Amazon

Sådan får du unikke fordele med Amazon Brand Registration

Kender du Amazon Brand Registration? Det er din unikke mulighed for at være i fuld kontrol over dit brand på den enorme platform.

Amazon åbner i den grad dørene for mange muligheder. Men alligevel er det ikke helt unormalt, at der opstår udfordringer i brugen af det undervejs. Men med Amazon Brand Registration får du løsningerne.

Hvis du fx oplever, at dine produktbilleder og tekster bliver kopieret af andre, så kan du oprette en indsigelse hos Amazon med en klage, og der er det en stor fordel af være Brand Owner, som du får med Amazon Brand Registration, for at få medhold i en sådan klage.

 

Hvad er Amazon Brand Registration?

Du laver et registreret varemærke uden om Amazon, og igennem Amazon Brand Registry får du dette varemærke godkendt til brug på Amazon. Varemærket kaldes også for ‘Trademark’ og ‘Brand Registration’ og giver adgangen til en række funktioner, som alle har til formål at give dig bedre kontrol over dit brand på tværs af Amazon platformen.

Amazon Brand Registration bygger og beskytter dit brand og kan derfor spille en afgørende rolle for din online forretning. Amazon beskriver det med ordene: 

“Enrolling in Amazon Brand Registry unlocks a suite of tools designed to help you build and protect your brand, creating a better experience for customers.”

 

6 grunde til at få Amazon Brand Registration

Der er flere årsager til, du bør investere i Amazon varemærke registrering. Her får du 6 væsentlige fordele:

1. Du bliver Brand Owner - Når du får Amazon Brand Registration, får du øget kontrol over de produkter, du opretter og sælger under det registrerede brand navn. Hvis der er andre på Amazon, der sælger samme produkt, er du garanteret, at det er dine tekster og billeder, som styrer hvilke produktdata der vises på platformen.

2. Du kan lave din egen Brand Store - Du får mulighed for at lave en custom webshop, som udelukkende indeholder din produkter - også kaldet ‘Store Front’.

3. Enhanced Brand Content - Du får unikke værktøjer til at skabe gode og engagerende produktbeskrivelser. Det kaldes også Amazon A+ Content. Uden denne mulighed er du begrænset til 2,000 tegn pr. produktbeskrivelse, og du kan ikke tilføje billeder eller grafikker til indholdet.

4. Adgang til Amazon Vine - Et program som kun platformens Brand Owners har adgang til. Her giver du et gratis produkt væk og til gengæld modtager du et review til dit produkt på Amazon.

5. Udvidet annonceringsmuligheder - Med Amazon Brand Registration får du bedre og individualiseret placeringer i søgeresultater.

6. Bedre søgeresultater - Produkter i Amazon Brand Registry rangeres højere i søgeresultaterne og skubber dig foran konkurrenterne.

 

Sådan får du varemærke registreringen på Amazon

Trin 1: Ansøg om Amazon Brand Registration
Der findes to steder at ansøge om et varemærke alt afhængig af behovet. Euipo er stedet, du registrerer et europæisk varemærke. Hvis du ønsker at sælge på fx Amazon USA og Japan, skal du derimod kontakte Wipo (https://www.wipo.int/portal/en/index.html) for at få en pris på dette.

Det første du skal gøre er at undersøge, om det ønskede brandnavn er ledigt. Det gør du ved at søge på Euipo's hjemmeside. Hvis dit navn er ledigt, kan du starte ansøgningsprocessen her: https://euipo.europa.eu/ohimportal/en/web/guest/apply-now. I selve ansøgningen er der relativt få informationer, du skal indtaste for at igangsætte processen. Det er muligt at ordne ansøgningsprocessen selv, men mange vælger, for en god ordens skyld, at anvende ekspertise fra et advokatfirma.

Samtidig er det væsentligt at bemærke, at der også er en indsigelsesproces, inden du får din godkendelse. Derfor skal du forvente, at det kan tage nogle måneder, før det er på plads. Så husk at gå igang i god tid, hvis du har ambitioner om at bruge det på Amazon inden længe.

Afvises din ansøgning, kræver Amazon, at du starter forfra med en ny ansøgning med et andet navn, og derfor skal du forvente, at tidshorisonten forlænges yderligere.

Trin 2: Registrer dit nye varemærke
Så snart ansøgningen er godkendt, skal du have Amazon til at godkende, at du har ret til et registreret varemærke. Det gør du ved at logge ind på https://brandservices.amazon.com/ med Seller Central informationer. For at gennemføre registreringen skal du bl.a. indtaste dine firmainformationer og det trademark nummer, du modtog, da du først lavede registreringen. Når først det er på plads, vil du typisk have dit Amazon Brand Registration i løbet af et par dage.

 

Værd at vide inden du går i gang

Hvad koster Amazon Brand Registration?
Minimumsprisen for et europæisk varemærke ligger på 850 euro svarende til ca. 6.400 danske kroner. Dog kan prisen variere alt afhængig af, hvilke kategorier varemærket registreres i, og hvorvidt der er behov for konsulentassistance eller advokathjælp i processen.

Skal man have et registreret varemærke før oprettelsen af produkter på Amazon?
Det er ikke et krav, men bestemt en fordel. Hvis du ikke har registreret dit varemærke på forhånd i Amazons Brand Registry, vil Amazon ikke godkende brugen af dit navn, når du opretter dine produkter på Amazon og tilføjer dit brandnavn i brandfeltet.

Det kan omgås, men det er en kompliceret proces, som ofte giver udfordringer både i oprettelsen og senere når du skal redigere i produkttekster. Så træd varsomt, hvis du forsøger at oprette produkter med et brandnavn som endnu ikke er registreret. Det kan være en god investering at få Amazon Brand Registration, inden du går igang, så du undgår de klassiske faldgruber nu og på længere sigt.

Har du spørgsmål til Amazon Brand Registration?
Du er velkommen til at kontakte MCB's Amazon specialist, som står klar til en uforpligtende samtale om dine muligheder med Amazon Brand Registration. Du kan også se en detaljeret beskrivelse og gennemgang af, hvad Amazon Brand Registration er og dets unikke fordele her:

Amazon brand registration

 

Modtag nyheder direkte i din indbakke

04. januar 2022

Magento Community eller Magento Enterprise?

Magento er som udgangspunkt en gratis e-handelsplatform. Men der er mulighed for at opgradere til en betalingsversion med endnu flere fordele. Er du i tvivl, hvilken version du skal vælge? Læs med her.

04. januar 2022

Derfor er Magento fordelagtig

Magento er en fleksibel og skalerbar platform at bruge, når du skal bygge en webshop - uanset om du driver en B2B eller B2C forretning. Her kan du læse, hvorfor du bør vælge Magento.

03. januar 2022

Sådan får du unikke fordele med Amazon Brand Registration

Kender du Amazon Brand Registration? Det er din unikke mulighed for at være i fuld kontrol over dit brand på den enorme platform.

Se alle blogindlæg