E-commerce

Nej til cookies? Sådan opsætter du cookiefri tracking

Slut med skæve tal for omsætning og trafik!

Læs, hvordan du tracker brugernes konverteringer helt anonymt og få retvisende tal i Google Analytics - og bare rolig, det er uden at krænke brugernes privatliv.

Oplever du også et fald i omsætning og trafik i Google Analytics? Så er du helt sikkert påvirket af, at flere og flere afviser cookies på dit site. Det fører nemlig til skæve salgstal, som er svære at analysere på, fordi det fulde salg ikke tælles med.

Vidste du, at mellem 15-40% siger “nej tak” til cookies? Og var du klar over, at du gerne må tracke dine kunder, hvis det er anonymt?

Ja, du læste rigtigt. 

                     15-40% siger nej til cookiessammenlign-med-sidste-år-ikon15-25% fald i omsætning og trafik

Jeg ved godt, at GDPR og cookies nok ikke er det, der interesserer dig mest. Men jeg er ret sikker på, at du holder øje med både omsætning og trafik på din side.

Har jeg ret? 

Flere og flere brugere siger i dag “nej tak” til cookies, når de besøger et site. For dig betyder det, at det påvirker dine tal for omsætning og trafik med hele 15-25% i Google Analytics.

GISP!

Når dine kunder siger “nej tak” til cookies, får du svært at følge den generelle udvikling sammenlignet med sidste år. Det bliver også en udfordring at måle ROAS på dine annoncekampagner, som ikke tæller det fulde salg med.

MEN... 

Det har jeg heldigvis en løsning på. 

Det er nemlig muligt at måle dine konverteringer, samtidig med at du respekterer brugernes ønske om ikke at blive tracket med cookies. Sammen med Cookie Information er det nu muligt at aflæse vigtige salgsdata i Google Analytics helt uden brug af cookies. 

Men hvordan fungerer det egentlig?

Det skal jeg fortælle dig her, men først...

 

5 GDPR regler du bør have styr på

OBS: Vær opmærksom på, at det kræver en juridisk baggrund for at må rådgive inden for GDPR-reglerne. MCB fraskriver sig ethvert ansvar for fejl eller undladelser ifm. GDPR og kan derfor ikke gøres ansvarlig.

GDPR ikon

Jeg ved godt, at GDPR er et halvnørdet emne, som de færreste klapper i hænderne over. Ikke desto mindre kan vi ikke springe over GDPR-reglerne, når det handler om cookies.

Så hæng i. Jeg ved du kan 🤓

Når det handler om GDPR og cookies, er der 5 vigtige punkter, du skal være opmærksom på.

  1. Det er vigtigt, at du ikke anvender cookies, før dine brugere aktivt har sagt "ja" og givet deres samtykke
  2. Du skal informere dine besøgende om, hvordan du bruger cookies
  3. Du skal indsamle et samtykke til cookies
  4. Du skal gemme og opbevare samtykket til dokumentation
  5. Du skal gøre det lige så nemt for brugeren at takke “Afvis” som “Accepter”

Så fik vi det på plads. Det var ikke så slemt, vel? 😉

 
 
Skærmbillede 2021-01-20 kl. 14.41.05



TIP: Brug Cookie Information

Hos MCB anvender vi Cookie Information til levering af vores cookiebanner. Vi vil derfor også anbefale det til dig.



Hvad bliver cookies brugt til?

Cookies bliver bl.a. brugt til at genkende og huske brugerne, når de besøger dit site. Uden Google Analytics’ cookie på brugerens site, kan du altså ikke gøre følgende:

  1. Knytte brugerens sidevisninger sammen til én session
  2. Huske trafikkilden
  3. Genkende tilbagevendende kunder

Når du tracker brugerne anonymt og uden cookies, kan du ikke knytte dine brugeres sidevisninger til en session. Du ved derfor ikke, hvordan brugerne bevæger sig rundt på dit site. 

Samtidig husker cookies trafikkilden, men uden cookies så ved du ikke, hvor brugerne var, inden de kom til dit site.

Uden cookies kan du heller ikke få data på, om en kunde tidligere har besøgt dit site. Du kan derfor ikke måle på, hvor mange af dine besøgende, der er tilbagevendende kunder.

 

Flere siger "nej tak" til cookies

Tendensen for at flere og flere siger "nej" dine cookies skyldes, at det i dag er meget nemmere at afvise dem, end det var før i tiden.

Når flere og flere vælger at sige “nej tak” til cookies, når de besøger dit website, begynder du så småt at arbejde i blinde.

15-40%-nej-til-cookies

Og det er der ikke nogen, der bryder sig om.

Hele 15-40% siger "nej" til cookies, men ved du egentlig, hvor mange der rent faktisk siger "nej" på dit site?

