Amazon

Hvad er Amazons A9-algoritmen?

Hver søgemaskine i verden har en eller anden form for algoritme, der kører i backend. Den er ansvarligt for alt, hvad du ser, når resultaterne udsendes. 
 

Amazon A9 Algoritme

Tænk på A9 som Google fra Amazon, og du begynder at få en forståelse af, hvor vigtigt det er, at være godt placere i dens søgeresultat. Det kan være svært at forstå A9-algoritmen, primært fordi de ikke offentliggør en opskrift på faktorer, de bygger deres algoritme på eller forklarer deres proces i detaljer.

Men da vi dagligt arbejder for vores kunder på Amazon, har vi sammensat dette indlæg for at hjælpe med at kaste lys over, hvad der fungerer. Men også om, hvad der ikke fungerer, og hvad der snart kan fungere med Amazons algoritme.

Amazons søgemaskine, kendt som 'A9', tager højde for mange faktorer, når den bestemmer placeringen for produkter på Amazons platform. At forstå disse algoritmer er grundlæggende for at sælge dine varer på denne markedsplads effektivt.

Vi fører dig gennem fire forskellige typer ranking signaler, der bruges af Amazon samt nogle tips til at øge salget baseret på det, vi har lært af forbrugerundersøgelser.

Det første type 'signal" er Relevans.

Det hjælper med at afgøre om folk der søger efter bestemte ting, kan være interesserede i dit produkt eller ej. Dette kan bestemmes ved hjælp af keywords, metadatatags som ASIN (det nummer, der er tildelt et produkt, når det er angivet på Amazon) og mere.

Den anden type signal er Konverteringsfrekvens. Det bestemmer, hvor mange mennesker der landede på dit keyword, og som faktisk købte varen (dvs. konvertering).

Dagens algoritmer tager også højde for ting som pris-elasticitet for at bestemme, hvad forbrugerne er villige til at købe. Men også til hvilke priser de vil købe varer baseret på deres tidligere adfærd med Amazon. Dette hjælper dem igen med at rangere produkter højere eller lavere i overensstemmelse hermed.
Det er et vigtigt punkt, som du skal indregne i din strategi, og du skal bruge prisstrategier, der kan hjælpe med at øge salgsmængden for disse kunder.

Endeligt vil vi tale om relevans igen, fordi dette signal fortjener sin egen omtale.
En vigtig faktor, der påvirker relevansen, er, hvor mange af dine kunder, der faktisk køber de varer, du noterer. Igen kan dette påvirkes af prisstrategi.

Lad os tage et eksempel: Hvis de har en dyre vare og en relativt lav konverteringsfrekvens, vises den lavere på deres placering. Især sammenlignet med, hvis de havde et produkt med flere solgte enheder, men til et lidt højere prispunkt.

 

Søgeordsoptimering

Amazon ser på, hvor mange gange du har brugt keywords i din produktbeskrivelse, titel og punkttegn.
Dette sker for mere nøjagtigt at matche søgere med det, de leder efter på Amazon, og dette gælder uanset, om du bruger søgeordssætninger eller individuelle udtryk som fx. 'løbesko'.

Jo oftere disse ord vises på tværs af dine fortegnelsessider (og ikke kun én gang), jo højere placeres du i Amazons søgeresultater, når folk søger efter disse udtryk.

 

Kundeanmeldelser

Ligesom Google påvirkes Amazons algoritme også stærkt af kundeanmeldelser. Positiv feedback fra bekræftede købere kan hjælpe dit produkt med at placere sig godt i SERP.

Mens negative kommentarer kan få dig til at falde drastisk ned på en side med resultater. For at gøre dette endnu mere til en gyserhistorie, så viste vores undersøgelse også enkelte tilfælde, hvor produktet helt var væk fra indeksering!

 

Varesidefunktioner

Jo flere oplysninger du giver om en bestemt vare eller tjeneste (jo bedre!). Jo lettere er det for potentielle kunder at træffe en købsbeslutning.

Af denne grund ser Amazon på alle mulige funktioner inklusive prishistorikdata, tilgængelighedsdatoer. Men også grænsen for gratis forsendelse, så kunderne ved præcis, hvad de får, når de klikker på din listing.

 

Produktbeskrivelse

Som tidligere nævnt, så er det vigtigt med en rigtig god varebeskrivelse. Både for din konverteringsraten, men også fordi det vil være, hvad der dukker op, når shoppere søger efter produkter på Amazon, og de har en idé om, hvilken type vare de ønsker. 

Hvis de klikker på 'Læs mere', skal indholdet i fuld længde for dette specifikke produkt indlæses i et nyt vindue. Det lyder som meget arbejde, men når du først er vant til det, bliver det en normal arbejdsgang lige som at pakke ordre.
Dette gør virkelig hele forskellen mellem at få kunder til at købe fra dig eller en anden!

Amazon har ikke til hensigt at give detaljerede oplysninger om, hvordan dets placeringsalgoritme fungerer. Men der er et par ting, som forklaringen på deres 'Buy Boxes', som vi kan hente.

Primært med funktioner som Gratis Forsendelse, når konkurrenter ikke tilbyder dem eller lavere priser end andre mærker på lignende varer, så kunderne tror, ​​at de får en bedre aftale.

En kvalitetsbeskrivelse hjælper med at overbevise kunderne om, at denne vare er lige, hvad de ledte efter og overbeviser også Amazons placeringsalgoritmer!

