Blog for Online Marketing og Ecommerce - MCB Blog

Track 100% af dine ordrer fra Magento med Google Tag Manager

Skrevet af Nicolai Hesselholdt | 08-02-2023 12:53:30

Trackingen er (eller bør være) grundstenen i dit arbejde med performance på din webshop. Dataen giver dig den viden, du behøver for at forbedre brugeroplevelsen og i det hele taget blive mere vidende om dine besøgende og den måde, de agerer på og med dit site.
Men hvordan forholder du dig til det faktum, at du kun sporer på ca. 65-85% af dine konverteringer?


Google Tag Manager (GTM) er et værktøj, der bruges til bl.a. tracking, marketing og andre formål (det kan være til at sikre Cookie consent). 

Med den store administration af tags får du mulighed for både hurtigt og nemt at opdatere sporingskoder og relatere diverse kodefragmenter, hvilket giver dig en større frihed ift. bl.a. dataindsigt og databerigelse på dit website. 

De mange tags består af JavaScript, der strategisk placeres på dit website, så du får mulighed for både at spore og overvåge dine besøgendes adfærd. Derfor findes der også et stort antal af tags, som sporer på forskellige begivenheder. 

Et tag sættes på events, som bruges til målinger af brugeradfærd. Det gør det lettere for dig at fremme visninger og klik samt at måle på og overvåge betalingsprocesser. Et tag kan fx knyttes til et klik på en bestemt CTA med det formål at tælle faktiske konverteringer samt vurdere på performance. Men det kan også være produktvisninger, tilføjelse og / eller fjernelse af produkter fra indkøbskurven, udfyldelse af en formular, download af en PDF, visning af en video og meget andet.

Denne viden gør det muligt for dig at evaluere og optimere på designet på dit site, så du i sidste ende når frem til de mest tilfredsstillende brugeroplevelser.
Du kan fx undersøge, hvor lang tid det tager en besøgende at udfylde en formular eller endda et helt bestemt felt for på den måde at blive klogere på, om din formular er intuitiv og simpel nok at forholde sig til. Tager det længere tid end forventet, kan du optimere på felterne og i det hele taget den oplevelse, som en bruger får, når han / hun interagerer med din formular.

Alt den data, som opsamles via Google Tag Manager, sendes direkte til Google Analytics, hvor den yderligere behandles og analyseres.

Eller…

Det gør noget af den i hvert fald.

 

Går du går glip af både salg og vækst på din Magento webshop?

For at sikre tracking af konverteringer (køb) på din webshop er det normalt, at dine kunder skal besøge din kvitteringsside, idet der her er sat et tag fra Google Tag Manager. Og det virker måske ganske fornuftigt, idet siden er standard efter et køb.

Næsten uanset hvilken webshop du handler med, vil du efter at have betalt din ordre og dermed fuldført dit køb blive sendt videre til en kvitteringsside, der bekræfter din handel. Siden kan også indeholde yderligere, relevante oplysninger i forhold til det bestilte. Det kan fx være ordrenummer, leveringstid, fortrydelsesret og evt. en rabatkode til næste køb.

Men selvom kvitteringssiden er standard efter et køb, så er den alligevel ikke så standard og så uundværlig, at flere kunder ikke glædeligt springer forbi den - faktisk viser tal, at helt op til mellem 15-35% af alle kunder på en webshop ikke ser kvitteringssiden. 

Det kan der være flere grunde til. 

Måske betaler de med MobilePay, som i dag er en meget populær betalingsmetode grundet effektiviteten. Og med MobilePay er det lettere at hoppe væk fra kvitteringssiden, end hvis der var tale om en dankortbetaling. 

Vi har selv testet det. 

Der går ca. 11 sekunder, fra en kunde har swipet betalingen igennem i MobilePay, før denne kunde bliver sendt til kvitteringssiden på en Magento webshop. Og for helt op mod 45% af de kunder, der netop handler på deres smartphone, er det en for lang ventetid, hvorfor de ikke afventer kvitteringssiden, men blot nøjes med den bekræftelse, der kommer i mail-indbakken.

Så snart betalingen er gået igennem på vores smartphone lukkes ordresiden ned.

Eller det kan være, at dine kunder ikke vil vente på, at siden vises, fordi de oplever en langsom internetforbindelse.

