HubSpot er mange ting. Udover at være dit CMS, CRM-system og grundstenen i din marketingstrategi er systemet også din hjælpende hånd, når du vil have succes med din SEO.
HubSpots SEO tool er integreret med alle content management værktøjerne, så det er sikret, at du ikke går glip af en gylden optimeringsmulighed.
Året var 2020. Og det var for alvor året, hvor der inden for den brogede verden af SEO kom fokus på bedre brugeroplevelser, generelt en højere kvalitet af content samt hastighed med Core Web Vitals. Google fokuserede med lanceringen af Core Web Vitals på at sikre, at landingssider med netop gode brugeroplevelser fik den bedste placering i de mange søgeresultater.
Og den tendens fortsætter i 2023.
Vigtigere end nogensinde er det derfor, at du har fokus på dit indhold. Og det er ikke kun forbedringer ift. at sørge for at inkludere elementer såsom title tags, meta descriptions, keywords, image tags, interne links og andre metoder, som vi siden tidernes morgen er blevet oplært i. Det gælder også strukturen på en landingsside, brugeroplevelser, search intent og andre eksterne, off-site faktorer, som søgemaskinerne nu fokuserer på.
For at sikre optimal SEO performance er det vigtigt at have perfekt optimeret indhold på websitet - her er HubSpot et fremragende værktøj i bestræbelserne.
Flemming C. Lund, Head of SEO & B2B Marketing
Og to ting, du derfor særligt skal have øje for, når du arbejder med SEO generelt, er placering og synlighed.
Sig dem lige højt, så du husker dem. Placering. Synlighed.
Synlighed beskriver bl.a. , hvor fremtræden man er på søgeord i søgeresultaterne, som er vigtige for ens domæne. En lav synlighed kan skyldes, at domænet ikke er relevant ift. forespørgsel, at det er svagere end konkurrenternes, at man ikke har optimeret sit content tilstrækkeligt, at man ikke har forstået search intent, eller man slet ikke har formået at oprette indhold på søgeordene.
Og derfor skal der for en øget synlighed arbejdes mod mere trafik via relevante søgeord samt en højere grad af domæneautoritet.
Men hvad har alt det her med HubSpot at gøre?
For at optimere dit HubSpot site skal du arbejde med en bedre placering og en større synlighed. Og her er der særligt 3 områder, du bør have fokus på:
Det tekniske setup af dit website forbedres via on-site optimering, som sørger for, at Google uden problemer kan finde og indeksere dit website.
On-site optimering omhandler bl.a. din navigation på dit website, idet søgemaskinerne efterligner den normale brugers ageren, og derfor skal det være nemt at finde rundt på dit website. Du skal derfor skabe en intuitiv og brugervenlig menustruktur.
Og vigtigst skal man som besøgende altid blive mødt af en velfungerende side ved klik på et link - både ift. interne links og dine links i din(e) menu(er). Derfor skal du altså sørge for at fjerne døde og broken links og lave relevante redirects. Det er et arbejde, du bør gennemføre jævnligt, så dit website altid er så opdateret som muligt.
At lave redirects foregår i HubSpot med nogle få kliks via ’Settings’ under ‘Domains & URL’s’. Her finder du også en oversigt over dine nuværende redirects, som du kan søge i, hvorfor du kan danne dig et overblik over dine nuværende redirects og dem, du eventuelt mangler at få oprettet.
Har du et stort antal redirects (bl.a. i forbindelse med en lancering af dit website på HubSpot), og vil du gerne slippe for den manuelle og tidskrævende indtastning, kan du gennemføre en import via en CSV fil.
Der er desuden fokus på en simpel URL struktur uden kompleksitet (undgå fx at bruge tegn æ, ø og å), så hold dine URL’er så korte som muligt - men sørg alligevel for at de sikre en korrekt placering og navigation. Den kan du holde øje med i dit ‘Site Tree’, som du finder under ‘Marketing’. Her får du en hierarkisk oversigt over alle dine live sider og den måde, de knytter sig til hinanden på, så du kan sørge for, at dine undersider ligger korrekt placerede under dine hovedsider.
Og så skal din page speed være helt i top.
Load time er i dag en indikator for kvalitet, og derfor er det værd at øge hastigheden ved fx at skrue ned på billedkvaliteten og -størrelsen - uden at miste det professionelle udtryk. Derudover kan du tilvælge ‘Lazy load’ på dine billeder.
