Blog for Online Marketing og Ecommerce - MCB Blog

E-mail deliverability guide - best practises

Skrevet af Louise Færk | 25-07-2024 08:26:07

E-mails er stadig en af de mest effektive måder at nå ud til kunder og potentielle kunder på, derfor er det afgørende at sikre, at dine e mails faktisk når frem til modtagernes indbakker. Desværre er det ikke altid så simpelt som at trykke ‘send’. Med stigende mængder af spam og strenge filtre hos e-mailudbydere, kan det være en udfordring at sikre høj leveringsrate.

 

Hvad er e-mail deliverability? Og hvorfor bør området være en del af min e mailmarketing?

E-mail deliverability handler om evnen til at få dine e mails leveret til modtagernes indbakker. Det handler ikke kun om at sende en e-mail, men om at sikre, at den faktisk kommer til den ønskede destination uden at ende i spam- eller junk-mappen. Det er afgørende for enhver succesfuld e mailmarketing kampagne, da selv de mest engagerende og velskrevne e-mails er værdiløse, hvis de ikke bliver set af modtagerne.

Og der er en lang række faktorer, der påvirker din e-mail deliverability rate. Måske har du hørt om sender score og autentificeringsteknologier som SPF, DKIM og DMARC. Og måske har du også hørt om, hvor vigtigt det er, at du har en aktiv og clean e mailliste?

Det er nogle af de mere tekniske tiltag, du bør have styr på.

Men alt fra kvaliteten af e-mail indholdet og designet til frekvensen af udsendelser og brugen af korrekte procedurer ved indsamling af en e mail adresse er også væsentlige faktorer at tage et kig på. For at opnå en høj e-mail deliverability er det nemlig også vigtigt at have en klar og strategisk tilgang til
e mailmarketing, der fokuserer på at opbygge og vedligeholde et godt omdømme som afsender.

En vigtig del af det er at forstå modtagernes adfærd og præferencer samt at implementere gode praksisser for segmentering og målretning. Gennem kontinuerlig overvågning og justering af e-mail strategien kan du forbedre leveringsraten og sikre, at e mails når frem til deres tilsigtede modtagere, hvilket i sidste ende styrker kommunikationen og relationen med dem.

 

Hvorfor er det vigtigt at have styr på min e-mail deliverability, når jeg vil sende e mails?

At have styr på e-mail deliverability er afgørende for enhver virksomhed, der benytter e-mail marketing som en del af deres kommunikationsstrategi - det er i øvrigt noget, som alle bør gøre! 

E-mail er nemlig den måske vigtigste marketingkanal.

Den bygger næsten udelukkende på 1. parts data – altså oplysninger, som kunderne selv har givet dig direkte, og som er noget af det, andre kanaler har sværest ved at få fat på. Det gør dig i stand til at skabe e mails, der er mere personlige og relevante, hvilket øger chancerne for engagement og konvertering.


Samtidig er e-mail marketing kendt for at have den højeste ROI (Return on Investment) sammenlignet med andre marketingkanaler. Det betyder, at hver krone investeret i e-mail marketing potentielt kan generere et betydeligt større afkast. Ofte skyldes det, at der kun er en mindre udgift forbundet med brugen af e-mail systemet, og salget, der kan tilskrives dine nyhedsbreve, kan være tårnhøjt.

Hvis dine e-mails ikke kommer til modtagernes indbakker, går du derfor glip af værdifulde muligheder for at engagere kunder, øge salget og styrke din brandloyalitet. Problemer med e-mail deliverability kan nemlig også skade dit brand's omdømme.
Hvis dine e mails gentagne gange lander i spam-mapper, kan det skabe en negativ opfattelse blandt modtagere og e-mailudbydere, hvilket yderligere kan reducere din fremtidige leveringsdygtighed.

Det er altså en ond cirkel, og den kan være svær at komme ud af igen!

God e-mail deliverability bidrager desuden til mere præcise og pålidelige data om dine kampagner. Når dine e-mails når frem til modtagerne, får du valid indsigt i åbnings- og klikrater, hvilket gør det muligt at optimere dine fremtidige e-mailstrategier og skabe mere målrettede og effektive kampagner. 

Du vil derfor ved at have en høj e-mail deliverability opleve en effekt her og nu, når dine e-mails kommer frem i indbakkerne, men også på sigt, da du kan bruge den indsamlede viden forretningskritisk i dine strategier.

 

Hvordan forbedrer jeg min e-mail deliverability? Og hvordan får jeg mine budskaber ud til flere
e mailadresser?

At forbedre din e-mail deliverability rate kræver en kombination af tekniske foranstaltninger og strategiske tiltag. 

