Det er en evig kamp. En kamp om dig, din opmærksom og din virksomhed. I kampens hede er det dog dig, der er vinderen. Du har nemlig magten til at træffe det valg, der giver størst værdi for din virksomhed. Men hvad bør du basere det valg på?
Herunder får du en sammenligning af 2 af de absolut største e-mail marketing-systemer på markedet, så du er bedre rustet til at vinde kampen.
De forgange år har lært os mere om marketing end de sidste årtier.
Det har været en omskiftelig tid, og som marketingfolk har vi konstant været nødt til at forholde os til noget nyt. I dag står vi overfor forbrugere, hvis attitude og præferencer har ændret sig markant. De har vænnet sig til en anden verden.
Det er en verden, hvor de er i centrum, hvor alt bliver leveret for næsen af dem, og hvor de får lige præcis det, de peger på, når de har behov for det - hverken mere eller mindre.
Personalisering og segmentering er derfor blevet vigtigere end nogensinde. Og at vinde kampen ved at skyde med spredehagl er ikke en mulighed.
Det betyder, at vores markerting-tiltag skal gentænkes.
For selvom det kan synes nærliggende at kaste alt sin opmærsomhed på de nyeste trends og tendenser inden for både webinars, video-kampagner og sociale medier, skal du ikke lade dig distrahere og dermed glemme noget af det mest basale.
Det er en af de måske ældste metoder, men det er også stadig en af de mest effektive strategier - e-mail marketing.
Faktisk tyder tal fra HubSpot på, at for hver $1 du skyder ind i dine e-mail marketing-strategier, får du $36 tilbage. Så hvorfor putter du ikke flere penge i den maskine?
Lad os kaste lidt flere våben ind i kampen:
Derfor er det ikke så underligt, at op mod 37% af alle brands vælger at øge deres e-mail-budget.
Og det lyder måske meget simpelt at nå frem til den succes.
Send et nyhedsbrev, opret et segment, aktivér en automation - easy peasy. Men husk så på alt det, du har lært de seneste år.
Du skal servicere dine subscribers.
Og hvordan gør du det?
Det kan du kun ved at bruge de værktøjer, der gavner din virksomhed bedst. Én ting er derfor, hvad et abonnement til et e-mail-system koster, noget andet er de muligheder, systemet giver dig. Og lige præcis det er noget, du ikke bør gå på kompromis med - så hellere betale lidt mere for at vinde kampen.
For rigtig mange står valget af e-mail-system mellem Klaviyo og ActiveCampaign. Det er 2 mastodonter, der trumfer igennem. Og de kæmper da også for at få din opmærksomhed og for at overbevise dig om, at de hver især har alt det, du går og drømmer om - og mere til.
Men hvem vinder den kamp? Hvilket system er det bedste for dig?
Du skal ikke lade dig forblænde.
På rigtig mange punkter ligner de hinanden, og på andre adskiller de sig markant. Så hvad behøves du? Hvad giver værdi for dig? Og hvad forventer forbrugerne af den kommunikation, der kommer fra din virksomhed?
Lad os dykke ned i de 2 systemer.
Søger du en dybdegående sammenligning på særligt funktioner, der inkluderer flere e-mail systemer, kan du tage et kig her.
Når vi dykker ned i brugen af Klaviyo og ActiveCampaign i forhold til B2B- og B2C-markeder, er der særligt nogle forskelle i tilgangen til målretning, segmentering og kommunikation. Og når B2B og B2C-markederne opererer med forskellige dynamikker, målgrupper og købsprocesser, påvirker det selvfølgelig beslutningen om, hvilket af automatiserings-værktøjerne der bør anvendes.
For B2B-virksomheden er ActiveCampaign ofte foretrukket - specielt på grund af systemets fokus på salgsprocessen. Med funktioner som Sales Pipeline og avanceret Lead Scoring kan ActiveCampaign nemlig understøtte B2B-virksomheder i deres opfølgning på potentielle kunder og på den måde hjælpe med at identificere de leads, der er mest lovende. Det er så at sige et simpelt CRM-system.
Denne detaljerede indsigt i kundeengagement og købsadfærd er afgørende for B2B-salgscyklussen, hvor beslutningsprocessen ofte er både længere og mere kompleks.
På den anden side er Klaviyo typisk bedre egnet til B2C-virksomheder - især inden for e-handel og til direkte forbrugerkommunikation.
Klaviyo gør det muligt at bruge købsadfærdsdata til at skabe målrettede og personaliserede kampagner. Og for B2C-virksomheder, der fokuserer på forbrugerengagement og tilbyder produkter eller tjenester, er det guld værd med et system, der giver mulighed for oprettelse af automatiserede kampagner baseret på fx tidligere køb, indkøbsadfærd, og produktinteresser.
