E-commerce

Hvordan kommer corona til at påvirke Black friday 2020?

 

Ja, kunne jeg give det fuldstændig korrekte svar, ville jeg blive bandlyst fra at spille Lotto.
Men der er nogle stærke indikationer på, hvad vi/I/du kan forvente!

" Men hvorfor skriver du så det her blogindlæg, når jeg allerede er klar over, at danmark har coronavirus?"
Ja... Det er ikke for at bekræfte den triste situation!
Men vi oplever, at folk tænker; “Black Friday, vi er da godt klar over, at vi får travlt!”

Men de indikationer vi ser, siger at du/I får MEGET - MEGET travlt!

 

Indikationer

Få kombineret din netbutik med din fysiske butik

Er dit lager klar til opgaven?

Kan din shop klare presset?

Growth-hack #1

Din annoncering kan løbe løbsk!

Growth-hack #2

 

 

Indikationer

 

  1. FDIH har spurgt deres medlemmer om, hvor mange af dem der tror på en stigning på 50% i deres online salg i forhold til sidste år.
    I 2019 svarede 7%, at de forventede en stigning på 50%, men i 2020 svarede halvdelen af de adspurgte, at de forventede en 50% stigning.


  2. Med et fald i rejser, hoteller, underholdning og barer på henholdsvis (79,7%, 14%, 20,1& og 51,5%) i juli og august, hvor danmark ellers havde et lavt kontakttal, indikerer, som du nok ved, at vi bruger vores penge på ting til os selv og ikke ting for os selv.

    De måneder, som jeg lige har nævnt, har selvfølgelig også vindere, og det er endnu et tegn til, at Black Friday kan blive større end nogensinde og måske med mere end 50%!

    Smykkehandlere, byggemarkeder og sundhedspleje oplevede en vækst på +10% i den samme periode.

 

3.
Den sidste er også (som vi ser det) den største faktor.
Begrænsningerne og restriktionerne i de fysiske butikker.

Black Friday har historisk været ufattelig hektisk i de fysiske butikker, derfor vælger mange butikker fx ikke at pakke gaver ind på dagen - det er der simpelthen for travl til.  

Men Covid-19 har sat en kæmpe stopper for det hele, da flere butikker er begrænsede til et max antal personer, mundbind og frygten for ikke at kunne holde fysisk afstand til andre.

 

 

 

Få kombineret din netbutik med din fysiske butik

Omni-channel, Cross-channel eller hybrid-shop.
Ja... Kært barn har mange navne!

Men har du fysiske butikker og en netbutik, som ikke er koblet dem sammen - så er det NU, du skal få det gjort!
Alle indikationer viser (som tidligere nævnt), at handlen i de fysiske butikker falder drastisk grundet covid-19, og handlen i din netbutik stiger kraftigt.

Men det behøver ikke være galgestokken for din fysiske butik.
Helm.nu startede for nogle år siden med at smelte deres fysiske butikker sammen med netbutikken, så de blev til én samlet enhed.

Dermed kunne deres kunder sidde hjemme i sofaen, kigge på skoletasker, matche prisen og efterfølgende bestille til afhentning i den nærmeste butik.

Når/hvis personalet i den pågældende butik havde tid - blev ordren gjort klar til afhentning, og deres automation sendte efterfølgende en sms til kunden med budskabet;
“Hej Bente. Jeg vil blot fortælle, at jeg nu har pakket din ordre, og du kan komme ned forbi butikken og hente den mellem 10-17:30”.

Bente behøver nu ikke at tænke på smittetryk, mundbind eller endnu værre - at varen, der stod på ønskesedlen, ikke er på lager!
Skoletasken er bestilt, og hun kan afhente den - når det passer hende, uden for myldretiden.

 

 

Er du i tvivl om, hvilke skridt du skal tage for at nå frem til det samme? Så er vi altid klar til at rådgive dig mod den bedste løsning.

Mødebooking - mcb

 

 

Er dit lager klar til opgaven?

Når overskriften siger “Er dit lager klar til opgaven”, så tænker du nok;
"Yes... Jeg har købt masser af varer hjem, og jeg er sikker på, at der er rigeligt."

Men det er slet ikke betydningen af overskriften!
For vi er ikke eksperter i din lagerbeholdning... Det er du.

Men du skal til at tænke på rejsen fra at en ordre kommer ind, til den er pakket og findes i jernburet til postnord, GLS eller anden fragtmulighed.
Det kræver for mange en ændring af et mindset, og her har jeg et råd; “fjern fedtet.”

Er der steder, hvor du har en manuel process og ofte tænker; “det må da kunne gøres smartere?" Så er det nu, du skal handle.
For med den kraftige stigning i ordrer til Black Friday kommer der ofte også et problem på bagkant, hvis du ikke har effektiviseret dit pakkesetup.

