Du ved det allerede.
E-mail marketing er en af de vigtigste discipliner indenfor online markedsføring. Men det kan være en jungle at finde rundt i de mange systemer - for hvilket passer bedst til dig, din hjemmeside og dine ambitioner?
Flere marketing-ansvarlige har svært ved at overbevise deres ledelse om vigtigheden af e-mail marketing - og det er ærgerligt. Her er der nemlig stadig tale om et af de absolut bedste værktøjer.
Verden er i dag en overflod af kanaler, enheder og platforme, og skal vi lytte til data, som fortæller, at det gennemsnitlige menneske kun har et opmærksomhedsspænd på ca. 2 sekunder, bør e-mail altid være en del af dit marketingbudget.
E-mail marketing er nemlig den mest personlige, direkte og relevante måde at engagere dine kunder og potentielle kunder på. Indsamler du tilstrækkeligt med data, og bruger du det korrekt, kan du reflektere hver leads adfærd og på den måde sikre, at alle udsættes for skræddersyet kommunikation, der kan stå på mål med deres specifikke ønsker og behov.
Med e-mail marketing kan du nemlig indsamle uendelige mængder 1. parts data - som er den mest værdifulde viden at sidde inde med som forretningsdrivende. Det er data, dine leads selv har givet dig og kan være alt fra navn og bopæl til skostørrelse, antal børn og foretrukne bilmærke.
Og har du brug for yderligere overtalelse, så fortæl ledelsen, at e-mail marketing oftest er den billigste kanal på trods af høje konverteringer. Tit vil den eneste udgift, uover din egen tid, være et mindre abonnement til det e-mail system, som I internt vælger at gøre brug af.
Og når først det er betalt, kan I udnytte alverdens funktioner og muligheder og kontinuerligt oparbejde åbningsrater (her skal der selvfølgelig tages højde for iOS15), klikrater, konverteringer osv.
Der er desværre ikke et endegyldigt svar på, hvilket e-mail marketing system der er det bedste - hverken overordnet eller til lige præcis dig. Dette er noget der afhænger af dine behov og dine ambitioner for din e-mail markedsføring, hvilket også er noget, der over tid kan ændre sig. At du vælger ét e-mail system nu, betyder altså ikke, at du aldrig får behov for at foretage et skift.
Udvalget af systemer er stort, og derfor kan det være en jungle at gennemskue, hvilket system der er det rette for dig nu og her. Der er dog nogle få overvejelser, som du altid bør gøre dig, før du tager dit endelige valg.
For det første skal du tage et kig på dit marketingbudget og her klargøre, hvor stort et abonnement det kan rumme. For mindre og måske nystartede virksomheder er der måske ikke den største økonomi at rykke rundt med, mens det kan være en anden sag for større organisationer.
Lige så mange e-mail systemer, som der er, lige så mange forskellige prisklasser og sammensætninger kan du finde. Og selvfølgelig vil du opleve, at des højere pris des flere funktioner får du stillet til rådighed.
Herefter skal du undersøge, hvilke e-mail systemer der har en integration til det CMS, du benytter dig af. Når du vil sikre, at du får den bedste og mest valide data, som også giver dig de største forudsætninger for at få succes med din e-mail marketing, er det vigtigt at have adgang til trackingen fra din hjemmeside - det kan være fx site tracking, event tracking og revenue tracking. Og derfor er det en fordel at vælge et e-mail system med en dirkete integration til det CMS, du bruger.
Sidst men ikke mindst er det vigtigt, at du beslutter dig for, hvad du har behov for med dit e-mail system. Skal det udelukkende bruges til at udsende et ugentligt nyhedsbrev, eller vil du gerne være en smule mere avanceret med automations? Og hvad med lead scoring, er det noget, du vil arbejde med? Det kan også være relevant med dynamisk segmentering, tagging, pop-ups, oprettelse af formularer osv.
Hos MCB beskæftiger vi os med en længere række af e-mail systemer.
Herunder vil vi tage et dybere kig på de 7 systemer, vi foretrækker, så du får mulighed for at danne dig et overblik over muligheder, priser, og hvem hvert system henvender sig særligt godt til.
