Inbound

Hvordan opretter du en persona? Din komplette guide

Hvis dit indhold ikke er tilpasset med din målgruppe i tankerne, appellerer det ikke til deres behov.  Og så vil det ikke virke, som du ønsker!

HENT DIN GRATIS PERSONA-SKABELON HER

 

Du kæmper sikkert for at generere kundeemner og konverteringer via dit content- det gør de fleste af os!
Næsten 60% af alle marketingfolk nemlig enige om, at oprettelse af indhold er en af ​​deres største udfordringer inden for de online discipliner. 

At skabe en persona kan dog hjælpe. Med personaer får du mulighed for at generere indhold med din forbruger i tankerne, og det betyder, at det kommer til at ramme plet.
Du får også lettere ved at tilpasse dit indhold og dermed oprette forbindelse til dit publikum. Og det kan give flere købsklare leads.

Men hvad er en persona, og hvordan kan du lave en?

Hvad er en købsrelateret persona?

For det første er en persona genial, idet den hjælper dig med at forstå dine købeklare kunder og den situation, de befinder sig i, når de overvejer, om de skal handle hos dig.

Personaerne består derfor af detaljerede beskrivelser af dine ideelle kunder baseret på bl.a. demografi og psykografi. Det er alt sammen viden og data der gør det muligt for dig at se en rigtig person foran dig. Og derfor skal du selvfølgelig forud for arbejdet med din persona undersøge, hvordan folk opfører sig og agerer i forskellige situationer. 

Det kan være et stort stykke arbejde - men det er værdifuldt! For når du først står med dine færdige persona, har du skabt en dybere forståelse for, hvem dine kunder du. Du kender til deres interesser, deres problemstillinger og adfærd. Og så ved du, hvordan du skal markedsføre dine produkter.
Det kan også være relevant at undersøge mål og demografiske oplysninger.
Den viden hjælper dig nemlig med at udarbejde en digital marketingstrategi med hver enkelt forbruger i tankerne.

Vær dog opmærksom på, at hver forbruger inden for din målgruppe er unik. Og du kan også sagtens have flere målgrupper/personaer.
De har hver deres deres grunde til at handle hos dig og bruge dine produkter - og de grunde skal du kende til. På den måde kan du nemlig appellere bedre til dem.

 

Fordele ved at bruge persona til markedsføring

Hvorfor bør jeg bruge personaer?

Næsten 75% bliver frustrerede, når indhold ikke passer til deres interesser. Det giver et element af spildtid, og det kan være grunden til, at den kunde fravælger dig.
Yderligere 63% forventer derfor at personalisering er en standard inden for online kundeservice og kundepleje, men alligevel er det kun 50% af alle marketingfolk, der bruger tid på målrettet og personaliseret content. 

Og det er skræmmende tal!

I dag forventer forbrugerne altså personlig indhold. Faktisk er det hele 73% af alle kunder, der forventer, at virksomhederne forstår deres behov. Derfor kan hele 90% af alle marketingfolk, der vælger at fokusere på segmenteret indhold også mærke et løft i deres afkast. Faktisk stiger det helt op til 5-8 gange. 

Tvivler du stadig på personaer?

Her er tre grunde til, at du skal begynde at bruge personas med det samme!

 

1. Overvej kundens POV

Hvid du gerne vil optimere din marketingtaktik, bør du oprettet minimum 1 købsrelateret personastrategi. Ud fra den kan du overveje en kundes synspunkt på en marketingindsats, før du påbegynder den. 

Dine kunder er rigtige mennesker. Og derfor er det vigtigt at huske på, hvad der engagere dem. Brug derfor din persona til at forstå deres prioriteter. Du kan fx spørge dig selv: 

- Hvilke mål har min kunde med brugen af mine produkter?

- Hvilke problemer oplever min kunde ved at købe mine produkter? 

Derefter kan du oprette en marketingstrategi for at sikre, at dine kunder får opfyldt deres mål, mens du fjerner de problemer, der måtte være en hindring for et salg.
Sidt men ikke mindst bør du skabe brandloyalitet og tillid. For husk, at loyale kunder på lang sigt er alt arbejdet værd - så orienter dig også i din fastholdelsesrate. 

