Shopware er et open source system og en af Europas førende e-handelsplatforme, der har fleksibilitet og funktionalitet til at understøtte både B2B og B2C virksomheder. Læs mere om de mange fordele her.
Hvad er Shopware? Hvilke fordele er der ved Shopware? Det er spørgsmål, vi har arbejdet en del med på det seneste hos MCB. Vi har nemlig udvidet vores palet af e-commerce løsninger med Shopware, og det har givet anledning til en masse nørderi og research, som er noget af det, vi elsker allermest.
Og nu er vi klar til at dele ud af vores viden om Shopware og lære dig platformen bedre at kende. Måske ender det med, at du deler vores begejstring ved platformen. Det kan også være, du finder ud af, at Shopware er det perfekte match for dig.
Hvad er Shopware?
Året er 2000. Dotcom-boblen braser og flere it-virksomheder går konkurs. Men det sætter ikke en stopper for den ambitiøse udvikler, Stefan Hamann, som etablerer sin egen it-virksomhed, Hamann-Media GmbH, i en alder af bare 16 år i Münsterland. Og der gik heller ikke lang tid før, han fik sin bror, Sebastian, med om bord, som en dygtig designer, der tilførte virksomheden stil, kreativitet og et markant design. Den perfekte kombination af teknologi og design blev hjørnestenen i virksomhedens hurtige udvikling. Nu manglede der bare en dygtig sælger, og derfor tiltrådte Stefan Heyne som en tredje administrerende direktør.
I 2003 får brødrene en efterspørgsel på et individuelt butiksystem, som er teknologisk og visuelt tilstrækkeligt - noget som ellers synes at være en mangelvare i 2003. Derfor udviklede Stefan og Sebastian et butikssystem, der satte nye standarder inden for teknologi og design. Og på den måde blev Shopware født.
I dag er Shopware et open source system og en af Europas førende e-handelsplatforme. Platformen har vundet stor popularitet og anerkendelse på grund af dens innovation, grafiske elementer, omfattende funktioner og brugervenlighed. Med en høj grad af fleksibilitet og skalerbarhed er det en ideel løsning for virksomheder i alle størrelser inden for både B2B og B2C.
Shopware er både fremtidssikker og skalerbar med rig mulighed for at vokse og udvide virksomheders online tilstedeværelse. Platformen er designet med en moderne og fleksibel arkitektur, og systemet kan derfor nemt integreres med andre systemer og tilpasse individuelle behov. På den måde kan Shopware skræddersyes til brugerens krav og vokse i takt med virksomhedens behov.
Dét er nogle af grundene til, at vi hos MCB er meget begejstret for platformen og selvfølgelig måtte have den som en del af vores e-commerce løsninger.
Men det stopper ikke her. Shopware har meget at byde på, og det fortjener lidt mere opmærksomhed.
5 unikke fordele ved Shopware
Hvad gør Shopware særlig sammenlignet med så mange andre e-commerce platforme? Shopware er ikke bare endnu en e-commerce platform i rækken. Når man tager et nærmere kig på Shopware tegner der sig et billede af en meget visionær og agil platform.
Platformen indeholder mange fordele, som har været i fokus siden begyndelsen i 2003 og kun er forbedret og optimeret siden da. Her er nogle af de særlige fordele ved Shopware:
1. Åben kildekode
Shopware er en open source platform, hvilket betyder, at kildekoden er tilgængelig for alle at se og ændre. Det giver brugerne større fleksibilitet og kontrol over deres e-commerce løsning. Derfor kan man langt hen af vejen selv bygge og vedligeholde platformen, hvilket er en stor fordel i en tid, hvor alt udvikler sig og skal tilpasses med lynets hast.
2. Brugervenlig og fleksibel
Shopware er en meget fleksibel platform, der giver brugerne mulighed for at tilpasse og udvide deres webshop efter virksomhedens behov. Der er mange tilgængelige plugins og temaer, der hjælper med at skræddersy platformen med lige præcis de funktioner og det design, der er behov for.
Den intuitive brugergrænseflade gør det nemt for brugere at oprette og administrere deres online butik med alle funktioner uden at have særlige tekniske kompetencer. Shopwares drag-and-drop editor er en af de mange værktøjer, der gør det nemt og intuitivt for brugere at oprette og redigere deres webshop.
3. Integrations- og udvidelsesmuligheder
Brugeren har fuld fleksibilitet til at opbygge og tilpasse sin e-handelsinfrastruktur med det brede og stadigt voksende udvalg af integrationer og udvidelser i Shopware Store. Shopware kan derfor nemt integreres med andre systemer som ERP, PIM og CRM for at automatisere forretningsprocesser og reducere tidskrævende manuelt arbejde. Win-win i en travl og hektisk hverdag som forretningdrivende!