Systemerne spænder vidt ift. B2B og B2C og tager udgangspunkt i både simple værktøjer som MailChimp og mere avancerede systemer som HubSpot, der rummer alt fra CRM og CMS til salg.
Vær dog opmærksom på, at det aldrig er muligt at komme med et endeligt svar på, hvilket system der passer bedst til dig.
De 7 systemer, vi kommer omkring, er:
Pris:
Gratis op til 500 subscribers. Herefter ca. 250 kr. pr. måned ved max 2.500 subscribers med ‘Essentials’. Prisen øges i takt med, at antallet af subscribers stiger.
Særligt for:
Starts ups og små virksomheder, der skal i gang med e-mail marketing, og som har behov for simple funktioner.
MailChimp er et af de e-mail marketing systemer, som er mest anvendt verden over. Det skyldes ikke nødvendigvis, at der er tale om det bedste system, ofte er det nærmere et udtryk for førstevalget, når virksomheder skal i gang med e-mail marketing - særligt pga. den lette opstart og lave pris.
Med MailChimp får du de mest basale funktioner inden for e-mail markedsføring såsom automation og CRM. Derfor er det et godt sted at starte, hvis der ønskes et simpelt setup.
MailChimp er let, hurtigt og billigt (gratis) at komme i gang med. Og så er systemet yderst brugervenligt. Derfor er MailChimp ofte også det ideelle valg, hvis du er ny udi e-mail marketing og gerne vil snuse til forskellige muligheder og funktioner.
Er du allerede godt i gang med e-mail marketing, eller har du store ambitioner for kanalen, vil vi råde dig til at kigge andre veje end MailChimp. Det skyldes, at du ofte skal opgradere dit abonnement for at ‘låse op’ for brug af bl.a. e-mail automation, og tit vil prisen således komme til at matche andre e-mail systemer, som tilbyder samme - og meget mere.
Du kan læse om MailChimps forskellige pakker og priser her.
KLAVIYO
Fordele:
- Integrationer til de største e-commerce CMS’er
- Gode funktionaliteter inden for automations, segmentering og personalisering
- Overskuelige pricing plans (vælg mellem SMS, e-mail eller begge)
Pris:
Gratis op til 250 subscribers. Herefter 20€ pr. måned ved max 500 subscribers med. Prisen øges i takt med, at antallet af subscribers stiger, eller SMS tilkøbes.
Særligt for:
E-commerce og dig, som benytter Shopify eller Shopify Plus.
Er du en e-commerce virksomhed? Så er KLAVIYO måske det rette system for dig.
KLAVIYO er et e-mail marketing system, som er 100% dedikeret e-commerce og særligt CMS’et, Shopify.
Det skyldes, at Shopify ejer KLAVIYO, og der er derfor en fantastisk og gnidningsfri integration hertil med bl.a. tracking, data samt dynamiske product feeds.
Har du ikke en Shopify Shop, kan KLAVIYO stadig være det rigtige valg for dig. Der findes gode integrationer til følgende platforme:
I KLAVIYO kan du via integrationen også indlæse ‘Profiles’, som dækker over kunder i din shop, og dermed bruge systemet til transactional e-mails.
Klaviyo tilbyder ganske let og overskueligt funktioner inden for både automatisering, personalisering og segmentering samt rapportering og analyse. Og oplever du problemer eller tvivlsspørgsmål, findes der online en lang række gode og forklarende guides samt en chat support, der hurtigt kan hjælpe.
Du kan læse mere om KLAVIYO’s forskellige pakker og priser her.
Drip
Fordele:
- Integrationer til de største e-commerce CMS’er
- +100 andre integrationer. Herunder til Facebook, Sleeknote og Zapier
- Alle funktioner er tilgængelige fra start
- Sleeknote er en del af DRIP
Pris:
Fra $39 pr. måned for op til 2.500 subscribers. Prisen øges i takt med, at antallet af subscribers stiger.
Særligt for:
Alt fra start ups til mellemstore og veletablerede webshops
Drip er som KLAVIYO et system dedikeret e-commerce.
