Blog for Online Marketing og Ecommerce - MCB Blog

Sådan kommer du ud i flere lande med en Shopify løsning!

Skrevet af Mads Høegh Kongensgaard | 17-12-2020 07:00:00

Verden er globaliseret, og derfor er det kun naturligt at sælge sine produkter ud over Danmarks grænser.



Der er 3 forskellige veje at gå, når man gerne vil sælge til udlandet med Shopify. Der er fordele og ulemper ved alle løsninger, som man skal tænke grundigt igennem, hvilken en som passer bedst til en. Der er en løsning, hvor man styrer det hele fra en Shopify løsning med en oversættelses fil.
En anden hvor man har to forskellige Shopify løsninger, hvor man kobler dem sammen på lager og produktniveau, og den sidste løsning hvor man får hele pakken.

 

1. Samlet installation med app til oversættelser


Hvis du ikke ønsker, at styre to forskellige backends og oprette produkter, kollektioner, indhold m.m. to gange, kan du vælge at opsætte én shop og tilkoble en app til oversættelser som Weglot.

Du kan se Weglot præsentationsvideo på YouTube her:

Her er fordelen, at du styrer alt fra ét sted, og du får et meget bedre overblik over din forretning. Du skal også kun betale abonnement til Shopify én gang, og det samme skal du med de apps, du vælger at installere.

Du har også mulighed for at bruge dine lokale domæner.

Men hvorfor så ikke vælge denne løsning, når man kan styre det hele fra ét sted, og man ikke skal oprette produkterne flere gange?

Der er også nogle ulemper.

Det er fx kun muligt at få checkout i shoppens standard valuta - medmindre du bruger Shopify Payments. Det betyder, at selvom produkterne fremstår med den korrekte valuta på selve shoppen, så vil de ændre sig til en standard valuta, så snart kunden rammer checkout.

Lad os tage et eksempel.
En kunde fra Tyskland har fundet tre forskellige produkter til en samlet pris på 100€ på din shop - og det er også den pris, kurven viser. Når kunden går til checkout, vil prisen dog ændre sig til danske kroner (hvis det er shoppens standard valuta). Det kan hurtigt forvirre kunden og give en dårlig oplevelse. Med den her løsning er det heller ikke muligt at opsætte individuelle priser pr. land, da priserne altid beregnes ud fra valutakursen.

Fordele

  • Man betaler kun for 1x shopify abonnement og apps
  • Man styrer alt fra kun 1 backend
  • Man har muligheden for at brug lokale domæner

Ulemper

  • Det er kun muligt at betale i shoppens standard valuta i checkout medmindre man bruger Shopify eget Shopify Payments.
  • Det er ikke muligt at sætte individuelle priser pr. Land, da priserne altid beregnes ud fra valutakursen.
  • Man skal tilkøbe en app for at kunne håndtere oversættelserne til de forskellige lande.

Vi anbefaler denne løsning til websites, hvor hovedformålet er at give information til ens besøgende og kunder på tværs af landene. På denne måde kan man styre det hele fra et sted, og man skal ikke bekymre sig om to forskellige backends.

Vi anbefaler også denne løsning til websites, hvor betalingsdelen ikke er det vigtigste. Det giver en rigtig dårligt oplevelse, at ligge en valuta i kurven, og derefter skal man checkout i en helt anden valuta. Det forvirrer mere end det gavner.

 

2. Individuelle lokale installationer


Når du gerne vil ud i hele verden, kan du for det første benytte dig af fleer forskellige installationer. Èn til Danmark og én til de pågældende lande, som du ønsker at være i. Her kan du blandt andet integrere en app, Sync logic, som gør det muligt for dig at knytte lageret på de forskellige løsninger sammen ved SKU numre. På den måde vil lageret selv trække varen ud fra den danske side, hvis den bliver solgt på den internationale hjemmeside.

Men det er ikke det eneste, som app’en kan. Den kan også synkronisere dine produkter mellem dine løsninger, hvorfor du selv bestemmer, hvilke informationer der skal føres videre. Her vil det være mest relevant at have fokus på tags, billeder, navn osv. Prisen vil selvfølgelig variere alt efter den givne valuta.

I forhold til ordrehåndtering skal de håndteres fra begge Shopify løsninger, hvis man har to forskellige installationer. Det er ikke muligt synkronisere direkte ordre mellem to forskellige Shopify løsninger. Det er dog muligt at samle alle sine ordre igennem en Shipmondo eller Webshipper integration, hvor pengene selv bliver trukket, når man har håndteret en ordre fra begge installationer.