 

2. Præcis målretning

Bruger du pay-per-click (PPC)-annoncer som en del af din digitale marketingstrategi? Det kan fx være via Google Ads? Så hav fokus på den præcise målretning. Du bestemmer nemlig, hvem der skal kunne se dine annoncer bl.a. baseret på demografi og søgeord.

Og med en persona er det pludselig let for dig at bestemme sådanne faktorer.

Du skal derfor blot skrive de annoncer, du ved, taler til dine kunder. Og derfor er der ingen grund til at spilde hverken tid eller penge på at ramme de forkerte brugere. I stedet vil du få fat på ideelle kundeemner, der også konverterer i højere grad. Og derfor vil din konverteringsfrekvens og dit investeringsafkast automatisk blive forbedret.

 

3. Forbedr dit investeringsafkast

Cirka 90% af alle marketingfolk fortæller, at personalisering bidrager til deres virksomheds rentabilitet. Ved at oprette personaer er det nemlig lettere at personliggøre sin marketingtaktik og sit annoncesprog. 

Du starter simpelthen med at bestemme, hvilken type indhold der taler bedst til dine potentielle kunder, herefter sikrer du, at det bliver vist på de kanaler, hvor de befinder sig, og når de begynder at vise interesse for dit indhold, samler du mere data. Den data hjælper dig nemlig yderligere med at træffe mere informerede beslutninger i fremtiden.

Og på den måde kan du med en persona blive ved med at udvikle på din marketingstrategi og optimere dine kampagner.

På sigt betyder det forretningsvækst.

Personas and buyers journey

Sådan oprettes en persona

Nu hvor du ved, hvorfor du har brug for personaer, så lad os begynde at planlægge din strategi for succes!
Her er de 5 trin, du bør kende til, når du skal oprette en persona.

 

1. Grundig og dydbegående forskning

For at udvikle en nøjagtig persona har du brug for ægte data.
At arbejde ud fra antagelser kan nemlig påvirke dine digitale marketingkampagner negativt - og derfor frarådes det.
I stedet skal du indsamle så meget forskning, du overhovedet kan. Og det kan du gøre på flere forskellige måder.

Du kan indsamle oplysninger fra din Google Analytics-platform, sociale medieanalyser og et lille 'hack' - så er Dansk Statistik fyldt med forskning udfyldt af virksomheder og personerne selv.
Overvej også at bruge dit CRM-system, som rummer alverdens værdifuld data.

Saml alt din information om dine kunder under forskellige temaer, såsom:

  • Interesser
  • Alder
  • Placering
  • Udfordringer
  • Livsstadie
  • Brugsmønster og kræfter
  • Uddannelse
  • Karriere/jobtitel
  • Smertepunkter
  • Kommunikationsmetoder
  • Sprog
  • Husstandsindkomst
  • Ægteskabelig status

Hvis du ikke har Google Analytics at arbejde med, kan du evt. oprette en kundeundersøgelse. Det kan være interviews eller spørgeskemaer. Og husk også at tjekke dine konkurrenter ud.

Herefter kan du begynde at segmentere dit publikum.

 

2. Kend deres problemstilling

Brug også tid på at lære om dine kunders problemstillinger og de spørgsmål, de har til dine produkter.
Hvilke problemer oplever dine kunder hver dag? Hvad er deres løsninger? Hvad er deres mål? Hvilke barrierer står de over for, når de prøver at nå deres mål? Osv.

Du kan med fordel bruge taktikken bag 'social lytning' til at indsamle disse oplysninger. Ellers er det også en god ide at planlæge en-til-en-interviews med dine kunder. Det viser desuden også, at du er interesseret i deres behov.

Overvej også kundernes erfaring med dit produkt eller din tjeneste. Hvorfor elsker de dine produkter? Og hvilke problemer oplever de stadig med dem?

At forstå deres problemer kan hjælpe dig med at finde måder til at forbedre din kundeoplevelse. Du kan nemlig give kunderne de løsninger, de har brug for.
Derefter lærer de at stole på dig, når de har brug for hjælp.