Dårlige anmeldelser på Trustpilot, Facebook og endnu værre... Dårlig omtale.

Heldigvis findes der mange forskellige systemer på markedet, så du behøver oftest ikke at starte et kæmpe IT-projekt for at komme i gang.
Du har jo travlt... Black Friday starter om lidt!

 

Men vi har dog nogle råd, vi synes, at du skal følge for at komme godt fra start.

1. Vælg et dansk system

2. Tag dine processer og udvælg nice/need på et kommende system

3. Har du ikke tiden, men lysten - så find en partner, der kan fjerne hovedpinen og i stedet giv dig forventningsglæde

 

Lagersystem.dk

Lagersystem har et all-in-one system, der vil overtage dit pakkeflow.

+ Sikrer, at dine medarbejdere på lageret plukker det rigtige produkt 
+ Sikrer, at du pakker det rigtige produkt på ordren, så du slipper for, at kundeservice skal opspore pakkefejl på den
+ Fragtlabel kommer automatisk ud, når pakken er klar til afsendelse
+ Track & Trace på ordren sendes direkte til kunden fra dig

 



webshipper.dk

Webshipper har et fragt-system, der hjælper dit pakkeflow og sikrer dine vækstmuligheder både på ind/udland.

+ Stærk platform, der kan håndtere netbutik kombineret med fysiske butikker
+ Fragtlabel kommer automatisk ud, når ordren kommer ind
+ Track & Trace på ordren sendes direkte til kunden fra dig + fragtlabel kommer automatisk ud ved et enkelt scan på ordresedlen
+ Told og moms sendes automatisk på exportordre
+ Pakker det rigtige produkt, så du slipper for, at kundeservice skal opspore pakkefejl på den

Ens for begge systemer er, at du kan integrere til de mest hyppige e-commerce systemer som fx. Shopify, Magento mm.
For vores eget shop-system Accumolo har vi også lavet en standard integration til Webshipper, og vi kan selvfølgelig integreres med andre.

 

Kan din shop klare presset?

Hvis Black Friday bliver, som 50% af FDIH’s medlemmer forventer og ruster sig til, så kommer der mere end 50% flere ordrer end sidste år.

Og det vil også sætte pres på din shop!

Er du kunde hos Shopify, skal du ikke tænke på dette - da der ikke er noget, du kan gøre for at ændre din position på deres platform. Men bare rolig… Du er godt sikret hos dem.

På vores egen platform Accumolo har vi siden d. 11. marts 2020 opkøbt serverplads, og vi bliver ved med at opkøbe - så der er du sikret som kunde.

 


Men for de fleste andre e-shop systemer skal du til at tænke i at købe serverplads for at kunne håndtere den store mængde af besøgende på 24 timer.
Det gælder for Magento, WooCommerce osv.

Og vi ved det godt...

At bruge penge på dette er noget af det mest kedelige i livet.
Men du skal se det ligesom dine private forsikringer og lave en kort beregning.
Hvad vil det koste for din forretning at være nede bare én time?

Og her kan jeg fortælle et hurtigt tal... 250.000,- i timen.

 

 

Hvordan køber du så noget, der er så nørdet som serverplads?
Det kan der være 101 forskellige svar på, men for at holde det kort; har du selv bygget en WooCommerce etc, skal du tage kontakt til din hostingudbyder.

Har du en shop, der er opbygget og bliver vedligeholdt af et konsulentbureau, er det dem, du skal tage kontakt til.


Står du mellem to stole, eller er du blot i tvivl om hele dit setup - kan du selvfølgelig altid kontakte os og få rådgivning.

 

 

Growth-hack #1

Lad mig starte ud med at sige, at kun 4-6% af de danske netbutikker udnytter det, da det historisk har været en meget dyr affære.

Og inden jeg fortæller om det, så skal du vide, at det ikke er et “quick-win growth hack”, men noget, som sikrer dig flere genkøb, lavere annonceringspris samt bedre service og vækst på den lange bane (6-12 måneder).

 

 

Det første growth-hack er CRM og nærmere HubSpot CRM.

Og ja, du tænker nok... "CRM det er dyrt, og det har jeg ingen brug for lige nu."
Men det er der, hvor jeg ved fra mange års erfaring med e-commerce og CRM, at du tager grueligt fejl!

 

 


Jeg kan forklare hvorfor på 2 punkter...

1.
Det har aldrig været nemmere at komme i gang med CRM, end det er i dag, og oftest kan du få programmet gratis.
Ja, du hørte rigtigt... GRATIS!

2.
Black Friday og julesalget driver for flere netbutikker 30-40% af årets omsætning.
Så det er nu, du har mulighed for at opsamle data på 40% af dine ordrer.

