Shopify
3 minutters læsning

Så let bruger du Shopify Chat

Mads Høegh Kongensgaard

Shopify Tech Lead

Mads har flere års erfaring med Shopify, og han hjælper hver dag vores kunder med at tage platformens mange fordele i brug - både til B2C og B2B.

Inbound Marketing er et ord du helt sikkert har hørt før, og noget som rigtig mange snakker om, og endnu flere mener, de gør.

Når vi snakker om Shopify chat, skal vi skelne mellem 2 chat-funktioner. 

Der er for det første Shopify Chat, som er en beskedapp, der gør det muligt for dig at chatte med dine kunder og kollegaer. Og så er der Shopify Live Chat, som er din livline, når du har behov for hurtig og effektiv support på din Shopify Webshop.

Men hvorfor overhovedet fokusere på chat? 

Det er der flere gode grunde til. 

En chat har nemlig mange fordele, du kan drage nytte af, hvad end det er for at yde en god kundeservice eller for selv at få hurtig support. 

For det første hjælper en chat, når der er behov for svar både hurtigt og effektivt, og derfor er kunder, der bruger en chat faktisk 3 gange så tilbøjelige til at købe noget på en shop. En chat får desuden dine kunder til at føle sig mere trygge, fordi de ved, at de til enhver tid kan få den hjælp, de behøver - og det samme gælder, når du selv benytter dig af en chat-funktion som support. 

Læs mere om Shopify apps her.

 

Shopify Chat

Shopify Chat administreres i Shopify Ping, som er en beskedapp, der gør det muligt for dig at kommunikere med dine kunder og dine kollegaer - hurtigt og nemt på både stationære og mobile enheder. Det betyder, at du kan bruge chatten aktivt til at skabe vækst i din virksomhed, idet den opbygger gode kunderelationer samtidig med, at den bidrager til en øget omsætning.

Shopify Ping


Og selvom vi alle ved, hvordan en chat fungerer, giver Shopify Chat og Ping dig mange flere muligheder for at administrere kundesamtaler. Du kan udover at bruge den til at besvare relevante kundespørgsmål i realtid også fremsætte bestemte produktanbefalinger og på den måde guide dine kunder mod et godt køb, og du kan dele tilpassede rabatter med kun få klik. 

Derfor vil din Shopify Chat blive en integreret del af din forretningsstrategi.

Det skyldes også, at appen gør det muligt for dig at:

  • Dele produktanbefalinger. Dine butiks- og kundesamtaler bliver samlet ét sted, og derfor er det let at dele bl.a. rabatter, sælge og opbygge gode relationer
  • Hjælpe kunderne med gennemføre en ordre. Uden at forlade chatten og via få klik kan kunderne købe dine produkter ved hjælp af Apple Pay
  • Samarbejde om gode kundeoplevelser. Ved at dele information med dine kollegaer er det pludselig lettere at levere en fantastisk kundeoplevelse og -service
  • Spare tid. Fordi du kan administrere samtaler med både kunder og kollegaer ét sted, behøver du ikke at skifte mellem flere forskellige apps eller systemer

Shopify Chat er desuden en brugervenlig chat-app, og det betyder, at du hurtigt vil lære at benytte dig af den, uanset dine forudgående erfaringer med en chat. Det betyder også, at du sagtens kan sætte dine medarbejdere til at administrere den.

For at sikre at du kan følge op på chat-samtalerne med dine kunder, beder Shopify Chat dem om enten telefonnummer eller e-mail, før en chat påbegyndes. På den måde kan du nemlig svare, selvom kunden har forladt din Shopify Webshop. Ydermere føjes deres info til din kundeliste i Shopify eller matches op med en eksisterende kunde. 

Shopify Live Chat


Derudover er Shopify Chat gratis at downloade, og appen kan samarbejde med andre populære chat-platforme såsom Messenger. Og så er det let at tilføje en brugerdefineret chat-knap til din online butik, så dine kunder nemt kan finde frem til funktionen.

  

Andre Shopify Chat apps

Der findes en lang række forskellige chat-apps hos Shopify udover Shopify Chat og Shopify Ping. 

Som nogle få kan nævnes:

  • ProProfs Chat
  • Tidio
  • Zendesk Chat

Du skal dog være opmærksom på, at ikke alle apps er lige gode eller billige, og derfor er det vigtigt, at du er grundig i dit valg, når du skal finde den app, der stemmer bedst overens med dine behov, ønsker og krav for god kundeservice.

 

Shopify Live Chat

Uanset om du er godt i gang med din Shopify Webshop, eller du er ny på platformen, så kan der blive behov for support. Det kan være spørgsmål vedr. enkelte funktionaliteter på din webshop, eller det kan være mere specifikke svar ift. betaling, du har brug for afklaring på.

Nogle spørgsmål haster det ikke med at få svar på, og derfor kan du ganske simpelt sende en e-mail og afvente et svar fra Shopifys support. Har du behov for hurtigere hjælp, kan du med fordel bruge Shopifys Live Chat funktion.

Når du som sælger skal finde Shopify Live Chat, skal du først logge ind på din Shopify-konto via help.shopify.com. Herefter indtaster du en kort beskrivelse af dit spørgsmål i den search bar, der kommer frem, hvorefter en lang række resultater vil blive vist.

Her kan du måske finde svaret på dit spørgsmål, hvis det er generelt, men har du behov for uddybning eller et mere specifikt svar, kan du klikke på knappen ‘Continue’, som kommer frem under ‘Get Support’.

Nu kan du vælge, hvordan du gerne vil i kontakt med Shopify ud fra en række forskellige muligheder herunder e-mail, telefon og selvfølgelig Live Chat.

Husk, at når du vælger at samarbejde med MCB, får du god support på din Shopify Webshop. Vi er både certificeret Shopify Partner og Shopify Expert - og så foregår alt selvfølgelig på dansk. Det betyder helt konkret, at vi ved, hvad vi arbejder med!

Vi er hele tiden up-to-date med seneste nyt og hjælper dagligt mange firmaer i deres rejse på Shopify. Så om er det er hjælp til den nyeste app fx inden for chat, en feature eller annoncering via Google eller Facebook - så sidder vi klar.

 

Kontakt os nu