Det er kompliceret at vælge det rette CMS System, når der er så mange at vælge mellem. Men den rigtige beslutning er vigtig!
Først og fremmest…
Begrebet ‘CMS’ dækker over ‘Content Management System’, og derfor er der tale om et system, der kan både styre og vise en hjemmeside og dennes indhold. Det er altså hele den flade, du opbygger, vedligeholder og styrer en hjemmeside på.
Der findes et stort antal af CMS Systemer, men enkelte er markant bedre end andre. Derfor er det vigtigt, du vælger det rigtige system til din hjemmeside.
Men hvordan gør du det?
Det kan være en kompliceret proces.
Men alligevel er der intet vigtigere, når du vil skabe den bedste hjemmeside. En sådan skal nemlig være brugervenlig i en grad, så du selv kan opdatere den og vedligeholde den.
Derudover skal den være let at gøre tilgængelig for dine brugere, hvorfor du også skal tænke på det grafiske, det visuelle og det æstetiske.
For hvem gider være på en grim hjemmeside?
Vi har gjort valget lettere for dig. Læs med her.
Det skal du overveje når du vælger CMS System
Lige meget om du skal have en ny hjemmeside eller ændre i din nuværende, er der en lang række overvejelser, du bør gøre dig, før du vælger CMS System. Bl.a. ift. om det valgte program lever op til dine forventninger, krav og ønsker - også når det kommer til prisen og din strategi for din hjemmeside.
Du bør især have fokus på:
- Design og layout
- Online markedsføring
- Funktionalitet
- Rapportering
Når det kommer til design og layout er det særligt relevant med et Open Source System som fx Umbraco. Her er det nemlig muligt at vælge gratis temaer og designs - ønsker du at adskille dig fra dine konkurrenter, kan du dog også købe unikke temaer.
Er det et bureau, der står for din hjemmeside, kan du ofte få tilpasset dit design præcis, som du ønsker det - og det er sådan, du opnår den absolut største frihed.
Når du har skabt en hjemmeside er det altafgørende, at dine brugere får kendskab til den. Derfor er det vigtigt, at dit CMS System er opdateret til bl.a. SEO. På den måde kan du også via funktionaliteterne selv ændre og tilpasse dit site, så det bliver mere funktionelt både for dig selv og dine brugere - uanset din kreativitet og din tekniske snilde. Tag fx et kig på Umbraco Uno.
Kunder kræver desuden personlige oplevelser. Derfor er de blevet vant til brugervenlig, muligheder og øjeblikkelig, personaliseret service. Du skal derfor sørge for at dit CMS System gør det muligt for dig at give dine brugere, hvad de har brug for.
Og samtidig har globaliseringen gjort verden mindre for kunderne, hvorfor de kan fremsøge din hjemmeside alle steder fra. Derfor bør du også have fokus på markedsføring af en international målgruppe, hvorfor det fx er smart med indhold på flere sprog.
Det rette CMS System gør det derfor nemt at strømline et workflow med bl.a. oversættere, så der kan tilbydes indhold på flere sprog. Det kan effektiviseres yderligere med fokus på automation, personalisering og maskinlæring, og derfor er det også vigtigt med et fokus på et fleksibelt CMS System, der kan følge med udviklingen. Tag i det tilfælde et kig på fx Umbraco Cloud.
Og sidst men ikke mindst skal du have styr på rapporteringen. Alle har nemlig enorme mængder af data til rådighed - og det skal bruges. Det er nemlig nøglen til at kunne afkode den konstante måde at forbedre og tilpasse på. Dit CMS System skal derfor altid gøre det let for dig at forfine dit site bl.a. gennem stærke analytiske funktioner.
Sådan vælger du det rigtige CMS System
Så langt så godt…
Men vi er stadig ikke nået til det vigtigste. Nemlig hvordan du vælger det rigtige CMS System.
Det kommer her via 5 trin:
- Du står ikke alene med opgaven
At vælge CMS System er en kæmpe investering og en kompleks proces. Derfor bør du sørge for at få input og gode råd fra andre internt i organisationen, udbydere af CMS Systemer og vigtige nøglepersoner. Det er fx også en fordel at inddrage marketingfolk.
2. Vurdér behov
Gør det fra begyndelsen klart, hvordan det nye CMS System skal bruges, og hvad der forventes af det. Her kan det være en fordel at stille nogle målbare mål for resultatet, idet der så også er noget, som eventuelle udviklere kan arbejde sig hen mod.
Det kan fx være, at CMS løsningen også skal være relevant om 5 år.
3. Find en partner
Det er de færreste, der kan klare implementeringen på egen hånd - og det gælder især også, hvis der er tale om flytning af indhold fra en tidligere platform. Derfor er det en fordel at vælge en partner med stor erfaring inden for forskellige CMS Systemer, så der er hjælp at hente. Det er nemlig også vigtigt, at valget passer ind i en større strategi. Din partner vil derfor være din højre hånd, når det kommer til teknisk support.
4. Gør dit forarbejde
Lav en liste over ting, du forventer af dit CMS System og hav alle aspekter med heri. Det kan være de helt små ting, som din mulighed for selv at vælge skrifttype og farve til de større muligheder som at arbejde med flere sproglag.
Du skal også indtænke de mere praktiske ting såsom priser, tid før hjemmesiden er klar, og hvad der ellers måtte være relevant for dig.
5. Vælg system
I samarbejde med din partner, som vurderer din liste med ting, du kræver, ønsker og har behov for med dine nye hjemmeside, vælger I det rette CMS System til din forretning. Systemet lever op til alle dine forventninger, og det giver dig mulighed for selv at arbejde med det, bl.a. når det kommer til indholdsredigering. Du får samtidig mulighed for at tilpasse sitet efter dine behov, og derfor er du ikke låst i forudbestemte rammer.
Det kan fx være en Umbraco løsning.
Vi er her for dig
Hos MCB er vi altid klar til at hjælpe dig i mål med at finde den rette platform til din hjemmeside. Vi har stor erfaring med bl.a. vores eget CMS, Accumolo, men vi er også din partner til en effektiv Umbraco-løsning.