I den digitale tidsalder hvor kundedata er mere værdifulde end nogensinde, spiller Customer Data Platforms (CDP) en afgørende rolle i virksomheders evne til at forstå, engagere og betjene deres kunder på en dybdegående måde.
Men hvad er en CDP, og hvordan kan den revolutionere din tilgang til kundeengagement og dataforvaltning?
Du kan næsten ikke undgå at have hørt om Customer Data Platforms og CDP i de seneste år - så har du i hvert fald gjort dig umage! Det er noget, der er kommet på dagsordenen mange steder. Og det med god grund. En CDP kan nemlig på flere områder styrke en forretning.
Og hvem ønsker ikke det?
CDP står for Customer Data Platform, og det er i bund og grund en platform, der gør det lettere at holde styr på alt den kundedata, du opsamler, så du effektivt kan bruge den til at forbedre din kundeoplevelse.
Når du indsamler information fra en række forskellige kilder, herunder hjemmesider, sociale medier, e-mails og transaktioner, kan en CDP blive den afgørende faktor og hjertet i din virksomheds dataøkosystem. At integrere og centralisere alle kundedata er nemlig en strategisk beslutning, der kan styrke en virksomhed, der ønsker at opnå succes i et konkurrencepræget forretningsmiljø.
Konsolideringen skaber en sammenhængende og omfattende kundevisning, hvilket bl.a. giver dig mulighed for bedre at forstå dine kunders adfærd, præferencer og behov. Desuden skaber det mulighed for mere effektiv markedsføring, når du kan målrette kampagner baseret på kundeadfærd og præferencer.
Det hjælper dig med at udnytte kundedata til fulde og opnå bedre resultater i form af øget omsætning og kundetilfredshed.
CDP'en er derfor ikke kun et teknisk værktøj. Det er en strategisk ressource, der sikrer datadrevet succes i den moderne forretningsverden. Og det er en investering, der kan styrke kundeindsigt, personaliseringsevne og datadrevne beslutninger.
Effektiv og tidssvarende beslutningstagning er nemlig en afgørende komponent i erhvervslivet, når der skal reageres proaktivt på markedets ændringer.
Måske er du forfalden til at spørge; ‘er en CDP ikke det samme som et CRM?’
Og nej, kort fortalt fokuserer dit CRM (Customer Relationship Management) på din virksomheds forhold til den enkelte kunde – typisk for at støtte dine sælgere, mens en CDP (Customer Data Platform) er bygget for at støtte særligt marketing, som vil i kontakt med flere kunder ad gangen
Men hvad er en CDP så?
En Customer Data Platform er en centraliseret softwareløsning, der revolutionerer måden, virksomheder håndterer og udnytter deres kundedata på. Med en CDP kan virksomheder indsamle, organisere og analysere 1. parts kundedata fra forskellige kilder, herunder websites, sociale medier, e-mail-marketing, transaktioner og kundesupport.
Og hvad der gør CDP'en særlig kraftfuld, er dens evne til at oprette en omfattende og sammenhængende kundevisning ud fra alt denne data. Det betyder, at virksomheder kan opbygge detaljerede kunde- og brugerprofiler, der giver dyb indsigt i deres adfærd, præferencer og behov på tværs af samtlige systemer.
Den indsigt åbner døren for hyper-personaliseret marketing og kundeengagement. Virksomheder kan levere målrettede beskeder og tilbud, der er skræddersyet den enkelte kunde, hvilket fører til øget tilfredshed og højere konverteringsrater.
Det kan virke en smule komplekst, så lad os tage et eksempel.
Du indsamler data fra dit POS-system i din fysiske butik og fra de besøgende på din webshop. Den data sørger en CDP for at standardisere ud fra nogle bestemte regler, der bl.a. hjælper med at identificere dine kunder på tværs af alle deres interaktionspunkter. Den viden kan du sende videre til fx et e-mailsystem, så du kan udsende specifikke e-mails, der rammer dine subscribers interessepunkter.
