Website Education

Virker selvbetjening på VUC og AMU-kurser?

Først lidt spændende tal.

Vi har i en anden analyse i fundet ud af, at søgningen på kurser har været væsentligt højere i juli i år sammenlignet med de 4 foregående år. Og det er interessant!

Læs mere om det HER

Sammen med de skoler vi hjælper med markedsføring af AMU kurser, har vi set en korrelation mellem de generelle data i søgningen og antal tilmeldinger, antal telefonopkald m.m.

Self service

Mere om det senere…

En skole, som i februar kun havde en vækst på 5% (sammenlignet med året inden) i antal besøg på hjemmesiden, havde en overvældende vækst på hele 75% i juli, og samtidig oplevede de også en markant stigning i antal kursister. 

Så tjek dine data! Jeg håber, at du også kan se en voldsom vækst i antal besøg i juli. Hvis ikke, så er din løsning ikke god nok… rent statistisk.

Den samme skole oplevede desuden en stigning fra 28,32% i februar i år til 73,15% i juli i år i andelen af tilmeldinger, der kom fra egen hjemmeside. Derfor er det mere end nogensinde vigtigt at have en kursusløsning, som kan servicere de mange kursister, når skolen arbejder på nedsat blus. Og generelt skal det sikres, at en motiveret kursist ALTID kan tilmelde sig et kursus.

Men hvorfor er kursisterne pludselig så motiverede?

Det skyldes Coronakrisen! Og derfor vil motivationen ikke vare ved. Den vil generelt (også ud fra data) ikke holde mere end 3-6 måneder. Derfor er det nu, vi skal gribe muligheden, før vores nuværende situation bliver dagligdag. 

Data fra en undersøgelse om folkesundhed kan måske også tegne det store billede.

Duke University undersøgte i 1991 og igen i 1997 hvor stor en del af befolkning, der kendte de gavnlige virkninger af at spise frugt og grønt. 

Og ligehderne mellem grøntsager og uddannelse er større en man kunne tro. Det er f.eks bevist at de der tager uddannelse lever længere og  har højere livskvalitet*(De tjener også mere men der hører ligheden vist op).

Frugt er godt for dig / efteruddannelse er godt for dig - same / same 

MEN! Problemet er, at der IKKE blev solgt mere frugt i 1997 sammenlignet med 1991. Folk vidste godt, det hjalp dem, men de glemte det. De var kun kortvarigt motiverede.

En sund livsstil skal derfor laves til en vane. Kan vi mon gøre efteruddannelse til en vane?

Det er nemlig problematisk hele tiden at bruge ressourcer på at motivere kursister. Meget markedsføring skal der betales for (fx Google, Facebook osv.) Og det betyder, at prisen bliver for høj. 

Derfor findes der heldigvis en anden vej. 

Intelligent e-mail markedsføring, fastholdelse af kursister og et godt CRM system!

Lettere kan det ikke siges...

Giv mig besked, hvis du vil have mere inspiration. Det er til fælles gavn for alle - ikke mindst nye kursister.

* Kilde: Kilde Finansministeriets analyse på levealder 2017 (kilde) og Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (kilde) - forskellen er mellem faglært og ufaglært

Modtag nyheder direkte i din indbakke

Se andre blogindlæg lige her

24.august 2020

Hvor stor er søgningen efter kurser under Coronakrisen?

Det korte svar er, at den var faldende, men den kom hurtigt tilbage - med endnu større kraft end forventet! 

Se alle