 

3. Forstå deres mål

Når du har forstået kundernes hovedpine, bør du lære mere om deres mål.

Er deres mål fx professionelle eller personlige?
Det varierer normalt afhængigt af dit produkt eller din tjeneste. Du bør derfor undersøge, hvad det er for nogle funktioner, fordele eller elementer ved dine produkter, de holder af - og også hvilke de ikke er så vilde med.

Disse oplysninger kan hjælpe dig med at foretage forbedringer i fremtiden.

 

4. Find ud af, hvordan du hjælper

Når du har forstået kundens problemer og mål, bør du finde måder, du kan afhjælpe disse problemer på og hjælpe med at nå disse mål på. Prøv derfor at forstå dit produkt eller din service fra kundens synspunkt.
Hvordan gør du deres liv lettere eller bedre? Og hvor besværliggør du det?

Opsummer herefter i én velovervejet sætning, hvordan du planlægger at hjælpe dine kunder. Det vil give dig et stringent mål at arbejde ud fra, hvorfor det bliver lettere at håndtere.

 

5. Lav dine personas

Når du har samlet disse data, og gjort dig en masse gode overvejelser ift. din nye strategi, bør du gruppere dine kunder. Find fx ud af, hvor der er nogle fælles egenskaber. Det hjælper dig til at lave en god segmentering, så du kan komme i gang med en eller flere personaer.

Det kan fx være, at du finder ud af, at en mor til tre har én klar oplevelse med dit produkt, mens en 18-årig mand har en helt anden. De vil ofte også have forskellige mål og behov, og derfor bør de ikke grupperes sammen.

Og så skal du bare i gang med at udforme din persona. Her er det vigtigt, at du tænker på din persona som værende en rigtig person, og derfor bør din skabelon også indeholde data som:

  • Navn
  • Jobtitel
  • Alder
  • Placering
  • Karriere
  • Interesser og hobbyer
  • Smertepunkter og udfordringer
  • Indvendinger
  • Mål og motivationer
  • Største frygt

Men overvej også, hvad det er for nogle online kanaler, de bruger, idet den viden hjælper dig med at lave en mere målrettet strategi. Og hvad med content - hvilket indhold nyder de at beskæftige sig med? 

Brug slutteligt din personaskabelon til at oprette et par personaeksempler til din virksomhed, som alle kan tage udgangspunkt i, når der skal oprettes en ny marketingstrategi. Og husk, at det ikke kun er marketingfolk, der kan få glæde af en persona. Det samme gælder salgteamet, der får en bedre forståelse for, hvordan de skal sælge produkterne samt kundeservice, der pludselig ved mere om, hvordan de skal håndtere problemstillingerne. 

HENT DIN GRATIS PERSONA-SKABELON HER

Martin Mensbo Christiansen

Modtag nyheder direkte i din indbakke

06. maj 2021

Sådan sælger du med dit content

Et salg foregår mellem almindelige mennesker - uanset om du sælger B2B eller B2C. Derfor trækker salgspsykologien lange tråde til socialpsykologien - altså den, der har lært os, at mennesket er et flokdyr. Når vi vil lykkes med at sælge gennem content, skal vi derfor forstå menneskets adfærd - og her kommer salgspsykologien ind i billedet.

29. april 2021

5 metoder til hurtig og let website-optimering

Mange mener, at det er både tids- og ressourcekrævende at optimere deres website - og det kan det også sagtens være!

Men heldigvis kan små ændringer, der er både hurtige og lette at lave give gode resultater og dermed højne din konverteringsrate.

Lyder det spændende? Så få herunder 5 metoder til hurtig og let website-optimering.

28. april 2021

Hvad er Growth-Driven Design?

Et website skal vedligeholdes. 

Men fordi det er både dyrt og tidskrævende, er det noget, der måske kun bliver gjort 1 gang om året - måske sjældnere.

Nikker du genkendende? Så bør du kende til teknikkerne bag Growth-Driven Design (GDD). Med dem er det nemlig både hurtigt, nemt og effektivt at opbygge og vedligeholde dit website. Og så kan det være en praktisk del af din inbound-strategi.

Se alle blogindlæg