Shopify

Sælg digitale produkter med Shopify ved hjælp af online systemer

Når man starter en webshop og vil sælge online, tænker man ofte på at sælge fysiske produkter. Men hvorfor ikke sælge kurser, medlemskaber, udlejning og meget mere på en Shopify løsning?

En webshop er ofte forbundet med salg af fysiske produkter. En kunde ligger en ordre, som bliver pakket af dig og leveret fysisk til kunden. Det kunne være t-shirts, smykker, parfumer, kufferter, computer og meget mere. Men har du overvejet, om du kan sælge digitale produkter i din forretning?

 

Hvad er et digitalt produkt?

Et digital produkt er et aktiv eller et stykke medie, som kan sælges gentagne gange online, uden at du skal genopfylde et varelager. Alt efter hvad man sælger, kan der dog være et max, hvis kunderne kunne melde sig til et personligt kursus, hvor ejerne max kan håntere x antal kunder. 

Digitale produkter kommer ofte i form af digitale filer, der kan downloads eller streames, såsom PDF filer, videoer, plug-ins, skabeloner m.m.

 

Hvad er fordelene og ulemperne ved digitale produkter?

Fordelene: 

  • Det har meget lave faste omkostninger, fordi du ikke behøver et varelager, og du har ingen omkostninger i forbindelse med levering af et produkt. I grove træk har du ikke brug for mere end en computer, og så kan du faktisk drive din forretning alle steder fra i verden.

  • Du har meget høje avancer på dit produkt, da du ikke skal ud og købe produkter et andet sted fra. På denne måde bevarer du størstedelen af dit salg i overskud.

  • Potentiale for at automatisere dine digitale produkter til hele verden. Når dine kunder køber, får de det leveret med det samme, og du har ingen returneringsomkostninger, hvis folk fortryder andet end din tid.

  • Du har en masse muligheder for at bygge dine kundeloyalitet op i form af en e-mail liste og månedlige abonnementer, hvor kunderne kan få adgang til eksklusivt indhold.

  • E-learning er fremtiden for uddannelse. Du har en enorm mulighed for at udvide din forretning og indflydelse med e-læring - En industri, der forventes at være 374 milliarder dollars værd i 2026.

 

Ulemperne:

  • Du er hele tiden i konkurrence med gratis indhold på nettet. Du kan få meget læring gennem YouTube, Google, Facebook, Instagram og flere platforme uden at skulle betale en krone. Derfor bliver du nødt til at tænke grundigt over, hvad du kan fortælle, og hvorfor de skal betale en pris for netop dette.

  • Der er stor chance for kopiering/tyveri af dine digitale produkter, da de nemt kan deles uden, at du opdager det. Du skal tage dine forholdsregler og reducere disse risici ved at bruge de rigtige værktøjer til at beskytte dine produkter.

  • Der er nogle begrænsninger for, hvordan man sælger digitale produkter. For eksempel skal du sælge fysiske produkter gennem Facebook og Instagram salgskanaler i henhold til deres handelspolitik.

 

Klar til at starte en ny rejse?

Hvis du er i gang med at påbegynde din nye iværksætterrejse, eller du ønsker forandring i din nuværende forretning, så kan du udvide dine fysiske produkter med digitale. Her vil jeg komme med nogle forskellige eksempler, som kan hjælpe dig.

Serviceaftale: Virksomheder som både sælger fysiske produkter og digitale produkter kan gøre brug af aftaler med eksisterende kunder eller nye kunder ved at tilbyde onlinebookninger. Saloner, musikskole, tandlæger og mange flere kan tilbyde bookinger og personlige tjenester gennem en onlinebutik.

Hvordan? 
Bookingsapps tilbyder en dynamisk kalender, der lader kunder booke deres foretrukne dato og tid efter butikkens åbningstider og ansatte.



