Website E-commerce

ITP 2.2 spænder ben for din tracking og din remarketing

 

Bruger du også Facebook, Google Analytics og Google Ads til markedsføring af din virksomhed? Så skal du være opmærksom på, at Apple har lanceret ITP 2.2. Og det kan have stor betydning for din tracking.


ITP 2.2 er lanceret og det betyder, at dine JavaScript-cookies (bl.a. fra Facebook, Google Analytics og Google Ads) bliver slettet efter 7 dage. Men hvis browseren kan regne ud, at det er en marketing-cookie der bliver sat, vil den blive slettet allerede efter 24 timer. Det vil sige, at du ikke kan tracke dine kunder i mere end én dag. Du vil derfor komme til at opleve markante ændringer i dine data og konverteringer.

På nuværende tidspunkt påvirker ITP 2.2 de besøgende, som benytter browseren Safari. Baseret på et udpluk af en håndfuld af MCB's kunder, ved vi at en browser som Safari udgør op til 65% af den samlede trafik på tværs af desktop og mobil.

Dine cookies er altafgørende, når du arbejder med fx annoncering på Facebook. Særligt når det gælder:

  • Retargeting
  • Attribution

Det er altså kun muligt for dig, at påvirke de besøgende på din hjemmeside med dine retargeting annoncer 24 timer efter besøget. Du har dermed kun et døgn til, at påvirke dem og få dem til, at besøge din hjemmeside igen.

Det vil også blive sværere for dig at tracke hvilke af dine Facebook annoncer, der egentlig virker. Med ITP 2.2 vil du nemlig fremover komme til, at opleve en stigning af antal konverteringer, der bliver tilskrevet den direkte trafik. Selvom de reelt set kommer fra Facebook eller andre marketingkanaler.

 

Er du også en af dem der lige nu sidder og tænker “Øv, nu kan jeg ligeså godt stoppe al min annoncering”? Fortvivl ikke - vi har heldigvis en løsning til dig.

Løsningen hedder “Cookie Saver”. Med Cookie Saver bliver det igen muligt for dig, at holde dine førstepartscookie i live i længere tid, som hidtil. Det fungerer i praksis ved at Cookie Saver tager en backup af dine cookies og genskaber dem næste gang den besøgende besøger din hjemmeside. Cookie Saver er brugt af mere end 2.000 brugere.

 

I eksemplet herunder kan du se levetiden for vores Google Analytics cookie i hhv. Chrome og i Safari.

Chrome uden ITP 2.2:

Safari med ITP 2.2 – uden Cookie Saver:

Safari med ITP 2.2 – med Cookie Saver:

 

Er det lovligt?

Cookie Saver gør intet ulovligt ved, at genskabe dine cookies. Da den besøgende klikkede på “Accepterer cookies” på din hjemmeside, gav personen sin accept til, at der bliver gemt cookies.

Vi kan selvfølgelig hjælpe dig i gang med Cookie Saver. Men lad os lige se lidt nærmere på cookies og det der ITP-noget.

 

Hvad er en cookie?

En cookie er en lille digital tekstfil, der bliver gemt på din computer, mobil eller tablet, første gang du besøger en hjemmeside. Formålet med cookies er at huske information om dig, som fx sprog, loginoplysninger og lokation. Det er som udgangspunkt ganske uskadeligt at trykke “Accepterer cookies”. Dog har det vist sig, at måden nogle virksomheder har brugt cookies på er problematisk. Derfor er reglerne for dataindsamling blevet skærpet gennem tiden.

 

Cookies er vigtige i dit arbejde med din markedsføring

Hvis du arbejder med marketing ved du helt sikkert, hvor vigtig cookies er i dit daglige arbejde. Det er nemlig dem, der gør, at du kan give dine besøgende på din hjemmeside en god brugeroplevelse. Men det er også på grund af cookies, at du kan spore hvordan dine online marketingindsatser performer bl.a. i forhold til konverteringer. Og de hjælper dig også med at holde din virksomhed i top of mind hos den besøgende i form af remarketing.

Uden cookies vil du miste et stort overblik over dine kunders rejse.

Google og Facebook er markante aktører, der indsamler data i modsætning til Apple, som forsøger at forhindre indsamling. Det sker bl.a. ved hjælp af Intelligent Tracking Prevention, også kendt som ITP som blev lanceret tilbage i 2017. Med version 1.0 var formålet at forhindre sporing via tredjepartscookies. I dag er sikkerheden blevet skærpet yderligere, og det påvirker i høj grad dine besøgendens brugeroplevelse, da version 2.2 i dag forhindrer sporing via førstepartscookies.

Hvis en besøgende foretager en konvertering på din hjemmeside 24 timer efter han/hun har besøgt den, vil du altså ikke kunne se hvilken marketingkanal der har skabt konverteringen. Det vil sige, at det gradvist vil virke til at din online markedsføring performer dårligere end de egentlig gør.

 

ITP timeline

ITP 2.0: juni 2018

Hvad gjorde Safari?

