Med Googles fortsatte fokus på E-E-A-T (Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness) er det blevet tydeligere end nogensinde, at kvaliteten af dit indhold direkte påvirker din synlighed i søgeresultaterne.
Læs med her, hvis du vil vide, hvad E-E-A-T betyder for dit website, og hvordan du kan anvende principperne til at forbedre dit indhold – ikke kun for at tilfredsstille algoritmerne, men også for at skabe en meningsfuld forbindelse til dit publikum.
Det online univers bugner af information, og hvor end vi bevæger os, bliver vi overrumplet af digitale indtryk. Derfor er det afgørende for virksomheder og indholdsskabere at skille sig ud - den svada har du helt sikkert hørt før. Det handler om at overdøve larmen.
Men hvordan kan du helt praktisk blive den, der råber højest?
Der er særligt én strategi, der i jagten på synlighed og engagement kan være din vej til succes med SEO.
Der er selvfølgelig tale om E-E-A-T, der netop har til hensigt at forbedre kvaliteten af dit indhold. Og som SEO har lært os i flere år, så holder søgemaskinerne øje med netop kvaliteten af vores indhold, hvordan der interageres med det, og hvor oplysende det er.
En af de primære ting, vi altid taler med vores samarbejdspartnere om, er, hvor essentielle E-E-A-T principperne er for at få succes i Google. Det er derfor vigtigt, at de (med vores rådgivning) er behjælpelige med selv at skrive content, så det sikres, at det er de rigtige eksperter, der rent faktisk forfatter indholdet.
Flemming C. Lund,
Head of SEO & B2B Marketing
Det er altså ikke nok bare at producere indhold i massevis; det indhold skal resonere med dybde, præcision og ægthed. Og tillid og kvalitet spiller også en væsentlig rolle.
De 4 principper i E-E-A-T udgør derfor kernen i, hvad det betyder at skabe indhold, der ikke kun fanger, men også holder fast i læserens opmærksomhed samtidig med, at det forbedrer din placering i søgeresultaterne. Og det kan betyde forskellen på at blive set som leder inden for dit felt (og altså en af dem der råber højest) eller blot at være endnu en stemme i mængden af larm.
Hvad er E-E-A-T, og hvorfor er principperne vigtige for din SEO-indsats?
E-E-A-T står for Erfaring, Ekspertise, Autoritet og Troværdighed, og hver især udgør de 4 forskellige principper, der er centrale fundamenter i skabelsen af værdifuldt content. Her er der tale om indhold, der ikke kun appelerer til mennesker, men også Googles algoritmer.
De 4 principper kan derfor samlet set anses som værende en vejledning til strategiske indholdsskabere, der vil udvikle content, der er både informativt og pålideligt - og dermed i stand til at opnå bedre placeringer i Googles søgeresultater.
Sammen med indgående links og Helpful Content er E-E-A-T blandt de vigtigste elementer i en succesfuld SEO-strategi. Uden fokus på og en aktiv indsats på de områder, vil chancen for at dominere søgeresultaterne være ikke-eksisterende.
Flemming C. Lund,
Head of SEO & B2B Marketing
Erfaring henviser til den praktiske viden, som har dannet grundlag for udarbejdelsen af ethvert stykke indhold. Og det er derfor ikke nok at kende til et emne; du skal kunne demonstrere, at du har en dybdegående forståelse og en praktisk erfaring inden for området.
Ekspertise afspejler niveauet af færdighed inden for et bestemt område. Dem med høj ekspertise inden for et bestemt felt er bedre i stand til at skabe indhold, der er nøjagtigt, dybdegående og af høj kvalitet. Google prøver altså at bedømme, om indholdet er skrevet af en med ekspertise inden for området.
Autoritet bygger på anerkendelsen fra andre inden for samme område eller industri. En høj autoritet opnås, når andre eksperter eller pålidelige kilder henviser til eller anbefaler dit indhold. Men Google forsøger også, at afkode om det website/den person, der beskriver emnet, er en autoritet inden for sit felt.
Troværdighed fokuserer på pålideligheden af indholdet og dig som kilde. Det er noget, der opbygges over tid fx ved konsekvent at levere præcist og ærligt indhold. Google forsøger at vurdere om informationen på websitet er nøjagtigt, ærligt, sikkert, pålideligt og fri for interessekonflikter.