Denne form for detaljeret segmentering og målretning er afgørende for at skabe effektiv kommunikation med B2C-kunder, der ofte forventer personlige oplevelser og skræddersyet indhold.
Selvom begge platforme har funktionaliteter, der kan tilpasses både B2B- og B2C-markeder, er styrker og fokusområder forskellige. ActiveCampaigns evne til at levere detaljeret salgsstyring passer godt til B2B's komplekse salgsprocesser, mens Klaviyo's fokus på købsadfærdsdata er ideelt for at skabe engagerende kundeoplevelser inden for B2C-sektoren.
Meget købsrelateret data kan også styres i ActiveCampaign, forhandler du både B2B og B2C kan ActiveCampaign derfor være det bedste valg.
Valget mellem Klaviyo og ActiveCampaign afhænger altså af din virksomheds specifikke mål, målgruppe og den ønskede tilgang til målretning og kommunikation.
Vender vi i stedet blikket mod systemer ud fra et website- og webshop-perspektiv, er der igen forskellige funktionaliteter at forholde sig til. Det er særligt noget, der gælder ift. målrettet markedsføring og automatisering.
En webshop har typisk behov for markedsføringsværktøjer, der kan udnytte købsadfærdsdata og skabe målrettede kampagner rettet mod specifikke produkter, transaktionshistorik og kundeforhold. Klaviyo har her vist sig at være en stærk spiller, idet systemet tilbyder avancerede muligheder for netop at skabe automatiserede kampagner baseret på kundens købsadfærd og tidligere interaktioner.
ActiveCampaign kan på den anden side nemt tilpasses webshops, men også hjemmesider, der fokuserer mindre på direkte salg og mere på at opbygge et engagerende indholdsunivers blandt andet via funktionen, Pages. Styrkerne ligger desuden i at skabe komplekse og tilpassede automatiserede flows, der ikke nødvendigvis er direkte forbundet med en transaktion. Det kan være velegnet til hjemmesider, der sigter mod at opbygge relationer, samle leads og skabe masser af værdifuld kommunikation.
Der er en vis overlapning mellem de to platforme, da begge kan tilpasses både webshops og websites.
Klaviyo kan som ActiveCampaign bruges til at skabe målrettet kommunikation på websites, mens ActiveCampaign også har et væld af muligheder for brug af købsadfærdsdata. Begge har omfattende muligheder for opbyggelse af flows, har indbyggede funktioner til lead-generering (bl.a. via pop-ups) og kan integreres med en lang række systemer herunder e-commerce systemer som fx Shopify.
Valget mellem Klaviyo og ActiveCampaign afhænger derfor i høj grad af den ønskede tilgang til markedsføring, og om den er baseret på købsadfærdsdata og direkte salg (typisk for webshops) eller mere engagerende indholdsstrategier (typisk for websites).
I sidste ende er det derfor vigtigt at overveje, hvordan hvert system kan tilpasses og integreres i din specifikke online strategi. Og så kan det også være en fordel at vælge det e-mail-system, der tilbyder den mest simple integration til dit CMS, så du får så meget data synkroniseret mellem de to platforme som muligt.
Og her er det vigtigt at bemærke, at begge systemer tilbyder et bredt udvalg af integrationer - og endda mulighed for med de rette udvikler-færdigheder selv at bygge yderligere på.
De fleste marketingfolk er dagligt omkring deres e-mail marketing-system, og derfor er det vigtigt, at det er rart at arbejde i, intuitivt at finde rundt i og i det hele taget tilbyder en brugervenlighed, der er i top.
Og her har begge systemer sine forcer.
Klaviyo er gået i markedet med sin enkelhed og brugervenlighed. Derfor er det nemt for brugere at oprette og implementere kampagner uden nogen form for dybdegående teknisk viden eller tidligere erfaring med automatiseringssystemer. Og det er især nyttigt for mindre virksomheder eller dem uden en omfattende marketingafdeling, da det kræver mindre tid og færre ressourcer at komme i gang med at udsende e-mails.
Brugergrænsefladen er intuitiv og flere steder stilles en drag-and-drop-editor til rådighed, hvilket gør det nemt at opbygge automatiserede flows, nyhedsbreve, segmenter og meget andet.
ActiveCampaign tilbyder en mere omfattende, men også mere kompleks brugeroplevelse. Systemet har mange kraftfulde værktøjer og funktionaliteter, og derfor kan indlæringskurven være stejlere på grund af den større mængde af muligheder. Det kræver altså ofte mere tid at mestre platformen, især for brugere uden nogen tidligere erfaring med lignende systemer.
Dog giver ActiveCampaigns dybde også mulighed for mere avancerede automatiseringer og kampagner, hvilket kan være attraktivt for særligt større virksomheder med mere komplekse marketingbehov.
