Google favoriserer content, der overholder principperne for nyttigt indhold - og omvendt kan det betyde et fald i synlighed for sider med indhold af lav kvalitet. Som i enhver anden disciplin er der altså vindere, og der er tabere - så hvilken side vil du stå på?
Ved at gøre strategisk og effektivt brug af Googles helpful content kan du indtage en stabil plads på vindersiden.
Fremtiden for helpful content er todelt.
Den er spændende, og den er udfordrende. Men der er jo heller ikke nogen, der nogensinde har påstået, at det skal være nemt at få succes med sin SEO. Det er som altid noget, der kræver hårdt og vedvarende arbejde, og det er derfor, du bør have en klar plan for dit indhold.
Med AI’s massive indflydelse på alle content creation-processer, oplever vi større potentiale end nogensinde i forhold til, hvordan vi producerer, distribuerer og interagerer.
Men det potentiale skaber også en større konkurrence.
Hvad er helpful content?
‘Helpful content’ er et udtryk, der har vundet stor popularitet inden for digital markedsføring og SEO-verdenen - især efter Google er begyndt at fokusere på at belønne indhold, der er skabt med brugerens behov i centrum. Men hvad indebærer begrebet, og hvordan adskiller det sig fra den massive mængde af indhold, der allerede findes på nettet, og som der hele tiden kommer mere af?
I sin enkelthed handler helpful content om at skabe indhold, der tilbyder ægte værdi til læseren.
Og det er måske nok lettere sagt end gjort. For hvad er værdifuldt indhold?
Det er ikke længere nok ‘bare’ at producere tekst fyldt med søgeord i håbet om at klatre op ad søgemaskinernes rangstiger. Du husker nok det her med, at specifikke søgeord skulle nævnes et bestemt antal gange i en tekst for at udgøre en væsentlig procentdel af den samlede tekstmængde? Det skal du glemme alt om nu.
Nu skal indholdet i stedet adressere specifikke spørgsmål, problemer eller behov, som målgruppen står overfor, og det skal tilbyde praktiske og anvendelige løsninger eller dybdegående indsigt.
Oplysende og brugbart er altså lig med værdifuldt.
Helt grundlæggende handler helpful content om at sikre, at det indhold, du har på dit website, er skrevet til mennesker og ikke søgemaskiner. Jeg har tidligere set alt for mange eksempler på indhold, der er skrevet udelukkende med Google og rankings for øje. Og netop det forsøger Google at luge ud i ved at have fokus på, om indholdet kan klassificeres som hjælpsomt og brugbart for den besøgende på dit website.
Lykkes det, er det ikke kun Google, der bliver tilfreds, det samme gør dine brugere, hvilket i sidste omgang har positiv effekt på dit websites rankings.
Flemming C. Lund,
Head of SEO & B2B Marketing
Tilgangen er drevet af en forståelse af, at Google konstant forfiner sine algoritmer for bedre at kunne identificere og belønne det indhold, der er mest relevant og hjælpsomt for brugeren. Og hele tiden søges der altså mod processer, der kan finde det content, der demonstrerer ekspertise, autoritet og troværdighed (E-A-T) inden for sit område - nu også med tilføjelsen af den personlige oplevelse, hvorfor vi i dag også taler om ikke bare E-A-T, men E-E-A-T.
For at blive kategoriseret som ‘helpful content’ skal indholdet gå ud over det overfladiske og engagere sig i et emne med både dybde og nuance. Og det skal afspejle forfatterens eller brandets kendskab og erfaring.
Det betyder, at du skal fokusere på at forstå dit publikum, så du kan identificere de spørgsmål og problemer, som for dem er mest nærliggende. Herefter skal du skabe indhold, der direkte taler til de interesser på en både meningsfuld og engagerende måde.
Med helpful content handler det altså om at skabe en forbindelse med læseren, om at bygge tillid og at blive en pålidelig ressource inden for et bestemt felt. Og det er en tilgang, der kræver tid, forskning og en oprigtig interesse - så hvad brænder du for?
