Amazon

Kom godt i gang med Amazon Seller Central

Nu hvor du har besluttet at sælge på Amazon, er der et antal trin du skal tage for at sikre at du starter rigtigt. 

 

Vælg din Seller Account

Amazon tilbyder to forskellige typer konto: Individuel og Professionel.
De er dybest set deres standard- og premiumindstillinger og du har fleksibiliteten til at sælge et eller flere tusinde produkter. 

Uanset hvilken plan(licens) du vælger, kan du til enhver tid skifte dette. Der er yderligere salgsgebyrer oven på den plan, du vælger, såsom:

  • Fulfillment fees, uanset om du selv sender produkterne, eller hvis du bruger Fulfillment by Amazon (FBA) til at håndtere produktforsendelse til dig
  • Inventory fees
  • High-volume listing fees
  • Referral fees

Amazon har et antal beregnere på deres hjemmeside for at hjælpe dig med at beregne, hvad dine gebyrer vil være i hvert område. 

Men er du mere på jagt efter at se din kommende profit, hvor vi tager ALLE dine udgifter med - så kan du med stor fordel få vores beregner.

Åben beregner nu

Individuel Licens

Dette licens koster $ 0,99 pr. Salg. Hvis du sælger mere end 40 varer hver måned, er det mere fornuftigt at følge den professionelle plan. For dem, der starter med at sælge produkter generelt, og som ikke har brug for avancerede programmer eller sælger værktøjer, er dette en god mulighed. 

 

Professionel Licens

Omkostningerne ved den professionelle plan er $ 39,99 pr. Måned, og der er ingen loft på antallet af varer, du kan sælge. Du har adgang til salgsrapporter og yderligere API'er (Application Programming Interface). Du kan også sælge med programmer som Handmade eller Launchpad med Professional-planen. 

 

Beslutning om Fulfillment Options

Når du sælger på Amazon, er der tre muligheder for fulfillment. Hver mulighed har fordele og ulemper og hvilken én du vælger afhænger af, hvad du laver på Amazon Marketplace:

  • Fulfillment by Amazon (FBA)
  • Fulfillment by Merchant (FBM)
  • Seller-Fulfilled Prime (SFM)

 

Fulfillment by Amazon (FBA)

Alle dine produkter er Prime-kvalificerede, når Amazon håndterer processen med afsendelse og din virksomhed er i stand til at plads som Buy Box på grund af dette, da de produkter, du sælger, bruger den perfekte sælgerbedømmelse. 

Når Amazon står for din ordre, bliver din sælgerbedømmelse ikke ødelagt, hvis en kundes ordre vises beskadiget eller ikke bliver leveret. Hvis du har brug for en stor mængde lagerbeholdning af dine produkter, hjælper det med at frigøre plads og reducere dine omkostninger. 

At have en større margin på dine produkter er vigtigt hvis du vil gøre brug af FBA , da kommisionen er noget højere. Rundt regnet er de omkring det dobbelte af hvis du valgte en anden form og stod for forsendelse og pakning selv. Dette er  selvfølgelig grundet emballagegebyrer samt opbevaringsgebyrer for at have Amazon til at huse dine produkter. 

Hvis dine produkter ikke sælges hurtigt på Amazon vil du også skulle betale lageromkostninger for at have dem til at være på Amazons lager. Husk også, at dine varer er blandet med de samme produkter fra andre sælgere.
Så hvis en kunde ved et uheld modtager produktet fra en anden sælger, og det er forfalsket eller defekt, kan din sælgerkonto få et slag. 

Når du prissætter dine varer, skal du være i stand til at matche din konkurrentens priser. Hvis du ikke kan komme tæt på at gøre det, vil du sandsynligvis ikke vinde Buy Box. Du mister muligvis også penge på grund af de højere FBA-gebyrer. 

 

Fulfillment by Merchant (FBM)

Med denne mulighed er du ansvarlig for hvert trin i ordreprocessen. Der er fordele ved denne metode, herunder lavere gebyrer end med FBA. Du betaler selv eventuelle forsendelsesomkostninger, men du har også mulighed for at tillægge dette gebyr på kunden.

Amazon har stadig et kommissionsgebyr, normalt omkring 15%, men det gør stadig denne mulighed billigere i samlede omkostninger.
Du har med FBM mere kontrol over dine produkter, da de ikke bliver blandet med produkter fra andre sælgere og du behøver ikke bekymre dig om at modtage negative anmeldelser, hvis din kunde modtager et forfalsket eller defekt produkt. 

En af ulemperne ved at være tilmeldt FMB er imidlertid, at det gør det svært at konkurrere mod produkter der er Prime-kvalificerede. Dine produkter kan nemt blive overset, da Amazon foretrækker at vise varer der leveres med Prime. Med over 200 millioner Prime-medlemmer, der handler på siden, er det vigtigt at komme frem i søgelyset for dem.  