 

Hvordan bliver det så til et growth hack?
Det sker ved, at du ejer alt din data fra ét sted - og at du kan arbejde med din information derfra.

Men den nemmeste måde at forklare det på er med 3 korte cases, der beskriver blot nogle få muligheder.

 

Case #1
Bente har købt på Black Friday, men grundet den store ordremængde, kan du ikke nå at afsende før torsdag 6 dage efter.
Fordi du har alle oplysninger som; kundedata, ordredata, pakkedata og besøgshistorik, kan du sende information med to klik via mail, sms eller chat på site.

Case #2
Frank laver et køb på Black Friday, og han er nysgerrig på, hvornår hans pakke bliver afsendt.
Lørdag formiddag afsender I en sms til Frank med budskabet:
“Hej Frank. Tusind tak for din ordre i går. Vi pakker i weekenden, og jeg kan fortælle, at der er X antal ordrer, inden vi pakker din. Du må have en rigtig god weekend.”


Case #3
3 uger efter købet på Black Friday ser Jytte, at der desværre er en fejl på produktet og kontakter kundeservice.
Michael i kundeservice ser i et øjebliksbillede alt data om Jytte, og kontakten (email/opkald/chat etc.) bliver automatisk logget i systemet, så afdelingerne kan blive klogere på historikken, hvis der fx skal startes en handling.

 

Ofte ser jeg, at netbutikker ikke kender det fulde billede af en kunde.
De har denne data, men det findes flere forskellige steder som fx; Google Analytics, e-commerce systemet, email, ip-telefoni osv.

Men med et CRM system vil du kunne danne et komplet billede af kunden og ikke brugeren, da det hele samles i én base. Når du har det hele billede, kan du også måle på personen og lave rapporter med få klik.

Med alt det jeg lige har fortalt, kan jeg fortælle yderligere, at det kun er 5% af mulighederne, jeg har berørt!
Så tænker du, at du skal til at opsamle data fra din Black Friday og julen, er det bare at komme i gang.

Jeg vil meget gerne guide dig på rette vej, hvis du mangler hjælp. Book mig med det samme i min kalender herunder. 

Mødebooking - mcb

 

Din annoncering kan løbe løbsk!

Med udsigten for at Black Friday bliver 40-50% større end sidste år grundet Covid-19, vil det helt sikkert have en effekt på prisen, du betaler på annoncering.

Som et eksempel på prisændringer, så vi efter Danmark lukkede ned d. 11. marts et fald i annoncepriser på hele 25%!
Flere virksomheder gik i panik og lukkede for deres annoncering, hvilket resulterede i mindre konkurrence og derfor lavere priser.

Men det er 230+ dage siden, og virksomheder søger omsætning som aldrig før!

Så det er vigtigt, at du snarest muligt kigger dine varer igennem på avance og indstiller dine annoncer ud fra optimal ROAS.

Her er dog et udsagn, som skal være en fast del af dit mindset i denne process.
“Det handler ikke om omsætning, men om indtjening.”

Er du helt ny til Google Ads, Facebook annoncering, Linkedin Ads mm, så er mit klare råd at søge rådgivning.

Alle disse kanaler flytter sig ugentligt med nye features, så arbejder man ikke med det dagligt, er man sat bagerst i køen.

 

Growth-hack #2

Har du hørt om Føtex+, Netto+, Bilka+ eller Coop kundekort?
Det håber jeg, du har, for Salling Group og Coop har brugt mange millioner på at få kontakter med i deres kundeklub.

Det er her, at kodeordet kommer ind... Kundeklub.

Ved Black Friday, Cyber monday og julesalget er dit checkout flow en kæmpe leadgenereringsmotor.
Og ja, jeg skriver leadgenerering, selvom det selvfølgelig er stedet, hvor ordrer og penge kommer ind.

Går du allerede med tanker om at starte et nyt projekt som fx. en Kundeklub, så få denne tilføjet dit checkout step allerede nu og sig farvel til “Tilmeld nyhedsbrev”.
Det er ikke et must, at kundeklubben har en deltaljeret køreplan, for navnet i sig selv er nok til at være CTA.

Du skal blot have gjort budskabet klar, så når du kommer til januar/februar, er du klar til at engagere med kunder, der har tilmeldt sig igennem Q4. Derved får du endnu mere ud af dine annoncekroner fra Q3 og kan se gevinsten følge virksomheden ind i det nye år.

Martin Christiansen

Modtag nyheder direkte i din indbakke

Se andre blogindlæg lige her

11.september 2020

Amazon kommer til Sverige - hvad nu?

Hvordan skal du forholde dig til Amazons indtog i Sverige?

02.oktober 2020

Beamer - Sådan holder du dine kunder opdateret og engageret

Beamer - en lille tilføjelse med stor effekt!

Se alle