af dagligt aktive brugere befinder sig. Lyder det ikke attraktivt?
Du bruger højst sandsynligt allerede Facebook og Instagram som markedsføringskanaler, og derfor kan du også få glæde af Shops. Du tagger sikkert også allerede produkter i dine opslag på Facebook og Instagram. Med Facebook Shops bliver det endnu nemmere for dine kunder at se mere information om et bestemt produkt eller udforske hele dit udvalg af produkter - helt uden at forlade Facebook eller Instagram.
Har du styr på opsætningen af din shop, så er du klar til betaling med Facebook Pay. Og det vil jeg fortælle dig mere om.
Du har måske hørt det. Facebook har lanceret Facebook Pay, som gør det muligt at betale for produkter direkte igennem Facebook - uden at skulle forlade appen. Det bliver altså muligt for dine kunder at betale via Facebook Pay uden, at de skal sendes hen til din webshop. SMART!
Facebook Pay kan sammenlignes med MobilePay, men adskiller sig ved, at kunderne betaler direkte i Facebooks App - og senere også på Instagram, Messenger og WhatsApp.
Facebook Pay er kommet til Danmark! Ja, den er god nok. Facebook Pay er faktisk kommet til Danmark. Der er dog lige et lille men...
Facebook Pay er ikke 100% funktionelt i Danmark endnu, og derfor er der god grund til at komme i gang med din Facebook Shop. Så kan du nemlig blive klar til dine første betalinger med Facebook Pay.
Du kan tilføje betalingsoplysninger til din private Facebook Pay konto sådan her: Åben din Facebook eller Messenger App og gå til Indstillinger > Kontoindstillinger > Facebook Pay og tilføj herefter enten PayPal eller betalingskort.
Sådan. Nu er du klar!
Er du interesseret i, hvad Facebook Pay har af betydning for dig som forbruger?
Så fremhæver Facebook selv 5 steder, hvor Facebook Pay kan bruges:
1. Køb produkter direkte på Facebook
2. Køb produkter og betal for produkter på Marketplace
3. Donér til fundraisers og velgørenhedsorganisationer
4. Overfør penge og del regningen med dine venner via Messenger
5. Køb billetter, spil og meget andet inden for underholdning
Som forbruger bliver det nemt at foretage betalinger på de apps, de allerede befinder sig på. Det giver forbrugeren en god købs- og brugeroplevelse, fordi alt er samlet ét sted.
|
Hvordan fungerer Facebook Pay? |
|
Som jeg nævnte før, er Facebook Pay ikke helt klar i Danmark endnu. Men vil du være en af de første i landet til at komme i gang, så er det altså en god idé, at du har styr på kravene til Facebook Pay.
For at du kan blive godkendt til Facebook Pay, skal du:
– Sørge for at din virksomheds juridiske navn stemmer overens med dit momsnummer
– Have styr på dine leverings- og handelsbetingelser samt en klar returpolitik
– Have en e-mail til kundeservice
Derudover kræver det naturligvis en Facebook Shop for at kunne tage imod betalinger direkte i Facebook. Og vil du være helt klar til, at Facebook Pay bliver et hit i Danmark, så vil jeg anbefale dig at hoppe ind i 'Handelsadministrator' og oprette din Facebook Shop i dag.
Der er gode muligheder for tilpasning af designet, så din shop kan matche dit brand.
Vil du have en shop, som stemmer overens med dit brands visuelle identitet? Så se lige her...
Når du skal designe din Facebook- og Instagram Shop, har du to overordnede muligheder for at tilpasse den til din virksomhed. Du kan både ændre i ‘Layout’, men også i fanen ‘Stil’.
Under ‘Layout’ har du mulighed for at styre opbygningen af din shop, og hvordan dine produkter skal vises frem. Du har også mulighed for at vælge en dynamisk visning, så Facebook beslutter, hvilket produktbillede den enkelte bruger finder mest relevant.
Under fanen ‘Stil’ kan du tilpasse farver, tekst og knapper, så din shop kan matche din virksomhed.
Livevideoer bliver flittigt brugt til at fremvise produkter, og nu har Facebook også gjort det nemmere at shoppe direkte fra en livevideo.
Bruger du livevideoer på din Facebook eller Instagram profil? Så er det her noget for dig!
Inden du går live, kan du tagge de produkter, du vil vise i din livevideo. Når du går live, vises de i bunden af skærmen, så det bliver nemt at se mere og lægge produkterne i kurven uden at forlade din livevideo.
Nu ved du lidt mere om Shops på Facebook og Instagram. Er du klar til, at Facebook Pay indtager Danmark?