Blog for Online Marketing og Ecommerce - MCB Blog

Sortering af produkter i kollektioner og bundles skaber mere omsætning

Skrevet af Mads Høegh Kongensgaard | 27-10-2022 05:00:00

En af de vigtigste opgaver er at organisere dine kollektioner på en effektiv måde. Shopify har gode funktioner til at lade dig sortere og filtrere produkter. Her kan du læse, hvordan du organiserer produkter i kategorier og bundles.


Det er ingen hemmelighed, at din produktstruktur på alle dine kollektioner har en meget stor indflydelse på dine kunders oplevelse. Finder de hurtigt det produkt, som de leder efter?

Køber kunden noget andet end først forventet? Bliver kunden fristet til at købe mere til en god pris?

Hvis du ikke har brugt tid på en app, hvor du kan strukturere din kollektioner, kan du desværre være gået glip af meget salg på din webshop. Det er ikke ensbetydende med, at det er let at finde den rigtige kombination af kollektioner og give en god oplevelse for dine kunder. Hvis det var, så ville hver enkelt Shopify-butik have succes - og vi ved alle, at det ikke er tilfældet.

 

Hvad er mulighederne for kollektioner i Shopify?

Shopify har en enorm kapacitet, når det kommer til produktorganisering. Platformen bruger kollektioner og tags, der giver dig mulighed for at organisere og filtrere dine produkter på samme tid.

Kollektioner bruges specifikt til at samle lignende produkter i deres egne grupper som eksempelvis kortærmede t-shirts, langærmede t-shirts, jeans og bomuld. Du kan navngive og omdøbe kollektioner, efterhånden som dit lager og din forretning udvikler sig.

Tags i Shopify bruges i kollektioner til at indsnævre dem ved hjælp af nøgleord. Det giver brugerne mulighed for at søge efter en lilla skjorte i din kollektion af kortærmede t-shirts.

Det handler om at opdele butikken i sektioner, der er nemme at overskue for de besøgende. En overskuelig hjemmeside giver glade kunder. Glade kunder sørger for konverteringer. Og det giver din forretning succes.


Når du har oprettet dine kollektioner korrekt, og du er klar til at sortere, kan du bruge Shopifys indbygget værktøj, hvor du kan sortere efter følgende kriterier: 

  1. Bedst sælgende produkter
  2. Produktitlerne fra A-Z
  3. Produktitlerne fra Z-A
  4. Højeste pris
  5. Lavest pris
  6. Nyeste produkter
  7. Ældste produkter
  8. Manuel sorting


Denne (simple) inddeling kan virke langt hen ad vejen, men det kan være en god investering at optimere disse yderligere. 

Med Shopify’s indbygget sorteringsværktøj kan du eksempelvis ikke sortere efter tags eller vise de nyeste produkter de sidste 14 dage øverst i en kollektion. Her skal du i stedet for have fat i en app som Bestseller reSort, hvor du kan skræddersy dine forskellige kollektioner fuldstændig efter dit behov. Du får en introduktion til app’en i videoen her.

 

Hvad kan Bestseller reSort?

Bestseller reSort er en advanceret app, som kan hjælpe med at tilpasse/sortere alle dine kollektioner både enkeltvis, men også på tværs af alle kollektioner på én gang. På denne måde kan du skabe bedre oplevelser for kunden og derved øge dine chancer for mere salg.

Når du har opsat dine sorteringsregler, analyserer Bestseller reSort det en gang om dagen, hvor du selv kan indstille hvilket tidspunkt på dagen, du foretrækker. På denne måde kan du sørge for, at det ikke skader hastigheden på din hjemmeside, og derved stadig opretholde den gode brugeroplevelse. 

Med app’en kan du sortere efter følgende regler:

  • Genereret omsætning (i x antal dage)
  • Antal salg (i x antal dage)
  • Bruttofortjeneste
  • Rabat (% eller kr)
  • Lagermængde
  • Sorter efter tags (Importer/eksportér tags for at sortere herefter)
  • Dato (efter udgivelses- eller oprettelsesdato)
  • Produkttitel
  • Produktpris
  • Produktvisninger
  • Tilfældig produktrækkefølge

Du har også mulighed for at indstille, hvor mange dage systemet skal kigge tilbage fra 1 dag til 360 dage. Du kan altid justere denne indstilling efter sæsoner, hvor du kan tage højde for bestemte perioder. På denne måde kan du måske udnytte en kortsigtet efterspørgsel.

 

Inspirér dine besøgende til at tilkøbe et lignende produkt, når de er i gang!

Udover at sortere dine produkter efter kategorier og kollektioner, kan du også benytte det, Shopify kalder for bundles. 