Med Drip får du et CRM og e-mail marketing system, der rummer alt fra automation og segmentering til personalisering. Og som du måske ved, købte Drip det danske pop-up system Sleeknote i 2022, hvilket betyder, at Drip nu også giver dig mulighed for at lave effektive og kreative pop-ups til din hjemmeside.
Og for mange betyder det en økonomisk vinding.
I stedet for at opleve udgifter til både e-mail system, Sleeknote og evt. Zapier, som du måske bruger til at overføre leads fra Facebook til din nyhedsbrevsliste, kan du nøjes med udgiften til Drip, idet Sleeknote er en del af systemet, mens Drip også har en direkte integration til Facebook Lead Ads.
Hos MCB ser vi Drip som en stærk konkurrent til MailChimp.
Med Drip får et intuitivt system, som på mange punkter minder om MailChimp - men du får mere end det bl.a. i form af bedre og flere avancerede muligheder for e-mail automation uden behov for tilkøb.
Laver vi en hurtig prissammenligning mellem MailChimp og Drip, vil vi desuden hurtigt opleve en besparelse ved Drip.
Du kan læse mere om Drip’s forskellige pakker og priser her.
MarketingPlatform
Fordele:
- Har server i EU og er derfor GDPR compliant
- Mulighed for lead scoring
- Dansk system med dansk support
- SMS Marketing, som fungerer i Danmark
Pris:
Fra 669 kr. pr. måned for op til 2.500 subscribers. Prisen øges i takt med, at antallet af subscribers stiger, eller flere funktioner tilkøbes.
Særligt for:
Både B2B & B2C og dig, som har fokus på at være GDPR compliant.
MarketingPlatform er en ‘ægte omnichannel platform’ med en indbygget Customer Data Platform samt output til e-mail, sms, app, web og social.
Med MarketingPlatform får du derfor et system, som rummer alt fra e-mail marketing og SMS Marketing til marketing automation - og masser af data, som opbevares på en europæisk server.
Udover at sende enkeltstående nyhedsbreve kan du opsætte automations i systemets ‘FlowBuilder’, som du kan skræddersy via en intuitiv drag and drop editor. Og generelt er brugervenligheden i top.
I MarketingPlatform vil du desuden opleve en integreret mulighed for SMS-udsendelse via automations - alle SMS’er kan selvfølgelig personliggøres via individuel data. Og netop SMS Marketing kan være værd at tage et nærmere kig på. Meget tyder nemlig på, at SMS igen bliver det nye sort.
Systemet har desuden gjort det nemt at integrere med både webshopsystemer, ERP-systemer, SoMe samt forskellige 3. parts værktøjer til leadgenerering. Og du kan forbinde med et API, benytte Zapier som integrationshub eller skrive kode mod systemets REST API eller SDK.
Du kan læse mere om MarketingPlatform’s forskellige pakker og priser her.
Heyloyalty
Fordele:
- Har server i EU og er derfor GDPR compliant
- Dansk system med gratis dansk support
- SMS Marketing, som fungerer i Danmark
Pris:
Gratis op til 200 subscribers. Herefter fra 164 kr. pr. måned. Prisen øges i takt med, at antallet af subscribers stiger, eller flere funktioner tilkøbes.
Særligt for:
Både små og store e-commerce virksomheder og dig, som har fokus på at være GDPR compliant.
Heyloyalty er en dansk e-mail marketing og marketing automation platform.
Platformen tilbyder funktioner til personaliseret og målrettet indhold til potentielle, såvel som eksisterende kunder - indhold som kan figurere via både nyhedsbreve og sms’er samt webpush, pop-ups og overlays.
Og alt designes og opsættes selvfølgelig via en brugervenlig drag and drop editor.
Via en ‘segment builder’ kan du segmentere på den data, du indsamler på kontakterne. Det kan fx være købshistorik, interaktion med nyhedsbreve og adfærd på din webshop. Du kan desuden benytte ‘and/or-segmentering’ samt inkludere og ekskludere personer fra dine udsendelser.
Og med webpush kan du kommunikere direkte til dine besøgende via browser notfikationer.
Overlay funktionen ‘HeyOverlay’ er et add-on til Heyloyalty, som gør det nemt og hurtigt at lave personaliserede og dynamiske sticky bars, landingssider og pop-ups.