Så en CDP er god for dit marketingteam.
Men, den kan også hjælpe dig med at overholde databeskyttelsesregler og reguleringer ved at sikre, at kundedata håndteres sikkert og i overensstemmelse med lovgivningen. Og det er særligt afgørende i dag, hvor datasikkerhed og privatlivsbeskyttelse er blevet udslagsgivende for forbrugernes tillid.
Kort sagt giver en Customer Data Platform virksomheder mulighed for at udnytte deres kundedata fuldt ud, forbedre kundeoplevelsen og øge effektiviteten af deres markedsføringsindsats.
En investering i en CDP (Customer Data Platform) åbner en række strategiske muligheder for virksomheder, der ønsker at udnytte deres kundedata til fulde.
Derfor er en CDP ikke kun en fordel for et marketingteam, men for hele virksomheden.
Det betyder dog ikke, at en CDP nødvendigvis er den rigtige løsning for din virksomhed. Det kommer meget meget an på databehov.
Når du skal afgøre, om en CDP er givende for din virksomhed, skal du således overveje:
Fra hvor mange kanaler indsamler I data, der kan forbedre kundeoplevelsen?
Bruger I fx kun et e-mailsystem og jeres webshop (måske endda uden, at der arbejdes med personalisering), så kan en CDP være et voldsomt valg. Men bruger I et e-mailsystem, en webshop og et POS-system, og har I samtidig et ønske om at personalisere jeres nyhedsbreve med data fra de to andre kilder bl.a. baseret på indkøb i den fysiske butik, så er en CDP et godt valg.
Hvad vil I gerne opnå med en CDP?
Vil I fx gerne udsende e-mails baseret på de sider, en subscriber har besøgt på jeres webshop, så kan det løses med en integration mellem e-mailsystem og CMS. Og derfor er en CDP en for dyr løsning. Vil I derimod lave et look-a-like audience på fx Facebook baseret på køb i jeres fysiske butik samt CRM-data, er der et større potentiale med en CDP.
Har I de nødvendige ressourcer?
I bruger sikkert allerede et hav af forskellige systemer. Det kan være alt fra jeres CMS og Business Manager til Google Analytics og et e-mailsystem - og synes I, at de allerede giver de indsigter, I behøver, så er der ingen grund til at tage endnu et system ind. Som med ethvert andet system vil en CDP kun skabe værdi, hvis I har ressourcerne til at administrere den.
Er en CDP det rigtige valg, vil I opleve, at den omfattende dataindsamling giver en dybtegående forståelse for kunders adfærd og præferencer.
Ved at analysere disse data kan virksomheder forudsige, hvordan kunder reagerer på forskellige tiltag og tilpasse strategierne i overensstemmelse hermed. Virksomhederne kan se, hvordan kunderne interagerer med brandet fra den første berøring til det endelige køb. Og det giver værdifuld indsigt i de mest effektive måder at engagere dem på samtidig med, at det hjælper med at optimere marketingstrategier.
Alle beslutninger - lige fra marketing- til salgs-beslutninger bliver derfor taget på en langt mere funderet baggrund, og derfor bruges marketingbudgettet mest fordelagtigt.
CDP'en muliggør desuden realtidsanalyse så virksomheder kan reagere hurtigt på ændringer i kundeadfærd og markedstendenser. Den evne til at tilpasse sig og reagere proaktivt er afgørende i det nuværende forretningsmiljø, hvor det ofte handler om at komme først.
Men for at komme først er det interne samarbejdet også vigtigt. Og det kan styres af en Customer Data Platform.
Når data er tilgængeligt for alle relevante afdelinger, herunder salg, marketing, kundeservice og support øges koordinationen på tværs af hele virksomheden. Og i sidste ende betyder det forbedret kommunikation med nye og eksisterende kunder og dermed langt højere effektivt.
Der er flere typer af Customer Data Platforms (CDP'er), der tilbyder forskellig funktionalitet afhængig af virksomhedens behov. Systemerne kan derfor være meget forskellige - særligt da det er et relativt nyt koncept. Fælles for dem alle er, at de modtager kundedata fra enhver kilde, standardiserer den data og sender den til andre systemer.
