Annoncering

Google Ads kommer med store ændringer på Search terms

Fra september 2020 indeholder rapporten Søgetermer kun de termer, som et betydeligt antal brugere har søgt efter, også selvom en term har modtaget et klik. Fremover vil du muligvis se færre termer i din rapport.

Oversat til annoncør sprog så vælger Google Ads fra september 2020 ikke at vise alle de søgetermer der har affødt annoncevisninger og klik inde i rapporter “Søgetermer”.

Hvorfor?

Privacy!

Jamen seriøst?

Ja, hvis ikke et betydeligt antal søgere/brugere har har søgt på det ord/den sætning der skyder din annonce af, så viser Google ikke de søgeterme i rapporten.

Er folk glade?

NEJ!

Hvilke konsekvenser får det? Det bliver meget svære at lave præcise negative søgeordslister. Teknikken med at bruge +broad +match søgeord og “keyword mine” bliver mindre effektiv nu, da man ikke på samme måde løbende kan præcist frasortere alle irrelevant søgninger.

Hvad ændrer det?

Når Google siger hop, så lever vi i en verden hvor man er nødt til at svare “hvor højt?!”. Det ændrer ikke på måden man arbejder på, du skal stadig optimere ud fra de data du kan se. Det kan måske ændre den fremtidige opbygning af kampagner, hvis man ikke oplever samme succes med de nuværende populære teknikker.

google-ads-search-terms-report-change-1599044160

Så hvor meget skal man male fanden på væggen?

Kombinationen af denne ændring sammenholdt med de tidligere ændringerne omkring exact match og close variants, så må man indse at Google ikke ønsker at annoncørerne har komplet kontrol over deres annoncebudget.

Det gælder på tekstannoncer og det gælder på Shopping-annoncer, hvor SMART-algoritmen har fået godt fandt, men som også har de konsekvenser at man mister en hel del kontrol over sine annoncekroner.

Er det rullet ud?

Måske! Det er september 2020 hvor de lancerer det og ruller det ud, ikke nogen bestemt dato. Der

Hvad er omfanget?

Som Google formulerer det så vil man måske se færre søgetermer i rapporten. Så hvor stor en procentdel der er ikke er “betydeligt”, det kommer nok an på den specifikke konto opsætning.Vil du læse dybere ned i Google’s ændringer, kan du læse dette lige her:

https://support.google.com/google-ads/answer/7531771?hl=da

Lars Friis Hansen

Se andre blogindlæg lige her

14.september 2020

Opnå en hurtig load time på dine kollektions sider med få ændringer

Sådan opnår du en hurtig load time på dine kollektionssider!

29.september 2020

Sådan mestre du Facebook Pixel i 2020

 

Facebook har et hav af forskellige værktøjer til dig som arbejder med marketing, men det vigtigste af dem, er Facebook Pixel.

Se alle