I dagens forretningsverden er data drivkraften bag smarte beslutninger og effektive strategier.
Og HubSpot, en af de førende platforme inden for bl.a. inbound marketing og salg, er ikke kun et værktøj til marketingautomatisering og CRM, det er også en skatkiste af analyseværktøjer, der kan transformere din forretning.
I det nuværende konkurrenceprægede forretningsmiljø er datadrevne beslutninger afgørende for en virksomheds succes. De tilbyder objektivitet og præcision.
Ved at basere sig på nøjagtige data og analyse frem for måske intuition eller antagelser, muliggør de datadrevne beslutninger en mere pålidelig forudsigelse af konsekvenserne af en handling. Og det reducerer risikoen for fejltagelser og tillader virksomheder at handle med større sikkerhed og retning. Det åbner derfor op for muligheden for at opdage mønstre og tilpasse sig markedets dynamik på en mere effektiv måde, hvilket er afgørende for konkurrenceevnen og langsigtet succes.
Og netop HubSpot er her en pioner, der giver virksomheder mulighed for at træffe informerede og nøjagtige beslutninger gennem en omfattende analyseplatform (Analytics Tools).
Fra skarpt fokuserede dashboards til kundeinteraktioner over forskellige kanaler, marketing- og salgsanalyse til forudsigelse af kundebehov og optimering af interne processer, tilbyder HubSpots Analytics Tools nøjagtige og aktuelle dataindsigter.
Dyk fx ned i statistik om din virksomheds driftseffektivitet.
HubSpots analyseværktøjer kan altså være drivkraften bag intelligente beslutninger baseret på dybdegående indsigt og præcis dataanalyse. Og derfor er de det perfekte fundament for gode forretningsbeslutninger, som giver evnen til at reagere proaktivt på markedsændringer, forstå kundeadfærd på et dybere niveau og fokusere ressourcer på områder med højest potentiale.
HubSpots Analytics Tools: Værktøjernes potentiale for forretningsudvikling
HubSpot's Analytics Tools tilbyder en bred vifte af funktioner, herunder dashboards, rapporter og visualiseringer, der giver dybdegående indblik i din virksomheds præstationer og identifikationen af konkrete områder, hvor der kan foretages justeringer for at optimere.
På nuværende tidspunkt omfatter disse værktøjer:
- Service Analytics
- Traffic Analytics
- Contact Analytics
- Sales Analytics
For hver af dem finder du avancerede muligheder for tilpasning, filtrering og segmentering af data, som gør det muligt at skræddersy præcis de rapporter, du behøver. Disse rapporter kan du gemme hver for sig eller samle på dashboards, så du får overblik over forskellige områder.
Service Analytics
Service analytics er en samling af standardrapporter, der er tilgængelige i HubSpots Service Hub Professional og Enterprise. Funktionen giver indblik i medarbejderes produktivitet, kundetilfredshed, gennemsnitlig svartid på tickets, brugen af kundebaseret viden og meget mere.
Der er altså her mulighed for at forbedre virksomhedens interne drift. Ved at indsamle og analysere data om interne arbejdsprocesser og beslutningstagning kan der identificeres områder for forbedring og øget effektivitet. Der kan fx opdages ineffektive procedurer i arbejdsprocesserne. Og det giver mulighed for målrettet optimering, der kan forbedre produktiviteten og samtidig reducere spildtid eller unødvendige omkostninger.
Traffic Analytics
Med HubSpot traffic analytics (som er en del af Marketing Hub Professional, Marketing Hub Enterprise, CMS Hub Professional og CMS Hub Enterprise) kan du danne dig et overblik over din hjemmesides trafikdata. Det inkluderer bl.a. visning af trafik efter source, topic cluster, enhedstype, land og meget andet, der kan være relevant for dig.
Contact Analytics
Contact analytics (som er en del af Marketing Hub Professional og Marketing Hub Enterprise) bruges til at opdele dine kontakter efter bl.a. kilde, lifecycle stage, land, oprettelsesdato eller aktiviteter. Det betyder, at du kan analysere på tendenser for en specifik liste, et gemt filter eller på tværs af din samlede kontaktdatabase.
HubSpots er derfor et redskab til at forudsige og reagere på kundebehov på et proaktivt niveau. Gennem både traffic analytics og contacts analytics findes data om interaktioner og engagement, der kan identificere potentielle salgsmuligheder, før de opstår. Og der kan opdages mønstre, der indikerer, hvornår en kunde er mest tilbøjelig til at foretage et køb eller har brug for en yderligere service.
Denne proaktive tilgang til salg reducerer ikke blot reaktionstiden, men styrker også kundeoplevelsen, hvilket kan lede til øget loyalitet.
