Marketing
2 minutters læsning

3 hurtige tips til dine Google Ads under Black Week

Nicolai Hesselholdt

Tracking & Google Ads Specialist

Nicolai har flere års erfaring med Google Ads, og hver dag hjælper han vores kunder med at få succes med den populære platform.

Black Friday nærmer sig med hastige skridt. Årets nok travleste dag. Og det er ikke nok kun at fokusere på fredagen.

 

Der er masser af forberedelser at give sig i kast med for at være godt forberedt til Black Week - og Google Ads er bare én kanal, du man kan fordybe dig i, i timevis. Det kan være overvældende bare at danne sig et overblik og finde ud af, hvor du skal starte, og derfor har vi her lavet en kort guide med 3 vigtige (og samtidig hurtigt overståede) ting, som du kan starte med at fokusere på. 

Får du styr på dem, er du allerede et godt stykke ad vejen.

De 3 ting vi dækker i denne guide er:

  1. Opsætning af promoveringsudvidelser på søgekampagner
  2. Opsætning af sæsonrelaterede justeringer
  3. Opsætning af regler for Black Week-kampagner og annoncer



    Promoveringsudvidelser på søgekampagnerne

Google Ads tilbyder efterhånden rigtig mange forskellige udvidelser til dine søgeannoncer, og blandt dem findes promoveringsudvidelserne. Det er en ekstra bjælke under dine søgeannoncer, som viser hvilket udsalg der er i gang, og hvor meget du kan spare.

Google Ads


Det er en ret hurtig måde at gøre opmærksom på et udsalg på. Det kan sættes op på konto-, kampagne- eller annoncegruppe-niveau, og det kan planlægges til en bestemt periode.

I videoen herunder kan du se, hvordan du sætter promoveringsudvidelser op.



Sæsonrelaterede justeringer

Smart Bidding bliver brugt mere og mere i takt med at Googles algoritmer er blevet bedre. De fleste annoncører kører i dag Smart Bidding på en eller flere af deres søge-, Shopping- eller displaykampagner - med gode resultater.

Hører du til en af de mange, som fx kører en Smart Shopping-kampagne med et stort budget, så er sæsonrelaterede justeringer meget værdifulde - og så er det hurtigt at sætte dem op.

Det fungerer sådan, at du med sæsonrelaterede justeringer kan gøre din Smart-kampagne opmærksom på, at en given periode vil være forskellig fra det normale billede. Eksempelvis at du forventer 50% højere konverteringsrate i løbet af Black Week.

På den måde behøver din Smart-kampagne ikke bruge de første par dage eller 3 på at komme op i gear og først justere efter den nye brugeradfærd midt på ugen. Og i den anden ende kan du spare rigtig mange penge i dagene efter Black Week, fordi kampagnen ved, at nu bliver adfærden normal igen.

Hvis det begynder at lyde lidt teknisk, så frygt ej. I videoen herunder kan du se, hvor hurtigt det er at sætte op.

 

Opsætning af regler

Du kan opsætte regler for rigtig, rigtig mange ting i Google Ads og på den måde automatisere ret meget arbejde. Og når du i forvejen har rigtig travlt under Black Week, så er det en kæmpe hjælp at opsætte et par regler eller 3, så nogle ting bare sker af sig selv.

Du kan fx på forhånd bestemme, hvornår dine Black Week-annoncer skal starte og slutte. Så kører det helt automatisk, så du kan koncentrere dig om andre ting. Hvis du har mod på det, så kan du også opsætte regler, som deaktiverer annoncegrupper, der efter en given periode ikke har konverteret, hvilket også kan være en stor hjælp under en hektisk udsalgsperiode som Black Week. Det kræver, at du sætter dig med en god kop kaffe i et par timer og prøver dig lidt frem.

Jeg hjælper dig godt i gang i videoen her, hvor jeg gennemgår, hvordan du sætter en kampagne op til selv at starte og stoppe, så den kun er aktiv under Black Week.

 

Hvad er næste skridt?

Når du har været igennem de her 3 forberedelser, så er du godt på vej. Men der er stadig rigtig, rigtig mange ting, du kan gøre for at forberede din Google-annoncering endnu mere til Black Week. 

Det er også vigtigt at starte i god tid, for nogle opgaver kan hurtigt vise sig at være tidsrøvere. Og Googles godkendelsesproces af annoncer tager også typisk længere tid end normalt. Der kan godt gå op til 1 uge, før dine nye Black Week-annoncer bliver godkendte og er klar, hvor det normalt tager 1 dag eller 2. Så sørg for at skrive dine annoncer i god tid.

Har du lyst til at vide mere om, hvordan du top tuner din Google Ads-konto til Black Week - eller helt generelt - så er du selvfølgelig velkommen til at sende mig en mail. Så kan vi tage en uforpligtende snak om dine muligheder og om, hvordan vi sammen kan løfte din annoncering på Google til næste niveau.

 

Kontakt os nu