Annoncering

Sådan mestre du Facebook Pixel i 2020

 

Facebook har et hav af forskellige værktøjer til dig som arbejder med marketing, men det vigtigste af dem, er Facebook Pixel.

Facebook Pixel hjælper dig med at få mest mulig ud af dit budget til annoncering, og gør det muligt for dig at se hvor succesfulde dine annoncer faktisk har været. Du får mere præcise resultater samtidig med at du får mulighed for at lave brugerdefinerede målgrupper, på baggrund af dit websites trafik.

Og det er jo egentlig ret fedt - og faktisk det som gør, at annoncering på Facebook er utrolig nyttigt og værdifuldt for din virksomhed.

 

Hvad er en Facebook Pixel?

En Facebook Pixel er “egentlig bare” et lille stykke kode som skal indsættes på dit website.

Men den er alligevel ikke “bare” et lille stykke kode. Det er et genialt stykke kode, som opsamler en masse data fra dit website.

Pixlen gør at du kan tracke konverteringer fra dine Facebook annoncer og lave brugerdefinerede målgrupper samt anvende retargeting til personer, som allerede har taget en form for handling på dit website.

.. og dét er jo helt fantastisk!

Hvordan fungerer det så?

Det fungerer på den måde, at din Facebook Pixel bliver aktiveret når en person udfører en handling på dit website som f.eks. at tilføje et produkt til kurven. Din pixel tracker hvordan brugerne interagere med dit website og du kan se alle handlingerne - eller hændelserne - i Hændelsesadministrator i Business Manager.

Design uden navn (18)

Fordi din Facebook Pixel opsamler disse hændelser, har du mulighed for at annoncere til disse personer med fremtidige annoncer.

Det ville f.eks. give god mening at målrette markedsføring til de personer som har tilføjet produkter til kurven, men uden at gennemføre et køb - og det kan du - HVIS du har en Facebook Pixel installeret på dit website.

 

Hvorfor bruge en Facebook Pixel?

Der er virkelig mange gode grunde til at anvende Facebook Pixel - og ingen grunde til at lade være!

En Facebook Pixel opsamler værdifuld information, som du kan bruge til at optimere og lave bedre Facebook annoncer og samtidig målrette dem.

Det tracking data din pixel opsamler hjælper med at sikre, at dine annoncer er blevet set af de personer som er mest tilbøjelig til at foretage lige netop den handling som er værdifuld for din virksomhed. Den gør det dermed også muligt for dig at forbedre dine annoncers konverteringsrate og øge din ROI.

 

Jeg bruger ikke Facebook annoncering endnu - skal jeg stadig have en pixel?

JAAAAA! Det bør du.

Selvom du ikke gør brug af Facebook annoncering lige nu, så bør du installere Facebook Pixel med det samme.

Og hvorfor så det?

Du bør installere pixlen allerede nu, fordi den opsamler data med det samme den er installeret og du behøver derfor ikke starte helt fra bunden, når du er klar til at udarbejde dine første Facebook annoncer.

Dit datagrundlag er derfor langt bedre når du skal lave din første kampagne, og du vil derfor have et bedre udgangspunkt samt større chance for at få succes, fordi din pixel har haft tid til at opsamle værdifulde informationer.

Er du stadig ikke helt overbevist?

Så lad mig give dig et par eksempler på, hvilke muligheder Facebook Pixel åbner op for, som kan hjælpe dig med at forbedre dine annonceresultater.

 

  • Facebook konverteringstracking

En Facebook Pixel gør det muligt for dig at se hvordan personer interagere med dit website, efter de har set din annonce.

Du kan desuden tracke dine kunder på tværs af deres enheder som betyder, at du kan se om dine kunder eksempelvis foretager research på mobilen og herefter skifter til computer inden købet foretages.

Sådan et indblik i dine kunder kan hjælpe dig med at tilpasse din strategi for annoncering og dermed skabe flere resultater.

 

  • Facebook retargeting

Retargetingdata fra din Facebook Pixel gør det muligt at udarbejde dynamiske annoncer og dermed målrette annoncer til personer som allerede har besøgt dit website.