Kom i gang med helpful content - praktiske tips
Det kræver en velovervejet tilgang, der fokuserer på målgruppens behov, og hvordan de bedst imødekommes at komme i gang med at skabe helpful content. Du skal altså i gang med at skrive indhold, der formidler værdi, løsninger og indsigter på en måde, der føles både personlig og relevant for dine læsere.
Og det er en kunst!
Start derfor med at etablere en dyb forståelse af din målgruppe.
Find ud af hvad de interesserer sig for, de spørgsmål de stiller, de udfordringer de forsøger at løse, og de søgeord de anvender, når de selv søger efter løsninger online.
For at nå frem til den viden kan du lave målgruppeanalyser og generelle markedsanalyser. Du kan undersøge søgeadfærd, og du kan efterspørge direkte feedback.
Med den viden bliver det lettere at formulere indhold, der taler direkte til dine læsers behov.
Efterfølgende er det vigtigt, at du indstiller dig på at prioritere kvalitet over kvantitet.
Hvert stykke indhold skal altså gennemarbejdes og tilbyde noget unikt, der ikke kan findes andre steder. Derfor skal du bruge tid på at undersøge det emne, du vil skrive om, og du skal sørge for at præsentere det på en tiltalende måde og med en vinkel, der afspejler din ekspertise.
Det kan betyde, at du skal dele dine personlige erfaringer, cases, analyser eller de meninger, du har gjort dig om nogle praktiske løsningsforslag.
Det er sådan, du sikrer indhold, der er autentisk og transparent.
Læseren skal nemlig kunne fornemme, at dit indhold er skabt på baggrund af en ægte interesse for et emne, og det skal være tydeligt, at du ønsker at hjælpe. Dit SEO-mål skal stå i baggrunden for den værdi, din læser skal opleve.
Det kan derfor være en fordel at være ærlig om de kilder, du har anvendt og vær ikke bange for at indrømme, hvis der er nogle punkter, du ikke er ekspert på. Det øger din troværdighed og den tillid, du forsøger at opbygge og fatsholde.
For at yde den bedste hjælp kan du også inddrage direkte opfordringer til handlinger, så din læser ved, hvad næste skridt er. Hjælpsomt indhold bør nemlig ikke kun informere, men også inspirere til bl.a. at tage handling på de oplysninger, man har indsamlet.
Du kan give forslag til, hvor der kan læses yderligere materiale, hvor man kan tilmelde sig relevante nyhedsbreve, hvor der kan downloades gode guides, eller du kan gøre det muligt at kontakte dig direkte for at få mere information.
Tænk hele tiden på at skrive noget godt indhold, som dine besøgende rent faktisk kan bruge til noget. Prøv at se om det er muligt at skubbe SEO-teknikkerne lidt i baggrunden og fokusér i stedet på at sikre, at indholdet er godt og unikt. Undersøg fx hvilke pain points man ofte har for, at dit produkt bliver relevant og sørg for at adressere løsningsmuligheder i dit indhold. Sørg også for at dit indhold er bedre end konkurrenternes.
Og ser det ud som om, at Google har identificeret, at folk foretrækker videoer ifm. et relevant søgeord, så få optaget en god, unik video, der kan supplere dit indhold.
Flemming C. Lund,
Head of SEO & B2B Marketing
Med udgangspunkt i sådanne indsatser sikres det, at du ikke ‘bare’ tiltrækker trafik, men også opbygger et loyalt publikum, der kommer til at værdsætte dig som en pålidelig ressource.
Den gode tjekliste til helpful content
Før du begynder at udarbejde indhold, er der nogle få tanker, du bør gøre dig, så du sikrer, at dit content rent faktisk rammer den rette målgruppe, er hjælpsomt og lever op til Googles høje standarder.
Start med at undersøge om du med dit emne vil ramme den tilsigtede målgruppe.