Det betyder, at der også kan skaleres på marketingstrategier, da der kan måles på, hvordan den nuværende marketingindsats via markedsføringskanaler, kampagner og indholdets effektivitet klarer sig i forhold til de overordnede mål. HubSpot gør det altså muligt at måle alt fra leadgenerering til konverteringsfrekvenser.
Sales Analytics
Med sales analytics, som du finder i Sales Hub Professionel og Enterprise, kan du skabe en bedre forståelse for salgspræstationer. Rapporterne kan du generere ud fra bl.a. bestemte deal properties og deal pipeline indstillinger. Og derfor kan du danne dig et overblik over alt fra salgsperformance til forecast.
De forskellige tools lader dig altså samle og konsolidere data fra forskellige kilder og på tværs af kanaler, hvorfor du slipper for at orientere dig i en lang række andre systemer for at få det samlede overblik.
HubSpots Reports og Dashboards: Én kilde til sandheden om alt dit data
For virksomheder i vækst er der behov for en hurtig adgang til vigtige data. Og det er en stor opgave at overkomme, når du laver dine rapporter i forskellige regneark, systemer eller skal vente på en analytiker hver gang, du har brug for en ny indsigt.
Med HubSpots muligheder for at bygge målrettede Reports og specifikke Dashboards kan du på et dybere niveau dykke ned i dit data og tilegne dig effektive indsigter. Hurtigt, nemt og på egen hånd. Og du kan tilpasse dine views, når det passer dig, så du får præcis den viden, du behøver.
De forskellige Analytic Tools lader dig hurtigt skabe forskellige rapporter. De er så at sige en genvej til alt den information, som du måtte søge inden for de forskellige områder. Men du kan også bygge reports og custom reports for på den måde at forene de målepunkter, der er mest vigtige for dig.
Reports
Med hubSpot reports kan du generere skræddersyede oversigter over vitale data såsom salgsresultater, marketingkampagner, kundeadfærd og servicepræstationer. Og du kan integrere data fra dine eksisterende forretningsapps til HubSpot for at forene alle dine data.
Rapporterne kan tilpasses specifikke forretningsmål og præsentere data på en måde, der er letforståelig og brugbar for teams på tværs af virksomheden. Det betyder, at du kan føje alt den nødvendige data til en rapport, lige såvel som du kan sammenligne med forskellige målepunkter. Det gøres via forskellige objekter og properties.
Rapporterne kan du style ud fra Chart Style. Du vælger derfor selv den udformning, der giver dig det mest overskuelige overblik. Det kan fx være via et cirkeldiagram, en counter eller et søjlediagram.
Dashboards
Via dine dashboards kan du kombinere dine rapporter. Du kan derfor samle de rapporter, der synes at hænge sammen for på den måde at give et samlet overblik over vigtige indsigter. Dashboards er lette at bygge, og derfor er de et ideelt værktøj til ledelsen, der holder styr på salg og økonomi, marketingteamet der skal have overblik over performance og HR, der vil vide, hvordan de interne dynamikker fungerer.
Alle kan så at sige følge egne fremskridt.
Det kan kræve en smule øvelse at mestre udformningen af de forskellige reports og dashboards. Udover at bruge genvejen via Analytics Tools kan du derfor også gøre brug af nogle allerede definerede skabeloner udformet af HubSpot. Det fungerer via en simpel drag-and-drop funktion. Det er templates baseret på best practice, og derfor indeholder de allerede den mest nødvendige og overordnede data.
De templates kan du føje til dine egen dashboards, og du kan personliggøre dem ved at justere i fx forskellige kriterier, segmenter og properties. Du kan derfor altid tilpasse det enkelte layout din forretning.
De forskellige rapporter og dashboards kan let deles på tværs af din virksomhed. Det kan du gøre via Slack eller e-mails. Dine e-mails kan desuden schedules og personliggøres med en besked, så de fx hver måned sender et overblik ud til udvalgte teammedlemmer.
Det er dog ikke sikkert, at alt data bør være synlig for alle dine teammedlemmer i HubSpot. De kan fx indeholde private oplysninger. Derfor kan du med de avancerede rapporteringsrettigheder indstille adgangene på både rapporter og dashboards. Du kan gøre dem offentlige, private eller blot begrænse adgangen til specifikke brugere og/eller teams.
HubSpot har desuden udviklet sin Report Assistant.
Med HubSpots Report Assistant skal du blot stille et spørgsmål. Det kan for eksempel være “Where does my leads come from?”, og din report vil efterfølgende blive oprettet. Denne kan du selvfølgelig justere til som ønsket, hvorfor du også senere kan føje flere parametre til. Det kan du gøre manuelt, eller også kan du bede AI om at hjælpe dig med at få yderligere information ud af en report.
Report Assistant kan også hjælpe dig med at skrive en god beskrivelse (description) af den enkelte report - også selvom den ikke oprindeligt er oprettet gennem AI.