Google har allerede introduceret sin opdatering; Google SGE (Search Generative Experience) - og med den står vi overfor en ny æra inden for online søgning. Den revolutionerer måden, vi interagerer med information på nettet på ved at integrere avanceret AI i relevante, dybdegående og kontekstuelt passende søgeresultater.
Teknologien er stadig ved at blive testet, men vi vil formentlig se den yderligere rullet ud i søgeresultaterne i Danmark i løbet af 2024.
For de fleste af os er internettet et go-to, når vi mangler viden. Her fremsøger vi alt det, som vi ikke ved, som vi er usikre på, og som vi interesserer os for. Det giver os alle en bredere forståelse og en tryghed, fordi vi ved, at vi altid kan finde de svar, vi søger.
Og den traditionelle søgning foregår via en lang række forskellige søgeord og metoder at anvende dem på. Herefter præsenteres vi for et direkte match på vores forespørgsler og andet indhold, der kan være relevant. Det leder os ind på webseder, der kan give mere uddybende svar.
Heri ligger forskellen fra SGE.
SGE anvender generativ AI til at forstå vores hensigt bag forespørgslen, og ud fra den forståelse genereres informative svar, der går ud over simple nøgleordsmatches. Foruden at levere en liste over links, som vi kender det, vil SGE tilbyde et sammenhængende, direkte svar eller en kort artikel, der opsummerer viden fra flere kilder for på den måde at give os det bedste svar.
Det skaber en mere samtaleagtig og kontekstuel søgeoplevelse.
Som bruger vil du altså ikke opleve den store forskel ift. den måde, du foretager din søgning på, når du tilgår Google. Du indtaster din søgeforespørgsel i søgefeltet som altid. Forskellen er i stedet i den måde, som Google behandler og svarer på din forespørgsel på, samt den måde søgeresultater genereres og præsenteres på.
Du vil altså opleve en lettere tilgang til viden.
Og det kan have betydning for SEO-specialister, som nu skal tilpasse strategier for at imødekomme den nye måde, hvorpå Google forstår og behandler forespørgsler og den måde, vi som brugere henter vores viden på.
Men det er ikke kun de organiske søgeresultater, der påvirkes af SGE. Det samme gælder Google Shopping resultaterne og andre former for annoncering på Google. Arbejder du med annoncering, er SGE derfor også noget, du skal have for øje.
Hvad er Search Generative Experience (SGE)?
Search Generative Experience (SGE) er Googles nyeste innovation inden for søgeteknologi. Og derfor er den værd at stifte bekendtskab med, særligt hvis du arbejder med søgemaskineoptimering (SEO) og gerne vil forbedre dine metoder og dermed også resultater.
Teknologien er endnu ikke rullet helt ud i Danmark, men det forventes, at det sker i løbet af 2024. Derfor er det også nu, du bør skabe en forståelse for teknologien, så du kan integrere den i dine strategier, så snart det er muligt - på den måde kan SGE blive en konkurrencefordel.
SGE bruger generativ kunstig intelligens (AI) til at forbedre måden, vi søger og interagerer med information på nettet på. Der er altså tale om en avanceret AI-teknologi, nærmere bestemt Googles AI-model kaldet ‘Gemini’, der bag kulisserne forsøger at forstå komplekse brugerforespørgsler og ud fra dem generere informative, dybdegående og relevante svar.
Ved at analysere og forstå konteksten bag søgeforespørgsler kan SGE tilbyde mere nuancerede og præcise svar end de traditionelle søgemetoder. Og det betyder, at brugerne får adgang til en både rigere og mere intuitiv søgeoplevelse med mere uddybende og præciserede svar.
SGE's kernefunktionalitet ligger i dens evne til at forstå hensigten af en søgning og med baggrund heri at generere dybdegående, relevante svar uden, at du nødvendigvis behøver at klikke dig ind på en hjemmeside. Og det er altså en væsentlig forandring fra de traditionelle søgemetoder, hvor Google primært har fokuseret på nøgleord og faste algoritmer og ofte har leveret ‘uintelligente’ og til tider irrelevante søgeresultater.
Med SGE bliver søgeoplevelsen derfor mere flydende og samtaleagtig, hvilket åbner op for en ny dimension af brugerinteraktion med digitale platforme.
Med det sagt repræsenterer SGE et skift mod en mere dynamisk og tilpasset søgeoplevelse, der bedre kan håndtere den kompleksitet og nuance, som karakteriserer den menneskelige nysgerrighed og de informationsbehov, vi møder hver dag.
Hvorfor skal vi forholde os til Search Generative Experience (SGE)?
Search Generative Experience (SGE) signalerer en revolution inden for søgeteknologi, og potentialet strækker sig altså langt ud over de nuværende SEO-praksisser. Der kan derfor være tale om nogle grundlæggende og nye spilleregler, som ændrer den måde, information bliver fremsøgt og præsenteret på, på nettet. Og derfor skal vi alle forholde os til dem, når vi arbejder med særligt søgemaskineoptimering (SEO).