Content er i dag ikke bare tekst, som du finder på en landingsside eller i et blog post. Det kan også være billeder, videoer, produktanbefalinger og meget andet. Og fordi content er så meget, er det vigtigt at skabe et overblik ved fx at inddele dit indhold i emner - det er en fordel for dig selv, idet du bevarer overskueligheden, men det gælder også dine besøgende, som oplever en højere grad af brugervenlighed. Det gør det desuden også lettere for søgemaskinerne at give dit indhold en høj vurdering.
Hertil er det relevant at have fokus på de søgeord, du anvender. Bruger du de rigtige ord, fraser og sætninger kan du tiltrække besøgende, som du senere kan konvertere til betalende kunder. Søgeord kan placeres som en del af dine tekster, men integrer dem også gerne i titler, URL’er, alt tags, titles og meta descriptions.
Forud for dette arbejde kan det være relevant med en grundig søgeordsanalyse.
Det er vigtigt med en grundig søgeordsanalyse i bestræbelserne på at opnå gode rankings. Der mange mange gode SEO tools til formålet som Ahrefs og SEMrush, men brug også f.eks. Google eller Chat GPT til inspiration.
Flemming C. Lund, Head of SEO & B2B Marketing
Den performance, som dit content kan levere, vil blive forstærket med links - både interne og eksterne (hertil autoriteten og populariteten af det domæne, der linkes til) samt længden på dine tekster.
Alt dette kan lyde mystisk og være uhåndgribeligt at forholde sig til, når SEO er et område, der er i konstant forandring. Og det er derfor, at HubSpots SEO værktøjer kommer ind i billedet.
Med HubSpots store udvalg af SEO værktøjer får du mulighed for hurtigt og simpelt at planlægge din SEO strategi, så du sikrer, at de emner, der er relevante for dig, får den autoritet, de behøver i søgemaskinerne. Du får de optimeringsråd, der leder dig på den rette vej - alt imens du udformer dit content, og det er gjort overskueligt for dig at måle på din SEO-performance med integrerede SEO ROI analyser.
Og mangler du noget data, kan du selv opsætte ‘Dashboards’ med yderligere ‘Reports’.
For at sikre at dine optimeringer lever op til dine forventninger, og du altid kan reagere, hvis du bør rette til i dit content, finder du i HubSpot en række forskellige data-områder, der giver dig en værdifuld indsigt i bl.a. præstation og rangering i søgninger.
Under Marketing finder du hele SEO-området, som indeholder både ‘Recommendations’, 'Analyze’ and ’Topics’.
SEO Recommendations er nok et af de stærkeste SEO tools, du finder i HubSpot.
Med funktionen har du mulighed for at scanne alle dine live sider for SEO anbefalinger (det kan godt tage et par timer at lave en sådan kørsel). Anbefalingerne kan du filtrere ud fra Category, Impact, Technical difficulty eller Role og på den måde skabe det view, der giver dig den viden, du behøver.
Under recommendations får du også en simpel visning, der fortæller dig om dine landingssider mangler nogle væsentlige tiltag - du får derfor en oversigt over hver enkelt side, som du let kan reagere på inde på den pågældende sides ’Setting’ niveau.
Det kan fx være ift. crawling og indexing, så det sikrer, at din side kan findes i søgemaskinerne. Det kan være, hvorvidt din Title er eksisterende, ligger inden for den anbefalede længe og er unik. Der bliver kigget på, om din side er mobilvenlig, om den har relevante og velfungerende links, om den har en metabeskrivelse, som overholder både længde og unikhed, om den har billeder med alt tags og meget andet.
Alt sammen noget som foræres uden yderligere omsvøb, så du hurtigt kan foretage rettelser til det bedre på dit website.
I dag belønner søgemaskiner websites, hvis indhold er organiseret efter emner. Og HubSpots værktøj gør det nemt at opdage og rangere i de emner, der betyder noget for dig og dine kunder.
Du udvælger et specifikt ‘Topic’ - er du et marketingbureau, kan det fx være ‘Facebook’. Hertil knytter du med interne links de landingssider, du har oprettet, der relaterer sig til Facebook som hovedområde. Det kan fx være landingssider, der beskriver, hvordan du kommer i gang på Facebook, hvordan du får succes med din Facebook annoncering, hvordan du bruger din Business Manager og meget andet.
Når alle disse sider er koblet sammen under et topic, kan du nemt danne dig et overblik over emner, som du mangler at udforme noget content omkring lige såvel, som du kan holde øje med performance på hver underside.