Brugervenligheden er afgørende, da den påvirker, hvor nemt og hurtigt en virksomhed kan implementere sin marketingstrategi. Klaviyo's brugervenlige tilgang kan være fordelagtig for dem, der ønsker en hurtig opstart og enkel implementering af kampagner. På den anden side kan ActiveCampaigns robuste funktioner appellere til dem, der søger mere avancerede muligheder, selvom det kan kræve mere tid at blive fortrolig med platformen.
Både Klaviyo og ActiveCampaign tilbyder et flot og moderne design, som jævnligt opdateres i tråd med tidens trends og for at muliggøre plads til yderligere funktionaliteter. Og i begge tilfælde møder du et system, som er en fryd for øjet at arbejde i - og det inspirerer til flotte mails og kreative flows.
Både Klaviyo og ActiveCampaign har integereret muligheder for AI (kunstig intelligens) i deres marketingværktøjer, men der er forskelle i tilgangen og omfanget af AI-funktionaliteter.
Klaviyo udnytter primært AI til at forudsige kundeadfærd og præferencer baseret på købshistorik, browsing adfærd og interaktioner. Det gør det muligt for brugerne at skabe mere personaliserede kampagner, når det kan bestemmes, hvilke produkter eller hvilket indhold en given kunde sandsynligvis vil være interesseret i.
I Klaviyo finder du derfor AI-funktioner som fx behavior forecasting og content creation med SMS assistant, subject line assistant og suggested text responses.
Klaviyos AI-funktionaliteter er ikke lige så dybt integrerede, som vi oplever det i nogle andre systemer, og der tages primært udgangspunkt eksisterende data.
På den anden side har ActiveCampaign en mere omfattende AI-funktionalitet, der strækker sig ud over forudsigelser af kundeadfærd. Her er det muligt via omfattende og kraftfulde maskinlæringsalgoritmer, at identificere mønstre i data, automatisere opgaver baseret på adfærdsmæssige mønstre og endda anbefale handlinger ud fra komplekse analyser. Det betyder, at du kan få hjælp til alt fra at skrive indhold til dine e-mails via AI Content Generator til at få opbygget de automations, du drømmer om. Derfor kan du hurtigt få opsat komplekse og tilpassede automatiseringer, der reagerer på realtidsadfærd og ændringer i kundeinteraktioner.
I begge tilfælde er det endnu kun muligt at prompte og få svar på engelsk. Det har ingen betydning ift. opbygelse af automatiseringer, mens det også kan være et givtigt værktøj, når der skal søges inspiration til indhold og emnelinjer.
Det er her vigtigt at være opmærksom på, at AI er et område, der er i rivende udvikling. Derfor tilføjes der konstant nye AI-funktionaliteter i begge systemer.
Som i de fleste andre systemer varierer prissætningen i Klaviyo og ActiveCampaign i forhold til funktioner og mængden af kontakter samt brugere, du behøver.
Klaviyo benytter en prisstruktur baseret på antallet af kontakter i din database samt udsendelse af e-mails til disse kontakter. Det betyder, at prisen stiger i takt med antallet af kontakter. Og systemet skalerer derfor, mens din e-mail-forretning vokser. Prisen kan altså variere fra måned til måned baseret på stigninger eller fald i din kontaktliste.
Klaviyos priser baseres ikke på de funktioner, du behøver (med undtagelse af SMS-udsendelser, e-mail- og chat support og nogle få andre funktioner), og du får altid som standard adgang til alle funktioner herunder kampagner, automatiseringer, segmenteringer og leadopsamling.
ActiveCampaigns prissætning er mere kompleks. Den varierer også baseret på antallet af kontakter og brugere, men tilbyder samtidig forskellige planer med forskellige funktioner. Det betyder, at du udelukkende kommer til at betale for de funktioner, du behøver, og du kan derfor målrette dit system din forretnings behov.
De mere omfattende funktionaliteter, herunder avancerede automatiseringsmuligheder og integrationsmuligheder, er ofte tilgængelige på de dyrere planer, mens du får alle de nødvendige standardfunktioner på de billigere planer.
Klaviyo er ofte et fordelagtigt system for mindre virksomheder eller dem med en voksende e-mail-liste, da der tilbydes en simpel prisstruktur og mulighed for at gøre brug af alle funktioner. ActiveCampaign appellerer i højere grad til større virksomheder, der søger specifikke avancerede funktioner og er villige til at betale mere for disse funktioner og dermed også de muligheder, der åbens for.
Det er værd at bide mærke i, at ActiveCampaign starter på et billigere plan end Klaviyo, mens Klaviyo også hurtigt kan overstige prisen på ActiveCampaign, efterhånden som der skaleres. Men er der samtidig behov for en række avancerede funktionaliteter, kan ActiveCampaign blive den dyreste løsning.
Du kan finde en mere dybdegående sammenligning af ActiveCampaign, Klaviyo og en række andre e-mail-systemer her.