Uden cookies bliver det bl.a. en udfordring at sammenligne omsætning og trafik med sidste år, men det er også svært at holde upræcise omsætningstal op mod et budget. 

Heldigvis kommer løsningen her.

 

Sådan gør du: Tracking uden cookies

Så blev det tid til at løse problemet!

Vil du tracke dine besøgende, selvom de siger "nej tak" til cookies? 🍪

Ja, ellers var du ikke nået hertil.

Ved at tracke anonymt løser vi de tidligere nævnte problemer, men overholder samtidig GDPR-reglerne og respekterer kundernes privatliv. Når du tracker uden brug af cookies, bryder du ingen regler. Brugerne som afviser dine cookies trackes fuldstændig anonymt, og det er derfor helt lovligt. Når dataen er anonym, vil den aldrig vil kunne spores tilbage til en person, og derfor bryder anonym tracking ikke persondataloven.

4 steps til cookiefri tracking:

  1. Indtil Google Analytics til at køre uden cookies
  2. Track interaktionen med cookiebanneret
  3. Track omsætningen anonymt på dem, som fravælger cookies
  4. Track events anonymt på dem, der fravælger cookies

Er du klar til at gå i dybden med de 4 steps?

#1 Indstil Google Analytics uden cookies

Først og fremmest skal du indstille din Google Analytics til ikke at anvende cookies på de besøgende. På den måde tracker du dine besøgende med Google Analytics, men uden at bruge cookies - og det er helt anonymt.

Når Google Analytics sætter cookies anvender, den en _GA cookie. Det er den, der ikke må benyttes, når brugeren har sagt "nej" til cookies.

#2 Tracking af interaktion med cookiebanner

Dernæst bør du opsætte tracking af dit cookiebanner, så du ved nøjagtig, hvor mange der siger "ja" til cookies, og hvor mange der ikke gør.

Når du tracker events på banneret, kan du se, hvor mange der accepterer nødvendige, marketing, funktionelle og statistiske cookies. Nu kan du se, hvor mange brugere som siger hhv. "ja" og "nej" til cookies, hvilket du ikke kunne før. 

SMART!

 

TIP: Splittest dit cookiebanner

Når du tracker events på dit cookiebanner, kan du med fordel gøre brug af splittesting.

Forestil dig, at du ændrer knappernes farve på cookiebanneret. Du vil gerne vide, om en grøn knap performer bedre end den oprindelige farve. Det har du mulighed for nu, og jeg vil klart anbefale dig at gøre brug af diverse tests. På den måde kan du optimere dit banner, så flest mulige siger "ja" til cookies.

 

Så langt så godt ✔️

Er du stadig med mig? 

#3 Anonym tracking af omsætning

For at få styr på problemet med manglende omsætningstal, skal der opsættes anonym tracking på omsætningen.

For at kunne tracke omsætningen anonymt, opsættes en ny trafikkilde som fx kan kaldes 'noCookies'. Med din nye trafikkilde kan du se omsætningen fra alle de brugere, som har sagt "nej" til cookies. Nu har du et retvisende billede af omsætningen i Google Analytics, og du kan samtidig overholde GDPR-lovgivningen.

Slut med skæve salgstal i Google Analytics. Fedt!

4# Anonym tracking af events

Er din virksomhed ikke en webshop, kan du også tracke events helt anonymt. Du kan altså tracke diverse former for formularudfyldninger som fx tilmelding til nyhedsbrev, kurser og meget andet.

 

TIP: Pas på konverteringsraten

Det er vigtigt, at du er opmærksom på din konverteringsrate. Som et resultat af din cookiefri tracking vil din konverteringsrate stige. Men det er dog ikke en stigning, du kan regne med.

Nu tænker du nok, “hvad mener du med det?”

Lad mig give dig et eksempel.

Hvis 20% af din trafik har sagt "nej" til cookies, så har du også 20% færre sidevisninger på dit site. Som jeg fortalte dig før, så bliver alle konverteringerne tracket, hvilket får din konverteringsrate til at se bedre ud, end den egentlig er, fordi alle ordrer trackes, men ikke alle dine besøgende.

“Jamen, hvordan løser jeg så det problem?”

Du laver et segment på din Google Analytics konto, hvor du frasorterer data uden cookieaccept.

Voila 🎉 Så kan du stole på din konverteringsrate igen. 

 

Pyh en omgang. Jeg forstår godt, hvis du er lidt rundt på gulvet.

Men hey, du gennemførte! Klap dig selv på skulderen og snup en cookie 🍪

Har du helt styr på, hvad skal du skal nu? Eller har du brug for hjælp til at få opsat anonym tracking gennem Google Analytics? 

Mødebooking - Lars

Hvis du derimod er den mere nørdede og tekniske type, så føler du dig måske klar til at gå i gang med at opsætte løsningen på egen hånd.

