Blog for Online Marketing og Ecommerce - MCB Blog

Fortæl dine kunder præcis hvornår de vil modtage deres ordre!

Skrevet af Mads Høegh Kongensgaard | 15-01-2021 11:00:00

Er det ikke nok at fortælle, at du har fx 1-4 dages levering på alle produkter?



Hvad betyder det overhovedet?

Lad os lige tage den én gang til.

Leveringstiden har selvfølgelig at gøre med, hvor lang tid din webshop bruger på at levere pakker til Danmark, men også de andre lande, du måtte have levering til. Det være sig fx Norge og Sverige.

Vi ved dog alle, at leveringstiden kan variere fra produkt til produkt, bl.a. afhængig af pakkens størrelse og vægt. Og her er det selvfølgelig heller ikke helt lige meget, hvad for et fragtfirma du benytter dig af.

 

Hvorfor er det vigtigt at fortælle om leveringstid?

En af de største udfordringer ved at handle på nettet kontra en fysisk butik er ventetiden. Når du handler i en fysisk butik, får du varen med det samme, og du kan tage den i brug, når du ønsker det. Det er lidt sværere, når du laver et online køb, idet orden først skal sendes og leveres til din adresse.

Derfor er det meget vigtigt at synliggøre leveringstiden på dine mange forskellige produkter. Og her snakker jeg ikke blot om en generel tekst i headeren, men simpelthen en timer eller en lille tekst, som fortæller den præcise leveringstid, hvis en vare bestilles lige netop nu.

Det kan fx være, at du har nogle standardprodukter på din hjemmeside, som bliver leveret til kunden dagen efter, hvis altså denne bestiller inden kl. 12.00 dagen før dag.

Det er smart, idet det skaber en form for urgency, og derfor kan det være med til at øge din konverteringsrate. Men det er også en god service, hvis nogle af dine produkter har specielle eller længer leveringstider, hvorfor der ikke skal forventes en levering inden for få dage.

Det er for eksempel noget, der gør sig gældende, hvis du har varer, der kommer fra en anden producent, eller hvis der er tale om et customize produkt, som skal produceres, før det leveres. Med en tydelig timer eller en lille tekst på produktet, der fortæller om den længere leveringstid, skabes der således ikke forkerte forventninger til leveringen.  

Med det sagt er det altså vigtigt at gøre oplysninger om fx levering konkrete på de enkelte produkter. En samlet generel information er derfor ikke altid den bedste løsning - med mindre den rent faktisk gælder ALLE dine produkter.

Og her skal du heller ikke bare spille det sikre kort. At skrive, at du har en leveringstid på mellem 1-3 uger for at ramme alle dine produkter, ser heller ikke tiltrækkende ud. Så undgå det!

 

Hvad skal du tænke over, og hvem gør det godt?

Heldigvis er der flere hjemmesider, der har allerede integreret løsningen på deres produkter, og det viser også, at det kan gøres på mange forskellige måder. Det er vigtigste er bare, at du kommer så tæt på at give den præcise dato for levering som muligt.

Herunder ser du eksempler på tre forskellige websites, som hver især angiver en leveringstid på de givne produkter. Billederne er taget fra Apple, Zalando & Henry Bags.

Her ser du et produkt på Apple’s hjemmeside, hvor der er angivet en leveringstid. Den spænder fra 2-3 uger, hvilket betyder, at der er en lidt lang leveringstid på lige præcis det her produkt, hvis du bestiller det i dag.


Boozt bruger funktionen lige under deres “Læg i Kurv”-knap. På den måde ved kunden, at denne modtager varen inden for bare 1-2 dage, hvis altså den bestilles lige nu og her.

Hvis Boozt har længere leveringstid på et specielt produkt, vil det være angivet i stedet for de 1-2 dage.

En sidste mulighed for at synliggøre leveringstiden har med en timer at gøre. Den placeres på det enkelte produkt og kan fx være indstillet til at tælle ned, indtil du sender næste gang fra dit lager. Det kan fx være kl. 13.00 i hverdagen, hvorfor timeren efter kl. 13.00 vil starte forfra.  


Mere specifikt og præcist kan det næsten ikke blive! Det fortæller nemlig meget tydeligt, at hvis du bestiller inden for 7 timer og 44 minutter, er der meget stor chance for, at din pakke bliver leveret om mandagen.

Er det noget, du synes, der lyder spændende? Så kan du i Shopify installere forskellige app’s med formålet, eller du kan programmere de forskellige funktioner ind på dine enkelte produkter.

Jeg håber, du er blevet inspireret af mit indlæg og derfor vil tænke over at synliggøre din leveringstid meget mere på din hjemmeside.