Stil dig selv følgende spørgsmål:
- Har du en målgruppe, som ville finde indholdet nyttigt?
- Supplerer dit indhold det primære fokus på dit site?
- Er formålet at skrive indhold til mennesker snarere end søgemaskiner?
Sørg for, at du kan svare 'ja' på alle 3 spørgsmål.
Find herefter ud af om dit indhold er skrevet med en tilstrækkelig ekspertviden.
Stil dig selv følgende spørgsmål:
- Viser dit indhold tydeligt din ekspertise og dybdegående viden om emnet?
- Inddrager du dine egne synspunkter snarere end at opsummere andres?
- Skriver du dit content, fordi du har en reel interesse for det bestemte område frem for at tiltrække trafik?
Sørg igen for, at du kan svare 'ja' på alle 3 spørgsmål.
Du skal desuden sikre, at indholdet er troværdigt.
Stil dig selv følgende spørgsmål:
- Præsenteres informationen med kildeangivelser, analyser, rapporter, baggrundsoplysninger, links eller andet, der beviser din viden?
- Hvis dit site undersøges, får man så et indtryk af, at du bør vide noget om emnet?
- Er indholdet ordentligt produceret uden stavefejl, overdrevne overskrifter og generelt sløset brug af sætninger?
Her bør du også kunne svare 'ja' på alle 3 spørgsmål.
Sidst men ikke mindst skal dit indhold ramme målgruppens behov.
Stil dig selv følgende spørgsmål:
- Får man en fornemmelse af at have lært noget nyt, når man har læst dit indhold?
- Er dit indhold så oplysende, at det ikke er nødvendigt at søge yderligere viden om emnet et andet sted?
- Sørger du for at skrive korrekt og aktuelt frem for at antyde noget, der endnu ikke findes svar på eller ikke er bekræftet?
Og du havde nok gættet det - igen bør du kunne svare 'ja' på alle 3 spørgsmål.
Fremtiden for helpful content - hvad med AI?
AI-teknologierne udvikler sig i et hurtigt tempo, og potentialet til at revolutionere måden, vi producerer, distribuerer og interagerer med online indhold på, skal ikke undervurderes.
Du kan derfor med fordel inddrage AI i alle dele af dit arbejde med helpful content.
Start med at bruge AI til at skabe en forståelse af din målgruppe. Du kan bl.a. bruge AI til at analysere på store datamængder, så du får indsigt i brugerpræferencer, adfærdsmønstre og trends ift. engagement. Det kan føre til mere målrettet og relevant indhold, der bedre opfylder brugernes behov og spørgsmål.
Brug herefter AI til at automatisere visse aspekter af din indholdsproduktion. På den måde kan du selv fokusere mere på kreativiteten og opbyggelsen af en god SEO-strategi. Du kan bl.a. bruge AI til at skrive udkast, lave skabeloner, få gode ideer og generere hele indholdssider, så du fremskynder din egen produktionsproces, og dermed kan du sikre, at dit indhold altid er aktuelt og relevant.
Det er dog vigtigt, at du bevarer originalitet og dit eget personlige touch, og at du sørger for at faktatjekke alt den information, som AI giver dig. Du skal altså kunne navigere i udfordringer med misinformation, bias i algoritmer og manglende menneskelig empati.
Hav derfor også altid de etiske aspekter for øje.
AI kan desuden bruges, når du skal personalisere dit indhold, så du hurtigere kan levere skræddersyede indholdserfaringer. Med AI kan du nemlig (tilnærmelsesvis) forudsige, hvilke typer af indhold der vil appellere mest til de forskellige læsere.
Forsøg dig også gerne frem med AI, når du skal måle og analysere på performance, udvikle nye ideer til din strategi og i det hele taget have et godt input til en overskrift.
Med AI kan du altså opleve både udfordringer og innovative tilgange til din indholdsproduktion. Derfor er det også dit ansvar, at du bruger AI’s potentiale ansvarligt.