Google stræber efter at levere de mest relevante, præcise og pålidelige oplysninger til brugerne. Websites, der demonstrerer høj E-E-A-T, belønnes derfor med bedre søgemaskineplaceringer, da de anses for at være mere værdifulde for brugerne.
Erfaring: Demonstrer din unikke værdi
Erfaring (Experience) refererer til den praktiske viden eller de færdigheder, en indholdsskaber har opnået gennem en personlig involvering i aktiviteter inden for et specifikt område. Erfaringen strækker sig ud over den simple viden, og det handler om at demonstrere, at du har en direkte og ikke mindst personlig forståelse for emnet - og den forståelse er baseret på dine egne oplevelser, de udfordringer, du har mødt og de løsninger, du har fundet.
Dette aspekt af E-E-A-T sikrer derfor, at indholdet ikke bare er teoretisk korrekt. Det har en dybde, og det er forankret i real-world anvendelighed og relevans. Når du deler ud af din personlige erfaring skaber du nemlig en stærkere forbindelse til dine læsere, da vi helt naturligt tiltrækkes af historier og praktiske eksempler, vi kan relatere til og lære fra.
Et blogpost vedr. havebrug vil fx virke meget mere værdifuldt og overbevisende, hvis det er en erfaren gartner, der har skrevet det sammenlignet med en person uden nogen form for hands-on erfaring med emnet.
Og så er det også vigtigt at huske troværdigheden. Vi tror straks en smule mere på gartneren end på enhver anden, når det omhandler havebrug. Og i en tid, hvor misinformation lettere end nogensinde kan spredes, er det vigtigt at være en kilde til pålidelighed.
Erfaring i E-E-A-T er derfor en strategi til at bygge ægte forbindelser, etablere autoritet og fremhæve din unikke værdi i en overfyldt digital verden.
Ekspertise: Fremhæv din faglige dygtighed
Ekspertise (Expertise) afspejler din dybde af viden inden for et bestemt emne eller felt. Det er beviset på, at du ikke bare har et overfladisk kendskab, men en dyb forståelse, som kan hjælpe med at belyse komplekse emner. Og at du har evnen til at anvende denne viden på en måde, der inspirerer og fremhæver din faglige dygtighed og sætter dig foran dine konkurrenter.
Det er noget, der fx kan opnås gennem deling af detaljerede case-studier, dybdegående analyser, originale forskningsresultater eller tekniske vejledninger, der viser din dybde, din forståelse og din evne til kritisk tænkning.
Og du skal kunne formidle komplekse ideer på en klar og forståelig måde. Den virkelige styrke ligger nemlig ikke bare i din viden, men også i din evne til at gøre denne viden tilgængelig og forståelig for andre. Det kræver effektive kommunikationsevner og en forståelse for dine læsers behov og forventninger.
Ekspertisen opbygges bl.a. gennem uddannelse, forskning og en langvarig fordybelse i et fagområde. Og det er evnen til at forblive ajour med de seneste trends og udviklinger inden for dit felt, hvilket viser din vedvarende forpligtelse til at bibeholde og udvide din viden og forståelse.
Websites og indhold, der fremviser høj ekspertise, er mere tilbøjelige til at blive betragtet som en pålidelig kilde af både brugere og søgemaskiner. Og det skaber en solid grund for engagement, loyalitet og på lang sigt, succes i dit digitale fodaftryk.
Autoritet: Opbyg og vis din anerkendelse
Opbygning af autoritet (Authoritativeness) indebærer en konstant proces, hvor du etablerer dig selv eller din organisation som en førende stemme inden for et specifikt område eller en industri. Det handler ikke kun om at have omfattende viden eller erfaring, men også om at blive anerkendt for denne ekspertise af din målgruppe og industrien som helhed.
Det at blive citeret eller omtalt af andre anerkendte eksperter eller autoritative kilder er nemlig en stærk indikator på autoritet.
Et medicinsk indlæg forfattet af en anerkendt læge, som er citeret af andre førende sundhedswebsites, vil fx have en meget høj autoritet.
Autoriteten opnås altså ofte gennem anerkendelse fra andre eksperter eller autoritative kilder inden for samme felt. Og kan komme til udtryk gennem kvalitetsindhold, faglig anerkendelse, henvisninger, citater, priser eller måske endda en offentlig anerkendelse. Blogs, podcasts, videoer og e-bøger er også kraftfulde værktøjer.