Du kan læse mere om Heyloyalty’s forskellige pakker og priser her.
ActiveCampaign
Fordele:
- Integrationer til de største e-commerce CMS’er
- Kan håndtere både salgs- og marketingprocesser
- Avancerede muligheder indenfor e-mail automations
- Mulighed for lead scoring
Pris:
Fra $15 pr. måned for op til 500 subscribers. Prisen øges i takt med, at antallet af subscribers stiger, eller flere funktioner tilkøbes.
Særligt for:
Både små og store virksomheder indenfor B2B samt e-commerce og dig, som ønsker avancerede funktionaliteter inden for automations.
Med ActiveCampaign får du et system, der tilbyder funktioner inden for salg, marketing og e-commerce. Du får bl.a. funktioner til at arbejde med kundeoplevelsesautomatisering (CXA), som kombinerer e-mail markedsføring, marketing automation, salgsautomation og CRM.
Du betaler kun for de funktioner du har brug, da du vælger abonnementsform baseret på dit primære behov.
Du kan vælge mellem følgende:
Hos MCB er vi vilde med ActiveCampaign. Her er det nemlig kun fantasien, der sætter grænser for de automations, du kan opsætte, og derfor er systemet særligt velegnet virksomheder med mere komplekse ambitioner og ønsker om integrerede arbejdsprocesser mellem salg og marketing - særligt hvis du er på et CMS med en direkte integration til ActiveCampaign.
Derudover får du en veludviklet drag and drop editor og et moderne interface.
Du kan læse mere om ActiveCampaign’s forskellige pakker og priser her.
HubSpot
Fordele:
- Tilbyder e-mail marketing, CRM og CMS
- Kan håndtere både salgs- og marketingprocesser
- Avancerede muligheder indenfor e-mail automations
- Mulighed for lead scoring
Pris:
Gratis op til 1.000 subscribers. Herefter fra 41 EUR pr. måned. Prisen øges i takt med, at antallet af subscribers stiger, eller flere funktioner tilkøbes.
Særligt for:
Virksomheder med behov for at skalere og håndtere kompleksitet og samtidig forbinde alle aktiviteter.
HubSpot er for dig, som har brug for mere end blot et e-mail marketing system.
Med HubSpot får du en fuldt integreret Customer Data Platform, som forener marketing, marketing automation, salg, web og kundeservice. Det er derfor systemet for dig, som driver en ambitiøs B2B- eller B2C-virksomhed, og som vil arbejde effektivt og datadrevet samt samle hele organisation og de forskellige arbejdsopgaver under samme tag.
HubSpot består af 5 Hubs; HubSpot Marketing Hub, HubSpot Sales Hub, HubSpot Service Hub, HubSpot Operations Hub og Hubspot CMS Hub.
De forskellige Hubs er stærke hver for sig, men vælger du at forene en eller flere Hubs, får du et enormt stærkt setup, baseret på data.
CRM er kernen i HubSpot, så leder du udelukkende efter et system til e-mail marketing, anbefaler vi ikke, at du vælger HubSpot.
Du kan læse mere om HubSpot’s forskellige pakker og priser her.
Få herunder et hurtigt overblik over de funktioner, der er tilgængelige i de forskellige e-mail systemer og gør din sammenligning lettere.
Vær dog opmærksom på, at oversigten kun viser udvalgte funktioner og tager udgangspunkt i de billigste pricing plans ved maks 2.500 subscribers (2.000 subscribers ved MarketingPlatform og Heyloyalty) eller så tæt på som muligt. Funktionerne listet er ikke nødvendigvis tilgængelige ved den angivne pris.
Synes du stadig, at valget er svært?
Synes du stadig, det er svært at vælge, hvilket system du bør kaste dig over, eller søger du vejledning og hjælp til at komme videre med det e-mail marketing system, du allerede bruger, så hjælper vi dig gerne.
Vi er certificerede partnere med flere e-mail systemer og tilbyder derfor ekspert-rådgivning og hjælp til alt fra sparring og opsætning til flytning mellem systemerne. Vi bidrager deusden gerne til dine integrationer, så de kommer til at fungere, og med flere dygtige udviklere ved vores side kan vi måske bygge det, du mangler.