Og som vi alle ved, så er tålmodighed en dyd, der ikke findes, når det handler om online handel. Her skal alt foregå både hurtigt og effektivt. 

Uanset hvad, så betyder det, at du går glip af værdifuld indsigt på helt op til 35% af dine konverteringer. Og det er desværre helt normalt, men alligevel ikke noget, som alle er klar over. Derfor beregner flere deres data over konverteringer som værende fuldkomment uden at vide, at de tal, de kigger på, retter sig efter og opsætter mål fra, langt fra viser det fulde billede. 

Alt dette skyldes, at der indtil for nyligt ikke har været et godt alternativ til den nuværende brug af server site tracking, der lader dig tracke op til 100% af dine konverteringer på din Magento shop.

Nu er virkeligheden heldigvis en anden.

 

Du bør stille krav til dit datalag i Google Analytics 4 - det gør vi!

Hos MCB har vi en mission om at blive det bedste Magento bureau i Danmark inden for tracking. Derfor stiller vi selvfølgelig store krav til den måde, vi får data på. Og for os var det ikke nok med et datalag på mellem 65-85%.

Vi afsøgte først markedet for allerede eksisterende Magento moduler, vi kunne integrere med, men fandt ikke et, der opfylder vores strenge krav og behov. Ingen gav mulighed for tracking på hele købsrejsen og dermed 100% data på alle konverteringer.

Derfor har vi udviklet vores eget modul, der giver dig en fuld og ren server site tracking på din Magento webshop. Det er det ultimative modul, der sørger for, at du kan tracke på 100% af dine konverteringer.
I stedet for udelukkende at indlægge et tag på kvitteringssiden som hidtil, har vi sørget for, at en konvertering (et køb på dit site) sendes direkte til Magentos backend, hvorfra du så kan hente dataen og bearbejde den som ønsket.

Du kan fx sende den videre til Facebook eller Google Ads og styrke din marketingstrategi.

 

Aflæs mere korrekte Google Analytics 4 tal med en ren server site tracking

Med det modul, vi hos MCB har udviklet til Magento, vil du opleve en fuld e-commerce tracking til Google Analytics 4. Det betyder, at du bliver i stand til at følge en hel købsrejse lige fra, at en kunde besøger et bestemt produkt eller en specifik varegrupper, til en vare bliver lagt i kurven, kunden bevæger sig gennem dit check out flow og til sidst ender med at foretage et køb.

Du går derfor ikke glip af vigtig viden, der fremover kan udgøre en grundsten i din overordnede marketingstrategi, når du vil opleve den bedste performance og samtidig sørge for, at du bruger dit marketingbudget på den mest effektive måde. 

Vi sikrer dig et samlet marketing overview med realtidsdata over performance på dit Magento site.

Google Analytic 4 er den nye standard inden for data. Den bruges bl.a., når der skal sendes information til og / eller fra din webshop til andre marketingværktøjer såsom Facebook, Instagram, Pinterest, SnapChat, TikTok og Google Ads - værktøjer der i stigende grad får en større indflydelse hos succesfulde webshops. 

Og med det nye Magento modul kan du koble alt viden fra de andre marketingværktøjer op med din Magento webshop. Det betyder, at du ikke blot får et overblik over den fulde købsrejse på din webshop, men også på alle de faktorer, der i sidste ende har haft indflydelse på den endelige konvertering. 

Med en så stor indsigt mellem din webshop og dine marketingværktøjer vil du være i stand til at lave mere succesfuld re-marketing. Du kan fx sende viden til Facebook, Google Ads eller dine affiliate netværks om dine besøgendes adfærd på din hjemmeside, hvor langt de er i købsrejsen osv., således du kan blive mere målrettet i din re-marketing.

Du vil få en større indsigt, der gør dig i stand til at ramme potentielle kunder langt mere målrettet, og derfor vil dit marketingbudget få større værdi.

Indsigten i den endelige kunderejse gør dig også i stand til bedre at optimere på dine sider. Du vil vide, hvornår dine kunder skal tages yderligere i hånden, hvornår de befinder sig for lang tid på en side, end hvad godt er osv. Og du vil derfor med denne data finde ud af, hvad du bør optimere dit site mod.