4. Omnichannel
Shopware er en omnichannel platform og kan derfor integrere forskellige salgs- og kommunikationskanaler på tværs af virksomhedens e-commerce. Det betyder, at brugeren kan levere en sammenhængende kundeoplevelse på tværs af alle kanaler, uanset om det er i en fysisk butik, online webshop, mobil app eller sociale medier.
5. SEO-venlig
Søgemaskineoptimering hænger uløseligt sammen med online succes i 2023. Derfor er det et kæmpe plus, at Shopware har værktøjerne til at optimere sin webshop til søgemaskinerne og forbedre synligheden og placeringen i søgeresultaterne.
Vi kunne nemt fortsætte listen over fordele ved Shopware, men så bliver vi vist aldrig færdige. I stedet slutter vi blogindlægget af med, måske toppen af isbjerget, en beskrivelse af, hvordan Shopware er bygget til både B2B og B2C. Og dét er i sig selv en fordel, der fortjener at blive udfoldet yderligere.
En e-commerce platform til B2B og B2C
Der findes efterhånden utallige e-commerce løsninger verden over. Og det kan være en jungle at finde rundt i og endnu svære at træffe en beslutning om, hvilken af dem man skal vælge til sin virksomhed. Selvom der findes et utal af løsninger, er det fortsat de færreste e-commerce platforme, der formår at mestre funktioner til både B2B- og B2C-markederne. Og det kan der være forskellige årsager til.
B2B og B2C har i lang tid været som yin og yang. Det er to forskellige brancher med vidt forskellige målgrupper og behov. Og måske er det netop derfor, at det i mange år har været svært at forene i én platform, der kan rumme begge brancher.
Men meget tyder på, at tiderne har skiftet.
Vi har længe været vant til, at B2C-kunder forventer intuitive, problemfrie og effektive kunderejser, og hvis virksomheder ikke lever op til dette, kan kunden hurtigt finde det hos konkurrenten.
Det samme begynder i stigende grad at gøre sig gældende i B2B branchen. De komplekse og specialiseret kunderejser udgør ikke længere en undskyldning for, at intuitive, problemfire og effektive kunderejser ikke kan indfries. Ligesom det forventes hos B2C-kunder, forventer nu også B2B-kunder, at virksomheder tilbyder brugervenlige og individuelle brugeroplevelser. Og netop derfor er det ikke helt ligegyldigt, hvilken platform du vælger. Du har brug en e-commerce løsning, som kan rumme selv de mest komplekse forretningsmodeller og på en sådan måde, at det er let tilgængeligt for dig at forstå og bruge i en travl hverdag.
Af samme årsag kan der være mange fordele i at vælge en platform, der kan mestre begge brancher. Det er ofte et kvalitetstegn, og det vidner om, at platformen har brugeroplevelsen i fokus - uanset om du driver en B2B eller B2C virksomhed. Desuden gør det, at du ikke begrænser dig selv, hvis du en dag får brug for at udvide forretningen til at gøre sig både inden for B2C og B2B.
Med Shopware skal du ikke bekymre dig, om hvorvidt du arbejder med B2B, B2C eller begge dele. Det er platformen med de funktioner, der er brug for - uanset branche og virksomhedsstørrelse.
B2C Shopware
Platformen har alle nødvendige elementer til at skabe en imponerende webshop, der giver kunderne en fantastisk oplevelse. Med sin omfattende funktionalitet kan Shopware sørge for, at B2C-virksomheder kan oprette attraktive produktsider, tilbyde hurtig og problemfri betaling og forsendelse samt forbedre kundetilfredsheden gennem personlige kampagner og tilbud. Med Shopware til din B2C-virksomhed kan du etablere en unik online tilstedeværelse og forbedre både salget og kundetilfredsheden.
B2B Shopware
Shopware er, som beskrevet, ikke begrænset til B2C-virksomheder alene. Det er også velegnet til B2B-virksomheder. Platformen tilbyder nemlig avancerede funktioner med tilpassede priser, rabatter og betalingsbetingelser, som er særligt relevante for B2B-virksomheder. Derudover kan der oprettes kataloger og bestillingsprocesser, der er specifikke for B2B-transaktioner, og de kan integreres med virksomhedens ERP-system for at automatisere ordrer og lagerstyring. Med Shopware kan B2B-virksomheder opnå en mere personlig og effektiv e-handelsoplevelse, der er skræddersyet til deres kunders behov og krav.
Der hersker vist ingen tvivl om, at vi er ret begejstret for Shopware og dets mange muligheder og funktioner til at drive e-commerce. Hos MCB glæder vi os allerede til at søsætte et Shopware-projekt. Det bliver med garanti en succes!