Medlemskab: Mange organisationer er afhængige af den månedlige eller årlige betalte medlemskab, som er med til at sikre organisationens overlevelse. På den måde kan du tilbyde dine medlemmer eksklusiv adgang, som ingen andre kan få lov til. Golfbaner, klubber, gallerier og producenter af uddannelsesindhold er flere gode eksempler på at sælge medlemskaber online, hvilket langsigtet sikrer meget stor kundeloyalitet i stedet for at sælge engangstjenester.

Hvordan?
Flere apps tilbyder, at man kan tilmelde sig et månedligt abonnement, og på den måde kan du sikre dine kunder, men også have styr på din økonomi. Det kan både være en kombination af en fysisk butik, som sælger abonnementer til sine kunder.



Konsultationer: Du brænder for noget og har en masse ekspertise indenfor dit felt, så hvorfor ikke sælge det online til en masse interesseret? Alt fra indretningsarkitekter til fitnesstrænere kan bruge en online butik til at booke og sælge personlige konsultationer.

Hvordan? 
Bookingsapps tilbyder en dynamisk kalender, der lader kunder booke deres foretrukne dato og tid efter butikkens åbningstider og ansatte, hvilket også sikrer mod dobbeltbookinger. 



Digitale produkter: Alt hvad du kan finde online i et virtuelt format kan være et digital produkt, som du kan sælge online. Musik, skrifttyper, billeder, videoer, programmer, elementer og meget mere. 

Hvordan?
Apps kan øjeblikkeligt levere filer til kunder efter et køb eller sende et link, der giver adgang til at downloade filerne.

 

Oplevelser: Du kan sælge en masse forskellige oplevelser, hvor det kan variere fra rejser til vinsmagning til lejrskoler. Du kan tilbyde, at kunderne kan købe deres oplevelse gennem dig, hvor du derefter sender det videre til de forskellige firmaer, som håndterer disse oplevelser. 

Hvordan? 
Integration til de forskellige oplevelser, så man har styr på antallet af bookinger, samt ekstra informationer på kunderne. Her skal man tage højde for medicinske bekymringer og kontakter, hvis en oplevelse kræver det.



Live streams: Der findes en række måder at tjene penge på online indhold gennem annoncer og tips på diverse sociale platforme. Med Live Streams kan forretningen gøre sig uafhængig ved selv at eje Live udsendelsen, som foregår på ens egen platform. Her vil du kunne sælge billetter, hvor kunderne skal kunne logge ind for at se indholdet. 

Hvordan? 
Integrer en app med din Shopify-butik for at tjene penge på videoindhold og streams og få adgang til detaljeret rapportering.

 

Opsætning af digitale produkter i Shopify

Når du tilføjer et produkt til din butik, kan du fjerne markeringen i afkrydsningsfeltet til levering for at angive, at du sælger et digitalt produkt eller en tjeneste og ikke et fysisk produkt. Hvis du sælger et digitalt produkt, skal du også bruge en app til at stille et downloadlink til dit produkt til rådighed.

Når du laver en søgning på Digital Downloads i Shopifys App Store, kommer der flere end +100 søgninger frem, som kan hjælpe dig godt på vej.

Modtag nyheder direkte i din indbakke

10. august 2022

Hvorfor bør du kombinere Hubs i HubSpot?

Med HubSpot CRM får du en komplet pakkeløsning bestående af 5 Hubs til at styre alt fra marketing, salg og data til kundeservice. De 5 Hubs kan kombineres på kryds og tværs. Her får du et indblik i hvordan.

02. august 2022

Sælg digitale produkter med Shopify ved hjælp af online systemer

Når man starter en webshop og vil sælge online, tænker man ofte på at sælge fysiske produkter. Men hvorfor ikke sælge kurser, medlemskaber, udlejning og meget mere på en Shopify løsning?

29. juli 2022

MCB's deltagelse til Umbraco Codegarden 2022

I juni løb Codegarden 2022 af stablen, og det var igen med MCB's deltagelse. Årets arrangement var noget helt særligt, fordi hjem i bagagen havde vi ikke bare ny viden og spændende ideer men også en særlig titel.

Se alle blogindlæg