Med dynamiske annoncer kan du blive utrolig specifik, da de automatisk kan vise en person præcis dét produkt han/hun har kigget på, lagt i kurven eller tilføjet til deres favoritter på dit website.

 

  • Brug kopimålgrupper (lookalike audience)

På grund af Facebooks store mængde data, kan du lave kopimålgrupper som tager udgangspunkt i lignende “synes godt om”, interesser, demografi for at finde andre personer som ligner dem som allerede interagere med dit website. Kopimålgrupper kan hjælpe dig med at udvide din potentielle kundekreds.

 

  • Optimér mod konverteringer

Med data fra din pixel kan du vælge at optimere dine annoncer mod en bestemt konverteringshændelse på dit website som f.eks. “Køb” eller “Tilføj til kurv”.

UDEN en Facebook Pixel er den eneste konvertering du kan optimere mod “Klik på link” - og det er da bare lidt sjovere at kunne se, hvad der så sker efter de har klikket på linket. 

Synes du ikke?

Skærmbillede 2020-09-29 kl. 09.08.46

 

  • Optimer annoncer mod værdi

Fordi din Pixel indsamler data om hvem der køber fra dit website og hvor meget de køber for, kan du optimere dine annoncer mod en målgruppe med udgangspunkt i værdi. Det betyder at Facebook automatisk viser din annonce til personer som er mest tilbøjelig til at foretage køb med en høj værdi/pris.

Optimering mod værdi kræver dog en aktiv pixel, SDK eller et produktkatalog, som er sat op gennem Hændelsesadministrator. Det kræver desuden at pixlen, SDK eller produktkataloget sender og optimerer til købshændelser, har genereret mere end 100 optimerede køb samt har mindst 10 forskellige værdier over en periode på 1 eller 7 dage.

 

  • Adgang til flere Facebook værktøjer og metrics

Hvis du vil lave kampagner med målsætninger inden for konvertering, dynamiske annoncer eller målgrupper fra dit website, så kræver det at du har installeret Facebook Pixel. Derudover kan din pixel tracke målinger som pris pr. lead eller pris pr konvertering.

 

Facebook Pixel events

Du kan bruge en Facebook Pixel til at indsamle data på to forskellige slags events/hændelser.

Et event/hændelse er en specifik handling som udføres af besøgende på dit website, som f.eks. at foretage et køb.

Facebook har 17 standard events men du kan også opsætte brugerdefinerede events, hvis der er særlige handlinger som er værdifulde for din virksomhed.

Facebook pixel standard events

  • Tilføjelse af betalingsoplysninger
  • Tilføjelse til indkøbsvogn
  • Tilføjelse til ønskeliste
  • Fuldførelse af registrering
  • Kontakt
  • Produkttilpasning
  • Donation
  • Fund af lokation
  • Begyndelse af betaling
  • Lead
  • Køb
  • Planlægning
  • Søgning
  • Start af prøveperiode
  • Indsendelse af ansøgning
  • Abonnement
  • Visning af indhold

Jeg håber du er blevet klogere på hvad en Facebook Pixel kan gøre for dig og din virksomhed. 

Så har du ikke allerede fået installeret din Facebook Pixel, så få det gjort hurtigst muligt - du går nemlig glip af værdifuldt data om dine kunder. 

Se andre blogindlæg lige her

22.september 2020

Facebook har netop åbnet for deres covid-19 tilskudspulje i Danmark.

 

Tilbage i April meddelte Facebook at de ville oprette en pulje på mere end 300+ mio dollars, der dedikeret skulle gå til små-mellemstore virksomheder der var påvirket af Covid-19.
 
Desværre har dette været længe undervejs, men NU har facebook åbnet pulje for danmark, så du kan ansøge omkring tilskud.
 
Har din virksomhed været påvirket af covid-19, tilbyder facebook 16.754 DKK i kontant tilskud og 10.053 DKK i annoncekreditter til hjælp i denne udfordrende tid.
Se alle