E-commerce Annoncering

Derfor må du ikke glemme Pinterest

Mere end 200 milliarder pins er gemt på Pinterest. 
Hvor mange af dem er dine?

Pinterest har været store i USA og Canada gennem de sidste mange år.
Men med stigende online handel i EU har Pinterest også haft stor fremgang i EU og specielt danmark.

Men der er stadig næsten ingen danske annoncører på pinterest og det kommer de få til gode!
Du kan se hvor meget, ved at læse vores case omkring Dood.dk der får trafik og salg på deres site med en cost-per-click på kun 0,07 øre.

Så hvilken statistik findes på Pinterest og hvor stigende er den?

Pinterest's brugerbase voksede 26% til 335 millioner sidste år (2020)

I løbet af de sidste 12 måneder fik Pinterest 70 millioner aktive Pinners månedligt. Der er nu mere end 335 millioner mennesker, der bruger Pinterest hver måned.
Det er enorme tal, men til sammenligning har Facebook næsten 2,5 milliarder aktive brugere hver måned.

Mere end halvdelen af Pinterest's MAU'er er ugentlige aktive brugere, hvilket betyder, at de logger på platformen mindst en gang om ugen.

Statistic: Number of monthly active Pinterest users worldwide from 2nd quarter 2016 to 3rd quarter 2020 (in millions) | Statista

Pinterest's omsætning rundede 1 mia. $ i 2019

Pinterest blev en milliard forretning i 2019 og tjente 1,14 milliarder $ i samlet omsætning.
Platformens omsætning voksede med hele 51% mellem 2018 og 2019

Grunden til denne store stigning, kommer ene og alene fra annoncører og deres udbygning af annoncering målrettet konverteringer som vi kender det fra Facebook Business Manager og Google Ads.

Statistic: Global revenue of Pinterest from 1st quarter 2016 to 3rd quarter 2020 (in million U.S. dollars) | Statista

 

Pinterest er nu det tredjestørste sociale netværk i USA

Pinterest gik ud af 2019 med at overhale Snapchat som det tredjestørste sociale netværk i USA. Facebook og Instagram har dog stadig de bedste placeringer som #1 og #2.

Pinterest er mest populært blandt kvinder - især mødre!

Mere end to tredjedele af Pinterest's base er kvinder. Og ifølge en undersøgelse i starten af 2020 bruger mere end 80% af amerikanske kvinder i alderen 18-64 år med børn Pinterest.

Med andre ord, 8 ud af 10 mødre bruger pinterest!

Det betyder dog ikke at du skal glemme alt om at lave markedsføring for mænd.
Mænd udgør stadig mere end 20% af Pinterest annoncering publikum.

 

50% af ​​Pinterest-brugere er baseret uden for USA

Pinterest vokser nu hurtigere i resten af verden end sin amerikanske base.
Sidste år steg antallet af brugere uden for USA med hele 35% og nåede mere end 247 millioner MAU'er. 

Platformen forventer, at deres international vækst fortsætter med at overgå USA på kort sigt.
Og for at få lidt ekstra tal på dette, så var mere end 80% af Pinterests nye tilmeldinger uden for USA

 

Der er mere end 2 milliarder søgninger på Pinterest hver måned.

Den gennemsnitlige “Pinner” laver 8 søgninger hver måned.
Når du så ganger med hvor mange brugere der findes på Pinterest, så giver det mere end to milliarder søgninger hver måned!

Og så har jeg slet ikke nævnt at 4-5% af disse søgninger afføder et “pin” som muligvis kan gemme dit produkt på personens board.

Husk, Pinterest er lige så meget en søgemaskine, som det er et socialt netværk.
Det er derfor meget vigtigt at lave Pinterest-SEO og få opbygget en strategi for din produktportefølje!

 

97% af alle søgninger på Pinterest er uden “brand”

Hvad betyder det og hvorfor er det vigtigt?
Det betyder, at “Pinners” er åbne for at opdage nye produkter og ideer.
Specielt når 78% af dem synes, at indhold fra brands er nyttigt.

Og indholdet behøver ikke at være fra brands, de kender!
Én undersøgelse fra 2019 siger 75% af de adspurgte, at de er "meget interesserede" i nye produkter.
Det er meget, MEGET højere end 55% af brugerne på andre digitale kanaler.

Dertil svarer 77% af ugentlige brugere, at de regelmæssigt opdager nye mærker og produkter på platformen.
Mere end det har 98% af brugerne prøvet ting, de finder på Pinterest, og hele 83% har foretaget køb baseret på!

85% af brugerne er på mobil

Det er en stigning fra 80% forrige år.
Det kommer nok ikke som et chok.. Optimer til mobil!

 

Shopping er en topprioritet for 48% af
Pinterest-brugere

Pinterest er mere en søgemaskine end sociale netværk, og brugerne handler i samme stil.
Ved 48% af søgningerne er shopping formålet.
Deling af indhold, netværk og nyheder rangerer alle som mindre prioriteter.

For Facebook er shopping den 7. mest populære aktivitet med 14%.
(Tal fra USA)

 

Omsætningen fra shoppingannoncer steg 100%
sidste år

Mellem Q1 og Q2 af 2019 steg indtægterne fra shopping annoncer eksplosivt!
Ikke overraskende at da indtægterne steg, steg antallet af månedlige aktive annoncører, der købte shoppingannoncer, også.

Antallet steg faktisk med op til 125%!

Denne kraftige stigning skal ifølge Pinterest tilskrives forbedringer i deres dynamisk retargeting-produkt der har vist sig at være yderst effektiv og dermed sikret højere omsætning til annoncører.

Lars Friis Hansen

Modtag nyheder direkte i din indbakke

Se andre blogindlæg lige her

29.september 2020

Sådan mestre du Facebook Pixel i 2020

 

Facebook har et hav af forskellige værktøjer til dig som arbejder med marketing, men det vigtigste af dem, er Facebook Pixel.

02.oktober 2020

Beamer - Sådan holder du dine kunder opdateret og engageret

Beamer - en lille tilføjelse med stor effekt!

Se alle