Performance dækker over fx ‘Time per Page View’ og ‘Bounce Rate’.
Mangler du inspiration til yderligere emner, hjælper SEO værktøjet dig selvfølgelig også. Du indtaster blot et keyword. Det kan fx være ‘Facebook’, og straks efter får du vist ord med et stort antal søgninger, som du bør rangere på med dit indhold. Det betyder, at du får en række praktiske anbefalinger, der hjælper dig med at SEO-optimere dit website ud fra bl.a. relevans, konkurrence og popularitet. Og du får en prioriteret rækkefølge, så du får et overblik over, hvilke optimeringer der vil have størst indflydelse på dine resultater.
Topics kommer også med forslag til nuværende landingssider, du allerede har oprettet, der kan knytte sig til dit hovedemne, men som du endnu ikke har dannet links til. Derfor bliver du også hjulpet til et større overblik og en sortering til fordel for både dig selv, dine besøgende og ikke mindst din placering i søgeresultaterne.
Rapporterne under ‘Analyze’ er detaljerede og gør det muligt for dig at lave de sorteringer, som er relevante for dig. Det kan fx være på en specifik tidsperiode, hvilket er brugbart, hvis du har søsat et nyt initiativ, hvis performance du vil holde øje med adskilt fra dine resterende tiltag.
Og du får et simpelt overblik over eventuelle negative og positive tendenser, når det handler om fx kliks på dine landingssider og den gennemsnitlige position. Derfor kan du se, hvordan den nuværende performance er sammenlignet med tidligere perioder, og det giver dig også en indsigt i, hvilke kampagner og tiltag generelt du bør igangsætte i fremtiden.
Du kan desuden holde øje med, hvilke sider der får flest ‘Impressions’ og kliks - det der kaldes for Click Through Rate (CTR). Det er data, der fortæller dig, hvilke landingssider der fungerer, og hvilke du bør bruge lidt ekstra tid på at forbedre. På den måde ved du, hvor du skal lægge dine indsatser for at opnå de bedste resultater, og i hvilken rækkefølge du bør prioritere dem.
I forhold til dit marketingbudget kan det være en stor fordel - vi ved jo alle, at ressourcer og økonomi ofte sætter en stopklods for alverdens gode intentioner.
Det er vigtigt at arbejde med at forsøge at forbedre click-through-rate fra dine søgeresultater. Der er flere og flere elementer, der fylder i søgeresultater som Google Ads og Shopping, lokale søgeresultater, FAQ snippets og meget andet. Derfor gælder det om at have indbydende søgeresultater, som folk får lyst til at klikke på, så man ikke drukner i mængden blandt konkurrerende websites og de mange øvrige Google elementer.
Flemming C. Lund, Head of SEO & B2B Marketing
Alt dette under både recommendations, topics og analyze kan du validere yderligere, hvis du vælger at integrere Google Search Console med din HubSpot.
Metrics som fx samlede antal visninger, gennemsnitlig placering og klikrate fortæller dig nemlig præcis, hvor dit indhold befinder sig i Googles søgeresultater. Og derfor får du et endnu stærkere dataindblik ift., hvad der virker, og hvad der bør optimeres.
Og så er det pludselig let for dig at lægge den SEO-strategi, som vil give dig den største succes og retfærdiggøre alt det arbejde, du ligger i udarbejdelsen og optimeringen af dit content på dit website.
Bemærk at SEO recommendations kan tilgås fra alle HubSpot konti (uafhængig af plan) fra page editoren. SEO topics og SEO recommendations fra SEO menupunktet er dog kun tilgængelige for konti på Marketing Hub Professional eller Enterprise og CMS Hub Professional Enterprise.
Alt dette kan lyde kompliceret. SEO har nemlig for vane at være lidt et mystisk område, som kan være svært at blive helt klog på. Men med HubSpot er det gjort let, og det samme gælder det website, du kan bygge via HubSpot CMS. Med CMS Hub kan du nemlig bygge et helt kodefrit website med SEO på prioritetslisten.
Det hele foregår via en intuitiv drag-and-drop editor, som ikke kræver tidligere erfaring med opbygning af hjemmesider for at kunne håndtere.
Lettere kan det næsten ikke blive.
Og vi vil gerne hjælpe dig på vej - både hvis du er i gang på HubSpot eller er interesseret i at høre mere om de muligheder, der er for dig i systemet. Søger du generel hjælp og vejledning til SEO er vores SEO-ekspert også klar til at hjælpe dig.