Der findes den ‘Integrerede CDP’.
Den inkluderer et komplet sæt af værktøjer til dataindsamling fra forskellige kilder, behandling, analyse og aktivering. Den indsamler derfor data, knytter den til kundeprofiler og gemmer resultaterne i en database, som er tilgængelig for eksterne systemer såsom et e-mailsystem eller sociale medier. CDP’en kan også udtrække segmenter og sende dem til systemerne.
Den integrerede CDP er velegnet til større virksomheder med komplekse behov.
Så er der den ‘Segmenterede CDP’, der fokuserer på at oprette målgrupper baseret på kundedata, så der kan specificeres indsatser til forskellige segmenter. De indsatser kan fx være personaliserede e-mails, markedsføringskampagner på sociale medier eller produktanbefalinger.
Denne type CDP er derfor ideel til marketingafdelinger, der ønsker at skabe dybt segmenterede kampagner og personaliserede budskaber.
Den ‘Analyseorienterede CDP’ er designet til at dykke dybt ned i kundedata for at generere indsigter, der ligger ud over basisfunktionaliteterne. Og derfor er Machine Learning ofte anvendt.
Den er velegnet til virksomheder, der ønsker at trække værdifulde indsigter ud fra deres data og automatisere distribueringen af deres data til andre systemer.
Og så er der den ‘Tekniske CDP’.
Den fokuserer på at levere tekniske komponenter til dataindsamling, integration og lagring. Og den er derfor god til virksomheder, der allerede har avancerede dataanalyse- og aktiveringsværktøjer på plads, men har brug for en teknisk infrastruktur til at støtte deres datastrategi.
Ud over de grundlæggende typer kan CDP'er variere i deres evne til at arbejde med forskellige datakilder, deres skalerbarhed og deres grad af tilpasningsevne. Nogle CDP'er er specialiseret i at arbejde med online data, mens andre kan håndtere både online og offline datakilder.
Valget af den rigtige type CDP er afgørende, og det er derfor en strategisk beslutning, der kræver omhyggelig overvejelse.
Af mulige CDP’er kan bl.a. nævnes Salesforce Customer 360 Platform, Raptor Services, Adobe Real-Time CDP og til en vis grad HubSpot.
Salesforce
Salesforce tilbyder marketingorganisationer at have én enkelt og komplet kilde til sandheden om deres kundedata på tværs af salg, service, e-commerce, marketing og andre eksterne datakilder. Der er derfor tale om en omfattende CDP-løsning, der integrerer data fra forskellige kilder og giver dybdegående indsigt i kundeengagement.
Raptor
Raptor Services udbyder værktøjer inden for personalisering og Customer Data Platform (CDP). Løsningen gør det muligt for brands at genkende brugernes adfærd på tværs af kanaler, tilbyde personlige anbefalinger og aktivere data i alle kanaler. Kundedata indsamles fra både online og offline datakilder, såsom transaktionssystemer, websted, POS og CRM.
Adobe
Adobe Real-Time CDP indsamler B2C- og B2B-data fra forskellige systemer og forener dem i realtidsprofiler klar til aktivering på tværs af alle kanaler. Det betyder en enkel integration, intelligent segmentering og realtidsaktivering på tværs af den digitale kunderejse.
Servicen, der er bygget ovenpå Adobe Experience Platform, kan bl.a. kan bruges med Magento.
HubSpot
HubSpot er særligt velkendt for sit CRM og med et så omfattende system, kan der findes overlap mellem et CRM og en CDP. HubSpot kan derfor bruges som et stærkt alternativ til en CDP. Her er det muligt via de forskellige Hubs at sammensætte de datakilder, der giver de indsigter, du behøver. Det kan være ift. alt fra interaktioner på hjemmesider, i e-mails og via sociale opslag til indgående marketinganalyser om e-commerce.