Marketing

Google Ads kommer med store ændringer på Search terms

Lars Friis Hansen

Business Developer & Tracking Specialist

Lars er en af landets skarpeste specialister inden for server side tracking. Han har styr på alt, hvad der drejer sig om tracking og data.

Fra september 2020 indeholder rapporten kun de termer, som et betydeligt antal brugere har søgt efter, så du vil muligvis se færre termer i din rapport.

Oversat til annoncør sprog så vælger Google Ads fra september 2020 ikke at vise alle de søgetermer der ha affødt annoncevisninger og klik inde i rapporter “Søgetermer”.

Hvorfor?

Privacy!

Jamen seriøst?

Ja, hvis ikke et betydeligt antal søgere/brugere har har søgt på det ord/den sætning der skyder din annonce af, så viser Google ikke de søgeterme i rapporten.

Er folk glade?

NEJ!

Hvilke konsekvenser får det? Det bliver meget svære at lave præcise negative søgeordslister. Teknikken med at bruge +broad +match søgeord og “keyword mine” bliver mindre effektiv nu, da man ikke på samme måde løbende kan præcist frasortere alle irrelevant søgninger.

Hvad ændrer det?

Når Google siger hop, så lever vi i en verden hvor man er nødt til at svare “hvor højt?!”. Det ændrer ikke på måden man arbejder på, du skal stadig optimere ud fra de data du kan se. Det kan måske ændre den fremtidige opbygning af kampagner, hvis man ikke oplever samme succes med de nuværende populære teknikker.

 

Google Ads

 

Så hvor meget skal man male fanden på væggen?

Kombinationen af denne ændring sammenholdt med de tidligere ændringerne omkring exact match og close variants, så må man indse at Google ikke ønsker at annoncørerne har komplet kontrol over deres annoncebudget.

Det gælder på tekstannoncer og det gælder på Shopping-annoncer, hvor SMART-algoritmen har fået godt fandt, men som også har de konsekvenser at man mister en hel del kontrol over sine annoncekroner.

Er det rullet ud?

Måske! Det er september 2020 hvor de lancerer det og ruller det ud, ikke nogen bestemt dato. Der

Hvad er omfanget?

Som Google formulerer det så vil man måske se færre søgetermer i rapporten. Så hvor stor en procentdel der er ikke er “betydeligt”, det kommer nok an på den specifikke konto opsætning.Vil du læse dybere ned i Google’s ændringer, kan du læse dette lige her:

https://support.google.com/google-ads/answer/7531771?hl=da

 

Kontakt os nu