Deltagelse i brancherelevante samtaler enten på sociale medier eller på konferencer kan også øge din synlighed og fremhæve din ekspertise. Og ved at dele din viden og ekspertise gennem workshops, webinars eller gæsteforelæsninger hjælper du ikke kun andre med at få succes, men også at cementere din egen position. Desuden viser det en villighed til at bidrage til samfundet, industrien og uddannelsen.
Troværdighed: Skab tillid hos dit publikum
Troværdighed (Trustworthiness) er måske det mest kritiske princip og refererer til pålideligheden og ærligheden af indholdet samt dets kilde. Det er fundamentet for ethvert succesfuldt forhold mellem indholdsskabere og læsere - for uden tillid vil selv det mest informative indhold falde til jorden.
Det handler derfor om at opbygge et ry som en pålidelig og ansvarlig kilde.
Troværdighed bygges over tid gennem konsekvent at levere nøjagtigt, pålideligt og upartisk indhold. Det kræver konsekvens og gennemsigtighed i din kommunikation, og derfor skal du være klar og ærlig om dine kilder, metoder og intentioner. Når du præsenterer data eller forskning, er det fx vigtigt at citere troværdige kilder, som dine læsere selv kan efterprøve. Det skaber nemlig ikke kun en følelse af åbenhed vedr. din researchproces, men giver også dine påstande en solid grund.
Desuden er det at anerkende og rette fejl et kraftfuldt skridt i at bygge troværdighed. Ingen er fejlfri, og din villighed til at korrigere fejl viser et engagement i nøjagtighed og retfærdighed. Det styrker dine læseres tillid og viser, at du værdsætter sandheden.
Engagement med dit publikum er en anden vigtig faktor i opbygningen af troværdighed. Det kan inkludere at svare på kommentarer, deltage i diskussioner eller endda bede om feedback på dit arbejde. Ved aktivt at engagere dig med dit publikum viser du, at du værdsætter deres input og perspektiver.
Det er også værd at bemærke, at troværdighedsdelen også kan blive positivt påvirket af anmeldelser og brugerfeedback. Anmeldelser, brugerbedømmelser og feedback spiller en vigtig rolle i at etablere en websides pålidelighed og troværdighed over for både brugere og Google.
Vær dog obs på, at Google i denne proces også forsøger at vurdere kvaliteten og ægtheden af disse anmeldelser.
I sidste ende er troværdighed det, der gør dit indhold værd at læse, dele og handle på. Og det er en langsigtet investering i din relation til dine læsere.
Praktiske tips til E-E-A-T optimering af dit indhold
For at optimere dit indhold med E-E-A-T og dermed skabe stærkere relationer til dine læsere samt forbedre din SEO, er der altså flere praktiske skridt, du bør tage. Udover metoderne forklaret ovenfor er der også helt generelle ting, du bør forholde dig til.
Start med at gennemgå dit eksisterende indhold for at sikre, at det tydeligt afspejler din erfaring og ekspertise; det kan involvere tilføjelse af personlige anekdoter, case-studier eller eksempler, der demonstrerer din dybdegående forståelse og praktiske anvendelse af emnet. Forsøg dig også gerne frem med guides og indgå om muligt samarbejder med andre fagprofessionelle.
Overvej fx at indarbejde citater og links fra anerkendte eksperter inden for dit felt, eller endnu bedre - få links fra andre autoritative websider. Det er nemlig en stærk indikator for Google.
Sørg også for at dit indhold altid er nøjagtigt og up-to-date ift. kilder og forfatterskab. Hvis du nævner forskning, statistikker eller andre data, skal du huske at linke til eller citere de originale kilder.
Desuden kan implementering af en klar og professionel ‘Om os’-side, der fremhæver kvalifikationer, erfaringer og succeser af dig selv eller dit team, bidrage til både autoritet og troværdighed.
Og husk så også de sociale medier. De er værdifulde kilder, som ofte glemmes i arbejdet med SEO. Sørg for regelmæssigt at interagere med dine følgere. Det kan du gøre gennem kommentarer på både dine egne og deres opslag og andre former for feedback-platforme, der viser, at du værdsætter andres inputs.
På særligt LinkedIn kan du også forsøge dig frem som thought leader. Det er en proces, men efterhånden kan du arbejde dig op som værende en af dem med størst viden inden for dit felt.