Blog for Online Marketing og Ecommerce - MCB Blog

Har du styr på konsekvenserne af Apples nye IOS 14 opdatering?

Skrevet af Rikke Nielsen | 18-01-2021 09:22:21

Du har måske allerede hørt det.. Og den er god nok!

Apples nye iOS-opdatering kommer snart, og den kommer til at have rigtig stor betydning for vores muligheder for tracking af data samt effektiviteten af digital markedsføring. Kort sagt betyder det, at Apple fremover tvinger alle apps til at bede brugerne om samtykke til at tracke deres data. Og det er noget, som før var valgfrit, om apps ville benytte sig af. 

Brugeren skal nu aktivt ind og tilvælge tracking på deres iOS-device, hvor de før i tiden kunne fravælge den. Ændringen forventes at komme med iOS 14.4 allerede i februar/marts. Den præcise dato er endnu uvis.

 

 

Giganten Facebook raser!

Flere af de store virksomheder, herunder Facebook, er stærkt utilfredse med Apples nye tiltag. De kritiserer Apple for beslutningen, som de mener kommer til at have stor betydning for virksomheder og annoncøreres muligheder. Det bliver bl.a. sværere at identificere brugeren og herefter lave målrettede annoncer til dem.
Faktisk mener Facebook, at det kan ødelægge mange virksomheders evne til at drive forretning online. Studier har nemlig vist, at uden personaliserede annoncer kan især små virksomhed se et fald i deres webshop-køb på over 50%.

Apple derimod mener, at de fremover kan tilbyde deres brugere en langt mere sikker oplevelse på deres devices.

 

Hvad betyder det for dig som Facebook annoncør?

I Danmark er der rigtig mange, som bruger Apples devices. Faktisk fordeler det sig med hele 60% der vælger Apple, mens 40% bruger Android. Derfor kommer den nye iOS-opdatering også til at påvirke en lang række virksomheder, som får store dele af deres trafik fra enten Facebook og/eller Instagram.

Opdateringen kommer nemlig til at påvirke det data, der ligger i den pixel på din hjemmeside eller webshop samt eventuelle app. Det gør, at vi får mindre data til rådighed, og dermed bliver det sværere at skabe værdi via Facebook.

Vi vil fremover måle færre konverteringer i Facebook, og vi vil højst sandsynlig også få meget færre konverteringer. Ydermere forkortes attribueringen markant. Før kunne et køb nemlig tilskrives i op til 28 dage efter brugeren havde set eller klikket på en Facebook annonce. Nu kan et køb maks tilskrives 7 dage efter, en bruger har set eller klikket på annoncen.

Fremover kan vi desuden kun optimere/tracke op til 8 konverteringshændelser pr. pixel. Her udvælger Facebook automatisk de 8, som de mener, er mest relevante for den enkelte annoncør. Herefter er det dog muligt at gå ind og ændre de 8 udvalgte. 

For at opsummere vil følgende ting komme til at ske:

  • Vi får mindre og mere upræcis data til rådighed
  • Retargetingmålgrupperne bliver mindre og sværere at arbejde med 
  • Brugerne vil generelt få vist mindre relevante annoncer
  • Gemte målgrupper vil også blive mindre og baseret på mere upræcis data
  • Lookalike vil blive mindre effektive, idet de er baseret på mere upræcise målgrupper

 

 

Sådan løser vi det

Den dårlige nyhed er, at der faktisk ikke er nogen konkret løsning på problemet. Det er en fast ændring fra Apples side, som vi ikke har mulighed for at ændre på. Vi kommer derfor med tiden til at miste en masse data, som vi før havde til rådighed.

Det er dog vigtigt at understrege, at det ikke er slut med at bruge Facebook som annonceringsværktøj.

Det bliver blot sværere at opnå de gode resultater grundet mere begrænset data og sporing. 
Og faktisk er der flere, som spår, at der med tiden vil være færre, der annoncerer på Facebook pga. dårlig performance. Det kan resultere i lavere klikpriser og dermed bedre muligheder for andre.

Det er derfor en kamp, som det er værd at tage op!

Derudover giver det god anledning til at komme i gang med at bruge Facebook Shops og simpelthen flytte købet over på annonceplatformen. I Facebook Shops vil det nemlig stadig være muligt at tracke køb og ‘læg i kurv’. Og på sigt bliver det også muligt for brugerne at betale direkte på Facebook uden at skulle omkring webshoppen.

For dig som annoncør kan alt det her betyde, at det er tid til at tage et skridt tilbage og kigge på det større billede. Altså på den generelle performance på tværs af digitale tiltag og kanaler i stedet for blot at dykke ned i specifikke kanaler.