Hvis dine sælgerstatistikker ligger for lavt på grund af forsinkede leveringer eller defekte produkter, kan din sælgerkonto blive suspenderet.
Skulle din konto bliver suspenderet kan det taget et godt stykke tid før at Amazon vil aktivere den igen.

Det er derfor meget vigtigt at virksomheder der bruger Amazon FBM har en stærk intern struktur, processer og kan sende effektivt med høj hastighed.
Eget lager er et must og dropshipping af andres produkter er udelukket.

 

Seller Fulfilled Prime (SFP)

Med SFP er du i stand til at holde kontrol over dine produkter og få alle fordelene ved at være Prime-berettiget.
Du skal dog være utrolig hurtigt til at afsende ordre og kunne garantere afsendelse samme dag med en garanteret leveringstid på max 2 dage.
(Og det er vel og mærke i hele verden)

Hvis du sender et stort antal ordre, kan du også kvalificere dig til vendor and shipping discounts. Dette kan betydeligt forbedre dine marginer, så du kan sænke dine priser yderligere og forblive konkurrencedygtige. 

Med SFP skal du være en etableret virksomhed og have meget, meget gode salgsmetrics.

Disse målinger inkluderer:

  • Lav annulleringsrate
  • Høj leveringstid til tiden
  • Stærk kundevurderingsscore
  • Tilmeldt premiumforsendelse

Hvis du er i stand til at opfylde alle disse krav, er denne metode en solid måde at holde dine gebyrer lave og stadig være berettiget til Buy Box. 

Type af produkter der kan sælges på Amazon

Du må aldrig kaste dig hovedkulds ud i at sælge på Amazon inden du har gennemført en grundig og meget omhyggelig markedsundersøgelse for at vælge de ideelle varer, der inkluderer nedenstående træk:

  • Lav til moderat konkurrence
  • Høj Profit
  • Let og lille (grundet fragt)
  • Stabil efterspørgsel på alle tidspunkter af året
  • Ikke en sæsonbestemt vare
  • Kan sælge midst 10 varer om dagen 

En anden ting at overveje, er ikke at vælge et produkt der allerede der på et overfyldt og mættet marked. Du ønsker ikke at skulle konkurrere mod andre sælgere, der er etableret i et stykke tid og derved kender gamet godt.
Det vil kun blive sværere for dig at forblive synlig og vigtigst af alt - at få ordrer gennem maskinen. 

 

Opsætning af Amazon Seller Account

For at konfigurere din Amazon-sælgerkonto korrekt skal du have følgende oplysninger klar:

  • Kontaktoplysninger til Amazon
  • Kontaktoplysninger til dine kunder
  • Din virksomheds navn
  • Dit navn og adresse
  • Regioner du sender til
  • bankoplysninger
  • Dit logo 
  • Fortælling om din virksomhed
  • Refusions- og returpolitikker 

Når du opretter din konto, kan du logge ind på din Seller Central-konto.
Du udfylder derefter de oplysninger, der er anført ovenfor. De fem sektioner, du skal udfylde, er:

  • Seller agreement
  • Seller information
  • Billing/deposit
  • Tax information
  • Product information

I tax information section har du brug for yderligere oplysninger som din skatteklassifikation og dit individuelle CVR-nummer.
Sørg for at du også aktiverer totrinsgodkendelse til din konto for at tilføje et ekstra og meget vigtigt sikkerhedstrin.

Modtag nyheder direkte i din indbakke

18. juni 2021

Apple’s iOS 15 vil ændre din e-mail markedsføring

Så skete det! Mail Privacy protection kommer! 

Apple har meldt ud, at der med den kommende iOS 15 opdatering vil ske ændringer i den måde, vi sporer den enkelte forbrugers adfærd i e-mails på.

Men hvad betyder det for dig? Skal e-mail droppes? Eller er der en løsning?

18. juni 2021

Shopify login - alt du bør vide

Der er mange privilegier ved at eje en webshop, og med Shopify kan du nyde godt af flere af dem. 

Du kan fx via dit Shopify login styre din Shopify Webshop uanset, hvor du befinder dig. Du kan se produkter, kontrollere lagerbeholdning, administrere kundeservice og endda ændre butiksindstillinger og betalingsmetoder.

16. juni 2021

Umbraco Codegarden 2021

Hvert år afholder Umbraco Codegarden, som er den største og eneste officielle Umbraco-konference i verden, som strækker sig over hele 3 dage. Vi har samlet de 4 vigtigste key take aways fra årets event, som i år foregik virtuelt og med over 2000 deltagere.

Se alle blogindlæg