 

Sådan opsætter du anonym tracking

“Welcome to the nerdzone my friend” 🤓

For at kunne styre eventindstillinger og forskellige tags, bygges løsningen i Google Tag Manager. Vær opmærksom på, at det er nødvendigt at have en Google Tag Manager, for at løsningen kan lade sig gøre.

4 steps til anonym tracking:

1. Lav en seperat Google Analytics tracker
2. Indstil din cookiefri tracker
3. Lav trafikkilden om til 'NoCookies'
4. Opsæt dine cookiefri triggers

Lad os gå i gang...

#1 Lav en separat Google Analytics tracker til cookiefri tracking

For at gøre brug af cookiefri tracking skal du lave en seperat Google Analytics tracker. Alle events og sidevisninger køres derefter gennem den her nye tracker, som du fx kan kalde 'NoCookies'.

Det er i den nye tracker, de næste indstillinger skal opsættes.

#2 Sådan gør du: Indstillinger til cookiefri tracking

I din nye Google Analytics tracker skal du opsætte tre indstillinger, som sørger for slå alt cookie tracking fra.

Dernæst skal du sætte parametret 'AllowAdFeatures' til 'false'. 

Hvis en bruger siger "nej" til marketing cookies, men ja til statistiske cookies, så sendes der faktisk statistik data videre til remarketing og annonceringrapportering. Hvilket brugeren ikke har givet tilladelse til.

Så selvom indstillingerne er tændt på jeres generelle Google Analytics konto, så sørger denne indstilling for, at der ikke videresendes marketingdata.

Det næste du skal gøre er, at anonymisere IP adressen på din cookiefri tracker. Det gøres ved at indstille 'AnonymizeIp' til “true”.  

Den sidste indstilling går ud på, at tracke parametre på tværs af domæner. Fordi vi ønsker at holde brugeren anonym, skal indstillingen 'AllowLinker' sættes til “false”.

Hænger du stadig i? 👋🏼 Man kan vist rolig sige, at vi kommer dybere ind i “the nerdzone”.

#3 Lav trafikkilden om til 'NoCookies'

Som jeg nævnte tidligere, kan vi ikke tracke trafikkilden uden cookies. Derfor skal du oprette en specialindstilling til dem, som fravælger cookies, ellers vil Google Analytics tilføje dataen som direkte trafik, fordi den ikke kender trafikkilden.

Og vi var jo ikke interesserede i skæve tal, vel?

Derfor skal data uden trafikkilder overskrives med 'NoCookies', så de bliver ført under deres egen post.

Skærmbillede 2021-01-21 kl. 13.23.51

4# Opsæt dine cookiefri triggers

Puh, så langt så godt. Nu mangler vi bare lige det sidste for at nå i mål.

Cookie Information fungerer godt fordi alt efter, hvordan brugeren har interageret med banneret, kan Cookie Information overlevere informationen til Google Tag Manager. Herefter kontrolleres, om der er givet lov til cookies, og hvilke, der præcis er givet lov til.  

På billedet herunder kan du se, hvordan jeg har opsat en trigger til eventet 'Purchase'. Det, der sker, er, at når et køb foretages, så tjekker Google Tag Manager efter, om der er givet lov til cookies. Har brugeren ikke accepteret brugen af cookies, så aktiveres den cookiefri tracker.

Skærmbillede 2021-01-21 kl. 13.26.03

Er du nået hertil, så giv dig selv en highfive. Nu ved du, hvordan du opsætter cookiefri tracking i Google Analytics.

Godt klaret! Snup en cookie 🍪

Du har fortjent det.

Lars Friis Hansen

Modtag nyheder direkte i din indbakke

18. juni 2021

Apple’s iOS 15 vil ændre din e-mail markedsføring

Så skete det! Mail Privacy protection kommer! 

Apple har meldt ud, at der med den kommende iOS 15 opdatering vil ske ændringer i den måde, vi sporer den enkelte forbrugers adfærd i e-mails på.

Men hvad betyder det for dig? Skal e-mail droppes? Eller er der en løsning?

18. juni 2021

Shopify login - alt du bør vide

Der er mange privilegier ved at eje en webshop, og med Shopify kan du nyde godt af flere af dem. 

Du kan fx via dit Shopify login styre din Shopify Webshop uanset, hvor du befinder dig. Du kan se produkter, kontrollere lagerbeholdning, administrere kundeservice og endda ændre butiksindstillinger og betalingsmetoder.

16. juni 2021

Umbraco Codegarden 2021

Hvert år afholder Umbraco Codegarden, som er den største og eneste officielle Umbraco-konference i verden, som strækker sig over hele 3 dage. Vi har samlet de 4 vigtigste key take aways fra årets event, som i år foregik virtuelt og med over 2000 deltagere.

Se alle blogindlæg