Google har lanceret det nye Google Consent Mode - som gør det muligt at tracke brugere anonymt, hvis de siger “nej tak til cookies”
Hvis du overholder GDPR lovgivningen og respekterer dine kunder, når de siger “nej tak” til dine cookies, har du sikkert oplevet at din omsætning og trafik er faldet med 15-25% i Google Analytics og Google Ads
Det gør det svært at følge udviklingen sammenlignet med sidste år, og det er svært at måle ROAS på dine annoncekampagner, som ikke tæller det fulde salg med
Det er heldigvis fortid nu, da det nu er muligt at måle dine konverteringer, mens du respekterer brugernes ønske om ikke at blive tracket.
Google Consent Mode vil med andre ord gøre det muligt at aflæse vigtige salgsdata i Googles Ads og Google Analytics - uden at krænke brugernes privatliv.
Google Consent Mode er en ny API fra Google, der gør det lettere for websteder at måle konverteringer og trafik i Google Ads og Google Analytics, samtidig med at de er i fuld overensstemmelse med GDPR lovgivningen.
Med Google Consent Mode kan dit website stadig hente data fra annoncekampagner, overvåge konverteringer og måle webtrafik, selvom brugerne afviser din brug af cookies.
Vigtigt: Ingen personlige data sendes til Google!
De eneste oplysninger, som din CMP sender til Google, er tilstanden for din brugers samtykke.
Med Google Consent Mode implementeret i din Consent Management Platform kan du få oplysninger om Google Analytics, Google Ads og Google Tag Manager baseret på brugernes samtykke.
Det betyder, at du kan tilskrive konverteringer til den kampagne, der førte din besøgende til dit websted, hvilket hjælper dig med at optimere dine annoncekampagner.
Google Consent Mode bruger to nye tags (ad_storage og analytics_storage) til at kontrollere adfærden fra Google-tags og cookies. Modulet modtager oplysninger om dine brugeres samtykke-status direkte fra din Consent Management Platform (CMP), dvs. din cookie-samtykke-løsning (eks., Cookie Information).
Baseret på din brugers beslutning om at give samtykke til cookies eller ej, fungerer Google Consent Mode grundlæggende på to separate strenge.
Der sendes pings fra hvert websted, som din bruger besøger, hvor Google Consent Mode er implementeret - også i tilfælde, hvor samtykke afvises. Desuden sendes disse pings også for at indikere, at eksempelvis en konvertering er sket. Pings sendes på alle sider på dit website, hvor Google Analytics er aktiveret, og besøg og begivenheder logges.
Når der gives samtykke, fungerer de tilknyttede tags normalt, og du kan bruge Google Ads og Google Analytics-cookies til måling og retargeting.
Ved et besøg på et website, vurderer websitets cookie pop-up om der gives samtykke til at bruge marketing cookies til reklameformål.
Hvis en bruger giver sit samtykke til marketing cookies og foretager en konvertering på dit websted, fortsætter rapporteringen som normalt.
Hvis en bruger ikke giver sit samtykke til marketing cookies, så justeres Google-tags og der aktiveres ikke marketing-cookies.
Du modtager stadig data om konverteringerne (pings), men uden mulighed for at spore brugeren.
Selvom du måske går glip af muligheden for at få personlige data om dine besøgende til at blive brugt til retargeting og personlig annoncering, vil dit websted være i stand til at spore konverteringer fra annoncekampagner.
Hvis din bruger accepterer statistik cookies, så aktiveres der cookies og sporing fortsætter som normalt. Alle data indsamles af Google Analytics.
Hvis din bruger ikke giver sit samtykke, vil der ikke blive brugt nogle cookies relateret til Google Analytics.
Ping sendes imidlertid til Google Analytics til måling af adfærd. Disse data vil blive samlet som information om de besøgende og sidevisninger.
Med Google Consent Mode får du mulighed for at indsamle de værdifulde data du har brug for fra Google Analytics og Google Ads til måling af din marketing indsatser og kampagner.
MCB kan hjælpe dig med at implementere løsningen, som allerede nu er en integreret del af Cookie Information.