Her er nogle praktiske trin, du kan følge for at sikre, at dine e mails kommer til modtagernes indbakker:

E-mail authentication

Før du dykker ned i noget andet, er det vigtigt, at du har styr på opsætning af autentificeringsteknologier. Google og Yahoo kræver nemlig, at du som afsender har opsat både SPF, DKIM og DMARC, før de overhovedet vil levere dine e mails til de af dine modtagere, der bruger mail-indbakker herfra.

Det kan fx være Gmail, som har stor fokus på legitime e mails og at kontrollere gyldigheden af dem.  





De 3 typer af autentificeringsmetoder skaber desuden flere lag af sikkerhed for dine emails.

1. SPF (Sender Policy Framework) sørger for at forhindre e-mail-spoofing og uautoriserede afsendere i at sende e mails på vegne af din virksomheds domæne.
SPF records består af en liste af verificerede afsendere for dit domæne, som kan slås op og hentes af modtagende servere som fx Gmail for at godkende leveringen af e-mailen.

2. DKIM (DomainKeys Identified Mail) record er tekst, som indsættes i dit DNS. Det indeholder en ‘public key’, som mail servere bruger til at verificere, at indholdet ikke er blevet ændret af en tredjepart.
Godkendes signaturen vil mailen blive leveret i modtagerens indbakke.
Hvis ikke, leveres mailen i en spam mappe.

3. DMARC (Domain-based Message Authentication Reporting & Conformance) er en sikkerhedsprotokol, som bygges ovenpå på SPF og DKIM.
DMARC bruger SPF og DKIM til at give afsendere mulighed for at angive, hvordan deres e mails skal håndteres, hvis de hverken godkendes af SPF eller DKIM.

I det tilfælde har du 3 muligheder (det kaldes en DMARC policy):

  1. p=none (der sker intet - e-mailen leveres til modtageren alligevel)
  2. p=quarantine (e-mailen leveres til modtagerens spamfolder)
  3. p=reject (e-mailen blokeres og leveres IKKE til modtageren)

Spam rate

Din spam rate skal holdes under 0,1-0,3% for ikke at få et generelt dårligt omdømme.

Spam complaints er næsten uundgåelige.
Måske har dine modtagere glemt, at de har tilmeldt sig dit nyhedsbrev, eller måske har de svært ved at finde dit unsubscribe-link. Det kan altså være et midlertidigt problem, men det kan også være mere omfattende, hvorfor du kan opleve en generel negativ indvirkning.

Her er et par fifs til, hvordan du undgår, at dine modtagere trykker på spam-knappen:

  • Gør det tydeligt, hvor modtageren kan afmelde sig. De fleste er vante til at kunne afmelde sig i bunden af mailen. 
  • Inkludér en tekst i din footer som beskriver, hvor modtageren har tilmeldt sig listen/nyhedsbrevet. 
  • Hold indholdet relevant og personaliseret


Vær desuden konsekvent med din frekvens. 
Afsender du regelmæssige nyhedsbreve med samme frekvens, sender det er positivt signal til mailklienterne om, at du er en troværdig afsender.

Oprydning

En af de vigtigste faktorer for en god deliverability rate er listehygiejne! 
Sørg for at have en god listehygiejne, så du jævnligt fjerner inaktive kontakter og kontakter, der bouncer.

Når du rydder op i din e mailliste, kan du samtidig undgå spam traps, og så forbedres din deliverability automatisk ved kun at sende e mails til engagerede modtagere. 

En spam trap dækker over e mailadresser, der identificerer ‘dårlige’ afsendere. De er lavet af anti-spam organisationer for at fange spammers og virksomheder, som ikke følger e-mail best practices.
Så skulle der havne en spam trap emailadresse på din liste, og sender du til den, vil det være den hurtigste vej til at ende på en af anti-spam organisationerne blacklists - og det gavner bestemt ikke din deliverability.

Selvom det kan være en udfordring at slette kontakter, som man har brugt tid og ressourcer på at indsamle, har inaktive kontakter meget lidt eller ingen værdi.

De fleste e-mail systemer baserer deres priser på antallet af abonnenter, hvilket betyder, at du betaler for personer, der ikke er interesserede i din virksomhed. Derudover skader det din e-mail leveringsdygtighed at sende nyhedsbreve til kontakter, der aldrig interagerer med dine e mails. Det kan desuden også forvrænge dine performance data, hvis en stor del af din abonnentbase består af inaktive kontakter eller e mailadresser, der ikke længere er i brug.

Så hellere få, aktive kontakter end mange, inaktive kontakter.

Opsæt evt. et automationflow (en automatiseret e mail serie) der sørger for at klare oprydningen. Så kan du fokusere på alt det sjove og lade flowet klare det kedelige (men nødvendige) oprydningsarbejde. 
Hertil kan det også være en fordel med et win back flow, der netop har til hensigt at genaktivere inaktive abonnenter, før de ender i dit oprydningsflow.