Her kan der blive behov for en tilpasning af nuværende strategier.
Der vil blive stillet nye krav til en dybere forståelse af både teknologi og brugeradfærd, når kvalitet, kontekst og brugerintention bliver endnu vigtigere faktorer for online succes.
Og det kan skabe bekymring.
For når SGE genererer de sammenhængende og tekstbaserede svar, betyder det så, at det indhold, der gemmer sig bag de mange links, pludselig mister deres relevans?
Vi kender endnu ikke til de fulde konsekvenser af implementeringen af SGE, men noget tyder på, at du risikerer at miste dyrebare klik fra søgemaskinen ind til dit content, da Google forsøger at opsummere informationen fra dit website direkte i søgeresultaterne. Derfor er det vigtigt, at du allerede nu forstår hvordan SGE virker, og hvad du kan gøre for at optimere dit indhold.
Sørg for at dit indhold er:
- Velskrevet og let at forstå: Brug et klart og koncist sprog der er let for målgruppen at forstå.
- Informativt og nyttigt: Giv brugerne værdifuld information, der hjælper dem med at løse et problem eller besvare et spørgsmål.
- Unikt og originalt: Skab indhold der adskiller sig fra det, der allerede findes online.
Det skal altså være dybdegående og unikt, det skal motivere brugerne til at klikke, og det skal give mere detaljeret information end det, som SGE kan præstere.
Det inkluderer at tilbyde ekstra værdi, som ikke let kan sammenfattes af AI, såsom brugeroplevelser, detaljerede case-studier, ekspertindsigt og interaktivt indhold.
Det vil dermed ikke kun handle om at udvikle indhold, der er optimeret mod de forskellige søgemaskiner, i stedet skal fokus være på content, der er engagerende og informativt, så læseren opfordres til direkte engagement på dit website - det er nemlig den gode brugeroplevelse og -følelse, AI ikke kan efterligne.
Desuden er det fortsat meget vigtigt, at indholdet overholder Googles anbefalinger omkring E-E-A-T og Helpful Content.
Og det samme gælder det generelle webdesign.
Derfor er det nu tiden for opgradering og opdatering af hele dit site - content, design, funktionaliteter. Det hele skal gå op i en højere og gennemtænkt enhed.
Men for at bringe bekymringen på banen igen, så “nej”.
Google vil altid med links angive de kilder, der har været brugt til at genere det sammenhængende svar. Det betyder, at brugeren via dem kan blive ført ind på de forskellige websites. Og derfor kan SGE være en værdifuld samarbejdspartner. For ikke nok med at hjemmesiderne vil fremgå i de søgeresultater, vi kender til, så kan de nu også få yderligere opmærksomhed, når de fremgår som kilder i et SGE-svar.
Det er en stor anerkendelse, der bevidner, at netop din side har høj relevans og kvalitet, da
Google vælger de sider, som formår at komme med ekspert-svar, og som har et godt omdømme generelt. Det kan fx være via omtaler på tredjepartssider og sociale medier.
Hvordan vil Search Generative Experience (SGE) påvirke brugeradfærden og interaktionen med generative søgeresultater?
“Men hvad så med brugernes søgevaner?”
Vi har allerede lært at omgås AI.
Vi tager teknologierne bag den kunstige intelligens til os alle vegne og gør dem til en del af vores daglige liv - for at lette arbejdsopgaver, for at blive mere effektive og for at udfordre os selv.
Derfor vil vores søgevaner sikkert også ændre sig efterhånden, som SGE bliver en større del af Google. Vi kommer formentlig til at foretrække de mere samtale-lignende interaktioner med søgemaskinen, og vi vil samtidig forvente mere dybdegående og kontekstuelle svar præsenteret nemt og letforståeligt direkte i søgeresultaterne.
Og vi bliver hurtigt forvænte.
Brugernes forventinger vil altså ændre sig markant. Vi vil kræve mere af de forskellige websteder, som derfor skal blive ved med at forbedre sig for at forblive relevante.
Det kan betyde, at fagprofessionelle, der arbejder med SEO, design og konverteringsoptimering, skal overveje nye måder at strukturere og præsentere indhold på for på den måde at fremme engagement og interaktion. Der kan på websites blive behov for mere dynamiske og responsive designelementer, der bedre kan håndtere de varierede brugerforespørglser og på den måde tilbyde rigere og mere interaktive brugeroplevelser, der ikke bare er bedre end, men komplementerer den søgeoplevelse, SGE tilbyder.
Det handler nemlig ikke om at arbejde imod de nye teknologier, men at forsøge at forstå dem, så de kan blive en værdifuld samarbejdpartner.