Du har kunderne på din webshop, og de er interesseret i at købe et produkt. Hvorfor ikke tilbyde dem at købe flere lignende produkter, når de allerede er købsparate? Her kan du udnytte bundles på en masse forskellige og spændende måder.

Produktsammensætning eller bundles er en strategi i detailhandlen, hvor man sammensætter forskellige produkter, som passer sammen, og som man tilbyder til sine kunder. Her kan man give en ekstra rabat eller tilbyde et ekstra produkt til samme pris for at lokke kunderne til at købe mere, når de først er gået igang.

Sammensætning af produkter som et upsell eller et cross-sell
Når du opretter bundles i Shopify, kan det være med to formål - upsell eller cross-sell - alt afhængig af, om du ønsker at promovere de dyre produkter eller sælge relaterede produkter.

Upsell involverer at overtale kunden til at opgradere produktet. For eksempel at promovere en bedre, dyrere version af en skoletaske, som en kunde overvejer at købe.

Cross-sell involverer promovering af relaterede produkter, der matcher andre produkter i en lignende gruppe. For eksempel at fremme et penalhus til at gå sammen med skoletasken.

Nogle gange tilbydes produktsammensætningerne med rabat eller med en merværdi.

En butik vælger nogle få specifikke varer, der skal købes sammen for at opnå rabatten, eller den givne bundle tilbydes som en generel rabat ved køb af flere varer. Buy-one-get-one (BOGO) er et glimrende eksempel på dette.

Ideen bag disse bundles er at reducere "følelsen ved at betale" (ofte de negative følelser forbundet med at bruge penge) for kunden.

Ved at tilbyde en rabat på den samlede pris eller ved at tilføje en opfattet værdi (som en "gratis" vare), føler kunden, at de har fået en god handel - selvom de sandsynligvis har brugt mere, end de havde planlagt.

 

Hvad er fordelene ved bundles i Shopify?

Markedsfør bundles istedet for et produkt:
Ved at samle to eller flere produkter til en kunde behøver du ikke at markedsføre enkelte varer på dit lager. Dine markedsføringsudgifter kan gå til en bundle af varer, der kan hjælpe med at fordele udgifterne. For eksempel kan prisen på solgte varer involvere salgsfremmende materialer, forsendelse, tilknyttede kommissioner, samlede omkostninger pr. produkt og så videre. Ved at samle dine produkter kan du spare på mange af disse udgifter.

Øg din basket size markant:
En undersøgelse fra Harvard Business School viser, hvor kraftfuld en produktpakke kan være som et værktøj til at øge salget.

Grundlæggende påviste undersøgelsen en taktik, som Nintendo brugte ved salg af videospil og konsoller. Virksomheden samlede de to produkter, hvilket førte til 100.000 solgte enheder og mere end en million dollars i salg af videospil. Når Nintendo kun solgte spil sammen, faldt salget med hele 20 %.

Produktsammensætning kan også hjælpe med at øge din gennemsnitlige ordreværdi. At tilskynde kunder til at købe flere varer fører typisk til et højere ordrebeløb, hvilket er en effektiv måde at øge omsætningen på.

Gør dine bundles personlige for din kunder:
Undersøgelser har vist, at kunder sætter pris på personlige oplevelser, uanset om det er prissætning eller markedsføring. Faktisk fandt forskning af Harvard-professor Vineet Kumar ud af, at kunder er mere tilbøjelige til at besøge en butik eller bruge mere, hvis virksomheden skræddersyer sin forretning til kunden. 

Derfor er muligheder for at appellere til kunder ved at samle de helt rigtige varer indlysende. Det kræver selvfølgelig yderligere markedsundersøgelser og test af dine kunder for at finde den helt rigtige kombination.

Reduktion af overskudslager:
Produktsammensætning kan også være et vigtigt værktøj til reduktion af dit overskudslager. Kombination af langsomtgående lagerprodukter med populære produkter kan hjælpe med at flytte stillestående varer, som ikke ville blive solgt enkeltvis.

Plus: Når du samler et mere stillestående produkt med et populært, skaber du en ny produktsammensætning, som hjælper med at friske dit gamle eller overfyldte lager op.

 

Hvilke apps kan hjælpe dig?


Der findes over 300 apps i Shopify, som kan hjælpe dig med at opsætte dine product bundle på din helt egen måde. Det kan være, at du vil have det vist på en specifik måde eller tilføje muligheden for tilkøb på flere af dine undersider. 

Mulighederne er ubegrænset for dig, så du både kan øge indtjening for dig selv og gøre dine kunder endnu mere glade.

Oplev det store udvalg af apps til Shopify her.