Det vil også være muligt at opsætte en Shop switch, så dine besøgende selv kan skifte mellem de forskellige Shopify-løsninger - hurtigt og nemt. Du skal bare sørge for at gå ind og redirecte alle dine sider, produkter, kollektioner m.m., så dine besøgende lander på den rigtige side med det sprog, de har valgt.


Hvis du har mange anmeldelser via app’en, Judge.Me, kan de også blive synkroniseret mellem dine to shops. Det betyder, at du ikke skal starte helt fra bunden på din nye shop med dit social proof. Judge.me understøtter dog ikke en oversættelse af dine tidligere anmeldelser.

Der er derfor flere forskellige fordele og ulemper ved at vælge denne løsning, når du ønsker at komme ud over de danske grænser.

Hvilke fordele og ulemper er der?

Du har mulighed for at tilpasse indholdet på de lokale sider 100% efter de egne ideer. Derfor behøves du ikke at tænke på den internationale side, da den selvfølgelig har sit eget indhold. Udover det har du også muligheden for at bruge lokale domæner.

Fragten er også altid en væsentligt faktor for dine kunder i de pågældende lande. Og fordi du bruger to forskellige løsninger, kan du selvfølgelig benytte forskellige fragt- og betalingsløsninger.

Det betyder, at du kan få to unikke shops, og derfor kan du give dine besøgende en bedre oplevelse og højere service ved bl.a. et tilbyde checkout med deres lokale valuta.

Dog skal du også være opmærksom på, at du skal betale et Shopify-abonnement pr. land, du opretter, og du skal betale for de forskellige app’s pr. land. Du skal derfor i bund og grund se det som to individuelle shops.

Det vil også sige, at du kommer til at arbejde med to individuelle backends, og alt opsætning skal klares to gange. Det er derfor et stort arbejde fx at oprette produkter, kollektioner, indhold m.m.

Fordele

  • Du kan tilpasse indholdet 100% efter hvad du ønsker.
  • Du kan koble forskellige lokale fragt og betalingsløsninger på pr. Land.
  • Du kan kun betale i den lokale valuta i checkout
  • Du har muligheden for at bruge lokale domæner

Ulemper

  • Du skal betale et Shopify abonnement pr. land du ønsker.
  • Du skal betale apps pr. land du ønsker.
  • Du skal arbejde med to forskellige backends.
  • Det kræver et meget stort arbejde at opsætte produkter, kollektioner, sider m.m. på hvert land du ønsker.

Vi vil anbefale denne løsning til websites, som ønsker at komme i gang i flere lande, men har et mindre budget end til et Shopify Plus abonnement. Vi anbefaler også denne løsning til forretninger, som har tid til at oprette to af alting, da det kører på to forskellige backends.

 

3. Shopify Plus’ indbyggede internationalisering


Den sidste løsning foregår gennem et Shopify Plus abonnement. Her er der ingen begrænsninger, og alle de forhenværende ulemper ved de tidligere løsninger kan et Shopify Plus abonnement løse for dig.

Nogle af fordelene er:

  1. Det er muligt at tilgå checkout i flere forskellige valutaer, så dine besøgende ikke skal forvirres ved en standard valuta
  2. Det er muligt at tilkoble flere sprog fra ét sted, så du giver en mere lokal oplevelse til dine besøgende
  3. Du styrer alt fra én backend og skal ikke oprette produkter, kollektioner, sider m.m. flere gange

Et Shopify Plus abonnement samler derfor din løsning ét sted, og det gør det både lettere for dig at holde et godt overblik, lige såvel som du kan give dine besøgende og kunder en bedre oplevelse og service.

Ulempen ved et Shopify Plus abonnement er, at det koster 2000 dollars om måneden, så du bør have en shop af en vis størrelse, før det kan betale sig for dig.

Fordele

  • Du kan checkout i flere forskellige valuta
  • Du kan til koble flere sprog fra et sted.
  • Du kan styre det hele fra et sted, og stadigvæk give en lokale oplevelse.

Ulemper

  • Det kræver et Shopify Plus abonnement som starter i 2.000$ / md

Vi anbefaler denne løsning til websites, som allerede er i flere lande eller har et setup, hvor det ikke er muligt at håndterer tingene steder fra. Derover passer denne løsning perfekt til forrentning, som ønsker at få det fulde overblik fra et sted.