Marketing
5 minutters læsning

Amazon kommer til Sverige - hvad nu?

Martin Mensbo Christiansen

Head of HubSpot

Martin er en af de få i Danmark der har dybt kendskab til HubSpot. Han mestrer alt fra kode, marketing og automations til data, integrationer og nye udviklinger.

Hvordan skal du forholde dig til Amazons indtog i Sverige?

Det er officielt - Amazon åbner i Sverige!
Det store spørgsmål er nu, hvordan det kommer til at påvirke det danske marked.

Der har i en længere periode været rygter om, at den altædende e-handelsplatform Amazon, skulle være på vej til at indtage Norden, efter Amazon i 2017 købte domænet Amazon.se.
I juli blev der åbnet op for brand registrering i Sverige og d. 4 august bekræftede Amazon i en pressemeddelelse, at de til efteråret kan findes på det svenske marked.

Sverige er nu det 7 europæiske land som Amazon indtager.

 

Amazon kommer til Sverige

Amazon har længe ikke ville udtale sig om en lancering i Sverige, men pressemeddelelsen d. 4 august fandt sted, da den svenske amazon hjemmeside blev lækket weekenden forinden.


“Amazon har været tilgængelig for svenske forbrugere og virksomheder gennem vores forskellige europæiske websteder i adskillige år, men det næste skridt er at indføre et komplet detailtilbud i Sverige, og det er hvad vi planlægger at gøre nu”


Amazon.se er endnu ikke åbnet, og de har ikke ønsket at oplyse flere detaljer før de nærmer sig lanceringen. Der blev desuden ikke nævnt nogle planer for andre nordiske lande og derfor tyder alt på, at Amazon rammer Sverige først.


Allerede nu går der rygter om et mere præcist lanceringstidspunkt for Amazon.se. Nogle mener på baggrund af tidligere lanceringer i andre lande, at svenske platform vil være online på årets største shopping dag, Black Friday.

Andre tror dog ikke på en Black Friday-lancering, da presset på denne dag kan gøre en lancering usikker. Ingen andre end Amazon ved dog, hvornår lanceringen præcist vil finde sted.

Men hvorfor er det, at vi er så mange, der er bange for Amazon? Hvad er det Amazon kan?

 

Hvad kan Amazon - og hvad kan de ikke?

Amazon kan tilbyde forbrugerne et gigantisk udvalg af produkter og samler stort set alt, under ét tag samtidig med at priserne holdes i bund.

Ikke nok med det, har amazon helt styr på logistikken hvilket betyder, at de i nogle områder kan levere på helt ned til 2 timer med Prime Delivery. Samtidig har Amazons gigantiske udvalg af produkter produktanmeldelser som gør det nemt for forbrugeren at finde det rette produkt og sælger.

Amazon kundeanmeldelser


Kort sagt er Amazon toppen af poppen, hvis du ved hvad du vil have. Det store udvalg, billige priser, hurtige levering samt tusindvis af anmeldelser gør det hurtigt, nemt og bekvemt at finde lige dét du er på udkig efter.

MEN…

Selvom Amazon fastholder førstepladsen som verdens mest værdifulde brand for andet år i træk, skal vi huske på, at der er områder hvor Amazon altså ikke kan følge med.

Amazon kan ikke hamle op med kvaliteten af kundeservice som ses hos mange andre virksomheder. Da Amazon er markedspladsen for andre virksomheders produkter, kan du derfor forvente vejledning i produkter af utrolig lav kvalitet, og med størst sandsynlig slet ingen.

Content is king, og her kan Amazons platform heller ikke følge med. Du må for alt i verden ikke undervurdere virkningen og vigtigheden af godt content fra din virksomhed eller brand. Amazon kan på ingen måde tilbyde lækkert content som produktguides, vejledende og inspirerende videoer - på samme måde som du kan.

Amazon har ingen tæt relation med sine kunder og konkurrere overordnet set kun på prisen.
Du må derfor ikke undervurdere relationen til dine kunder, som du får gennem dine profiler på sociale medier. Samtidig har du formentlig en lang liste af tilmeldte til dit nyhedsbrev, hvor du har mulighed for at inspirere kunderne og skabe nye behov.

Du har nok forstået pointen nu, men Amazon er ikke stærke i at skabe et behov hos forbrugeren, som din virksomhed eller brand kan. Amazon dækker et allerede opstået behov nederst i købstragten - og det er de til gengæld gode til.

Men husk på at du har den tætteste relation til forbrugeren - du kan inspirere, skabe behov, pleje dine kunder og vejlede dem i netop det produkt du er ekspert i. Det kan Amazon ikke.

 

Amazon i Sverige - Hvad betyder det for Danmark?

Alle tænker det, men ingen kan forudsige det. Hvordan kommer Amazon til at påvirke det danske marked?

Amazon er frygtet af mange, fordi en stor del af detailhandlerne ikke kan konkurrere med de billige priser og den hurtige levering.

