Blog for Online Marketing og Ecommerce - MCB Blog

Sådan finder du ud af, hvor dine SoMe-opslag performer bedst

Skrevet af Louise Dahl Overgaard | 26-07-2022 09:30:38

HubSpot forbedrer sig hele tiden for at give dig de rette forudsætninger til at optimere og skalere. En ny opdatering fra platformen skal give dig et indblik i dine sociale medier, så du kan performe endnu bedre. Læs med her hvordan. 

Det kommer bestemt ikke som en overraskelse, at de sociale medier er alfa omega for virksomheder i 2022. Det handler om at skabe synlighed, engagement og merværdi på sociale medier. Og endda i en sådan grad, at det ikke irriterer eller forstyrrer modtageren. Samtidig kommer der flere og flere platforme til, som vi skal lære at mestre. Mange mister pusten bare ved tanken. For det stiller store krav til alle, der arbejder med SoMe. 

Heldigvis findes der i dag adskillige værktøjer, der kan hjælpe dig med at holde hånd i hanke med din performance på sociale medier. Og nu er HubSpot også kommet med på vognen.

 

Dit indhold skal tilpasses dets medie

One-size-fits-all. Eller vent gør det? 

Når du arbejder med SoMe, er det et rungende nej. I hovedreglen findes der nemlig sjældent indhold, der passer 1:1 til alle platforme. Noget indhold passer bare bedre til fx Facebook end til LinkedIn - eller i hvert fald kræver det en vis tilpasning og justering for at få det til at passe. Og netop dén pointe er ikke uvæsentlig i dag.

Hvis du deler nøjagtigt det samme indhold på alle dine platforme, ender du med at skyde med spredehagl uden rigtigt at ramme noget præcist. For hvert medie har sine egenskaber.

Lad os tage et eksempel med to populære platforme, Facebook og LinkedIn. Imens Facebook er et netværk bestående af private relationer, er LinkedIn hovedsagligt et netværk med mere professionelle og faglige relationer. Og selvom mange allerede slår et slag for, at det private-jeg spiller en afgørende rolle for det professionelle-jeg, så kommer vi ikke udenom, at tonen på og forventningerne til de to platforme er forskellige. 

Hvis du for eksempel har været ude og gå en tur med din hund i flot natur, og du gerne vil dele det på Facebook og LinkedIn, hvordan lykkes du så bedst med det? På Facebook kan du dele billedet med en tekst, der beskriver, at du har nydt en gåtur med din hund. Det er simpelt, og mange i dit netværk vil formentlig gå mest op i din søde hund og den flotte natur - uden at rynke på næsen over det. 

Imens er virkeligheden en anden på LinkedIn. Det er de færreste, der åbner LinkedIn for at komme med på dagens gåtur med hunden - det får de jo allerede en masse af på Facebook. Derfor bør du i stedet for overveje at vinkle historien anderledes. Det kunne fx være ved at fokusere på, at du har gået en tur med hunden, som altid giver anledning til sunde refleksioner efter en arbejdsdag. Eller hvis du er så heldig at have en fleksibel arbejdsplads, hvor du ligefrem kan lufte hunden i din frokostpause. Således er indholdet på de to platforme i princippet det samme, men vinklen er komplet anderledes.

Men pas på! Historier skal ikke vinkles for enhver pris. Hvis gåturen ikke inviterer til faglige refleksioner, eller du ikke har mulighed for at lufte hunden i pausen, så var det måske en af de tilfælde, hvor indholdet bare var bedst egnet til Facebook.

Noget indhold passer altså bedst til nogle platforme fremfor andre - og det gælder også, når du deler indhold fra din virksomhedsprofil. Så langt så godt. Men hvordan holder du styr på det i praksis?

Når du bruger HubSpot og har forbundet dine sociale medier hertil, hjælper platformen dig nu med at sammenligne opslag, så du kan finde ud af, hvor indholdet performer bedst.

 

HubSpot fortæller dig, hvor dine opslag performer bedst

Nu har vi slået fast, at indhold skal tilpasses sit medie. Og en ny opdatering i HubSpot sætter fokus på netop dét. Opdateringen gør det muligt at sammenligne, hvordan det samme opslag performer på fx på Instagram, Facebook eller LinkedIn.

Du finder den nye opdatering under Marketing > Social > Compare social posts. Herefter vælger du et af dine publicerede opslag og den tilhørende platform og derefter kan du sidestille opslaget, som er delt på en anden platform.


Det giver dig unikke forudsætninger for at lære, hvad og hvordan opslag skal betones og vinkles for at få størst succes på et givent medie. Når du har valgt, hvilke opslag og platforme du vil sammenligne, giver HubSpot dig et overblik over antallet af clicks, interaktioner, impressions og kommentarer for hver platform.

Det vil sige, at nu kan få dybdegående indsigt i, hvordan indhold performer, og derved kan tage ved lære af, hvilket indhold der for dig og din virksomhed gør sig bedst på de forskellige medier. 

Måske vil du opleve, at dit indhold generelt performer bedst på Instagram med minimal tekst, og så kan du begynde at tage bestik af det og skrue yderligere op for din indsats netop dér. Det kan også være, at du finder ud af, at det kræver en helt særlig vinkel, hvis dit indhold skal lykkes på LinkedIn, og så lærer du hurtigt, hvad der skal til for at få succes fremadrettet.

Med det skrevet er det vanskelig at finde en step by step opskrift til succes på sociale medier. Det er noget nær umuligt. Dine analyseresultater og betragtninger for, hvad der fungerede i dine opslag for tre måneder siden, kan med sandsynlighed allerede være forældet.

I stedet bør den nye opdatering i HubSpot ses som din mulighed for at forbedre din performance og tilpasse indholdet i en ellers foranderlig verden af sociale medier. Og det er altså en unik fordel for alle, der arbejder med sociale medier i HubSpot.

 

Har du brug for hjælp til HubSpot?

Hos MCB finder du certificerede HubSpot rådgivere, som sidder klar til at hjælpe dig med din brug af Hubspot. Kontakt os allerede i dag til en uforpligtende snak om dine muligheder.