Overvågning

Hold øje med din IP- og sender reputation. Det giver en god indikation for, hvordan mailklienterne ser dig som afsender. Her får du desuden også et overblik over spam rate samt andre nyttige funktionaliteter.

Jeg anbefaler at bruge Google Postmaster til at holde øje med din IP- og sender reputation.

Og du kan bruge MX Toolbox til at tjekke, om dit domæne og din IP er blacklistet.

Er dit domæne blacklistet, kan du anmode om at få fjernet det på den pågældende organisations hjemmeside.

 

Louise Færk,
E-mail Marketing Specialist HOS MCB

Marketing- og transaktionelle e-mails

Det er vigtigt at adskille marketing mails fra de transaktionelle mails, da marketing mails har en lavere åbningsrate, som kan påvirke dit domæne reputation. Hvis du sender begge typer mails fra samme domæne, kan det skabe problemer for levering af dine transaktionelle mails.

Brug subdomæner til at adskille dem.

Sender du fx dine nyhedsbreve fra mailadressen ‘info@minvirksomhed.dk’, bør du have et subdomæne, der hedder nogle ala ‘info@web.minvirksomhed.dk’, hvor ordrebekræftelser mm. udsendes fra.

Design og emnelinjer

Hav fokus på design og grammatisk ‘korrekte’ emnelinjer, så du undgår at lave spam-lignende indhold.


Du bør med dit indhold fx tænke på:

  • Undgå at lave spam-lignende indhold såsom at vedhæfte filer
  • Brug ikke spammy ord i emnelinjen. Spammy ord dækker over ord såsom; 100% gratis, bedste pris, bonus, køb, kontant, klik her, rabat, tjen penge, præmie osv.
  • Hav ikke indhold, der kun består af billeder. Brug derfor altid en sund text-to-image ratio som fx 65% tekst og 35% billeder, da mange mailklienter vil anse din mail som spam, hvis den primært består af billeder. 
  • Brug så få links som muligt
  • Tilføj alt-text på alle billeder

Undgå desuden at bruge for store billedfiler, da de påvirker indlæsningen af mailen.
Brug fx TinyPNG til at reducere din billedefil.

Dobbelt opt-in eller CAPTCHA

Dobbelt opt-in er en proces, hvor en bruger først tilmelder sig en e-mail-liste og derefter skal bekræfte sin tilmelding gennem den tilmeldte e-mailadresse, før brugeren officielt tilføjes listen og kan modtage dine e mails.

De fleste mailklienter anser dobbelt opt-in som best practice og sikrer dig, at tilmeldingerne til din liste er reelle. Du undgår dermed også spam-tilmeldinger og risikoen for at få spam traps ind på din liste.

Engager dine modtagere

Du kan ikke gøre det hele selv. Når du vil booste deliverability rate og sender reputation og samtidig sende positive signaler til mailklienterne, bør dine modtagere hjælpe til.

Du bør få dem til at:

  • Svare på dine e mails eller nyhedsbreve
  • Give feedback via dine e mails
  • Flytte mails fra spam/uønsket til indbakken eller márkere mails som ‘IKKE SPAM’
  • Tilføje dig deres adressebog

 

Din e-mail deliverability checker - en deliverability tjekliste 

For at hjælpe dig med at sikre, at dine e mails når frem til modtagernes indbakker, har vi udarbejdet en omfattende e-mail deliverability guide.

Denne guide dækker de bedste praksisser, tekniske foranstaltninger og strategiske tiltag, der kan forbedre din e-mail leveringsdygtighed. Guiden indeholder instruktioner og nyttige tips.

 

Din e-mail ekspert i Danmark

Hos MCB hjælper vi ikke kun vores samarbejdspartnere med den e mailmarkedsføring, der vedrører udsendelse af nyhedsbreve og det content, de bør indeholde.

Arbejdet kræver også en dybere indsigt i bl.a. opsætning af automations, data, tracking, integrationer, analyser, fuld udnyttelse af tilgængelige e-mail marketing tools, design og alt den teknik, der giver dig det bedste greb på den måske vigtigste marketingkanal - herunder deliverability.


Vi har flere års erfaring med e-mail marketing automation til både B2B- og B2C-segmentet - og dermed også både store og små virksomheder. Vores samarbejdspartnere spænder bredt inden for alt fra retail og beauty til fødevarer og uddannelse såsom Easis, Friluftsland, Livingshop, Lightpartner, AMU SYD og mange flere.

Og flere af disse benytter sig af forskellige systemer. Vi har lavet en sammenligning af de 2 største her.
Derfor er vi hos MCB certificerede partnere med bl.a. ActiveCampaign, Klaviyo, HubSpot og MailChimp.