Selvom Amazon stadig ikke har fået kløerne i Danmark, udgør 1,1% procent af internethandlen i 2020 ordre fra Amazon (FDIH’s e-handelsanalyse for 1. Halvår af 2020). Dette tal forventes dog at stige efter lanceringen af den svenske Amazon markedsplads.

Vi kan se, at Amazons indtog har påvirket de europæiske markeder forskelligt. Amazon er specielt stærke i UK og Tyskland med store markedsandele, mens de i andre lande, såsom Spanien, Italien og Frankrig, kun har haft en moderat indvirkning på markedet. Vi vil derfor følge udviklingen af det svenske marked tæt. Det bliver især spændende at følge, hvornår de går i gang med Amazon Business, som er salg mellem virksomheder, på deres svenske markedsplads

Sidsel Dyrholm Holst fra Dansk Industri.

Når Amazon kommer til Sverige vil konkurrencen blive intensiveret og priserne vil blive presset ned, men dog er det ikke alle brancher der påvirkes på samme måde. Det forventes at bøger og elektronik vil påvirkes i højere grad end andre brancher, grundet den nemme prissammenligning.

Konkurrencen på markedet for e-handel stiger og stiger, og strategier der for få år siden så lovende ud, er det pludselig ikke længere, når Amazon slår sig ned i nabolandet Sverige.

Ingen ved præcist hvad en svensk Amazon platform vil betyde for Danmark, men vi kan tage et kig på lanceringen i Holland som fandt sted i marts 2020.

Siden 2014 har Amazon været til stede på det hollandske marked hvor sortimentet bestod af e-bøger, e-bogslæsere og lignende underholdningsprodukter. Efter lanceringen i marts 2020 var der på den første dag allerede mere end 30.000 sælgere og over 100 millioner produkter på den hollandske markedsplads.

Ingen ved om Amazon.se kan følge med den hollandske lancering, men man må forvente at mange af de etablerede sælgere vil registrere sig på Amazon.se.

Amazon Prime
Amazon er også særlig farlig på grund af deres fordelsprogram “Amazon Prime”, som tilbyder medlemmerne endnu hurtigere levering samt gratis fragt. Derfor kan man forvente at se lign. tiltag på det svenske marked, hvis de vil være konkurrencedygtige i det lange løb.

Og netop Amazon Prime kan påvirke det danske marked, hvis dette bliver tilgængeligt for danskerne.

Med et Amazon Prime-medlemsskab kan man for ca. 7-8 euro pr. måned få gratis fragt, lynhurtig levering og adgang til Amazons populære underholdnings- og streamingplatform. Tilbydes dette medlem også til de danske forbrugere, er der stor grund til at forberede sig på, at markedet bliver vendt op og ned.

 

Skal du hoppe med på Amazon bølgen?

Selvom Amazons tilstedeværelse i Sverige ikke bliver modtaget med åbne arme, kan det alligevel være en god mulighed for danske virksomheder at sælge på det svenske marked og dermed udnytte Amazons kompetencer i lager og logistik.

Overvej derfor om din virksomhed skal hoppe med på Amazon-bølgen, frem for at lade den trække dig under vandet.

Spørg dig selv: “Hvor godt egner min virksomheds kerneydelse og forretning sig til Amazon?”

Er du et brand eller forhandler? Som hovedregel egner producenter og brands der egner sig bedst til Amazon hvorimod forhandlere i detailhandlen bør ruste sig, til at kæmpe imod. Brands kan med fordel udnytte Amazon som en strategisk partner som giver adgang til en enorm målgruppe i hele verden. Desuden er de største fordele ved et Amazon samarbejde at lade dem håndtere forsendelse og returnering mm. Bruger du eksempelvis meget tid på pakning, forsendelse, returnering kan du i stedet bruge tiden på at udvikle din forretning og lade Amazon håndtere ovenstående. Amazon kan desuden klare forsendelsen i en hastighed som de fleste små webshops ikke kan hamle op med.

Og hvem ved - måske kan en succes på Amazon.se være startskuddet til at sælge på andre markedspladser i Europa.

 

Hvad skal du så gøre som en dansk webshop?

Det store spørgsmål er nu, hvad kan du gøre for forberede dig på Amazon.se og en fremtidig lancering i Danmark.

Overvej om din virksomhed har mulighed for at forbedre konkurrenceevnen ved at blive endnu stærkere på prisen samt en mulighed forbedring af leveringsmulighederne.

Det er ikke sikkert at dette er muligt for netop din branche eller virksomhed, men så har du heldigvis andre muligheder for at forberede dig til Amazons indtog i Norden.

Godt indhold er guld værd. Sørg for at forkæl dine kunder med lækkert indhold som inspirerer dine kunder og skaber behov.
Du har en tættere relation til din målgruppe end Amazon nogensinde vil få og det bør du udnytte!

Brug dine profiler på sociale medier til at inspirere og skabe værdi for kunderne og forkæl dine nyhedsbrevsmodtagere med særlige tilbud for at skabe loyalitet.

 

Kontakt os nu