Og husk, at dette alt sammen er noget, du kan støtte yderligere op med diverse splittests, der kan sikre, at du undervejs når alle dine fastsatte mål.

Men det er ikke det hele.

 

Sælg mere for færre penge med en konverteringssporing på 100%

Med en fuld server site tracking, der gør det muligt for dig at spore på 100% af købene på dit Magento website, vil du også opleve tal i Google Analytics, der stemmer bedre overens med virkeligheden. Du får de faktiske tal at forholde dig til i realtid - og ikke nok med at de ofte forbedrer din performance markant, så kan du også bruge dem, når du skal validere dit marketingbudget - det giver også god grund til godkendelse af flere ressourcer til dine marketingindsatser. 

Der er i dag rigtig mange, der benytter sig af Smart kampagner (det kan fx være gennem Performance Max eller Facebooks algoritme, der kan hjælpe med optimering af din marketing), og hvis enten Google eller Facebook pludselig tracker op imod 35% flere konverteringer, vil teknikken bag også blive 35% klogere, og derfor bliver det lettere at indstille mere målrettet marketing. 

Ikke nok med at du går glip af både salg og vækst uden en fuld server site tracking i dit Google Analytics 4 datalag, så slukker du (eller algoritmerne selv) måske også for gode (betalte) kampagner på fx Facebook og i Google Ads. Uden det fulde overblik ser performance på dine kampagner ud til at være dårligere, end den reelt set er, og derfor slukker du naturligt for dem. Og det er ærgerligt, når virkeligheden er en anden, og kampagnerne måske performer helt op til 35% bedre, end du kan se.


Lars Friis Hansen, Business Developer & Tracking Specialist hos mcb

Klogere algoritmer fører ofte også til både flere og billigere salg. De bliver bedre i stand til at målrette sig din præcise målgruppe, og det betyder, at du kan spare penge på at ramme potentielle kunder mere rigtigt - og det er selvfølgelig noget, der gælder på tværs af dine kanaler.

Og at sælge mere for færre penge er vel noget, alle webshopdrivende drømmer om? 

Så lad os lige opsummere.

Der er særligt 2 fordele ved at få integreret det server site tracking modul, som MCB har udviklet til Magento:

  1.  Du bliver i stand til at spore på en fuld e-commerce brugerrejse, hvor alle trin kan støttes op af yderligere tiltag med dine marketingværktøjer
  2. Du kan spore på 100% af dine konverteringer på din webshop og slipper for at nøjes med at beregne resultater ud fra 65-85%

 

Er det lovligt at tracke på 100% af dine konverteringer?

Med den store bevågenhed der i dag er på regler, love og måder, vi skal forholde os til data og GDPR på, kan du måske tvivle på, om det overhovedet er lovligt at gøre brug af det nye modul, vi har udviklet til Magento.
Men lad os mane til ro. Du bryder selvfølgelig ingen regler ved at opnå det fulde dataoverblik over konverteringer med server site tracking. 
Vi har lavet modulet sådan, at vi til alle tider accepterer både til- og fravalg af cookies. 

På grund af et større fokus på persondata er flere brugere blevet bevidste om den data, de videregiver, når de interagerer med en hvilken som helst online tjeneste. Flere vælger derfor at takke ‘nej’ til cookies, hvorfor det ikke er lovligt at bruge dataen. 
Dog er det muligt at tracke på dataen anonymt, så den ikke kobles sammen med en specifik bruger - og så er det lovligt!

Det foregår gennem Google Consent Mode

Google Consent Mode er en API fra Google, der gør det muligt for dig at måle både konverteringer og generel trafik i bl.a. Google Ads og Google Analytics, selvom dine besøgende afviser brug af cookies. Og der er i fuld overensstemmelse med GDPR lovgivningen.

Derfor er der intet at være nervøs for.

 

Vil du have det fulde data-udbytte af din Magento webshop?

Vi hjælper dig gerne med hele opsætningen af den fulde server site tracking samt integrationen på din Magento webshop, så du fremover kan blive langt mere målrettet i din marketing samt effektiv i din brugerrejse.

Alt dette er uafhængigt af dit nuværende Magento bureau og din Google Analytics opsætning. Har du en Google Analytics 4, er opsætningen af fuld server site tracking dog gjort væsentligt lettere.