Marketing
2 minutters læsning

Black Week slog rekorder i 2020 - aldrig har det været så hæsblæsende!

Annemette Rosenkilde Lucas

Marketing Manager

Annemettes specialeområde er inbound marketing. Med flere års erfaring først som E-mail Marketing Specialist, senere Marketing Automation Specialist og nu certificeret HubSpot specialist, er hun i dag ansvarlig for MCB's interne marketing.

Finans.dk kalder det for en historisk uge for e-handel, Nets fastslår, at alle forventninger om rekordsalg blev indløst og DI Handel fortæller, at Coronakrisen fik danskerne til tasterne og dankortet til at gløde. Der er ingen tvivl! Black Week 2020 har været en online sensation - også hos MCB’s kunder.

De seneste år har Black Friday udviklet sig til at være en af de største shoppe-dage i Danmark. Fra 2020 snakker vi nu også shoppe-uger. En tendens vi hos MCB følger tæt. Derfor er barren til Black Week 2021 allerede nu sat højt!

 

Det er slut med Black Friday, nu er det Black Week

Flere fysiske butikker og online webshops valgte i år at sprede tilbuddene ud over en hel uge i stedet for bare én hæsblæsende dag - og det er en ny tendens, der slår alle rekorder med en stigning på 20%!

Det skyldes både myndighedernes retningslinjer ift. Coronakrisen, som har skubbet mere salg over på nettet og udbetalingen af de tre ugers indefrosne feriepenge. Så selvom tal fra Ritzau bekræfter, at salget faldt med 14% på selve Black Friday, så slog Black Week alligevel samlet set rekorder i 2020. 

Det, der før var Black Friday, er derfor nu Black Week. 

Det betyder øget travlhed, og det stiller store krav til de online shops. Derfor er det noget, vi hos MCB vil arbejde på at imødekomme i højere grad i 2021.

 

Det blev den perfekte e-handelsstorm

Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk erhverv fortæller, at Dansk Erhverv havde forudset den perfekte e-handelsstorm, og det er lige præcis det, vi fik. Allerede mandag begynde forbrugerne at shoppe løs, og det hele stoppede først søndag aften. Derfor tør Dansk Erhverv også godt allerede nu at komme med et forsigtigt bud på, at der i løbet af hele Black Week blev brugt ca. 3 milliarder kroner alene i de danske netbutikker.

Nets melder en stigning på 20% hos deres 100 største webshops hele ugen igennem på nær fredag. Fredag købte danskerne for 14% mindre end i 2019, men lørdag og søndag steg salget med hhv. 67% og 53%. Og det er tal, vi kan nikke genkendende til hos MCB.

Mandag til torsdag var salget hver dag mellem 26% og 61% højere end samme dage året før. Så selvom færre danskere valgte at svinge dankortet til Black Friday, steg salget alligevel fordelt ud over hele ugen.

Tal fra Nets


Marketingchef hos Nets, Natalia Laursen fortæller, at det derfor også er tydeligt at se, at danskere har shoppet tilbud hele ugen, og det nu er slut med at sidde oppe hele natten til Black Friday for at shoppe løs.

Danskerne var også flittige til at bruge betalingsløsningen, MobilePay. Her blev salget i løbet af hele ugen løftet tæt på 50% og rundede en omsætning tæt på 1,2 milliarder kroner. Det får også MobilePay til at kalde den nye tilbudsuge for ‘den største e-handelsuge nogensinde’.

MobilePay


Hos PostNord var man forberedte på det rekordhøje salg, idet der blev ansat flere hænder, indkøbt flere biler og blevet oprettet ekstraordinære udleveringssteder for at at kunne følge med. Og med tæt på 800.000 pakker henover weekenden, er der også på denne front tale om en rekord-weekend.

 

Hvordan ser det ud for MCB’s kunder?

De friske tal fra Nets giver et godt billede af, hvordan Black Week forløb hos MCB’s mange kunder. De fleste slog således også rekorder henover Black Week, mens Black Friday i de fleste tilfælde var en mere sløv dag end forventet.

Hos MCB er vi generelt tilfredse med de gode resultater. Og vi er glade for, at forbrugerne er blevet mere villige til at svinge dankortet end tidligere. Vi ser derfor frem til at slå alle 2020’s rekorder i 2021.

 

Kontakt os nu