Safari blokerede alle tredjepartscookies, så det ikke længere var muligt for f.eks. Google at sende en cookie fra Google annoncen ind på dit website.

Hvilken betydning havde det for marketing?

Al tracking af marketingindsatser fra tredjepartsprogrammer som f.eks. Google Ads, Facebook, Affiliate m.m. kunne ikke længere trackes.

Hvilken løsning brugte marketingfolk?

De forskellige marketingværktøjer udviklede JavaScripts, som blev installeret på din hjemmeside. Man gik derfor fra at sætte tredjepartscookies til at sætte førstepartscookies. Det betød at al tracking virkede, som før ITP 2.0, hvis man blot installerede de korrekte JavaScripts fra marketingværktøjerne.

 

 

 

ITP 2.1: februar 2019

 

Hvad gjorde Safari?

Safari lavede en begrænsning på levetiden af førstepartscookies, som blev sat med JavaScripts, på 7 dage. Det blev gjort for at modvirke de JavaScripts de forskellige marketingværktøjer udviklede.

 

Hvilken betydning havde det for marketing?

Alt tracking af marketingindsatser som f.eks. Google Ads, Facebook, Affiliate m.m. kunne nu kun spores i 7 dage, selvom man havde installeret de nyeste JavaScripts fra marketingværktøjerne.

 

Hvilken løsning brugte marketingfolk?

På daværende tidspunkt var der ikke nogen tilgængelige løsninger for at omgå ITP 2.1.

 

 

ITP 2.2: april 2019

Hvad gjorde Safari?

Safari strammede begrænsningen på levetiden af førstepartscookies, som blev sat med JavaScripts fra 7 dage til 24 timer, for at modvirke de JavaScripts de forskellige marketingværktøjer udviklede.

 

Hvilken betydning havde det for marketing?

Alt tracking af marketingindsatser som f.eks. Google Ads, Facebook, Affiliate m.m. kunne nu kun spores i 24 timer, selvom man havde installeret de nyeste JavaScripts fra marketingværktøjerne.

 

Hvilken løsning bruger marketingfolk?

I august 2019 lancerede Accutics værktøjet Cookie Saver. Med Cookie Saver bliver det igen muligt, at holde sine førstepartscookie i live i ubegrænset tid. Det fungerer i praksis ved at de cookies, som tidligere blev sat via et JavaScript (og derfor bliver slettet efter 24 timer), nu bliver kopieret af Cookie Saver og sat via hjemmesidens server i stedet.

På sigt kan ITP blive tvunget ned over endnu flere browsere, så det bliver endnu sværere for dig at tracke og give dine (potentielle) kunder en god brugeroplevelse. Det er dog uklart, hvorvidt, der vil blive lanceret nye versioner af ITP, og hvilke betyderninger de vil have for din hjemmeside.

 

 

Kom i gang med det samme

Kom i gang med at bruge Cookie Saver med det samme. Vi har lavet en basispakke, som indeholder de meste brugte cookies. Med basispakken er disse cookies reddet:

  • Facebook
  • Google Analytics
  • Google Ads

Vi kan selvfølgelig hjælpe dig med implementeringen af Cookie Saver, uanset om du er kunde hos MCB eller ej.

Implementering af vores basispakke koster DKK 2.000,-*. Prisen er ekskl. abonnement til Cookie Saver. Du kan finde prisen for et Cookie Saver-abonnement her.

* Prisen er for implementering af vores basispakke, som inkluderer ovenstående cookies for ét domæne, og prisen er forudsat, at du selv kan lave nogle DNS-tilretninger (evt. med hjælp fra MCB).

Tag fat i Mikkel Hyldahl fra MCB på mih@mcb.dk for at komme i gang med at tracke dine kunder igen.

 

 

Vi kan redde alle dine cookies

Ved at analysere din hjemmeside kan vi finde frem til præcis hvilke cookies, der bliver sat så vi kan redde dem alle. Eksempler på andre vigtige cookies der muligvis også bliver sat via din hjemmeside:

  • E-mail marketing automation
  • Øvrige sociale medier som Instagram, Snapchat, Pintereset, LinkedIn
  • Chat-systemer
  • Affiliate
  • Pop ups fra 3. parts-systemer
  • Personalisering
  • Google Optimize
  • Cookieinfoirmation.com
  • M.fl.

Vil du have en komplet gennemgang af dit website eller har du flere domæner så kontakt venligst Mikkel Hyldahl fra MCB på mih@mcb.dk for et uforpligtende tilbud.

 

Mikkel Hyldahl Lauridsen

Se andre blogindlæg lige her

11.september 2020

Amazon kommer til Sverige - hvad nu?

Hvordan skal du forholde dig til Amazons indtog i Sverige?

02.oktober 2020

Beamer - Sådan holder du dine kunder opdateret og engageret

Beamer - en lille tilføjelse med stor effekt!

Ønsker du større konverteringer og mere engagement fra dine brugere? 

Se alle