**Bemærk: Denne sektion handler ikke om, hvordan du får dit produkt i Buy Box, men snarere, hvorfor du vil have det inkluderet. Algoritmen implementerer et 'ultimativ kunde"'-perspektiv og belønner produkter, der giver mere værdi.

 

Sådan optimeres til Amazon A9

Heldigvis er Amazon A9-algoritmen ganske regelfast og kan nemmere forudsiges på dette tidspunkt end fx Google. For at optimere dine produkter til Amazon A9, skal du gøre følgende:

 

Sådan integreres nøgleord

Brug så mange keywords i din titel, undertekst og punkttegn som muligt. Disse ses alle af Amazons algoritme, så brugen af ord som 'bedste', 'gode' eller endda negative ord kan hjælpe med at rangere højere end andre produkter, som bare indeholder en kedelig liste over produktfunktioner, som enhver kunde kunne læse om på ethvert site.

Medtag nøgleordssætninger i begyndelsen af ​​sætninger. For eksempel kan du skrive noget som; 'Den bedste måde at komme ud af pletter er med tidevand', hvis du vil optimere det til søgninger, der indeholder disse tre ord.

Jo oftere disse tre ord vises i teksten, der ledsager din fortegnelse, herunder hvor de vises både sammen og adskilt fra hinanden, vil gøre din fortegnelse mere relevant for den søgning.

Brug en blanding af populære søgeord såvel som nogle mindre almindelige, så du har chancen for at placere højt for disse længere søgninger.

Skriv naturligt, men glem ikke at bruge nøgleord! Dette kan betyde, at enten gentage dem igen og igen eller drysse dem gennem hele sætningerne. Bare sørg for, at de er blandet nok til ikke at lyde som en annonce!

 

Anmeldelser

Udnyt kundeanmeldelser og feedback. Sørg for at bede om dem, hvis du ikke har nogen anmeldelser. Få en anden til at gennemgå eller godkende produktet - det kan være en ven, et familiemedlem eller en blogindlægsforfatter, der kender dine produkter godt nok til at skrive en informativ og hjælpsom anmeldelse.

hjælp til Amazon anmeldelser

Du vil måske også overveje at nå ud gennem sociale mediesider som Facebook og Twitter. For det meste fordi de er ganske populære værktøjer til kundeengagement med potentielle købere fra hele verden.

 

Billeder

Du må ikke nøjes ikke med smukke billeder. Brug iøjnefaldende store billeder for at lokke kunden til at købe, og vores undersøgelse viser, at du MINDST skal have 4 produktbilleder.
Overvej at inkludere produktvideoer eller demoer for at give kunderne et mere dybtgående overblik over dine produkter og dets funktioner. Dette hjælper dem med at beslutte, om de vil købe dem.

 

Forsendelse

Hurtig forsendelse er, hvad kunderne elsker. Det er en sikkerhed for, at en notering med hurtig levering vil have bedre konverteringsfrekvenser end dens langsommere konkurrence. Således skal du levere prime levering, hvis det er muligt i din region.

 

Vigtigheden bag keywords

Keywords er sætninger og udtryk, som klienter søger efter på en søgemaskine. I vores tilfælde er det på Amazon.
Keywords er, hvad din produktfortegnelse er optimeret til, så den placeres højere i søgeresultaterne, når en kunde søger ved hjælp af disse keywords.

Jo mere populært et søgeord, jo lettere er det at bruge, fordi mange mennesker allerede skriver disse ord i Amazon-søgefeltet, og du har en øget chance for at placere dig højt med minimal indsats. Jo mindre populært et søgeord er, jo sværere kan det være at finde kunder, der søger efter dem, men de kan give mulighed for at få gratis reklame, hvis de er skrevet korrekt!

Lad os tage et eksempel: 'Labrador' kunne ikke vises så ofte i søgninger i forhold til søgeordet 'hundelegetøj'. Mens chancerne for at nogen har indtastet 'Labra' eller 'brador' i Amazonas søgefeltet, og de kan snuble på din notering.

Til at finde ud af hvilke søgeord der er populære, kan du bruge værktøjer som Google Trends eller Keyword Tool til at se, hvor ofte folk har skrevet disse ord. Du kan også sortere gennem Amazons bestsellere liste og få et øjebliksbillede af, hvilke søgning kunder måtte have søgt efter!

I stedet for at indsætte en masse ubrugelige keywords for at øge din fortegnelse, skal du bruge dem sparsomt og nøjagtigt.

For eksempel, hvis nogen leder efter 'Bamse', kan de være interesserede i 'dyrelegetøj' eller 'legetøjsforretning.'

 

Modtag nyheder direkte i din indbakke

23. maj 2022

Bruger du HubSpot’s Android App? Så kan du nu vælge Dark Mode

I 2017 lancerede HubSpot en App til alle Android-brugere - og det blev en succes. Derfor er der også løbende blevet gjort nye tiltag for at forbedre appen og få den til at leve op til de skiftende og samtidigt krævende behov hos brugerene.

19. maj 2022

Performance Max - Google Ads’ nye magiske kugle eller sorte hul?

“Det der Performance Max; er det noget vi skal være med på?” Det er et spørgsmål, vi efterhånden har hørt oftere end bare et par gange hos MCB.

18. maj 2022

Brug din Instagram profil på din hjemmeside til at inspirere kunder

Instagram er en attraktiv marketingkanal for mange virksomheder. Og med god grund. Det har et stort og mangfoldig publikum på over en milliard aktive brugere hver måned.

Se alle blogindlæg